بازدید 169265
نشریه کویتی الجریده گزارش داد؛

پوتین برای تنبیه ایران، فروش اس ۳۰۰ را متوقف کرد+ویدیو

دولت روسیه برای چندمین بار ارسال تجهیزات سیستم دفاع ضد موشکی به ایران را متوقف کرد. روس‌ها در عهدشکنی و عدم وفای به عهد برای ایرانیان سابقه‌ای طولانی دارند. تعلیق ارسال سیستم اس ۳۰۰ به ایران توسط روس‌ها، دیگر ضرب المثلی از عهد شکنی در بین ایرانیان شده است.
کد خبر: ۵۷۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 06 March 2016
نشریه کویتی «الجریده» مدعی شده که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستوری صادر کرده که بر اساس آن ارسال سیستم دفاع ضد موشکی اس 300 به ایران متوقف شود.

به گزارش «تابناک» این نشریه کویتی مدعی شده، ایران پیشتر به روسیه قول داده بود که تجهیزات پیشرفته نظامی را که از روسیه دریافت می‌کند، در اختیار حزب الله لبنان قرار ندهد؛ اما ایران به این قول خود پایبند نبوده و موشک‌های زمین به هوای اس‌ای ۲۲ را که از روسیه خریداری کرده، در اختیار حزب الله لبنان قرار داده است و ولادیمیر پوتین در واکنش به این نقض عهد ایران، ارسال تجهیزات سیستم دفاع ضد موشکی به ایران را متوقف کرده است.
پوتین برای تنبیه ایران، فروش اس 300 به ایران را متوقف کرد
یک منبع آگاه به روزنامه الجریده گفته است، پس از اینکه مقامات اطلاعاتی رژیم اسرائیل اطلاعات در اختیار گذاشتن تجهیزات پیشرفته روسی از طرف ایران به حزب الله را در اختیار مقامات کرملین گذاشته‌اند، پوتین دستور تنبیه ایران را صادر کرده است. بنا بر این گزارش، این سیستم دفاع موشکی در مناطقی از لبنان که حزب الله در آنجا حضور دارد، مستقر شده است.

منابع رژیم صهیونیستی بر این باورند که این سیستم دفاع موشکی، امنیت جنگنده‌های آنان را که آزادانه در آسمان لبنان پرواز می‌کنند، به خطر خواهد انداخت. برخی دیگر هم در آوریل سال گذشته گزارش دادند، جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه دفاعی ضد موشکی حزب الله که مجهز به سیستم اس‌ای ۲۲ بوده حمله کرده است.

الجریده البته به این بسنده نکرده و گزارش داده است، روسیه در مسأله سوریه هم با ایران اختلاف نظر پیدا کرده و ایران گفته که نیروهایش را از سوریه بیرون بکشد.

این نشریه همچنین مدعی شده که مقامات روسیه به ایرانیان گفته اند، در مسأله سوریه با ایران اتفاق نظر ندارند و برای پیدا شدن راه حلی سیاسی که بتواند بحران پنج ساله سوریه را به پایان برساند، نیروهای ایرانی باید از سوریه خارج شوند.

گفتنی است، قرارداد خرید سیستم دفاع ضد موشکی اس 300 از روسیه چندین سال است که بین ایران و روسیه منعقد شده است. در سال 2010 در زمان ریاست جمهوری مدودف در روسیه، وی به بهانه قطعنامه شورای امنیت و تحریم فروش سلاح به ایران، فروش این تجهیزات به ایران را به حالت تعلیق درآورد و متعاقبا ایران از روسیه در نهادهای بین المللی شکایت کرد.

پس از شکایت ایران، روس ها خواستار این شدند که به جای پرداخت اصل پول دریافتی از ایران، سود آن و همچنین جریمه فسخ یک طرفه قرارداد، ایران محصولات روسی بخرد که در همان زمان، این درخواست با انتقاد رسانه ها و افکار عمومی ایرانیان مواجه شد.

پس از توافق ایران و کشورهای ۱+ ۵ و ایران، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه ارسال سیستم اس ۳۰۰ را به ایران از سر خواهد گرفت و در دیدارهایی که بین مقامات دو کشور انجام شد، ترتیبات و توافقات اجرایی شدن این معامله مورد تأیید طرفین قرار گرفت و طرفین از خبرهای خوش در این باره سخن گفتند؛ اما عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و ایران همچنان منتظر دریافت این سیستم دفاعی از سوی شریک نامطمئن خود ماند.

حال اگر خبر نشریه کویتی درست باشد، باید گفت، برگ زرین دیگری بر پرونده بدگمانی تاریخی ایرانیان بر روس‌ها افزوده شده است؛ بدبینی که هیچگاه طرف روسی حتی نیازی احساس نکرده که برای رفع آن نزد ایرانیان تلاش بکند.

پیشینه خبر

ایران در دسامبر سال ۲۰۰۵ قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای فروش ۶۵ سامانه S-۳۰۰ PMU-۱ از سوی روسیه به ایران امضا کرد و ۱۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به عنوان پیش پرداخت این قرارداد به روسیه پرداخت؛ قراردادی که عملاً از سال ۲۰۰۷ از انعقادش سخن به میان آمد، ولی چند سال طول کشید تا رسماً فروشش تأیید شد.

با این حال، تأخیر‌ها در تحویل این سیستم به ایران آنچنان طولانی شد که با صدور قطعنامه سازمان ملل همزمان شد و دیمیتری مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت دستوری صادر کرد که به موجب آن، فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهای دیگر همچون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع شده ‌بود.

در واکنش به این امر، ایرانی‌ها یک درخواست غرامت ۴ میلیارد دلاری را به دیوان بین‌المللی داوری فرستادند. روس‌ها در تلاش برای صرفن ظر کردن ایران از درخواست غرامت، سیستم تور ام-۱ را به جای آن پیشنهاد دادند که گفته شد، از سوی ایران رد شده ‌است. آنتی ۲۵۰۰ نیز پیشنهاد دیگر روس‌ها بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفری که به مسکو داشت، گفته بود، تهران تمایلی ندارد به جای سامانه اس ٣٠٠ از روسیه، سامانه آنتی-٢۵٠٠ دریافت کند.


پس از تفاهم لوزان، مقامات روس به دنبال فرصتی برای فروش تجهیزات نظامی به ایران بودند. رسانه‌های غربی گزارش دادند، مقامات روس امیدوارند با برداشته شدن تحریم‌های موشکی ایران، ارزش قراردادهای موشکی این دو کشور از ۱۱ میلیارد دلار به ۱۳ میلیارد دلار افزایش یابد و اجرایی شدن پروسه انتقال سامانه اس ۳۰۰ به ایران در همین راستا انجام شود. متعاقبا دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ممنوعیت تحویل سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرده است.


در همان زمان الهه کولایی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل روسیه در گفت و گویی با «تابناک» این گمانه را مطرح کرد که ممکن است، باز هم روسیه در ارسال اس ۳۰۰ تعلل کرده و با کارت ایران در مقابل غرب بازی کند. او در این باره گفت: «روس‌ها نشان داده‌اند در تنظیم رابطه خود با غرب، به ویژه امریکا همواره از اهرم ایران، بهره گرفته‌اند؛ بنابراین در این زمینه سایه این رفتار بر تصمیم گیری‌های موجود افتاده و نمی‌توان تصویر روشنی در این زمینه داد، چون ما اطلاع دقیق از آنچه در پس پرده سیاست در حال رخ دادن است، نداریم. بنابراین من فکر می‌کنم، پیش از هر چیز، باید منتظر پیامدهای رفتاری این دستور باشیم».

پیشتر هم نصرت‌الله تاجيک در یادداشتی در «تابناک»،  به نقش روابط گرم روسیه و رژیم صهیونیستی و تاثیر این ارتباط بر روابط ایران و روسیه  پرداخت و نوشت: با اشاره به تنش میان روسیه و ناتو و بالا گرفتن بحث پیوستن گرجستان به ناتو که خطری برای روسیه محسوب می‌شود، تجهیز ارتش گرجستان توسط رژیم صهیونیستی را که بر خلاف منافع استراتژیک روسیه است، مورد توجه قرار داد و تأکید کرد، رژیم صهیونیستی برای آنکه مسکو در اقدامی مقابله جویانه، اس ۳۰۰ را به ایران واگذار نکند، فروش و ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به گرجستان را متوقف کرده است؛ تحلیلی که بیش از یک سال بعد توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی غربی مورد توجه قرار گرفت.

ویدیویی از قول و قرار و عهدشکنی روس ها را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 193
دانلود

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۰۸
انتشار یافته: ۳۰
اقا بی خیال بشوید. تحریم هارو که برداشتن روابط ما هم که خوبه چرا نمیریم سامانه رو از امریکا بخریم روسها هم ادب میشن احتمالا کیفیتش هم بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
پیشنهاد خوب و سازنده ای هستش
من هم موافقم
کی بریم خرید؟
اگه پشت گوشتان رادیدید اس300 راهم میبینید.
به روسیه که نمیتونیم چیزی بگیم پس الزاما مرگ برامریکا
ساده لوحی مه ازموده و روباهی مثل روسیه را باور کرد امریکایی ها شرف دارند به روس ها و چینی ها الان روسیه و اسراییل در صدد کشاندن جنگ عربستان و یمن به داخل ایران هستندتا زیر ساخت های هر دو کشور را نابود و قیمت نفت افزایش و عایدات خودشان از نفت و فروش سلاح و جنگ فرقه ای با حماقت عربستان گسترش یابد
مبارکه !!!!!! بر اساس تاریخ کثیف ترین تعاملات و بیشترین ضربه به این مملکت رو این کشورها به ایران زدند 1- انگلیس 2- روسیه 3- آمریکا 4- رژیم صهیونیستی
باز بچسبید به روسیه
آدم یاد قراردادهای ننگین ترکمتنچای و گلستان میفته
تا هزار سال دیگه هم این روسیه به ایران کمک نخواهد کرد
لابد ایران هم با ساده لوحی از شکایت خود صرفنظر کرده است و به روسیه خائن اعتماد .
چرا دوستان روسیه الان ساکت هستن؟
چه فرقی بین روسیه و ـآمریکا هست برای ما؟
زمانی به اس 300 میرسیم که باید بندازیمش دور
اشتباه محض نظام اینه که به روسیه اعتماد میکنه.هر آدم عاقلی میدونه ایران قدرتمند برای روسیه خطر محسوب میشه و هیچوقت روسیه نمیزاره ایران قدرتمند بشه.به نظر من حکومت اول باید به مردمش بها بده و بعدش با غرب همکاری کنه
روسها در طول تاریخ همیشه اینطور بوده اند ........ مثل گربه !
این هم از پوتین جان شما؟!؟!؟!
بابا به پیر به پیغمبر این روسها قابل اعتماد و اطمینان نیستند. مطمئن باشید در همین نزدیکی مارو به اعراب هم خواهند فروخت
خود کرده را تدبیر نیست!
مگه بار اولمونه؟!
همون موقع هم معلوم بود روسیه قابل اعتماد نیست. سوار کول ایران شد و اعتبار از دست رفتش و انزوایی که در قضیه اوکراین دچار شده بود رو با کمک اطلاعاتی ایران و حزب اله و قدرت نمایی در سوریه بدست اورد بعد زد زیر کاسه رفاقت با ایران.
خدایش دمش گرم.
کاری که ایرج میرزا با حرف انجام میده روسیه رو ما عملیاتیش میکنه.
هیچوقت به انها اعتماد نداشته و نخواهیم داشت
در اینکه هر کشوری به دنبال منافع ملی خودش هست شکی نیست اما نگاه منصفانه به تاریخ نشون میده که ایران از هیچ کشوری به اندازه روسیه خیانت و بدعهدی ندیده
ببینیم کیهان در این خصوص مطلبی می نویسه؟؟؟
از اون شایعات وهابیه که میخواد مردم رو از این اتحاد دلسرد کنن گول نخورید
همه مردم ايران ميدانند كه روسيه از ايران بعنوان ابزار براي امتياز گيري از غرب فقط استفاده ميكند و ايران اين وسط قرباني است
ملتی که آلزایمر تاریخی داشته باشه قادر به تشخیص دوست و دشمن نیست و کم کم حتی از شناخت خود نیز نا توان خواهد شد.
به کسی‌ نمی‌شه اعتماد کرد ، مخصوصاً به این روس ها، بار اولمون نیست که.... چی‌ بگم...
ایا وقت این نرسیده که از دوباره امتحان کردن تجربیات دست برداریم و در سیاست خارجی و داخلی به این نکته توجه کنیم را رابطه استراتژیک هر دولت فقط ملت ان کشور هستند چین روسیه اروپا و امریکا فقط دنبال منافع خودشون هستند و پول ایرانی صرف توسعه امکانات داخلی شود ایا این شعار انقلاب ما نیست ؟ نه شرقی نه غربی
ما را به اسرائیل فروخت.
باور بفرماييد اين روسها بر سر منافع فردي و ملي خودشون حتي به پدر و مادر خودشون هم رحم نمي كنند، چه رسد به حفظ حرمت همسايگان و رعايت حقوق حقه ايشان . ‌
ایا تولید یک سیستم دفاع هواپی اینقدر پیچیده است که با یک لشگر از اساتید دانشگاهی که ما داریم و ماهی چندین ملیون حقوق می گیرند از عهده بر نمی اییم
که باید با گردن کج ان را بخریم مگر اینکه اساتید ما هم از جنس خودرو ساز هایمان باشند رانتی و و...ایا نمی شود از بازار ازاد یک دانه قاچاقی خرید و از رویش لااقل کپی کرد......
بابا شما در حد تیم ملی هستین ...
چرا !؟
بابا والا بلا روسها قابل اعتماد نیستن ...
وقتی چهار هنگ موشک دفاع هوائی S-400 به الجزایر میده مثل هلو ...
خیلی ساده یادتون رفته همین روسها بودن که زمان نیکسون شاه بخاطرشون 80 تا F-14 از آمریکا گرفت که هنز که هنوز از آسمان مملکت حفاظت میکنن ...
تو این دنیا هیچکی قابل اعتماد نیست اما بین بد و بدتر مطمئننا آمریکا بدست و روسها بدتر ...
هدف ترکیه همین بوده و به هدف خودش هم رسیده
ترکیه ای که نماینده کشور ما رو همین چند وقت پیش اونطور با بی احترامی باهاش رفتار کرد براش یک صندلی چهارپایه ای گذاشت که آقای جهانگیری مجبور بود خیلی جمع و جور بشینه، حالا چی شده که خواسته با ایران اون هم توی این اوضاع حمله به سوریه و کشتن مردم اونجا دوستی کنه و روابطش رو با ایران حسنه کنه
هدفش این بود که روابط ما با روسیه خراب بشه
حالا شما بفرمایید که تقصیر با روسیه هست یا نه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان