بازدید 14039
ترمز تبلیغات ماهواره‌ای کشیده شد؛

جزئیات تازه از احضار تهیه کنندگان فیلم‌های اکران نوروزی

اکنون تهیه کنندگان این فیلم‌های سینمایی به مراجع قضایی احضار شده‌اند تا درباره این تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به مراجع قضایی توضیح دهند که تنها نام دو فیلم در خبرها منتشر شده است. بدین ترتیب، ترمز تبلیغات ماهواره‌ای کشیده می‌شود و احتمالاً سایر تهیه کنندگان سینما، سراغ گزینه استفاده از تبلیغات ماهواره‌ای نخواهند رفت.
کد خبر: ۵۹۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 23 May 2016
جزئیات تازه از احضار تهیه کنندگان فیلم‌های اکران نوروزی
پس از تبلیغات وسیعی که قریب به اتفاق فیلم‌های اکران نوروزی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان انجام دادند و در فروش این آثار نیز تأثیر قابل توجهی داشت، تهیه کنندگان این فیلم‌ها به مراجع قضایی احضار شدند تا درباره تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای پاسخگو باشند.

به گزارش «تابناک»، تلویزیون در دوران چند مدیریت پیشین تاکنون پوشش تبلیغاتی ویژه‌ای برای فیلم‌های سینمایی در نظر نگرفت و همین منجر به گرایش تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی به سایر روش‌های تبلیغاتی شد. تبلیغات شهری بسیار گرانقیمت و کم‌بازده یکی از راه‌هایی بود که تهیه کنندگان در پیش گرفته بودند، ولی وقتی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با تعرفه‌ای بسیار پایین، بازار را به دست گرفت، برخی تهیه کنندگان وسوسه شدند تا در این شبکه‌ها تبلیغ کنند.

این تبلیغات ماهواره‌ای در دی ماه 1394 منجر به احضار ده تهیه کننده سینما به دادسرای فرهنگ و رسانه شد و به آنها درباره عدم تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت و گو و تذکر لازم داده شد و همزمان اداره بازرگانی صداوسیما، تعهدنامه خاصی را مقابل تهیه کنندگانی قرار داد که قرار بود آگهی تبلیغاتی فیلم‌هایشان از تلویزیون به صورت محدود پخش شود.جزئیات تازه از احضار تهیه کنندگان فیلم‌های اکران نوروزی

مطابق با این فرم تعهدنامه، تهیه کنندگان سینما باید متعهد شوند که تبلیغات فیلمشان در شبکه‌های فارسی زبان پخش نمی‌شود و حتی اگر امتیاز اکران خارج از ایران این فیلم را به شخص دیگری واگذار کنند و آن شخص نیز به این شبکه‌ها تبلیغات بدهد، مطابق با این تعهدنامه، مسئولیتشان با تهیه کنندگان است.

همچنین مطابق با این تعهد که «تابناک» به نسخه‌ای از آن دست یافته، در صورتی که چنین تبلیغاتی پخش شود، تهیه کننده باید به صداوسیما خسارت پرداخت کند و در عین حال، فیلم‌های بعدی که با محوریت تهیه کننده متعهد تولید شود نیز از تبلیغات تلویزیونی محروم خواهد شد. در بخش پایانی این تعهدنامه نیز تصریح شده که تهیه کننده باید تابع دستورها باشد و حق هیچ گونه اعتراضی نخواهد داشت!

این تعهدنامه نیز تأثیر خاصی نداشت و با فرا رسیدن نوروز 1395، به جز فیلم «بادیگارد» که تبلیغ بسیار وسیعی در تلویزیون داشت، سایر فیلم‌ها از تبلیغات ماهواره‌ای بهره برداری کردند و این اتفاقات تأثیر قابل توجهی در فروش این آثار داشت که باعث شد، اساساً معادلات درباره گیشه سینما در سال جاری به کلی تغییر کند.

مطابق با اطلاعات «تابناک» اخیراً منتشر کرد، حداقل دریافتی شبکه اصلی پخش کننده این آگهی‌ها برای آغاز پخش آنونس‌های فیلم‌های سینمایی، پانزده میلیون تومان بوده و فیلم دارای بیشترین تبلیغات در این شبکه، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه تبلیغات پرداخت کرده که واقعاً در قیاس با تعرفه‌های تبلیغات داخل ایران رقم بسیار اندکی به نسبت میزبان تأثیرگذاری در جذب مخاطب برای این فیلم‌هاست.

اکنون تهیه کنندگان این فیلم‌های سینمایی به مراجع قضایی احضار شده‌اند تا درباره این تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به مراجع قضایی توضیح دهند که تنها نام دو فیلم در خبرها منتشر شده است. بدین ترتیب، ترمز تبلیغات ماهواره‌ای کشیده می‌شود و احتمالاً سایر تهیه کنندگان سینما سراغ گزینه استفاده از تبلیغات ماهواره‌ای نخواهند رفت.

در این شرایط که انتظار می‌رود تهیه کنندگان سینما در چارچوب قانون عمل کنند و به تقویت مالی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از طریق ارائه تبلیغات ناخواسته کمک ننمایند، انتظار بسیار جدی از مسئولان صداوسیما می‌رود تا بستری وسیع و ارزان‌قیمت برای تبلیغ تمامی محصولات هنری و به خصوص فیلم‌های سینمایی به عنوان گران‌ترین محصولات هنری فراهم کنند تا اساساً نیازی به تبلیغات ماهواره‌ای نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی