بازدید 9296
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش پنجم؛

نقش همسر سفیر عربستان در آمریکا در حمایت از عاملان حملات 11 سپتامبر

همسر «اسامه باسنان» مستقیم از همسر بندر بن‌سلطان پول دریافت کرده، ولی همسر البیومی تلاش کرده تا سه فقره چک متعلق به همسر سفیر عربستان را که در وجه همسر «باسنان» صادر شده بود، دریافت و به حساب‌های شخصی خود واریز کند.
کد خبر: ۶۰۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ 27 July 2016
نقش همسر سفیر عربستان در آمریکا در حمایت از عاملان حملات 11 سپتامبرپس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد «28 صفحه» در حالی ده روز پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش پنجم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است، بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است.

تحقیقات اف بی آی از یازده سپتامبر 2001 به بعد نشان داد که البیومی با برخی عوامل تروریستی ارتباطاتی داشته است. پاسکال جی. دامورو، دستیار مدیر اجرایی ضدتروریسم و ضداطلاعات در جلسه استماع 9 اکتبر 2002 اینطور شهادت داد که:‌

«[ما] با دولت .......... درباره جمع‌آوری اطلاعات در خصوص فردی با نام .......... که با القاعده ارتباط داشته و ارتباطاتی با البیومی نیز دارد، گفت‌وگو کردیم».

علاوه براین، اف بی آی نتایج تحقیقات درباره .......... البیومی را اینطور گزارش داد که «پس از ترجمه کامل و دقیق اسناد البیومی، مشخص شد که البیومی در مکاتباتش، راهنمایی‌هایی برای جوانان مسلمان ارائه می‌کرده و برخی از این نوشته‌ها را می‌توان به عنوان متونی جهادگرا تفسیر کرد».

طبق اطلاعات به دست آمده توسط اف بی آی پس از یازده سپتامبر 2001، البیومی همچنین در یکی از درخواست پذیرش‌هایی که برای مراکز آموزشی ارسال کرده بود، نوشته بود که برای شرکتی با نام «دالا/ آوکو» کار می کرده است. طبق یافته‌های اف بی آی، شرکت «ارجان» پیمانکار زیرمجموعه شرکت « دالا/ آوکو» به حساب می‌آید. طبق سند جداگانه .......... «دالا/ آوکو» نیز زیرمجموعه شرکت بزرگتری با نام «آوکو دالا ترانس عرب» است که این شرکت نیز خود، به صورت زیرمجموعه شرکت بزرگتر «توسعه و سرمایه‌گذاری البرکات» فعالیت دارد. شرکت «آوکو دالا» ظاهراً قراردادهایی را برای تمیزکردن و خدمات نگهداری هواپیما در سه فرودگاه مهم عربستان به امضا رسانده است. سند .......... از این امر حکایت دارد که .......... این شرکت ارتباطاتی با اسامه بن‌ لادن دارد. دفاتر اف بی آی در فوریه سال 2001 از ارتباط میان «دالا آوکو» و «البرکات» مطلع شدند، اما دفتر سن دیه گو ظاهراً هرگز این اطلاعات را دریافت نکرد.

طبق اسناد اف بی آی، پرداخت‌های البیومی در مدت زمانی که الحازمی و المحضار در آمریکا بودند، افزایش یافت. طبق یک بررسی جدید .......... درباره روابط میان حملات تروریستی و عناصر دولت عربستان، پیش از اینکه الحازمی و المحضار وارد آمریکا شوند، البیومی در مجموع حدود 465 دلار ماهانه به عنوان مقرری دریافت کرده است. طبق سند .......... در ماه مارس 2000، یک ماه پس از آنکه الحازمی و المحضار وارد سن دیه گو شدند، مقرری البیومی به بیش از 3700 دلار ماهانه افزایش یافت و تا دسامبر سال 2000 همان مقدار باقی ماند؛ یعنی درست زمانی که الحازمی سن دیه گو را ترک کرد. مقرری البیومی سپس به حدود 3200 دلار در ماه کاهش یافت و تا زمانی که البیومی در ماه آگوست سال 2001، حدود یک ماه قبل از حملات یازده سپتامبر، آمریکا را ترک کند، همین مقدار باقی ماند.

یادداشت .......... مورخ 2 جولای 2002، به نادرست تأکید می کرد که همسر البیومی در زمانی که در سن دیه گو زندگی می‌کردند، ماهانه 1200 دلار از شاهزاده «حیفا بنت سلطان»، همسر شاهزاده بندر بن‌ سلطان سفیر عربستان در آمریکا دریافت کرده است. اف بی آی حالا تأیید کرده که فقط همسر «اسامه باسنان» به صورت مستقیم از همسر بندر بن‌سلطان پول دریافت کرده، اما همسر البیومی تلاش کرده تا سه فقره چک متعلق به همسر سفیر عربستان را که در وجه همسر «باسنان» صادر شده بود، دریافت و به حساب‌های شخصی خود واریز کند.

کمیته مشترک تحقیقات به این نتیجه رسید که در پرونده‌های اف بی آی، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد اسامه باسنان نیز با المحضار و الحازمی در ارتباط بوده است. این ارتباطات شامل موارد ذیل می‌شود:

* باسنان یکی از همکاران بسیار نزدیک عمر البیومی بوده و در تماس‌های تلفنی البیومی نیز زمانی که هر دو در سن دیه گو بودند، در روز چندین بار نام وی آورده شده است. باسنان همچنین روابط نزدیکی با تعدادی افراد دیگر مرتبط با هواپیماربایان داشته است؛ از جمله عمر بکاربشات که در اسناد اف بی آی از وی با عنوان برادر ناتنی باسنان یاد شده است.

* طبق یکی از اسناد اف بی آی مورخ 6 اکتبر 2001، باسنان به یکی از مأموران مخفی اعلام کرده بود که از طریق البیومی با نواف الحازمی ملاقات کرده است. وی در ادامه گفته بود که با دو نفر از 19 نفر هواپیماربایان یازده سپتامبر از طریق عمر البیومی دیدار داشته است. طبق سند اف بی آی، وی همچنین گفته بود که البیومی به این دلیل دستگیر شده بود که الحازمی و المحضار را خیلی خوب می شناخت. این سند در ادامه می‌گوید، باسنان و البیومی «مدت‌ها با یکدیگر بسیار نزدیک» بوده‌اند.

* باسنان در آپارتمانی روبروی خیابان محل زندگی الحازمی و المحضار زندگی می‌کرده است.

* باسنان پس از حملات یازده سپتامبر به یکی از منابع اف بی آی گفته بود که وی بیش از البیومی به هواپیماربایان کمک کرده است.

* اف بی آی از تماس‌ها میان هواپیماربایان و یکی از دوستان نزدیک باسنان با نام «خالد الکید» مطلع است. این فرد، یک خلبان خطوط هوایی تجاری و مربی پرواز است که در سن دیه گو زندگی می‌کند. الکید در اعترافات خود به اف بی آی اعلام کرد که در ماه می سال 2000، المحضار و الحازمی با او تماس گرفته‌اند تا برای خلبانی هواپیمای جت بوئینگ آموزش ببینند.

اسناد اف بی آی نشان می‌دهد که اسامه باسنان .......... پاسخ اف بی آی در 18 نوامبر 2002 از این امر حکایت دارد که این یک فرضیه تحقیقات اولیه بر اساس گزارش یکی از مأموران مخفی بوده که اف بی آی قادر به تأیید آن نیست. با این وجود، اطلاعات بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه باسنان احتمالاً با .......... ارتباط داشته است. در سال 1992، در حالیکه باسنان در واشنگتن زندگی می‌کرد، از مرکز آموزشی عربستان سعودی به عنوان یکی از مراکز محل خدمت خود یاد کرده بود. اسناد اف‌بی آی از این امر حکایت دارد که ..........

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر