بازدید 7454
۳
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش دوم؛

برادر ناتنی «بن لادن» کارمند سفارت عربستان در واشنگتن بود!

عبدالله بن لادن مدعی است که به عنوان افسر اجرایی در سفارت عربستان در واشنگتن کار می کند. اف بی آی دریافته که وی، برادر ناتنی اسامه بن لادن است. وی دوست نزدیک محمد قادر هارونانی است که احتمالاً پیش از 11 سپتامبر 2001، دستیار محمد عطا و مروان الشحی بوده است.
کد خبر: ۶۰۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 26 July 2016
برادر ناتنی «بن لادن» کارمند سفارت عربستان در واشنگتن بود!پس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام ده روز پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد موسوم به «28 صفحه» در حالی ده روز پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش دوم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است.

* شیخ الثمیری: بر اساس اسناد اف بی آی و یک یادداشت مربوط به سیا، الحزمی و المحضار احتمالاً با شیخ الثمیری در تماس بوده اند. الثمیری یک دیپلمات مقیم در کنسولگری عربستان سعودی در لس آنجلس و یکی از «امامان» مسجد ملک فهد در کلور سیتی کالیفرنیا است. بر اساس اسناد اف بی آی، این مسجد در سال 1998 با کمک های مالی عبدالعزیز، ولیعهد عربستان ساخته شد. گفته می شود اعضای کنسولگری سعودی در لس آنجلس در این مسجد حاضر می‌شده اند و به واسطه دیدگاه های ضد غربی خود شناخته شده است.

* صالح الحسین: در سپتامبر 2001، صالح الحسین که گفته می شود یکی از مقامات وزارت کشور عربستان است، در همان هتلی در هرندن ویرجینیا اقامت داشت که الحزمی در آن بود. اگرچه الحسین پس از واقعه 11 سپتامبر گفت که هواپیماربایان را نمی شناسد، اما عوامل اف بی آی معتقدند که وی در حال فریب آن ها بوده است. با وجود تلاش های اف بی آی برای یافتن مکان وی و بازجویی مجدد، او موفق شد از ایالات متحده خارج شود.

* عبدالله بن لادن: عبدالله بن لادن مدعی است که به عنوان افسر اجرایی در سفارت عربستان در واشنگتن کار می کند. اف بی آی دریافته که وی، برادر ناتنی اسامه بن لادن است. وی دوست نزدیک محمد قادر هارونانی است که احتمالاً پیش از 11 سپتامبر 2001، دستیار محمد عطا و مروان الشحی بوده است. 

کمیته مشترک همچنین دریافته افراد دیگری که مرتبط با دولت سعودی هستند نیز با شبکه های تروریستی ارتباط دارند؛ از جمله:

* سیا و اف بی آی، مسجد ابن تیمیه در کلور سیتی را به عنوان مرکزی برای فعالیت های مرتبط با افراط گرایی شناسایی کرده اند. اعتقاد بر این است که افراد متعددی که پیش از 11 سپتامبر تحت بازجویی اف بی آی بوده اند، ارتباطات نزدیکی با این مسجد داشته و اعتقاد بر این است که از طریق این مسجد، برای سازمان های غیرانتفاعی وابسته به اسامه بن لادن، پولشویی کرده اند. یک عامل اف بی آی در مصاحبه ای گفته که به اعتقاد وی، دولت سعودی از طریق این مسجد، اقدام به پولشویی کرده است. 

* .......... یک تبعه دیگر سعودی است که ارتباطات نزدیکی با خاندان سعودی دارد. وی تحت بازجویی ضدتروریستی اف بی آی قرار داشته و گفته می شود که در سال 1999، مشغول بررسی وضع امنیتی در مرز جنوب غربی آمریکا بوده و درباره احتمال نفوذ افراد به داخل ایالات متحده بحث کرده است.

* بر اساس اسناد اف بی آی، برخی شماره تلفن های یافت شده در دفتر تلفن ابو زبیده، عامل اجرایی ارشد القاعده که در مارس 2002 در پاکستان بازداشت شد، ممکن است – دستکم به طور غیرمستقیم – به شماره تلفن های ایالات متحده ارتباط داشته باشد. یکی از این شماره تلفن های مربوط به ایالات متحده، متعلق به شرکت ASPCOL است که مقر آن در آسپِن کلرادو قرار داشته و مدیریت امور مربوط به اقامت بندر بن سلطان، سفیر عربستان سعودی را در کلرادو بر عهده دارد. در پاسخ اف بی آی به پرسش کمیته مشترک تحقیق، مورخ 18 نوامبر 2002 آمده که «سیا، هیچ ارتباط مستقیمی میان تلفن های یافت شده در دفتر تلفن زبیده و شماره های ایالات متحده نمی یابد». 

* بر اساس یک سند اف بی آی، شماره تلفن یکی از بادیگاردهای سفارت عربستان در واشنگتن که برخی مدعی هستند ممکن است یک .......... باشد نیز در وسایل ابوزبیده یافت شده است. 

* به گفته یک عامل اف بی آی در فونیکس، اف بی آی مظنون است که محمد القادحین .......... می باشد. القادحین در واقعه ای که در سال 1999 در پرواز «امریکا وست فلایت» رخ داد، نقش داشته است. واقعه ای که اکنون دفتر اف بی آی در فونیکس معتقد است احتمالاً مانوری برای آزمون امنیت این خط هوایی بوده است. در طول پرواز مذکور، القادحین و دستیارش از مهمانداران پرواز سوالات مشکوک بسیاری پرسیده‌اند. محمد القادحین همچنین تلاش کرد تا دو مرتبه وارد کابین خلبان شود. او و همکارش در این پرواز به واشنگتن می‌رفتند تا در میهمانی سفارت عربستان شرکت کنند و هر دو ادعا کردند که بلیط‌های آن ها را سفارت عربستان خریداری کرده است. در مدت بازجویی‌ها، اف بی آی دریافت که هر دو نفر آن ها که در این حادثه دست داشتند، با تروریسم ارتباط داشته اند. 

در نهایت، اعضای کمیته به طور خاص درباره ماهیت جدی ادعاهای مطرح شده در یکی از یادداشت‌های سیا نگران هستند که توسط اعضای کمیته مشترک تحقیقات در پرونده‌های دفتر اف بی آی در سن دیه گو کشف شده بود. این یادداشت، که ارتباطات مالی ادعایی میان هواپیماربایان یازده سپتامبر، مقامات دولت سعودی، و اعضای خاندان سلطنتی عربستان را مطرح می‌کند، توسط یکی از افسران سازمان سیا به نام .......... و بر اساس اطلاعات موجود در پرونده‌های اف بی آی تهیه شده بود. این افسر سیا یادداشت مذکور را برای مرکز مبارزه با تروریسم فرستاد تا احتمال وجود اطلاعات بیشتر در سازمان سیا در این زمینه بررسی شود. وی همچنین یک نسخه از این یادداشت را به مأمور اف بی آی که مسئولیت بازجویی از یکی از افراد مورد بحث در این یادداشت را برعهده داشت، تحویل داد. با وجود پیامدهای مشخص این یادداشت برای آمریکا، مأمور اف بی آی مذکور، آن را در یکی از پرونده‌های شخصی گذاشت و به دفتر مرکزی اف بی آی ارسال نکرد. در نتیجه، دفتر مرکزی اف بی آی از مواردی که در این یادداشت عنوان شده بود، بی اطلاع بودند؛ تا اینکه کمیته مشترک تحقیقات، توجه اف بی آی را به معنای این یادداشت جلب کرد .......... 


ادامه در بخش بعدی...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
امیدوار هستیم این خبر بهانه ای برای اعضای کنگره امریکا نشود تا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کنند .جرات ندارند عربستان راتحریم کنند تلافی اون رو سر ایران در می ارن
حالا اگه FBI مدرکی علیه جمهوری اسلامی رو میکرد، فوری بهش اتهام سندسازی و جعل سند و ... نمیزدین!؟
خودشون ترورریست تربیت می کنن خودشون می ترکونن خودشون هم محکوم می کنن خودشون هم مبارزه می کنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی