بازدید 15571

مسكو در صدد فروش سيستم S-300 به ايران

کد خبر: ۲۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳ 22 November 2008
سازمان اطلاعات و امنيت انگليس هشدار داد كه در صورت اعمال فشار اتحاديه اروپا و واشنگتن براي پيوستن گرجستان به پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو)، روسيه در صدد فروش سيستم دفاعي پيچيده S-300 به ايران است.

به گزارش ايلنا به نقل از «اپوك تايمز»، اين مطلب چند ساعت پس از آن‌كه سران اتحاديه اروپا در كنفرانسي در بروكسل براي چگونگي مديريت تنش‌‏هاي رو به افزايش با مسكو با يكديگر ديدار كردند، فاش شد.

در اين گزارش ادعا شده ‌‏است كه سرويس اطلاعات مخفي پس از نظارت بر سفر ماه گذشته تيمي از دانشمندان نظامي روسيه به ايران كه در ساخت اين سيستم كمك كرده‌‏اند، متوجه اين موضوع شده ‌‏است.

«دن گور»، مشاور ارشد تسليحاتي وزارت دفاع آمريكا ـ پنتاگون ـ از اين سيستم به عنوان سيستمي كه «به‌‏طور قطع براي نيروهاي هوايي غرب هراس‌‏انگيز است، ياد مي‌‏كند.
اين سيستم مي‌‌تواند صد هدف را همزمان نشانه بگيرد و هواپيماهايي از فاصله 75 مايلي را نابود كند و به‌ ‏طور قطع هر تصميمي براي اقدام نظامي عليه ايران را تحت تأثير قرار مي‌‏دهد.


در هر حال، تحليل‏گران سازمان اطلاعات و امنيت انگليس بر اين باورند كه مسكو با اين پيشنهاد، سياست خارجي تقابل‌‏جويانه‌‏اي را براي محك ‌‏زدن منش رئيس‌‏جمهوري جديد آمريكا در پيش گرفته است.

گفته ‌‏شده اين تصميم روسيه همچنين، آزمايش اراده «ديويد ميليبند»، وزير خارجه انگليس است كه رهبري جامعه اروپايي براي تقابل با روسيه را در منطقه قفقاز بر عهده داشته‌ ‏است.

يكي از تحليلگران سازمان اطلاعات و امنيت انگليس در اين‌‏باره گفت: «به كاربردن سيستم S-300 معامله پرقدرتي است كه به روشني توسط «ولاديمير پوتين»، نخست‌‏وزير روسيه هدايت مي‌‏شود، چرا كه وي تعدي ناتو به اتحاد جماهير شوروي سابق و همچنين استقلال كوزوو را به عنوان تهديد به شمار مي‌‏آورد.»

هفته گذشته، برخي از آژانس‌‏هاي سازمان اطلاعات و امنيت انگليس تأييد كردند كه تعدادي از قطعات كليدي سيستم S-300 به بلاروس كه يكي از متحدان نزديك مسكو به شمار مي‌‏آيد، منتقل شده ‌و اين سيستم‌‏ها براي انتقال احتمالي به ايران نيز آماده است.

انتشار اين اخبار نگراني اسرائيل و «ايهود اولمرت»، نخست‌‏وزير مستعفي اين رژيم را تا اندازه‌اي افزايش داد كه به «گوردون براون»، نخست‌‏وزير انگليس اعلام كرد كه تل‌‏آويو تصميم دارد تا روند ارايه كمك نظامي به گرجستان را براي جلب نظر روسيه به تأخير بيندازد.

دن گور در اين‌‏باره اعلام كرده ‌‏است كه دستيابي ايران به اين سيستم پيشرفته ورق بازي در اقدام نظامي عليه اين كشور را برمي‌‏گرداند.

اين در حالي است كه تحليلگران وزارت دفاع انگليس بر اين باورند كه پس از مكان‌‏يابي استقرار اين سيستم، راه‌‏اندازي آن يك سال به طول مي‌‏انجامد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار