بازدید 8148
تحلیل 14 شهریور بازار سرمایه

تاییددستکاری شاخص برای نشان دادن آرامش در بورس!!

در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود، سپس به جریان دستکاری سریالی در شاخص بورس و تایید آن توسط یک مقام بالای سازمان بورس پرداخته ایم و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات مهم در بازار امروز کردیم.
کد خبر: ۶۲۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 04 September 2016
به گزارش تابناک اقتصادی،در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود، سپس به جریان دستکاری سریالی در شاخص بورس پرداخته ایم و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات مهم در بازار امروز کردیم.بیشترین تاثیر مثبت را گروه های موادومحصولات دارویی،خودرو و ساخت قطعات و رایانه و فعالیت های وابسته به آن و بیشترین تاثیر منفی را گروه های فرآورده های نفتی،محصولات شیمیایی و سرمایه گذاریها بر بورس و فرابورس داشتند. جو خرید در گروه های موادو محصولات دارویی و تسهیلات مسکن و جو فروش در گروه های قندو شکر،محصولات غذایی،لاستیک و پلاستیک و محصولات شیمیایی کاملا آشکار بود. امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل با کاهش حدود 24 درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 2664 میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 2017 میلیارد ریال رسید.


گروه محصولات شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی، شاهد معاملات اکثرا منفی و نیز کاهش چشمگیر حجم معاملات در این گروه بودیم.این کروه هم جزء گروه هایی بود که جو فروش در آن حاکم بود و هم جزء گروه هایی بود که تاثیر منفی بر شاخص داشتند. از 27 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام 21 شرکت با افزایش قیمت و سهام 6 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.43منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 1.56 منفی بود. بیشترین افزایش قیمت در این گروه متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی زنجان بود که با صف خرید بسته شد و در مقابل سهام شرکت های پارس پامچال،پتروشیمی فناوران و دوده صنعتی پارس با صف فروش بسته شدند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با خرید و فروش بیش از4.5 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با بیش از 5.9 میلیارد ریال بود. در این گروه دیروز شاهد تایید حیابرس و بازرس قانونی شرکت پتروشیمی ممسنی در مورد افزایش سرمایه 110 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بودیم.
 

گروه موادومحصولات دارویی

در گروه موادومحصولات دارویی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت ولی کم حجم بودیم و حتی برخی شرکتها در نزدیکی صف خرید، امروز را به کار خود پایان دادند. سهام 16 شرکت از 32 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 16 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.صف های خرید امروز متعلق به شرکت های داروسازی زهراوی،لابراتورداروسازی دکتر عبیدی و شیمی داروئی داروپخش و در مقابل سهام شرکت های داروسازی روزدارو و داروپخش صف های فروش این گروه را تشکیل دادند.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین در نماد تیپیکو با دادو ستد بیش از یک میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین با بیش از 8میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.37 مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.37 مثبت بود.در این گروه امروز شاهد رفع گره معاملاتی شرکت دارویی رازک بودیم که با بیش از 15 درصد مثبت کار خود را به پایان رساند. شرکت دارویی رازک در این گروه بیشترین تاثیر مثبت را در بازار امروز با بیش از 32 واحد بر شاخص بورس گذاشت.


گروه لاستیک و پلاستیک

امروز در گروه لاستیک و پلاستیک شاهد جو فروش و عرضه شدید بودیم به طوری که در این گروه همه سهام ها با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل مواجه شدند.از 7 شرکت فعال در این گروه، همه ی هفت سهام با نزول قیمت روبرو شدند. بیشترین کاهش قیمت به ترتیب متعلق به شرکت های صنایع لاستیکی سهند و ایران تایر با 4.98 درصد منفی و 3.62 درصد منفی بود.بیشترین حجم معلملات این گروه را با بیش از 1 میلیون سهم در نماد پلاسکوکار اتفاق افتاد. میانگین درصد قیمت پایانی این گروه 1.63 منفی و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 3.12 منفی بود.

گروه قند وشکر

در گروهقندو شکر، شاهد معاملات نسبتا کم حجم تری نسبت به روز کاری قبل بودیم به طوری که در جایگاه اول  گروه های بازار قرار داشت که جو فروش و افزایش عرضه در آن مشاهده گردید. از 12 سهام موجود و فعال در این گروه، همه ی سهام  شرکت های این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند. سهام دو شرکت قندمرودشت و قند اصفهان در این گروه امروز با صف فروش بسته شدند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 2.22منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 3.43 مثبت بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز شاهد معاملات اکثرا منفی در این گروه نسبت به روز کاری قبل بودیم. این گروه در بازار امروز  جزء گروه هایی بود که تاثیر مثبت بر شاخص گذاشت. شرکت سایپا با بیش از 21 واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس گذاشتند. 11 شرکت از 31 نماد قابل معامله، با افزایش قیمت و نماد 20 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. تنها صف خرید متعلق به سهام شرکت های  آهنگری تراکتورسازی ایران و در مقابل شرکت های فنرسازی خاور و لنت ترمز ایران با صف فروش  به کار خود خاتمه دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 55 و 34 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپا و ایران خودرو  به ترتیب با بیش از 60 و 42 میلیارد ریال می باشد.میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.28 منفی و میانگین درصد آخرین قیمت نیز در این گروه 0.92منفی بود.


گروه فلزات اساسی

 در گروه فلزات اساسی،  معاملات شرکت های این گروه نسبتا معاملات کم حجم  و اکثرا منفی  بود به طوری که جز گروه های پرعرضه بازار قرار داشت.از 24 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام8شرکت با افزایش قیمت و سهام 16 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند. صف های خرید در این گروه متعلق به شرکت های فولاد خراسان و فولاد هرمزگان جنوب و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های نورد و قطعات فولادی،گروه صنعتی سپاهان و الومتک اختصاص یافت.بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای فولاد و ذوب به ترتیب با بیش از 7 و 5 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های ذوب و کالسیمین به ترتیب با بیش از 13 و 9 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی این گروه0.59 منفی و میانگین درصد آخرین قیمت این گروه 0.74منفی بود.


 
از حاشیه های امروز می توان به شایعات و شنیده هایی از چند شرکت اشاره کرد.در نمادفاسمين شنيده ميشود با بهره بردارى از معدن تركيه فاسمين مشكل خاك نخواهد داشت و همچنين توليد امسال از بودجه بيشتر است .در نماد لخزر : شنيده ها حاكى از به مرحله توليد رسيدن ماشين لباسشويى اين شركت و اخذ مجوز استاندارد لازم و اجازه ورود به بازار را كسب كرده است .در نمادشپديس : خبرها حاكى از افتتاح فاز سوم طرح آمونياك و اوره اين مجتمع تا دو ماه آينده ميباشد .در گروه پالایشی: گزارش های 3 ماهه این گروه  بدون در نظر گرفتن ابلاغیه دولت در خصوص قیمت نفت مورد استفاده انجام گرفته است و برای خرید عده ای خاص تا گزارش ۶ ماهه و محاسبه دقیق این اتفاق بهترین حربه هست.

بورس در حالی روزهای اخیر را در میانه سال سپری می کند که مسئولان آن در مقابل این همه عدم شفافیت و وضعیت نابسامان شرکتها اجازه دادند تا فقط به دلیل تغییر رییس بورس، شاخص بورس که جای زیادی برای کاهش و اصلاح داشت نه تنها پایین نرود، بلکه به صورتی کاملا حباب وار تا مرز 78 هزار واحد رشد کند. این روزها در بورس تهران فقط یک قانون حاکم است، شاخص بورس باید مثبت باشد و بالا برود چه قیمت نفت افزایش یابد چه کاهش، چه صورتهای مالی شرکتها روبه بهبود باشد چه روبه ضعف، چه شفافیت اطلاعاتی حاکم باشد چه ابهام در اطلاعات و صورتهای مالی شرکتها و .....
حتی دکترفطانت‌فرد با توضیح این‌که دستکاری شاخص بیشتر در بورس تهران رخ می‌دهد و باید از مسئولان شرکت بورس موضوع را جویا شوید، حاضر به صحبت بیشتر نشد. همچنین شاپور محمدی نیز تماس‌های خبرنگار ما را بدون پاسخ گذاشت.
پس بالاخره چه کسی باید پاسخگوی معاملات بلوکی و دستکاری شاخص باشد. کدامیک از مسئولین باید جوابگوی سرمایه در حال نابودی سرمایه گذاران باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
بورس ایران کلا قماره
اطلاعات لازم در دسترس افراد نیست و پشت پرده های زیادی هم داره
متاسفانه دزدیهای زیادی در بورس در حال اتفاق افتادن است
مطمئنی بازار مثبته و شاخص داره بالا می ره؟!
ممنون كه گزارش در اينمورد منتشر كرديد. ما كه اومديم مثلا بجاي دلال بازي و خريد ارز و سكه و ملك و... در بورس كه توصيه همه مسئولين بود سرمايه گذاري كرديم بدليل عدم شفافيت و رانت خواري و... بيچاره شديم و سرمايمون از دست رفت.
به خاطر اتفاقی مشابه در برزیل ریس جمهور برکنار شد. در ایران این چیز ها عادی است.
تو مملکتی که میتونی پولتو بزاری تو بانک و خیلی راحت بالای بیست درصد سود بگیری سرمایه گذاری تو بورس یعنی .....
تو برزیل برا همچین کاری رئیس جمهور را خلع کردند بعد ما قشنگ میخندیم اونم از ته دل
دولت با افزایش دادن قیمت خوراک پالایشگاهها و پتروشیمی ها اون هم تو وضعیتی که با پایین اومدن قیمت نفت تو دنیا رقابت رو تو‌این صنعت سخت کرده سرمایه ملت رو‌به باد داد.خیر سرتون چطور میخواید نقدینگی رو‌از بازار جمع کنید.خیلی از واحدهای پتروشیمی در حال ساخت هیچ توجیحی واسه تکمیل نداره.
ما همه خوابیم راحت باشید
باز دوباره شروع کردید؟ بگذارید بازار سرمایه شفاف باشد. ...
اگربه نمودارهای روزانه شاخص بورس نگاه کنیدبوضوح خواهیددید که چگونه دراکثرمواقع نزول شاخص کل درظرف چنددقیقه آخرساعت اداری تالاربورس ناگهان مثبت میشود ولودرحدچندواحد !!!! باورنداریدخودتان مشاهده کنید
درودبرتابناک که ازمعدودرسانه هایی است که باشجاعت تمام چهره واقعی بورس رابرای همگان آشکارکرد امیدوارم این روندبرای آگاهی بیشترمردم وجلوگیری ازضرروزیان بیشترآنها همچنان تداوم یابد
بورس = عددسازی
تابی جون، تابناک بورس رو راه بنداز
از تابناک متشکرم ...بنظرم تابناک
تقریبا تنها رسانه واقعی است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست