بازدید 40914

تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر/ مسئولان چه می‌گویند؟

روز جمعه مولوی طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داد؛ خبری که به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و بازتاب‌های وسیعی به دنبال داشت.
کد خبر: ۸۰۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 17 June 2018
نامه تلخ نماینده خمینی شهر در واکنش به رسانه ای شدن خبر تجاوزروز جمعه مولوی طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از تجاوز به ۴۱ دختر در این شهرستان خبر داد؛ خبری که به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و بازتاب‌های وسیعی به دنبال داشت.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز اخبار متعدد منتشره در خصوص تجاوز در برخی نقاط کشورمان فرجام نیافته، نگاه‌ها به سمت ایرانشهر چرخید؛ شهرستان در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشورمان که حدود ۱۵۰ هزار جمعیت دارد و بیشتر ساکنان آن را ایرانیان اهل سنت تشکیل می‌دهند.

آن گونه که امام جمعه ایرانشهر گفت، ماجرا از این قرار بوده که در ماه رمضان، دختری در بازگشت از محل کار با خودرویی مواجه می‌شود که راهش را می‌بندد. رویدادی که ادامه آن، توسل به زور برای سوار کردن دختر و اسارت وی در دستان افراد ناشناس تا غروب بوده است.

رویدادی که امام جمعه ادامه آن را این گونه تشریح کرد: «همسایه‌ها تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است. بعد آوردند رساندنش منزل! پدرش دیروز آمده بود زار زار گریه می‌کرد. می‌گفت: زمین دهن باز می‌کرد من و بچه‌ها و خانواده‌ام می‌رفتیم، ولی این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد... تا دیشب نماز عشاء که دوستان خبر آوردند یکی از این اوباش‌ها گیر افتاده است. انشالله بقیه هم گیر می‌افتند.»

اما این حکایت دردناک به اینجا ختم نشد و مولوی طیب در ادامه به اعترافات فرد دستگیر شده پرداخت تا مشخص شود که فاجعه، بسیار بزرگتر از ربودن یک دختر و تجاوز به وی بوده است. حکایتی در حد فاجعه: «اعتراف کرده که به ۴۱ خواهر مسلمان این‌ها تجاوز کرده‌اند.»

روایتی تکان دهنده که در ادامه به درخواست امام جمعه ایرانشهر از مسئولان برای رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده و ارائه برخی جزئیات دیگر از ماجرا گره خورد تا فراز پایانی سخنان وی هم، یک جمله شوک آور دیگر باشد. اینکه تعدادی از این دختران حاضر نشدند به دادگاه بروند و تنها دو سه نفر حاضر به این کار شدند؛ موضوعی که نشان می‌دهد چه جو خاصی در این دیار حاکم است.

این سخنان به قدری تلخ بود که خبر تجاوز به 41 دختر در ایرانشهر به صدر اخبار رسید و فیلم سخنان امام جمعه این دیار به پیوست آن در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. اخباری که موجب شد مسئولان هم به سرعت به ماجرا واکنش نشان دهند و اظهار نظر‌های متفاوتی در این خصوص مطرح شود.

دامن نزنید تا پیچیده‌تر نشود!

از جمله مسئولانی که در این خصوص توضیحاتی داد، نبی بخش داودی، فرماندار ایرانشهر بود که در زمان بیان ماجرا از زبان امام جمعه، در آنجا حضور داشت. او در این باره به ایلنا گفت: «پیگیری این مسائل از نظر قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان به ‌راحتی در این ‌باره اظهارنظر کرد، چون تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز دستگیر شد، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم. اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایش ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تأمین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌ زودی اخبار موثق در این ‌باره منتشر خواهد شد.»

داودی همچنین گفت: «تاکنون هیچ تعدادی به‌طور قطع مشخص نشده و دامن ‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد»؛ توضیحاتی که با توجه به تأکید امام جمعه در خصوص رقم خوردن این حوادث شوم در چندماه اخیر، عجیب به نظر می‌رسد و این باور را به وجود می‌آورد که ظاهرا آقای فرماندار تمایلی به رسانه‌ای شدن ماجرا نداشته است؛ ماجرایی که می‌دانیم آخرین نمونه یا یکی از آخرین نمونه‌های آن در ماه اخیر، ماه رمضان رخ داده و چه بسا رسانه‌ای کردنش ضرورت داشته است.

مردم ایرانشهر احساس ناامنی می‌کنند

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، دیگر مسئولی بود که در این باره واکنش نشان داد و گفت: «موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر اتفاق افتاده، اما تاکنون آمار دقیقی از این موضوع به ما داده نشده و موضوع در دست پیگیری است؛ تا اتمام تحقیقات قضایی نمی‌توان آماری از تعداد قربانیان این موضوع اعلام کرد.»

وی با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی و قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باند‌های سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر، می‌تواند از علل رخداد چنین اتفاقاتی باشد، افزود: «از نیرو‌های قضایی و انتظامی خواسته‌ایم در اسرع وقت ابعاد مختلف قضیه بررسی و موضوع تجاوز به دختران ریشه‌یابی شود، زیرا رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تأمل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد.»

امینی‌فرد در ادامه گفت: «مردم در شهرستان ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند و با انتشار خبر‌های این‌چنینی شوک روانی به جامعه وارد می‌شود. باید ابعاد مختلف تجاوز به دختران ایرانشهری مورد بررسی قرار گیرد و مقامات قضایی نظر نهایی خود را اعلام کنند. همچنین این اطمینان به خانواده‌های قربانیان داده شود که موضوع محرمانه پیگیری می‌شود و حمایت‌های لازم جسمی، اجتماعی و روانی از فرزندان آنان صورت می‌گیرد.»

ادعای امام جمعه مورد تأیید نیست

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان مسئول دیگری بود که به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «ادعایی که از سوی آقای مولوی در نماز جمعه ایرانشهر اعلام شده مورد تأیید ما نیست؛ تاکنون سه نفر در خصوص موضوع آدم‌ربایی و تجاوز دختران در ایرانشهر شکایت کرده‌اند که در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

وی در گفت وگو با ایسنا افزود: «تعدادی از متهمان نیز در شهرستان‌های اطراف ایرانشهر و منطقه بلوچستان از جمله چابهار و فنوج بوده‌اند که نیابت‌های قضایی و دستورهای قضایی و اعزام تیم‌هایمان برای دستیگری آن‌ها انجام شده و تاکنون کسی از این افراد دستگیر نشده و اقدامات قضایی و انتظامی آن در حال پیگیری است.»

حمیدی با تأکید بر این که یک تیم پزشکی قانونی مجرب از مرکز استان سیستان و بلوچستان به ایرانشهر اعزام شده که بتوانند سریع و تخصصی در این رابطه اظهارنظر کنند، گفت: «در حال حاضر با توجه به مراجعاتی تحت عنوان اینکه به این افراد تجاوز شده، در دو مرجع قضایی پرونده تشکیل شده و با توجه به صلاحیت‌هایی که وجود دارد، بحث آدم‌ربایی و ایجاد مزاحمت آن‌ها در دادسرای ایرانشهر و موضوع تجاوز در دادگاه کیفری یک این شهرستان پرونده تشکیل شده و برای این موضوع در هر دو مرجع قضایی پرونده شکیل شده و در حال پیگیری است، اما تا ابعاد آن روشن نشود، نمی‌توان صریح و قاطعانه اظهارنظر کرد که موضوع چه بوده است.»

تجمع جمعی از مردم مقابل فرمانداری

جمعی از مردم ایرانشهر در اعتراض به وقایع مخابره شده، مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و از فرماندار، مسئولان امنیتی و قضایی خواستند تا متهمان و متجاوزان را در اسرع وقت دستگیر کنند و به مجازات برسانند.

در پی این تجمع، نبی بخش داودی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر با حضور در جمع معترضان گفت: با تلاش دستگاه قضایی، نیرو‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی سر نخ‌هایی به دست آمده است و عوامل مورد نظر تحت تعقیب هستند. یک نفر در این رابطه دستگیر شده و مطمئن باشید، با عوامل این ناامنی بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس برخی اخبار رسیده، برخی از معترضان تهدید کردند، اگر طی چند روز آینده عوامل این رویداد دستگیر و محاکمه نشوند، خود سلاح به دست خواهند گرفت و برای شناسایی و مجازات عوامل این رویداد اقدام خواهند کرد. سخنانی که مسئولان در پاسخ به آنها از معترضان خواستند خویشتن داری کرده و اجازه دهند، دستگاه‌های امنیتی و قضایی در فضایی آرام و بر اساس قانون با مخلان امنیت برخورد کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی