بازدید 14385

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شد

پس از اصرار میرکریمی، اعضای هیأت مدیره خانه سینما در چند ماه با گزینه‌های مختلف رایزنی کردند و در ‌‌نهایت بر اساس تصمیم جلسه فوق العاده هیأت مدیره این نهاد صنفی سینمای ایران، با استعفای میرکریمی موافقت و منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل تازه خانه سینما انتخاب شد. رضا میرکریمی مدیرعامل پیشین خانه سینما، لحظاتی پیش در گفت‌و‌گو با «تابناک» این خبر را تأیید کرد.
کد خبر: ۶۰۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 18 July 2016
منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما شد
در پی کناره‌گیری رضا میرکریمی از مدیرعاملی خانه سینما و اصرار این سینماگر کشورمان بر سپردن مسئولیت به چهره‌ای تازه، هیأت مدیره خانه سینما پس از مدت‌ها رایزنی با گزینه‌های متعدد در جلسه فوق العاده‌ای امروز، منوچهر شاهسواری را به عنوان مدیرعامل تازه خانه سینما انتخاب کرد تا بدین ترتیب، نقش تهیه‌کنندگان را در تصمیمات این نهاد صنفی پررنگ‌تر کرده باشد.

به گزارش «تابناک»، رضا میرکریمی پس از نزدیک به نه ماه مدیرعاملی خانه سینما در بهمن ۱۳۹۴ استعفایش را به هیأت مدیره خانه سینما داد؛ استعفایی که به صورت جدی ابتدا شفاهی در جمع هیأت مدیره مطرح شد و سپس کتبی در اختیار هیأت مدیره قرار گرفت. میرکریمی در عین حال هیأت مدیره این نهاد صنفی را تحت فشار نگذاشت و ضرب الاجلی برای انتخاب جانشین و واگذاری مسئولیت تعیین نکرد.

میرکریمی که سابقه یک دوره مدیرعاملی خانه سینما را داشت، از ابتدا نیز رغبتی برای پذیرش دوباره مدیریت این مجموعه نداشت و حتی در گفت‌و‌گوی خصوصی با «تابناک» تأکید کرده بود، حتی گزینه بودنش به دلیل حواشی چنین مسئولیتی منتشر نشود؛ اما پس از هفتاد و دو روز که از انتخاب هیأت مدیره جدید خانه سینما می‌گذشت و هنوز مدیرعامل جدید رونمایی نشده بود، میرکریمی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ بالاخره پذیرفت، برای یک دوره دیگر مدیرعامل خانه سینما باشد.

هیأت مدیره خانه سینما با کناره‌گیری او از مدیرعامل خانه سینما مخالفت کرد؛ اما میرکریمی بر تحویل این مسئولیت به مدیری تازه اصرار ورزید و مدتی پیش در گفت‌و‌گوهای خصوصی با رسانه‌ها و سپس در چند گفت‌وگو به صورت علنی این موضوع را تأیید کرد. پس از اصرار میرکریمی، اعضای هیأت مدیره خانه سینما در چند ماه با گزینه‌های مختلف رایزنی کردند و در ‌‌نهایت بر اساس تصمیم جلسه فوق العاده هیأت مدیره این نهاد صنفی سینمای ایران، با استعفای میرکریمی موافقت و منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل تازه خانه سینما انتخاب شد.

منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما شد

رضا میرکریمی، کارگردان برجسته سینمای ایران و مدیرعامل پیشین خانه سینما، لحظاتی پیش در گفت‌و‌گو با «تابناک» این خبر را تأیید کرد.

منوچهر شاهسواری، تهیه کننده سینما و تلویزیون، دانش‌آموخته سینما از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او علاوه بر قائم مقامی خانه سینما، ریاست اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع کنندگان فیلم ایران، ریاست شورای صنفی نمایش، عضویت در شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، هشت دوره مدیریت اجرایی جشن خانه سینما، مدیریت جشن صدسالگی سینمای ایران، مدیریت اجرایی جشنواره‌های فیلم فجر، شهر و... را بر عهده داشته و جزو چهره‌های شناخته شده فعالیت‌های صنفی است.

منوچهر شاهسواری، مسئولیت بسیار دشواری را بر عهده گرفته است؛ مسئولیتی که انتظار بی‌انتهای صنفی از آن وجود دارد و مشخصاً درباره رضا میرکریمی با وجود افزایش اعتبارات خانه سینما به چهار برابر، این انتظارات باز هم وجود داشت! در واقع به واسطه ضعف ساختارهای صنفی و تأمین اجتماعی هنرمندان، باز همه سینماگران بازنشسته و از کار افتاده بر عهده خانه سینما با اعتبارات بسیار محدود است.

حضور شاهسواری را شاید بتوان افزایش نقش تهیه کنندگان در روند اداره خانه سینما تلقی کرد؛ صنفی که در انتخابات مجمع عمومی خانه سینما همراه با صنف کارگردان‌ها نتوانسته بود، نماینده‌ای در هیأت مدیره داشته باشد و نمایندگان این دو صنف رأی نیاورده بودند. به زعم برخی ناظران، انتخاب شاهسواری که به نوعی تهیه کنندگان را نمایندگی می‌کند، شاید تلاش‌های مستمر و زیرپوستی برخی چهره‌های موثر برای برگزاری مجمع فوق‌العاده و انتخابات مجدد برای تغییر ترکیب هیأت مدیره خانه سینما و افزوده شدن نمایندگان کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان به هیات مدیره خانه سینما را متوقف سازد.

آتیلا پسیانی (نماینده انجمن بازیگران)، کامران ملکی (نماینده انجمن منتقدان)، شادمهر راستین (نماینده فیلم‌نامه‌نویسان)، بهمن اردلان (نماینده انجمن صدابرداران)، محمدرضا موئینی (نماینده صنف تدوین گران)، ابراهیم مختاری (نماینده مستندسازان)، بهمن اردلان نماینده (صنف صدا برداران)، سیدمهدی خادم (نماینده مدیران سالن‌های سینما) به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره و حمیدرضا آشتیانی‌پور (نماینده صنف گویندگان) و محمدرضا سکوت (نماینده انجمن فیلمبرداران)، به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره، فعالیت دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل