بازدید 8834
متن کامل اسناد مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر ـ بخش هفتم؛

نقش «مسجد ملک فهد» در سازماندهی حملات 11 سپتامبر

الثمیری یکی از دیپلمات‌های کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس است و به عنوان یکی از «امامان» در مسجد ملک فهد در کالور سیتی، کالیفرنیا نیز فعالیت دارد. طبق اسناد اف‌بی‌آی، مسجد ملک فهد در سال 1998 با بودجه‌ای که عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی تأمین کرده بود، ساخته شد.
کد خبر: ۶۰۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵ 28 July 2016
نقش «مسجد ملک فهد» در سازماندهی حملات 11 سپتامبرپس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک»، اسناد «28 صفحه» در حالی دو هفته پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش هفتم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است، بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است:


دیگر مقامات دولت عربستان در آمریکا که ممکن است با هواپیماربایان 11 سپتامبر در تماس بوده باشند

در میان افرادی که ممکن است همکاران الحازمی و المحضار بوده باشند، نام «شیخ الثمیری» نیز به چشم می‌خورد. طبق یکی از یادداشت‌های .......... که توسط اعضای کمیته تحقیقات مشترک بازبینی شد، «نشانه‌های اولیه از این امر حکایت دارد که الثمیری ممکن است ارتباطی فیزیکی یا مالی با الحازمی و المحضار داشته باشد، اما ما هنوز در حال بررسی این احتمال هستیم». الثمیری یکی از دیپلمات‌های کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس است و به عنوان یکی از «امامان» در مسجد ملک فهد در کالور سیتی، کالیفرنیا نیز فعالیت دارد ..........

طبق اسناد اف‌بی‌آی، مسجد ملک فهد در سال 1998 با بودجه‌ای که عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی تأمین کرده بود، ساخته شد. اعضای کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در مراسم این مسجد شرکت می‌کنند و این مسجد به طرز گسترده‌ای به ترویج عقاید ضدغربی شهرت دارد. اسناد اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که «مظهر عبدالله»، پیش از آنکه المحضار به عربستان بازگردد، یک بار با خودرو، الحازمی و المحضار را به مسجد ملک فهد رسانده است.

چندین نفر در سواحل شرقی آمریکا که هواپیماربایان ممکن است آنها را نیز ملاقات کرده باشند، با دولت عربستان ارتباطاتی داشته‌اند. پس از حملات تروریستی، اف‌بی‌آی کشف کرد که در سپتامبر 2001، فردی با نام «صالح الحسین» در همان هتلی در «هرندن» ویرجینیا اقامات داشت که الحازمی زمانی در آنجا سکنی گزیده بود. طبق اسناد اف‌بی‌آی، الحسین ظاهراً یک «مقام/کارمند وزارت کشور عربستان سعودی» است. وی ادعا کرده که هواپیماربایان را نمی‌شناسد، اما مأموران اف‌بی‌آی در دفتر واشنگتن معتقدند که وی آنها را فریب می‌دهد. بازجویی از الحسین زمانی که وی یا غش کرد و یا تظاهر کرد که دچار حمله‌ای شده که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد،‌ متوقف شد. او چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد و با وجود تلاش‌های نیروهای پلیس برای پیدا کردن و بازجویی مجدد از او، توانست آمریکا را ترک کند.

صالح الحسین عموی «سامی عمر الحسین» است. سامی الحسین با انجمن اسلامی آمریکای شمالی (IANA) در ارتباط است و تحت پیگردهای ضدتروریستم اف‌بی‌آی بوده است. اف‌بی‌آی همچنین کشف کرد که صالح الحسین یکی از حامیان اصلی این انجمن به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی فعال در میشیگان بوده که وقف ترویج اسلام در سراسر جهان شده است. طبق اعلام اف‌بی‌آی، مأموریت انجمن اسلامی آمریکای شمالی در حقیقت ترویج بنیادگرایی اسلامی و دکترین سلفی در سراسر آمریکا و در سطح گسترده‌تر در سراسر جهان است. این انجمن از خیرین ثروتمند سعودی، شیوخ مسلمان افراط‌گرا و سازمان‌های غیردولتی مشکوک درخواست کمک مالی کرده است. طبق اسناد اف‌بی‌آی، انجمن اسلامی آمریکای شمالی از بندر بن‌سلطان نیز درخواست کمک کرده اما اسناد به وضوح نمی‌گوید که آیا بندر بن‌سلطان واقعا به این سازمان کمک مالی کرده است یا خیر.

اسناد اف‌بی‌آی همچنین نشان می‌دهد که چندین افسر نیروی دریایی سعودی با هواپیماربایان حوادث یازده سپتامر در تماس بوده‌اند. اسناد اف‌بی‌آی از این امر حکایت دارد که دفتر سن دیه گو تحقیقاتی در زمینه مبارزه با تروریسم در رابطه با فردی با نام «اسامه نوح»، یک افسر نیروی دریایی سعودی، به دلیل ارتباط وی با «نواف الحازمی» و «خالد المحضار» آغاز کرده است. علاوه براین، «لفی الحربی»، یک افسر دیگر نیروی دریایی عربستان، با المحضار و الحازمی به عنوان هواپیماربایان پرواز 77 از تاریخ 11 مارس سال 2000 تا 27 مارس 2000 تماس تلفنی داشته است.

دفتر اف‌بی‌آی در جکسون‌ویل تحقیقاتی را در خصوص اینکه «صالح احمد بدیوی»، یکی از افسران نیروی دریایی عربستان با هیچ یک از هواپیماربایان در تماس بوده، آغاز کرد ..........

.......... (در این بخش یک پاراگراف به طو کامل سیاه شده است).

اف‌بی‌آی همچنین در جریان تحقیقات درباره یازده سپتامبر که با نام PENTTBOM شهرت یافت، دریافت که ارتباطات ضعیفی میان کارکنان دولت عربستان سعودی و هواپیماربایان داشته‌اند. برای مثال طبق اعلام اف‌بی‌آی، فردی با نام «فهد عبدالله صالح باکله»  از دوستان نزدیک «احمد الغامدی» و «حمزه الغامدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر بوده است. «باکله» قبلا به عنوان «خلبان خاندان سلطنتی سعودی خدمت کرده و اسامه بن‌لادن را از افغانستان به عربستان سعودی در زمان تبعیدش به این کشور منتقل کرده است». علاوه براین، یک منبع اف‌بی‌آی اعلام کرد که پس از حملات یازده سپتامبر وی 50 درصد مطمئن بود که المحضار از آپارتمانی در مک‌لین بازدید کرده است که بعداً در ماه جولای و آگوست سال 2001، «حمد اللطیبی» از دفتر نظامی سفارت عربستان در آن ساکن شده است. اسناد اف‌بی‌آی همچنین تأکید دارد که «سعید الغمدی» از هواپیماربایان یازده سپتامبر احتمالاً از این آپارتمان دیدن کرده است.

ارتباطات میان مقامات دولت سعودی در آمریکا و دیگر فعالان احتمالی تروریستی

همچنین، ‌کمیته مشترک تحقیق، گزارش‌ها و پرونده‌های اف‌بی‌‌آی را مورد بازبینی قرار داد و خبر از روابط احتمالی میان مقامات دولت سعودی و عاملان تروریستی‌ داد.

برای نمونه،‌ بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهدی وجود دارد که «مروان الشحی» و «محمد عطا»،‌ از هواپیماربایان، در تماس و ارتباط با «محمد رفیق قادر هرورانی»، از افراد تحت بازجویی‌های ضد تروریسم اف‌بی‌‌آی از سال 1999 و از نزدیکان اسامه بن‌لادن بوده‌اند. از عبدالله بن‌لادن، در اسناد اف‌بی‌‌آی،‌ به عنوان برادر ناتنی بن‌لادن یاد شده است. عبدالله بن‌لادن که در چندین نوبت تحت بازجویی‌های اف‌بی‌آی بوده است، در حال حاضر در آمریکاست .......... وی مدعی است که به عنوان کارمند اداری سفارت عربستان در آمریکا مشغول به کار است. عبدالله بن‌لادن، منابع مالی لازم برای شرکت قادر را تأمین کرده و قادر، نامش را در فهرست تماس اضطراری برای فرزندانش،‌ آورده است. همچنین،‌ آن دو به طور مداوم از طریق ایمیل و تلفن با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

بر اساس اسناد اف‌بی‌‌آی، عبدالله بن‌لادن با شماری از سازمان‌های تروریستی در ارتباط بوده است. وی رئیس و مدیر «انجمن جوانان مسلمان جهان عرب» (WAMY) و «مؤسسه علوم اسلام و عربی» در آمریکا می‌باشد. هر دوی این سازمان‌ها، شعبه‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد مستقر در ریاض عربستان می‌باشند. بنا به اسناد اف‌بی‌آی، شواهد و دلایلی وجود دارد که انجمن جوانان مسلمان جهان عرب، «به طور نزدیکی در ارتباط با تأمین منابع مالی اقدامات تروریست‌های بین‌المللی است و در گذشته، از افرادی که مایل به نبرد در جنگ افغانستان [با شوروی سابق] بوده‌اند، پشتیبانی‌های لجستیکی انجام داده است.» در سال 1998، سیا گزارشی را منتشر کرد که طی آن از انجمن مذکور به عنوان سازمان مردم‌نهادی با ارتباطات احتمالی با شبکه‌های عرب‌- افغان‌، حماس، افراط‌گرایان الجزایری و نظامیان فیلیپینی یاد کرده که کمک‌های مالی و آموزش‌، و حمایت‌های لجستیکی‌ در اختیار آنها قرار داده است.

علاوه بر این،‌ با احتمال برخورداری از اهمیت بالقوه،‌ حداقل در گذشته، «محمد القادحین» و «حمدان الشلوی»،‌ افرادی که در حادثه 1999 دخیل بودند، نیز در این فهرست حضور دارند. القادحین و الشلوی از فینیکس به واشنگتن سفر می‌کردند تا در یک مهمانی که در سفارت عربستان برگزار می‌شد، حضور داشته باشند. پس از آنکه آنها در فینیکس سوار هواپیما شدند، از خدمه سؤالاتی فنی و تکنیکی پرسیدند؛ به طوری که از دید خدمه شک‌برانگیز بود. هنگامی که هواپیما در آسمان در حال پرواز بود، القادحین از خدمه می‌پرسد که سرویس بهداشتی کجاست. یکی از خدمه انتهای هواپیما را نشان می‌دهد، با این حال، القادحین به جلوی هواپیما می‌رود و دو بار تلاش می‌کند تا به کابین هواپیما وارد شود. هواپیما فرود اضطراری می‌کند و اف‌بی‌آی به بررسی این مسئله می‌پردازد؛ اما تصمیم می‌گیرد که وی را مورد پیگرد قرار ندهد. در همان حال، القادحین و الشلوی مدعی می‌شوند که سفارت عربستان هزینه بلیط آنها را پرداخت کرده است.

پس از آنکه اف‌بی‌آی متوجه می‌شود فردی که در فینیکس تحت بازجویی‌های مربوط به ضدتروریسم قرار دارد، مشغول راندن خودروی الشلوی است، پلیس دست به بازجویی و تحقیقات ضدتروریسم از الشلوی می‌زند. در نوامبر سال 2000 میلادی،‌ ‌اف‌بی‌آی گزارشی را از .......... دریافت کرد که الشلوی در اردوگاهی در افغانستان، دوره‌های آموزش نظامی و آموزش‌های مربوط به انفجار را گذرانده تا حمله‌ای مانند حمله به «برج‌های خُبَر» را انجام دهد. پس از 11 سپتامبر، دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس، اتفاقات سال 1999 در داخل هواپیما را مهم و قابل‌ملاحظه‌ می‌خواند. یکی از مقامات دفتر، دلیل این امر را شرح می‌دهد: «دفتر اف‌بی‌آی در فینیکس هم اکنون بر این باور است که هر دو فرد مذکور، به طور خاص در تلاش بوده‌اند تا به منظور کسب آمادگی و پیشبرد عملیات بن‌لادن و القاعده،‌ اصول و عملکرد امنیتی خط هواپیمایی "امریکا وست ایرلاینز" را مورد امتحان قرار دهند».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها