بازدید 16533
پس از تعلل مسئولان ارشد دولت رخ داد؛

تشکیل شبانه کمیته ویژه در خانه سینما برای عبور از یک بحران

مازیار میری، محمد بزر‌گ‌نیا و علیرضا داودنژاد به نمایندگی از کانون کارگردانان سینمای ایران، منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی و یک تهیه کننده دیگر به عنوان نماینده شورای عالی تهیه کنندگان و سه بازیگر سینما که هنوز اعلام نشده‌اند، ترکیب این کمیته 9 نفره را که مأموریت رایزنی با نهادهای مسئول را بر عهده دارند، تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۹۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱ 11 June 2016
تشکیل کمیته در خانه سینما برای عبور از یک بحران

پس از حواشی به وجود آمده بر اثر تبلیغات فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای و عدم تلاش جدی دولت برای رفع چالش اکران، پس از بیانیه‌های کانون کارگردان‌ها و شورای عالی تهیه کنندگان، این دو صنف اصلی خانه سینما راساً برای رفع مشکل کمیته ای تشکیل دادند؛ کمیته‌ای که مأموریتش رایزنی با مسئولان قوه قضایی برای عبور از یک بحران جدی است که شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای به راه انداخته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه با وجود هشدارهای مسئولان قضایی، روند پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان متوقف نشد و حتی با وجود تأکید در پروانه نمایش فیلم‌های اکران دوم نوروز، این آثار نیز اقدام به تبلیغات ماهواره‌ای کردند، دادستانی در نامه‌ای به سازمان سینمایی تأکید کرد، از این پس تمامی فیلم‌هایی که تبلیغات ماهواره‌ای داشته باشند، توقیف می‌شود.

سازمان سینمایی نیز این نامه را به زیرمجموعه‌های سینمایی‌اش ابلاغ کرد و در این میان، فیلم «عادت نمی‌کنیم» اثر ابراهیم ابراهیمیان با دستور قضایی به دلیل تبلیغات ماهواره‌ای به عنوان نخستین مصداق برخورد، توقیف و اکران این فیلم از روز شنبه متوقف شد؛ اتفاقی که با واکنش تهیه کنندگان سینما همراه شد و دویست تهیه کننده در نامه‌ای سرگشاده به دادستانی، خواستار تجدیدنظر در این دستورالعمل شدند، زیرا این شبکه‌های ماهواره‌ای خودسر چنین کاری می‌کنند.

تهیه کنندگان و پخش کنندگان درصدد توقف پخش آنونس فیلم‌هایشان از شبکه «جم تی وی» برآمدند؛ اما مدیران این شبکه نه تنها حاضر به توقف پخش تیزر فیلم‌ها نشدند، بلکه سایر فیلم‌هایی که تیزرشان را پخش نمی‌کردند از جمله «رسوایی» و «ایستاده در غبار» را نیز در جدول پخششان قرار دادند و در مقابل اطلاعیه‌های فیلمسازان و تهیه کنندگان مبنی بر مخالفت با پخش تیزر فیلم‌هایشان از این شبکه و همچنین با وجود تهدید به پیگیری حقوقی، پخش تیزر این فیلم‌ها متوقف نشده است!

تشکیل شبانه کمیته ویژه در خانه سینما برای عبور از یک بحران

در این مدت، مسئولان سازمان سینمایی کوشیدند تا با رایزنی نسبت به رفع این مشکل بکوشند؛ اما این رایزنی‌ها نتیجه بخش نبود. به همین دلیل انتظار می‌رفت این رایزنی‌ها در سطوح بالاتر - در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور - پیگیری شود و بحرانی که سراغ اهالی سینما آمده با رایزنی مقامات ارشد قوا برطرف شود، ولی در نهایت چنین اولویتی برای دولت وجود نداشت و بحران سینما در سازمان سینمایی ماند.

بدین ترتیب خانه سینما راساً به این ماجرا ورود کرد و ابتدا کانون کارگردانان در سومین بیانیه‌اش در سه سال عمر دولت یازدهم، نسبت به بی‌ارزش شدن پروانه نمایش اعتراض کرد. سپس شورای عالی تهیه کنندگان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دادستانی که با کلام امام خمینی مبنی بر اینکه: «بدترین فیلم ایرانی از بهترین فیلم خارجی بهتر است» آغاز شده بود، خواستار تجدیدنظر در این ماجرا شدند. در ادامه نیز ساعتی پیش - شنبه 22 خرداد ماه- جلسه‌ای شبانه میان کارگردان‌ها و تهیه کنندگان سینمای ایران تشکیل و درباره این بحران تبادل نظر شد.

تورج عنصری، قائم مقام مدیرعامل خانه سینما نیز در این زمینه خبر داد در جلسه‌ی ای با حضور رییس سازمان سینمایی، مدیریت خانه سینما و نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان، کمیته ویژه‌ای انتخاب شد تا از فردا ضمن ملاقات با مسئولین قوه قضاییه به ویژه دادستان محترم دادسرای رسانه با نزدیک کردن نظریات کارشناسانه دوطرف، موجبات حل مشکل پیش‌آمده را فراهم کنند.

در پایان این نشست مشترک، کمیته‌ای ویژه با حضور 9 سینماگران تشکیل شد تا در خلأ تلاش دولت برای رفع چالش، راساً با مسئولان قضایی مذاکره کند. مازیار میری، محمد بزر‌گ‌نیا و علیرضا داودنژاد به نمایندگی از کانون کارگردانان سینمای ایران، منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی و یک تهیه کننده دیگر به عنوان نماینده شورای عالی تهیه کنندگان و سه بازیگر سینما که هنوز اعلام نشده‌اند، ترکیب این کمیته 9 نفره را که مأموریت رایزنی با نهادهای مسئول را بر عهده دارند، تشکیل می‌دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست