بازدید 13604

تفاهم لوزان سرگیری فروش اسلحه روسی به ایران

پس از تفاهم لوزان، مقامات روس به دنبال فرصتی برای فروش تجهیزات نظامی به ایران هستند.
کد خبر: ۴۸۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱ 08 April 2015
پس از تفاهم لوزان، مقامات روس به دنبال فرصتی برای فروش تجهیزات نظامی به ایران هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نشریه "مانیتور" مطلبی تحلیلی درباره چشم‌انداز فروش اسلحه روسیه به کشورمان پس از تفاهم لوزان منتشر کرده‌ است.


به باور نگارنده، یکی از پرسشهای بی پاسخ در تفاهم هسته ای لوزان  حول سرنوشت معامله اسلحه روسیه با ایران  و فروش موشکهای پیشرفته زمین به هوا می چرخد.


با نزدیک شدن به پایان قرارداد نظامی روسیه و ایران در ماه ژوئن (خرداد ماه)، ادامه پیمان نظامی  این دو کشور با وجود تفاهم هسته ای تا حدودی دشوار شده است.

پس از تفاهم لوزان، مقامات روس به دنبال فرصتی برای  فروش تجهیزات نظامی خود در ایران هستند. در سال 2007 مهمترین قرارداد نظامی روسیه و ایران، که فروش موشکهای S-300 روسیه به ایران بود، امضا شد. این قرارداد واکنش تند آمریکا و رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت. در سال 2010 دمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، فروش این موشکها را به ایران متوقف کرد. همچنین طبق قطعنامه سال 1929شورای امنیت سازمان ملل که در ژوئن 2010 (خرداد1389) تصویب شد، فروش هرگونه تجهیزات جنگی از جمله تانک، زره پوش، هواپیما، بالگرد و سامانه های موشکی به ایران ممنوع شد.

تهران طبق قرارداد برای خرید موشکهای S-300  مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار پیش پرداخت کرد که در نهایت به دلیل بدقولی طرف روس و دریافت نکردن این موشکها خواستار غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه شد. این در حالی است که بنا بر تفاهم لوزان تمامی تحریمهای مرتبط با برنامه های هسته ای ایران که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود، برداشته می شود؛ ولی سرنوشت قرارداد موشکی ایران و روسیه همچنان در هاله ای از ابهام است.


مقامات روس امیدوارند با برداشته شدن تحریمهای موشکی ایران، ارزش قراردادهای موشکی این دوکشور از 11 میلیارد دلار به 13 میلیارد دلار افزایش یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی