بازدید 52010

اقدام خطرناک عربستان که باید با آن مقابله جدی کرد!

یک جامعه عقلایی همواره می‌کوشد، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند و از فرصت‌ها برای ملتش منفعت بسازد؛ برخی هم درون یک ملت، فرصت‌ها را به تهدید علیه ملت و متحدانش تبدیل می‌کنند؛ شاید تسخیر سفارت عربستان سعودی در هنگامه اعدام ضد حقوق بشری شیخ نمر، زیبا‌ترین پاس گلی بود که از دورن ایران به سعودی‌ها داده شد و اینک نتایج آن خام نگری را در تازه‌ترین اقدام خطرناک سعودی‌ها مشاهده می‌کنیم.
کد خبر: ۵۷۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 07 March 2016
یک جامعه عقلایی همواره می‌کوشد تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند و از فرصت‌ها برای ملتش منفعت بسازد؛ برخی هم درون یک ملت، فرصت‌ها را به تهدید علیه ملت و متحدانش تبدیل می‌کنند؛ شاید تسخیر سفارت عربستان سعودی در هنگامه اعدام ضد حقوق بشری شیخ نمر، زیبا‌ترین پاس گلی بود که از درون ایران به سعودی‌ها داده شد و اینک نتایج آن خام نگری را بر تضعیف حزب الله لبنان مشاهده می‌کنیم.

به گزارش «تابناک» پس از اعدام شیخ نمر، بازی کنترل عربستان درآمده بود که با یک پاس گل زیبا، سعودی‌ها به بازی برگشتند؛ موج محکومیت اعدام شیخ نمر توسط سعودی‌ها، به موج محکومیت ایران برای تسخیر سفارت عربستان بدل شد و سعودی‌ها هم چه زیبا قدر این فرصت را دانستند و با دیپلماسی سازمانی که در آن قوت دارند با صبر و حوصله می‌دانداری کرده و می‌کنند.

عربستان آن روز‌ها بر موج محکومیت تسخیر سفارتش در تهران سوار شد و با دیپلماسی سازمانی، از طریق سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی به محکومیت ایران پرداخت. در شورای همکاری و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و حتی مجمع عمومی سازمان ملل ایران را محکوم کرد. در این میان، تنها کشور عربی که در اتحادیه عرب به محکومیت ایران رأی نداد، لبنان بود؛ کشوری که این روز‌ها عربستان سراغ حزب الله آن کشور رفته و با‌‌ همان دیپلماسی سازمانی و پله به پله می‌خواهد این گروه را نه فقط توسط خودش بلکه از دید همه کشورهای عربی و اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی هم چون القاعده و داعش قرار دهد.

در روزهای گذشته، عربستان پیشنهاد گنجاندن نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی را در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه کرد؛ همه کشورهای عضو حتی عمان که متحد ایران است به این پیشنهاد رأی مثبت دادند و اینک روزنامه لبنانی النهار به نقل از ریاض قهوجی، مدیر مرکز خاور نزدیک و خلیج (فارس) برای مطالعات نظامی، گفته که این اقدام عربستان آغاز یک حمله هماهنگ شده است که در اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی نیز تکرار خواهد شد؛ اتفاقی که فشار‌ها را روز به روز بر حزب الله تنگ‌تر خواهد کرد.

شاید این روز‌ها همه باید دست به دست هم دهیم در مقابله این دیپلماسی سازمانی منطقه‌ای سعودی‌ها بایستیم؛ در منطقه‌ای که شیوخ آن همزبان و هم رأی سران سعودی هستند و دیگر کشورهای آن هم وابسته به پول و منابع سعودی. شاید یک دیپلماسی چند لایه و فرا‌تر از وزارت خارجه لازم است تا متحدان ایران در منطقه احساس ضعف و تنهایی نکنند.

نبرد دیپلماتیک با کشوری که در منطقه خاصیت پدرخواندگی دارد و با پول کشور‌ها را می‌خرد، کار راحتی نیست؛ اما به نظر می‌رسد، همه ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی و نه دولت، هم به پای کار نیامده است. تصور دقیقی وجود ندارد که چه کار می‌توان کرد! سعودی‌ها که پله پله در حال محکوم کردن حزب الله لبنان هستند! شاید اگر از عناصر داخلی که بهانه دست سعودی‌ها و امثال آن‌ها می‌دهند، بتوانیم مراقبت کنیم تا مجددا پاس گل به سعودی‌ها ندهند، یک قدم رو به جلو برداشته‌ایم.

آنچه این روز‌ها میدان را در اختیار سعودی‌ها قرار داده است؛ صرفا یک بی‌تعهدی به منافع کشور بود؛ بی‌تعهدی به تبعات یک اقدام؛ بی‌تعهدی به کسانی که در ورای مرز‌ها دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و برای انقلاب اسلامی جان می‌دهند. شاید دیپلماسی مهار این بی‌تعهدی‌ها از هر دیپلماسی دیگری واجب‌تر باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵۸
انتشار یافته: ۱۹
از بهترین خبر هایی بود که خواندم. پاس گل و تشبیه به سبک فوتبال و میدانداری عربستانی ها ... عااااااااالی
سیاست مدارا وتسامح دیگر جواب نمیدهد باید درمقابل گستاخی های وهابی ها دست به یک اقدام موثرعملی زد
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
با سلام.منظور از "سیاست مدارا وتسامح دیگر جواب نمیدهد" چیه؟
یعنی چی کار کنیم.منظور اینه که با هواپیما یا موشکهامون به عربستان حمله کنیم؟یا مثلا از حزب الله یا حوثی ها بخواهیم کاری انجام بدهند؟آیا این افکارجایگاه ما رو در منطقه تقویت می کنند؟ایا باعث نمیشند حالا که مردم امیدوار هستند که کمی زندگی بهتر و آروم تری داشته باشند،باعث ایجاد دوباره فشار و انزوای سیاسی و اقتصادی نمیشه؟ آیا سران نظامی ،سیاسی،امنیتی،رهبر انقلاب صلاح مملکت رو بهتر نمیدونند؟
به نظر بنده بعنوان یک ایرانی نبایستی به هیچ یک از کشورهای عربی اطمینان کنیم .چون در طول تاریخ ما خنجر از پشت خورده ایم . فقط بایستی به خودمان متکی باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
باز هم داستان نخ نما شده ی جنگ فلان و بهمان؟ کمی که تاریخ بدانید می بینید ایرانی های آن زمان هم مایل به ادامه ی آن حاکمان نبودند.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
کی به ما خنجر نزده تو طول تاریخ؟؟؟؟
ممدخان جونه جو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
کشورهای عربی نه کشورهای عرب زبان قابل اعتماد نیستند هرچه تا حالا کاشته ایم یا باد دروکرده ایم یا در آینده طوفان درو خواهیم کرد
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
اشغال سفارت عربستان توسط برادران سفارت نورد کاری اشتباه بود خصوصا فقط 2 نفر از ان برادران هنوز بازداشت هستند وبقیه ازاد شدند باید درسی به برادران خود مغز داد تا اینجوری توپ را وارد دروازه خودی نکنند
حالا باز حاجی های محترم برن پولشون رو بچپونن تو حلقوم این وهابی ها.

تو مملکت خودمون اینقدر فقیر و بی چیز داریم ، کعبه واقعی آنها هستند. خدا اینها را میداند و ما نمیدانیم.

ما نمیدانیم.
مارادونارو ول کن غضنفر و بچسب گل به خودی نزنه
ولی در اخبار دیگری گفته شده است که نماینده های تونس عراق لبنان و الجزیره جلسه رو ترک کردند.
اگر قرار بود ما بتونيم از فرصتي استفاده كنيم اون ماجراي منا بود نه اعدام شيخ نمر. از نظر من بعد از چهار سال خونريزي در منطقه، ماجراي تجاوز به نوجوانان ايران، كشتن 7000 حاجي و بالاخره اعدام شيخ نمر بايد يك خشونت عملي به آل سعود نشون ميداديم وگرنه ديگه خيلي بي بخار فرضمون مي كردن كه اتفاقا اون برامون تهديد بزرگ تري بود.
من فکر میکنم سیاست ایران بایستی بر مبنای توسعه روابط با کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکا باشد و سرمایه و انرژی خود را صرف کشورهای فقیر و وابسته نکند...
یک دیوانه سنگ به چاهی می اندارند که هزار عاقل از دراوردن ان سنگ از چاه عاجزند.
اصلا مقاله منطقی نیست. در مقابل عربستان بزدل باید ایستاد بزرگتر از اونا عددی نیستن از عرب فاصله بگیرید چند سالی با اروپای مسیحی با وجدان ارتباط ببندید بعد پیشرفت مملکت و توسعه کشور رو ببینید اونوقت میشیم یکه تاز اقتصاد منطقه
دهه... نفهمیدم. چی شد؟ ما که تمام نقشه های ضد انقلاب، استکبار و آمریکای جنایتکار را نقش برآب کردیم؛ چطور از پس این شیطانک بر نیامدیم.
ما باید خیلی هشیار باشیم ، چونکه صعودی ها ممکن است اختلاف با ایران را شدیدتر و بیشتر کش بدهند تا اینکه جمهوری خواهان امریکا که سیاستشان مشابه عربستان است، شاید پیروز شود و اگر ما اقدامی بر علیه منافع عربستان انجام دادیم ، آمریکا هم مجبور شود بر علیه ایران وارد عمل شود . والا عربستان خودش بتنهایی عددی نیست.
شما که می گفتید یک جوان را وزیر امور خارجه کرده اند که .....الان معلوم میشود که این جوان با بصیرت کامل وبا دانش دیپلماسی ما را کیش ومات کرده اند و تمام دنیا را مقابل ما قرار داده اند خواهشا دیگه کسی را تهدید نکنید که هر تهدید ... با رسنگینی برای کشور دارد خداوند به مسولین این کشور ....و بصیرت عطا کند
این وزیر خارجه عربستان چکار میکند!!!!!!این همه دانش را از کجا دارد ؟!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست