بازدید 33322

در کره شمالی اتفاقی مهم‌تر از مذاکره هسته‌ای با آمریکا در جریان است

کیم جونگ اون ظاهرا تمایل دارد، از سیاست قدیمی خودکفایی دست بردارد. برای رسیدن به اهدافش برای مدرنیزاسیون کشور، رهبر کره شمالی به برداشته شدن تحریم‌ها برای دستیابی به سرمایه، بازارها و فناوری بین‌المللی نیاز دارد. برخی شواهد نشان می‌دهد، کره شمالی در شروع راهی است که چین کمونیست حدود چهل سال پیش در آن گام برداشت.
کد خبر: ۷۹۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 21 April 2018

کیم جونگ اون، اعلام کرده که کره شمالی دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشکی ندارد، زیرا این آزمایش‌ها به لحاظ نظامی تکمیل شده‌‍اند و از امروز اول اردیبهشت طبق تصمیم رؤسای حزب کارگران کره‌شمالی، تمامی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای متوقف خواهد شد. آیا تغییرات سریعی که در روابط کره شمالی با همسایگانش و همچنین در روند مذاکره با آمریکا شکل گرفته، به موضوعات هسته‌ای و موشکی محدود خواهد ماند و یا این که موضوع فراتر از این است؟

به گزارش «تابناک»؛ بنا به گزارش روز گذشته نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال آمریکا، رهبر کره شمالی در دیدار با مایک پمپئو، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به وی وعده داده که همزمان با برگزاری دیدار او و دونالد ترامپ، کره شمالی سه زندانی آمریکایی را نیز آزاد خواهد کرد.

همچنین در حالی که رهبر کره شمالی برنامه ملاقات با مون جائه-این رئیس‌جمهور همسایه جنوبی خود را نیز در دستور کار دارد، از صبح دیروز جمعه نخستین خط مستقیم تلفنی میان رهبران دو کره برقرار شده است.

در همین حال، وبگاه شبکه خبری الجزیره در مطلبی به قلم یک استاد دانشگاه که اخیرا در چهارچوب هیأتی آسیایی به کره شمالی مسافرت کرده، مدعی شده، تحولی که در کشور منزوی کره شمالی در جریان است، فراتر از مذاکره با آمریکا و کره جنوبی است.

ریچارد حیدریان در این باره نوشته: در ابتدای ماه جاری میلادی، من بخت این را داشتم که به عنوان یکی از اعضای هیأتی به سرپرستی دینو جلال، دیپلمات برجسته اندونزیایی و سفیر سابق این کشور در آمریکا، به کره شمالی بروم و در مدت چهار روز با مقامات ارشد دولتی، فرماندهان نظامی و اساتید دانشگاه در کره شمالی دیدار و از منطقه مرزی با کره جنوبی بازدید کنم. این برنامه هرچند در سایه نظارت شدید مقامات کره شمالی انجام شد، حقایق مهمی درباره کره شمالی را برای ما روشن کرد.

در دنیای غرب این پرسش مطرح است، تحریم‌های شدیدی که در دوره ترامپ علیه کره شمالی وضع شده تا چه حد بر این کشور تأثیر داشته است؟ به نظر می‌رسد، به ‌رغم تأثیر جدی، این تحریم‌ها نتوانسته پایه‌های حکومت کره شمالی را به لرزه درآآورده و یا دکترین امنیت ملی این کشور را تغییر دهد.

ولی روشن است که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برنامه‌ای بلندپروازانه برای مدرنیزه کردن کشورش را آغاز کرده و به بازار و سرمایه جهانی که تحریم شده است، نیاز دارد. همین برنامه بلندپروازانه نظامی و اقتصادی است که سبب شده این کشور به میز مذاکره با آمریکا بازگردد.

علایم اصلاحات اقتصادی و مدرنیزاسیون در کره شمالی

علی‌رغم توصیفات غلوآمیزی که رسانه‌های غربی از گسترش فقر و قحطی در کره شمالی ارائه می‌کنند، حداقل فعلا به نظر نمی‌رسد که این کشور در آستانه یک بحران انسانی باشد. دولت کره شمالی علی‌رغم شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی، فعلا توانسته در سایه ادامه حمایت چین و اصول دکترین جوچه در برابر فشارها دوام بیاورد.

ما به جای این که شاهد فاجعه انسانی باشیم، شاهد تصویری پیچیده‌تر بودیم. در حالی که به ویژه در مناطق روستایی خارج از پایتخت شاهد مشقت وحشتناک مردم بودیم، نخبگان مستقر در پیونگ‌یانگ زندگی راحت خود را دارند.

میزبانان ما برای لذت بردن از سفر، ما را به یک رستوران در پایتخت و رستوران دیگری در مناطق جنوبی بردند و تلاش کردند با بهترین غذایشان ما را تحت تأثیر قرار دهند، ولی روشن بود که دسترسی به این رستوران‌ها برای همه ممکن نیست.

من همچنین تحت تأثیر چشم‌انداز پیونگ‌یانگ قرار گرفتم که احتمالا تمیزترین، منظم‌ترین و خلوت‌ترین پایتختی است که تاکنون دیده‌ام. تعداد خودروها و تاکسی‌ها محدود است و به ندرت ترافیکی دیده می‌شود. شهر بولوارهایی عریض و مترویی شبیه به متروی شوروی دارد. کوچک‌ترین زباله‌ای در شهر دیده نمی‌شود و رودخانه‌ها بسیار تمیز هستند. گویی که همه امور شهر تا ریزترین مسائل با مرکزیت برج جوچه از یک طراحی مرکزی برخوردار است.

به نظر می‌رسد، تحریم‌ها نتوانسته توسعه اقتصادی مناطق شهری در سالهای اخیر را متوقف کند. آسمانخراش‌های جدید، یک هتل به شکل فضاپیما، راه‌های آسفالته و مراکز خرید به اندازه متوسط، نشان می‌دهد که مدرنیزاسیون به کندی ادامه دارد.

آن چه مهم‌تر است این که علی‌رغم سیاست دولت مبنی بر مدیریت دولتی و متمرکز اقتصاد، گزارش‌ها از شروع ایجاد کسب و کارهای شبه خصوصی از جمله رستوران در سراسر کشور حکایت دارد. در بخش کشاورزی نیز تغییراتی شبیه به تغییرات بخش کشاورزی چین در آغاز اصلاحات دوره دنگ شیائوپنگ مشاهده می‌شود.

علی‌رغم این که مقامات دولتی این موضوع را تکذیب می‌کنند، ما از منابع موثق متعدد شنیدیم که به مزارعی خاص اجازه داده شده که مازاد محصول تولیدی خود را ذخیره کنند و دیگر مجبور نیستند هر چه به دست می‌آورند به دولت تحویل دهند. دولت امیدوار است، کشاورزان برای تولید بیشتر محصول انگیزه پیدا کنند و در کنار آن بازاری موازی و خصوصی برای خرید و فروش محصولات در حال شکل‌گیری است.

نظریه‌ای که تاکنون بر کره شمالی حاکم بوده، ابداع کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و پدربزرگ رهبر فعلی این کشور است که ترجمه ساده آن، خودکفایی است. تغییرات جدید در کره شمالی، نشان می‌دهد، کیم جونگ اون در پیش گرفتن نسخه جدیدی از این سیاست را در دستور کار قرار داده که در آن خودکفایی، مانع تعامل به ویژه اقتصادی و فناورانه با دنیای خارج نخواهد شد. دقیقا به همین دلیل است که کره شمالی گشودن راه برای ارتباط با دنیای خارج و از جمله دعوت از چهره‌های دانشگاهی را شروع کرده است.

به طور خاص، تحریم صادرات ذغال سنگ و دیگر مواد اولیه توسط کره شمالی، تأثیر دردناکی بر اقتصاد این کشور داشته است. مشکلات در دسترسی به بازارهای مالی بین‌المللی روابط تجاری حتی با شرکای سنتی کشور در آسیای جنوب شرقی را تقریبا غیرممکن کرده است. این امر سبب فشار به منابع ارزی و ذخایر مواد وارداتی شده و این نواقص را نمی‌توان با تکیه به منابع داخلی جبران کرد.

بیشتر کشورهای آسیایی روابط تجاری و سرمایه‌گذاری خود با کره شمالی را تقریبا قطع کرده‌اند. کره شمالی برای این که اقتصادی مقاوم داشته باشد، به واردات سوخت، مواد غذایی، کالاهای سرمایه‌ای و فناوری پیشرفته غیرنظامی نیاز دارد؛ بنابراین برداشته شدن تحریم‌ها به اولویتی برای کره شمالی تبدیل شده است.

در جریان سفر به کره شمالی، فرصت گفت وگو با معاون شورای علی خلق، معاون وزیر خارجه و اساتید دانشگاه مهم کیم ایل سونگ را داشتم و آنچه در سخنان مقامات کره همواره تکرار می‌شد، این باور بود که احیای مذاکرات صلح، نتیجه تصمیم «قاطع و شجاعانه» رهبر کشور است.

کره‌ای‌ها همچنین اصرار داشتند که از موضع اقتدار و به عنوان دولتی با قابلیت‌های کامل استراتژیک بر سر میز مذاکره حاضر خواهند شد. به زبان دیگر آنها می‌دانند که اکنون عضوی از باشگاهی انحصاری از کشورها هستند که هم سلاح هسته‌ای و هم موشک‌های لازم برای رساندن آن به هدف را در اختیار دارند.

همین احساس اقتدار، توضیح می‌دهد که چرا رهبر کره شمالی خود را در موقعیتی می‌بیند که که با رئیس‌جمهور چین و کره جنوبی، دونالد ترامپ و حتی نخست وزیر ژاپن مذاکره کند.

با وجود این، تصور این که کره شمالی به زودی از سلاح‌های هسته‌ای خود دست بکشد، بسیار سخت و حتی محال است، زیرا این سلاح‌ها اصلی‌ترین عامل بازدارندگی آنها در مقابل تهدیدات خارجی و همچنین اهرمی مناسب در مذاکره با کشورهای قدرتمند اطراف است.

به نظر می‌رسد، طرفین امکان این را داشته باشند که فرایندی گام به گام را در پیش بگیرند که در ابتدای آن، کره شمالی در ازای خودداری از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، هدف تحریم بیشتر قرار نگیرد. همکاری‌های بشردوستانه از جمله ملاقات خانواده‌های جدا شده در دو سوی مرز کره شمالی و جنوبی و ازسرگیری سرمایه‌گذاری مشترک در منطقه صنعتی مرزی هم می‌تواند در دستور کار باشد.

به عنوان بخشی از یک راه حل، کره شمالی می‌تواند برای مثال تأسیسات هسته‌ای خود را روی بازرسان باز کند، غنی‌سازی هسته‌ای را متوقف کند و از ادامه برنامه موشکی خود دست بردارد تا تحریم‌ها علیه این کشور رفع شود. هدف نهایی یک قرارداد صلح خواهد بود که جایگزین آتش‌بس شکننده باقی مانده از زمان پایان جنگ کره در سال 1953 شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱۷
این رهبر کره شمالی هم به اصلاحات روی اورد،عربستان هم که خیلی وقته ولی ما باید باز بگیم مرگ بر امریکا!!!خخخخ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
ما هم رفتیم تو آغوش روسیه
بابا کره شمالی هم فهمید راه درست چیه ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
و متاسفانه 13 تا منفی ! که نشون دهنده عمق فاجعست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
یعنی اینقدر مرعوب غرب شدید؟...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
مه نمی خواهیم کشور خودمونو درست کنیم می خواهیم کل دنیا رو درست کنیم
به قيافه اش نمياد كه اينقدر عاقل باشه
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کادر کره شمالی تا کنون بسیار زیرکانه و یکپارچه در جهت منافع ملی کشورش عمل کرده و "اون" هم علارقم سن و سال کم نشان داده که با دریایت عمل میکند.. و بزودی خواهیم دید که آنها برجامی بسیار پر منعت تر از ما خواهند داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
اخبار منابع بی طرف خبرهای فوق را تأیید نمی کند.
اتفاقا ایشان گفته چون ما به اوج اقتدار هسته ای رسیده ایم دیگر نیازی به آزمایش هسته ای یا موشکی جدیدی نداریم.
مح
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
اونها به وضعیتی رسیدند که ما میتونستیم برسیم
چند سال دیگه می گیم حیف، کره شمالی هم نشدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
برخی چه کیفی می کنند از تحقیر خود و ملت خود.
البته اگر واقعا آمریکایی نباشی
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
با این مدیریتی که الان داریم .... داریم همین الان هم همینو میگیم ....
اینا هم فهمیدن...
اسم این جریان عقلانیت و رو آوردن به منافع ملی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
درکش برای یه عده آخه خیلی سخته
شناسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
بله! روی آوردن به عقلانیت، البته پس از کسب قدرت نظامی و اهرم فشار لازم برای چانه زنی. اما ما اول خودمان را خلع سلاح کردیم و بعد با دست خالی پای میز مذاکره نشستیم!
علت تداوم این کشور علیرغم فشارهای اقتصادی عدم فساد اداری و مالی است.
سهم گین ترین دشمن کشورها فساد و رانت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
هزارتالایک داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
بهترین نظری که دیدم وافعا همین موضوع اصلی ترینه
احسنت ای حاکم مردم دار
((آن چیزی که در سخنان مقامات کره همواره تکرار می‌شد این باور بود که احیای مذاکرات صلح نتیجه تصمیم «قاطع و شجاعانه» رهبر کشور است.))======> نرمش قهرمانانه
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کره شمالی یه کشور دارای سلاح کشتار جمعی و زیر چتر اتمی چین است،تحلیل کردنش هیچ ارتباطی با ایران ما ندارد
چقدر زور می زنید که بگوئید کره شمالی در مقابل امریکا شکست نخورده و اوضاع کشورش چندان هم بد نیست!!!
پاسخ ها
امین بدیعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چرا باید زور زدن غربی ها در اینکه بگویند کره ایها بدبخت و گرسنه و بیچاره اند را قبول کنیم ؟ همین تصاویر بالا آیا شما نشانه ای از فقر و بدبختی درش می بینید ؟ اینها به هر ترتیب خودشان را ثابت کرده اند و شروع مذاکره اصلاً به معنی شکست نیست
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
امین جان به اون دلیل که هیچ خبرنگار آزادی نمی تونه بره اونجا و گزارش بی طرفانه بفرسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
اشتباهی مثبت دادم و فکر می کنم همه هم اینجوری شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
امین بدیعی همین از بالا دیدی که بدبختی مردم کره شمالی رو ندیدی تا حالا یه کم مستند ببین شاید هم 7 تومنی هستی
پس ما چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تقریباً هیچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
تدارك براي ماه مبارك رمضان .
خوش به حالشون. کاش کشور ما هم راه مدرنیزاسیون به نفع ملت را در پیش میگرفت. معلوم میشه حرف چین را گوش کردند.
چابکی دیپلماتیک کشورهایی چون کره شمالی و عربستان سعودی جالب توجه هست.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
چابکی دیپلماتیک؟شما ضعف و تسلیم شدنو به چابکی دیپلماتیک تعبیر میکنی؟ضمنا بین عربستان و کره شمالی تفاوت از زمین تا آسمونه.عربستان به سمت دوشیده شدن بیشتر و خرید اسلحه از آمریکا رفته و حتی قبول کرده بابت حضور نیروهای آمریکا در منطقه پول بده یا به عبارتی امریکا کاری کرده که بابت اجرای برنامه های خودش در منطقه یک اسپانسر پیدا کرده و با پول سعودی به اجرای برنامه های خودش بپردازه ولی کره شمالی بعد ار اتمام برنامه های خودش در ساخت و توسعه بمب اتمی و ساخت و آزمایس موشکی که بتواند بمب اتمی کره شمالی رو به قلب آمریکا برسونه برای مذاکره اعلام امادگی کرده.اگر کره شمالی میخاست تسلیم بشه باید قبل از رسیدن به این مرحله این کارو میکرد.ولی مذاکره در شرایط فعلی یعنی مذاکره از موضع برابر با امریکا .ضمنا شما باید ی کم دیگه صبر کنی ببینی کره ای که در شرایط قبل حاضر به تسلیم شدن در برابر امریکا نشد و علی رقم تمام تهدیدات امریکا کار خودشو انجام داد حالا چطور با امریکا برخورد میکنه.کره کجا گاو شیرده کجا
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
البته عربستان بعنوان یک واحد اجرایی منطقه ای از سیاست امریکاست. اما کره ای ها نشان داده اند هم خوب فکر میکنند و هم عمل
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
احمد خان به نظرتون دادن آزادیهای مدنی به مردم یعنی تبدیل شدن به گاو شیرده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
احمد آقا تحلیل گر برتر
تحریمهای ویرانگر کره شمالی هم پس از آزمایشهای . . اتمی اخیر آن شروع شد
بابا تا کی با دنیا و زندگی قهر باشند. این شیوه زندگی با فرامین الهی منافات دارد. انسان ذاتا توسط خدا اجتماعی آفریده شده است. تعامل با همه حتی دشمنان میتواند انسان را قویتر کند نه ضعیف تر .
خدا بیامرزدت
خوب رفتی جلو اما مثل بن سلمان میبازی
پاسخ ها
شادمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
فعلا بن سلمان یزرگترین برنده خاورمیانه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
جان .خوبی شما؟
ایکاش دولتمردان ما هم کمی از کشورهای دیگر یاد میگرفتند که بتوانند بموقع از موقعیتها استفاده کنند . متاسفانه ایران فقط با مهره های سوخته و کشورهای ضعیف در حال ارتباط است که هیچ کمکی به ما میکند
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
آخه دولتمردان ما فقط به فکر منافع خودشان هستند نه منافع مردم !!!
ماندن در جامعهٔ‌جهانی بصورت متعادل خوب است ،یا نابودی به بهانهٔ قدرتمندی؟ وقتی که پنج کشور ( روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه ،آلمان ) که در مذاکرات هسته ای ایران همراه با امریکا بودند ،واکنون که ریس جمهور امریکا به هر دلیلی قصد خروج از آنرا دارد ؟ و این پنج کشور که خود را قدرتهای جهانی میخوانند ،توان ماندگاری برجام را ندارند ؟ آیا بهتر نیست ایران هم با امریکا بدون حضور این پنج‌کشور مذاکره کند ،واختلافات دو جانبه را رفع کنند ،که آنگاه این پنج کشور قادر به خلع امریکا از توافق ایران ،و امریکا نیستند ؟ آری کیم رهبر کرهٔ‌شمالی این را درک کرده ،که بقولی کدخدا را ببیند ،و ده ( سایر منافع خود در جهان ) را به چاپد ؟،،،،، و مردم را از فقر ،وفلاکت رهایی بخشد ،ونامی در تاریخ برای خود ،وخانواده اش ثبت کند ، همانگونه که رهبران چین ،و،ویتنام ،وسایر کشورهای شرق آسیا نمودند ؟،،،،
اينم رفت پيش اونا .... الان فقط خدمونيم با همشون ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
اونا مجبور شدن بازیش بدن. دیدن خیلی خطرناکه مجبور شدن به جمع خودشون راهش بدن. کاری که ما باید از اول می کردیم. سلاح اتمی میساختیم بعد خودشون میومدن خواهش میکردن که بیاین پای میز مذاکره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
بلاخره سلاح اتمی حرام شرعی است یا نیاز؟
عربستان و كره هم مارو دارن تنها ميزارن.همه فهميدن با ايزوله كردن مملكت چيزي درست نميشه الا مسئولاي ما
بااين حساب كه بنده قبلا هم پيش بيني اون رو كرده بودم
ايران ميشه منزوي ترين كشور جهان..........................................
بنظر میاید که رهبر کره شمالی کمی بیدار شده و میخواهد ملت و کشور خودش را از انزوا و نابودی اقتصادی بیرون بیاورد و با مدرنیزه کردن و روابط دوستانه با غرب نجات بدهد و همردیف کره جنوبی بشود. و شکی نیست که اگر واقعا چنین تعغیرات مثبتی انجام بدهد محبوبیت او بین مردم کره شمالی مثل یک قهرمان ملی بالا خواهد رفت وقتی اوضاع اقتصادی و سیاسی کره شمالی بهبود یابد و آزادی و دموکراسی به کشورش باز گردد
با وجود تحریم های کمر شکن و دشواری های فراوان زندگی در کره شمای اما به نظرم کره شمای خیلی بهتر از ایرانه حداقل از تصاویری که از پیونیانگ گذاشتید میشه نتیجه گرفت که پیونیانگ از تهران خیلی بهتره. امیدوارم حاکم کره در مذاکرات با غربی ها اشتباه ایراه رو مرتکب نشه و یک تیم از افراد ساده لوح رو برای مذاکرات نفرسته.
چون ایشان قصد صدور ایدئولوزی خود و انقلاب را ندارند به نظرم کره شمالی هم مثل عربستان با تغییرات زیادی در چند سال آینده مواجه خواهد شد چون مردم کره انسان های سخت کوشی هستند و مثل مردم ما تنبل نیستند. فقط تنها خطری که کره شمالی با برداشته شدن تحریم ها ممکن است مواجه شود این است که جامعه پزشکی آن قصد کنند که دستمزدهای خود را بر اساس کتاب کالیفرنیا تنظیم کنند اگر این اتفاق بیافتد شک نکنید کره شمالی ورشکست خواهد شد.
موضع اقتدار؟؟!!؟
یعنی چی ؟
به نظرم کره شمالی بهترین کار را انجام میده . باز کردن فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی برای شهروندان در کنار توانایی های هسته ایش این کشور را قدرت مند خواهد کرد. ورود سرمایه گزاران خارجی در بازار این کشور و رونق اقتصادی و بازار بکر و دست نخورده این کشور جذابیت های زیادی برای سرمایه گزاران خواهد داشت و همچنین ولع مردم این کشور برای ارتباط با دیگر کشورها کمک خواهد کرد تا بازار جذابین بیشتری داشته باشد . به هر حال توافق با آمریکا برای کره شمالی سود فراوانی خواهد داشت و دونالد ترامپ نیز با یان توافق هم بازار جدید خواهد داشت و هم تنها کشوری که در جهان بر خلاف میل آمریکا عمل خواهد کرد ایران است که در سر فرصت تحریمهای شدید تر و یا متقاعد کردن دنیا برای شروع یک جنگ جدید با ایران است . هر چند اط نظر من تا کنون شواهدی برای درگیری آمریکا با ایران مشاهده نمی شود اما به محض انجام توافق با کره شمالی ، تنها دغدغه آمریکا ایران خواهد بود و باید دید لحن و لفظ سیاست مداران آمریکایی در آن زمان چگونه خواهد شد .
همه در دنیا فکر پیشرفت هستند فکر رسیدن به مقاصد اقتصادی جنگ در دنیا تبدیل به جنگ اقتصادی شده هر کس قدرت اول اقتصادی باشد قدرت بیشتری دارد ولی ایران چی هنوز مقاصد سیاسی هنوز جنگ تهدید موشک پایگاه نظامی ، هنوز فکر های بیهوده که فقط عقب می اندازدمان. کی این طرز فکر کهنه دور ریخته می شه تصور کنید یه نفر می خواد مسکن خرید کند اون هم نه در تهران اطراف تهران 50 میلیون وام اگر اپارتمان داشته باشد باید 100 میلیون برگردونی اون هم با حقوق یک میلیون تازه باید اوراق وام مسکن رو هم 7 میلیون خرید کنی یعنی راحت 10 سال نباید نفس بکشی تازه اگر توان کار کردن داشته باشی اگر یه نفر نتونست کار کنه باید چکار کند شرایط اقتصادی طوری شده که نه در بانک نه در بورس نمی شه سرمایه گذاشت هیج تولیدی هم نمی شه راه انداخت تازه سرمایه اگر داشته باشی فقط یک دقیقه به مشکلات من و امثال من فکر کنید
تو تحریم های کمر شکن هم مملکتشون خیلی مرتب تر و تمیز تر از تهران به نظر مییاد
آسمون خراشهای سر به فلک کشیده منظم نشون از مدیریت شهری درست و حسابی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
یک خیابونشو فقط نشون داده.
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
تا دیروز که جلوی آمریکا بود که میگفتید بدبخت ترین و ویرانه ترین جای دنیاست حالا یک شبهمرتبتر و تمیزتر از تهران شد و آسمون خراشهاشون سر به فلک کشید و مدیریت شهریشون درستو حسابی شد.شما آمریکاپرستا به خدا خیلی پررویید.هم پررویید هم بدبخت.در واقع این امریکاست که مقابل کره شمالی تسلیم شد چون امریکا میخاست قبل از رسیدن کره به این مرحله یا کره راتسلیم کنه یا نابودش کنه و حتی تا اونجا پیش رفت که ۳تا ناو هواپیمارو برد کنار کره ولی هیچ غلطی نتونس بکنه.
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
جناب احمدرضا همین که 3 تا ناو هواپیمابرش اونجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
احمد رضا
تمیزی منافاتی با فقر ندارد
حالا یک عده ای از غرب گراها می ایند و می گویند پس ما چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کسی غرب گزا نیست با توجه به منافع ملی و مرذم با هر کی به نغع بود باید ذابطه داشت.
ناشناس
| Spain |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
متأسفانه در خیلی از موارد غرب‌گرایی با عقلانیت هم‌پوشانی دارد! متأسفانه
حالا غرب‌گرایی رو چرا می‌فرمایید چرا نمی‌گید ژاپن‌گرایی، کرۀجنوبی‌گرایی و یا لاقل چین‌گرایی؟! حتماً باید روس‌گرایی باشه تا برای شما قابل‌قبول باشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
غرب گرا هست در کشور ولی زمانی منافع به وجود می اید که از گذشته درس گرفته شود و نه اینکه از یک سوراخ چندبار گزیده شود
خطاب به ناشناس ۱۷:۳۷
ناشناس
| Thailand |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
پس ما چی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
هیچ کس غرب گرا نیست عزیز شما ببین مردم ایران صبح تا بوق سگ کار میکنند شب میخوابند باز صبح از نو زندگی تکراری شده برای همه بجز اقایون ژن خوب
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
دوست عزیز غربگراها همیشه میگن پس ما چی.اونا الان میگن دیدید کره هم تسلیم شد اما نمیگن تسلیم شدن اونموقع تسلیم شدن بود که کره نه بمب ساخته بودو نه موشکی که امریکارو بزنه ولی الان این دیگه تسلیم شدن نیست بلکه مذاکره از موضع برابره.ضمنا ی کم دیگه غربگراها صبر کنن تا ببینن کره با آمریکا چکار میکنه بعد نسخه بپیچند که ما هم باید دستامونو ببریم بالا
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
این جناب احمدرضا متاسفانه تاریخ نخونده.
مگر بیمار بودن یک کشور را سالیان سال گرداندن و الان تن به حداقل لیها میدهند کاش مثل کشور ما پایدار و شتابان در علم و فناوری و رشد باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
حالت خوبه؟ تو هم مثل مسئولین میگی: همه دنیا بد هستند و بدبخت فقط ما خوبیم و خوشبخت(البته روسیه (و چین هم خیلی هوب هستند
مهم شروع مذاکرات وشکستن تابو از هردو طرف است وقتی مذاکره کنند خواهند فهمید دوانسان باهم صحبت می کنند وعلایق مشنرک زیادی خواهندداشت .
همون چیزی که ما به راحتی ازش دست کشیدیم، اگر ما هم عرضه داشتیم و به جای 12 13 سال الکی الاف کردن خودمون سلاح هسته ای رو توسعه میدادیم روز مذاکره چیزی تو دستمون برای فشار اوردن!! نه اینکه هر چی داشتیم دادیم و الانم ول معطلیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
داره برنامه موشکیشو تعلیق می کننه به خاطر آمریکا. ما هم سه شرط امریکا رو گوش کنیم مثل هم می شیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
الانم اش رو با جاش ازش میگیرن ما فقط جش رو دادیم اگرم به بمب اتم میرسیدیم در نهایت چی میشد مجبور بودیم اش و با جاش بدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
عزیزم حالا دیگه برنامه موشکی میخاد چکار.اصلا تعلیق که هیچی تعطیلشم بکنه مهم نیست چون کره میخاست موشکی بسازه که بتونه باهاش بمب اتمیشو برسونه وسط آمریکا که الان ساخته دیگه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
بمب اتم مگر حرام شرعی نبود؟
تابناک چی میگی تو؟
کره شمالی داشت دستی دستی خودشو نابود میکرد بعد تو این حرفا رو میگی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
پس چرا امریکا جرات نکرد و حمله نکرد
خیلی جالبه آقای حیدریان گفته این تحریم ها نتوانسته کره شمالی رو به زانو دربیاره پس میشه بپرسم چرا عاجزانه میخاد با ترامپ مذاکره کنه ؟ چرا موضوع رو نمیخواهید درک کنید که قدرت اقتصادی امریکا خیلی بیش‌تر از قدرت نظامی اش اثر گذار هست و همین اقتصاد باعث شده خیلی ها از تحریم های امریکا ترس داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
حالاکه بمب اتمیشو با موشک میتونه برسونه به قلب آمریکا کجاش عاجزانه است.ضمنا یک بار بیانیه کره شمالیو از رسانه هاگوش بده بعد بگو از کدوم عبارتش عاجزانه بودن معلوم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
مقتدرانه اعلام کرده:
ما به اوج قدرت هسته ای و موشکی رسیدیم و دیگر نیازی به افزایش قدرتمان نداریم
والا فقط همین یک تصویر از شهر نشون میده که از ما خیلی مدرنتر و پیشرفته تر هستند! الان یک تصویر هوایی از تهران یا شهرهای دیگه بگیرین آدم حالش به هم میخوره!!
احتمالا نزدیکی امرکا به کره شمالی برای این است که کره شمالی به ایران بمب اتمی ندهد.
بدبخت شدیم در قبال امتیاز امریکا اطلاعات تسلیحاتی ما را که از انها خرید نظامی می کردبم فاش خواهند ساخت
تابی جان کره شمالی خلع سلاح اتمی نیز خواهد شد. یعنی دیگه بمب اتم هم نخواهد داشت .یعنی تسلیم مطلق در برابر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
عوضش دیگه مردمش جلبک نمیخورن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
وای وای چه اتفاق بدی وای وای
سلاح اتمی خیلی خوب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
فکر نکنم تو کره شمالی حتی یک نفر پیدا بشه که مثل تو ذلیل و بدبخت باشه که بگه ی کم جلوی آمریکا کوتاه بیایم چه برسه به اینکه مثل تو بگه بمبارو بدیم بره و تسلیم مطلق بشیم.البته تو که خودت حقوق بگیر آمریکایی باید اینجوری بگی
این امریکایی های که من میشناسم،،کره شمالی رو هم پشیمون میکنن از توافقشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
مردم ایران از دست شماها راحت زندگی نمیکنن
هیچی دیگه! علی موندو حوضش!!!
آفرین بر این کشور که بالاخره به فکر توسعه و آینده کشور و مردم افتادند و فهمیدن با جهان باید تعامل کرد
کره شمالی بالاخره فهمید که موشک بالستیک وکلاهک هسته ای برای مردم کشورش. نان واب نمی شود وجزعقب ماندگی عایدی ندارد
فقط ایران خودم...می سازیمش قدرت برتر جهان به کوری چشم دشمنانش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
لابد از تو امارات میسازیش هان؟
راه درستی انتخاب کرده
چند سال پیش کامنت گذاشتم که این فناوریِ انرژی هسته ای هر چقدر هم که توی زمینه های مختلف منافع داشته باشد اما بواسطه این فناوری از بیشمار فناوریها، امکانات و قابلیتهای دیگر محروم، منکوب و قافل شده ایم لذا فناوری انرژی هسته ای بمراتب بیشتر از خیرش، شرّ می رساند حالا راجع به انواع و اقسام خطرات زیست محیطی این فناوری سر تا پا خطرناک چیزی نمی گویم.

بنظر می رسد رهبر کره شمالی یا خود پس از سال تجربه و تفکر در وقابع و واکنشها این را دریافته یا مشاوران و یا رواسای کشورهای خارجی همچون چین و یا روسیه او را بدُرستی توجیه کرده اند بنابراین او دریافته است این انرژی مصیبتی برای گذشته، حال و آینده او، مردمش و کشورش شده یعنی همین فناوری با همه ی جذابیت هایش، اساس و بنیان همه ی گرفتاریهای کشورش در انواع و اقسام آن شده است و خواهد شد.
بنظر میرسد او در کانال کاملا منطقی قرار کرفته است.

اصلاً شما فرض کنید این فناوری هسته ای، طلاست، وقتیکه این طلا بلای جان و خان و مان بشود آیا نباپد گفت این طلا را نمی خواهیم !!!!!؟؟؟؟؟
اخبار کره شمالی را پیگیری کنید !
لطفا شرایط مهاجرت به کره شمالی رو بفرمایید
این حرفها خللی در ما ایجاد نخواهد کرد ،مسلما ما از همه بهتریم و بهتر میفهمیم.کلا فقط ما خوبیم.آنچه که فکر میکنیم و انجام میدهیم درست است.ما تنها کشور خوب جهانیم و با سرعتی سرسام آور به سمت تعالی و پیشرفت در حال حرکتم.
پاسخ ها
هاشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
من متن خبر رادقیقا خوندم وتمام نضرات راهم دقیقا خواندم ببینید دوستان هر کشوری شرایط خاص خودرادارد ونمیشود هیچ کشوری را بادیگری مقایسه کرد کره شمالی به فن آوری موشکی و هسته ای دست پیدا کرده درست ولی بدانید این فن آوریها دیگر جواب نمیدهد الآن قرن اینترنت ودهکده جهانی است در اقسی نقاط افریقا کسی دست در دماقش بکند به فاصله یک کلیک همه جهان باخبر میشوند و به نظر بنده بهترین کار را ایران کرده .الآن بهترین موقعت برای یارکشی میباشد که ایران کار خود را به درستی انجام میدهد هرچند ضعیف وگام به گام ...توجه داشته باشید که کره شمالی از مدتها پیش برای جبهه غرب حل شده بوده که امروز مذاکره میکنند ..واین ایران است که با پیشروی درمنطقه وصدها برابر موشکهای اتمی کره منفعت برده است بشرط آنکه غربیها وتو ودبه نکنند که تمام زورشان را میزنند که این کار را بکنند
با وجود کره شمالی و عربستان کمتر احساس تنهایی میکردیم که متاسفانه اونها هم دارن پیشرفت میکنن
ولی فکر نکنم بخواد از خیر سلاحهای اتمی فعلیش که ساخته بگذره. اگه هم نگذره که تحریمهای فعلی همچنان باقی خواهند ماند فقط ممکنه اضافه نشن.
مسائل اساسی یک کشور چیزی نیست که تنها با یک خبر یا مذاکره ساده تعیین تکلیف شود. باید دید عمق انتظار امریکا از کره شمالی چیست و کره شمالی چی بدست میاره. اما چیزی که روشن است کره شمالی به راحتی امتیاز نمیدهد و ملت و دولت مردان آن برای حفظ منافع ملی کوتاه نمی آیند. یهتره ما هم بجه جای خودباختگی در برابر دشمن منافع ملی را فقط در نظر بگیریم. منافع ملی .قتی بدست میاد که امتیاز و قدرت حفظ منافع را داشته باشیم. آنوقت با شیطان هم میشه مذاکره کرد.
بهرحال بهترین تصمیم را گرفته تا مردم کرهٔ شمالی را از نابودی نجات دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
ما را امریکا بوجود نیاورده که بدون اون نابود بشیم
بالاخره کره شمالی هم فهمید چکاری به نفع کشورش هست. تازه وزیر آموزش پرورش که میگه زبان روسی به عنوان زبان دوم تدریس بشه یکی نیست بهش بگه عقل کل!!!!! زبان بین المللی انگلیسی هست و این ربطی به آمریکا و انگلیس و غیره نداره حالا ما بیایم بجای انگلیسی روسی یاد بگیریم که ترشی بیاندازیم
چند سال دیگه باید برای تحصیل و کار به کره شمالی بریم.
چنان تاکید میکنید بمب اتم اهرم خوبیه برای مذاکرات انگار همسایه جنوبیش یا ژاپن با بمب اتم یا موشک قاره پیما دهن آمریکارو سرویس کرده ،توی دنیای مدرن بمب اتم و موشک برای هیچ کشوری امتیاز نیست
اینا همه نقشه هست
تا کی با خیال و فکر دشمن زندگی کردن
عقلانیت واژه ای غریب
رهبران کره راه عقلانیت را درپیش گرفته اند
بحث سلاح هسته ای خوب یابد؟،به کنار........
ولی این بابا،اول قدرتمند شد،بعد مذاکره کرد....
نه ما که میانه راه هسته ای رفتیم سراغ مذاکره...
وحالا دولت ما باید چشم به دهان دیوانه ای مثل ترامپ بمونه...
دوستان!با گوریل نمیشه شطرنج بازی کرد.باید قوی شد تا گرگها بهت زور نگن...همین!
قوی شدن هم، زجرداره...
مرگ بر امریکا و ال کثیف سعود
سیاست ترامپ داره جواب میده .
شجاع ترین انسان کسی است که جرات تغییر کردن داشته باشد
رفیق پوتین و رفقای چینی یکم فتیله کیم جونگو کشیدند پایین
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی