بازدید 38065
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ششم خرداد؛

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر ـ صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگ

تکذیبیه دیروز دفتر احمدی‌نژاد با پاسخ تند روزنامه‌هایی همراه شده است که هر یک مدعی انتشار اسنادی در رد تکذیبیه احمدی‌نژاد هستند. انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس نهم، مهم‌ترین مسأله سیاست داخلی روزنامه‌هاست. همزمان با توصیه به دولت برای توقف روند گرانی‌ها، احتمال داده شده که بازیگر جدیدی وارد روند تعیین قیمت خودرو شود.
کد خبر: ۵۰۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 27 May 2015

تکذیبیه دیروز دفتر احمدی‌نژاد با پاسخ تند روزنامه‌هایی همراه شده است که هر یک مدعی انتشار اسنادی در رد تکذیبیه احمدی‌نژاد هستند. انتخابات هیأت رئیسه سال آخر مجلس نهم، مهم‌ترین مسأله سیاست داخلی روزنامه‌هاست. همزمان با توصیه به دولت برای توقف روند گرانی‌ها، احتمال داده شده که بازیگر جدیدی وارد روند تعیین قیمت خودرو شود.

در ادامه روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب و جهت‌گیری‌های روزنامه‌های چهارشنبه ششم خرداد را می‌خوانید.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگجمهوری اسلامی، تیتر اصلی خود یعنی «اکثریت قاطع ملت ایران پشتیبان مسیر صلح و آشتی و تعامل سازنده با جهانند» را از سخنان دیروز رئیس‌جمهور در سفر به غرب استان تهران گرفته ولی در سرمقاله خود با عنوان «افزایش قیمت‌ها را متوقف کنید» به انتقاد از رویکرد اقتصادی دولت اختصاص داده و از جمله نوشته: تأمین منابع لازم برای جلوگیری از گرفتار شدن به بلیه کسر بودجه از جمله اولویت‌های اصلی دولت است. در این مسیر دو راه وجود دارد؛ افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا پالایش فهرست دریافت یارانه‌بگیران از اسامی افراد غیرنیازمند. با افزایش قیمت حامل‌ها و گاز طی چند روز گذشته به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد هر دو مسیر را همزمان طی کند گرچه در مورد پالایش فهرست یارانه‌بگیران به شدت کُند عمل می‌کند. بنابر اعلام و تخمین مسئولان اقتصادی دولت بیش از ده میلیون نفر نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند و می‌توان با ضریب خطای اندکی این افراد را از فهرست دریافت یارانه حذف کرد. با این حال، دولت همچنان در انجام این کار تعلل می‌کند و ترجیح می‌دهد از ابزار افزایش قیمت‌ها برای کاهش کسر بودجه خود استفاده کند!

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگروزنامه شرق که در روزهای اخیر به حمایت از افزایش قیمت بنزین مشغول بوده است، در سرمقاله امروز خود با تیتر «بنزین، یارانه و عدالت اجتماعی» به قلم علی شمس‌اردکانی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران باز هم به این موضوع پرداخته است. در بخشی از این مطلب آمده است: مهم‌ترین پیش‌فرض ما پیرامون قیمت سوخت و فرآورده‌های نفتی و رعایت عدالت به‌ویژه درباره افراد کم‌درآمد و حقوق‌بگیران (صاحبان درآمد ثابت) است. بنابراین بحث امروز را از همین منظر پی می‌گیرم. پیش‌فرض بحث من این است که هرچند بنزین و گازوئیل و گاز طبیعی کالای مصرفی هستند، ولی درواقع برای اقتصاد ایران بیشترین بخش ارزشی سوخت‌ها از جنس سرمایه است. به دیگر سخن وقتی یک بشکه نفت که قیمت آن در بازار ٦٠ دلار است برای مصرف داخلی به پالایشگاه تحویل داده می‌شود، این ٦٠ دلار از جنس سرمایه است و دولت، مجلس و ملت موظفند ارزش ذاتی این سرمایه را حفظ کنند. فقط هزینه‌های حمل نفت خام، تصفیه و توزیع فرآورده تا نقطه مصرف از جنس هزینه‌های کسب‌وکار است که علی‌القاعده باید مصرف‌کننده نهایی آن را پرداخت کند. نبود عدالت اجتماعی از همین نقطه شروع می‌شود.

مهم‌تر از سرمقاله، واکنش شرق به تکذیبیه دیروز احمدی‌نژاد با عنوان «کذب محض» و با روتیتر «شرق مستندات موافقت احمدی‌نژاد را با مصاحبه دانشمندان هسته‌ای منتشر کرد» به قلم زینب اسماعیلی است که در آن با ذکر موارد مختلفی با توجه به گزارش‌های آژانس آمده: فارغ از این مصاحبه یا علاوه بر این مصاحبه، سؤال این است که محمود احمدی‌نژاد و همکارانش در دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم، چه چیزی را تکذیب می‌کنند؟ در گزارش منتشرشده در روزنامه «شرق» در روز سه‌شنبه، موارد متعدد انجام این مصاحبه‌ها در دولت نهم و دهم و حتی اعتراض برخی مقامات آن‌زمان نسبت به انجام این مصاحبه‌ها و ارتباط آن با ترور دانشمندان هسته‌ای به‌صورت مستند منتشر شده‌ است.

ضیاء مصباح دبیر کانون علوم اداری ایران نیز در یادداشتی با تیتر «بخش خودمانی!» به معرفی بخشی در اقتصاد ایران پرداخته که منشأ بیکاری و تورم است و به گفته وی به‌ شدت وابسته به نهادهای دولتی یا اشخاص ذی‌نفوذ در دولت است، انحصارگرا و رقابت‌‌گریز و مهم‌تر از همه، غیرمولد است، یعنی هیچ ارزش افزوده‌ای تولید نمی‌کند و جولانگاه آن، فعالیت‌های دلالی و واسطه‌‌گری است. این‌گونه فعالیت‌‌های غیرمولد به‌ جای تولید ارزش‌افزوده، تورم اقتصادی تولید می‌کنند.

تولید خبر در شرق در باره بابک زنجانی با استفاده از برخی نمایندگان مجلس این بار با تیتر «دیدار با زنجانی در اوین» ادامه یافته است. مراسم نکوداشت هشتادمین زادروز دکتر غلامعباس توسلی، یادداشتی با عنوان «استانداردهای دوگانه اصولگرایان» به قلم مسعود کاظمی درباره رفتارهای متناقض اصولگرایان در پرونده هسته‌ای، گفت و گو با تاجگردون در باره انتخابات هیأت رئیسه مجلس به ویژه در باره آینده سیاسی باهنر از دیگر مطالب امروز شرق هستند.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگشهروند که تیتر «پیام صلح و سلام ایران برای همسایگان» با توجه به پیام وزیر خارجه به کشورهای همسایه و تصویری از سفر رئیس‌جمهور به غرب استان تهران را در صفحه اول خود جای داده است، در گزارشی با عنوان «صفر- صفر به سود انتخابات مجلس دهم» به بررسی سود و زیان دو فراکسیون اصولگرای مجلس در آخرین انتخابات هیأت رئیسه پرداخته و از جمله نوشته: صفر- صفر بهترین تعبیری است که می‌توان از انتخابات روز گذشته هیأت‌رئیسه مجلس داشت. دو فراکسیون اصولگرای مجلس نهم که تا آخرین ساعات برای هم شاخ و شانه کشیدند در دقایق آخر ترجیح دادند اختلاف‌هایشان را بگذارند برای فهرست‌های انتخاباتی مجلس دهم و این یک‌سال آخر را با همین هیأت‌رئیسه فعلی بگذرانند تا ببینند نتیجه نشست‌های همگرایی میان اصولگرایان درنهایت چه خواهد شد.

دعوای لحظه آخری علیرضا زاکانی و کاظم جلالی را صوری بدانیم یا نه؟ باید به خاطر داشت فراکسیون رهروان (اکثریت) برای انتخابات هیأت‌رئیسه دو راه بیشتر پیش رو نداشت. نخست کاندیداتوری کاظم جلالی بود که برخی از اعضای فراکسیون به‌طور جدی آن را پیگیری می‌کردند. ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس از آن جمله بود که پیش از این به «شهروند» گفته بود جلالی رأی کافی برای ورود به هیأت‌رئیسه را درون فراکسیون رهروان دارد و می‌تواند از پشتوانه فراکسیونی خود استفاده کند. جلالی و البته علی لاریجانی ترجیح دادند دست به چنین ریسک بزرگی نزنند چه آن‌که چنین اقدامی می‌توانست در وهله نخست محمدرضا باهنر را مقابل نمایندگان وفادار به علی لاریجانی قرار دهد ضمن این‌که سابقه انسجام فراکسیونی در رأی‌گیری‌های صحن علنی مجلس چنان نامطمئن و لرزان بوده است که به احتمال زیاد علی لاریجانی ترجیح داده به هیچ‌وجه در چنین موقعیتی وفاداری اعضای فراکسیونش را به آزمون نگذارد. راه دوم برای فراکسیون رهروان حمایت از کاندیداتوری محمدرضا باهنر برای جلوگیری از احتمال پیروزی الیاس نادران در انتخابات هیأت‌رئیسه بود. راهی که درنهایت فراکسیون رهروان ولایت آن را برگزید. به‌هرحال سیاستمدار باتجربه‌ای مانند علی لاریجانی خوب می‌داند که نزدیک ماندن باهنر به صندلی ریاست بهتر از فرستادن او در صف حریف و عوض کردنش با رقیب سرسختی چون الیاس نادران است. نادران قصد کاندیداتوری داشت، هرچند به وضوح این خبر را تأیید نمی‌کرد اما در روزهای اخیر بیشتر در راهروهای پارلمان دیده می‌شد و دوستانش هم به شوخی و جدی او را آقای نایب‌رئیس صدا می‌زدند.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگمجلس فعلی و مجلس دهم مهم‌ترین مطالب روزنامه آرمان را به خود اختصاص داده است. این روزنامه در شروع گزارشی با عنوان «سایه عبدالله نوری بر مجلس دهم! » نوشته: مرد پنهان اما همیشه ظاهر اصلاحات این روزها تمایلی به دیده شدن ندارد البته ویژگی او از ابتدا هم همین‌گونه بود و اعتقاد داشت در هیاهو و حاشیه‌سازی امور به پیش نمی‌رود. این روزها سایه او بر سر تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم احساس می‌شود و هرچه بگویند حجت‌الاسلام عبدا... نوری نقشی در معادلات سیاسی و تصمیم‌گیری‌های جریان اصلاحات ندارد باید به این ادعا کمی با تردید نگریست. عبدا... نوری و دوری از سیاست‌ورزی؟ محال است. با پیروزی انقلاب عبدا... نوری در لیست مدیران سیاسی کشور قرار گرفت. او شخصیتی بود که در دولت آیت ‌ا... هاشمی وزیر کشور شد و در آن زمان همنشینی او با بزرگانی ازجمله مرحوم سیداحمد آقای خمینی بود. نوری در وزارت کشور نخستین تمرکز خود را بر ادغام نهادهایی چون شهربانی، ژاندارمری و کمیته‌های انقلاب را در یکدیگر قرار داده و نیروی انتظامی را تشکیل داد. هدف نوری از این اقدام، حذف موازی کاری و به چهارچوب درآوردن کار انتظامی و امنیت در شهر بود. حضور او در وزارت کشور دولت هاشمی اما از همان ابتدا نیز با مخالفت جریان راست روبه‌رو بود.

آرمان در شرح ادامه حواشی ماجرای درگیری ظریف و کوچک‌زاده نوشته: در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در محاصره خبرنگاران قرار گرفت. سوال‌ها از وی در مورد فیلمی بود که از بگومگو میان او و ظریف در فضای مجازی پخش شده بود. کوچک‌زاده خطاب به سوالاتی که از وی می‌شد چنین پاسخ داد:

شما خطاب به ظریف گفته‌اید من از زبان عالی‌ترین مقام می‌گویم ؟!

حیف که من فیلم گفت‌وگوی خصوصی شما را با خانواده‌تان ندارم آن زمان می‌گفتم چرا. آن آدمی که گفت‌وگوی شخصی دو نفر را پخش کرده است باید پاسخگو باشد هرچند معتقدم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. ما هیچ وقت بنا نداشتیم در تریبون عمومی و علنی حرف‌هایی را که باید خصوصی بزنیم در تریبون عمومی بزنیم.

در کنار یادداشت‌هایی درباره وضعیت مذاکرات هسته‌ای و تاکید بر سنگ‌اندازی «کاسبان تحریم» در مسیر مذاکرات هسته‌ای، تابش و تاجگردون نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به شرح پشت پرده‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس پرداخته‌اند.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگ«ابقای لاریجانی و بقای‌ باهنر» تیتر گزارش اعتماد از اتفاقات روز گذشته مجلس است. این روزنامه همچنین گفت و گویی با علي اصغر زارعي نماينده تهران از اعضاي فراكسيون اصولگرايان مجلس و از مVسسان جبهه پايداري دارد که در آن زارعی گفته كانديدا معرفي مي كرديم نايب رئيس مي شد و این که اگر حمايت ما نبود، باهنر نايب رئيس نمي شد.

اعتماد همچنین یادداشتی با تیتر «چرا داد و فرياد؟» در‌باره درگیری کوچک‌زاده و ظریف دارد که در ان به طور خلاصه آمده: اتفاقاتي كه در مجلس و براي وزير امور خارجه رخ داد از چند جهت حايز اهميت است، ولي انتشار فيلم فريادهاي يكي از نمايندگان تندروي جبهه پايداري عليه وزير امور خارجه در شبكه‌هاي مجازي حساسيت بيشتري را برانگيخت و توجهات را به سوي خود جلب كرد. اين گونه رفتار با افراد ديگر به ویژه با وزیر امور خارجه، آن هم در مجلس را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

۱- اول از همه اینکه این رویداد نشان داد که فرق میان مجلس و خیابان را نمی‌دانیم چیست؟ البته این بدان معنا نیست که در خیابان هم لزوما باید فریاد زد، بلکه اگر کسانی پیدا شوند که به هر دلیلی بخواهند داد و بیداد راه بیندازند، جای این کار هر جا باشد در مجلس نیست، بلکه در اماکن غیرمسوولانه و غیرمدنی است.

۲- فارغ از بحث مدنیت ماجرا، چرا فریاد می‌زنیم؟ فریاد زدن شیوه افراد مستاصل یا غیرمنطقی است. اگر ایده‌ای واجد منطق باشد و به صورت مستدل قابلیت دفاع داشته باشد، هیچ آدم عاقلی آن منطق را از طریق دعوا و فریاد تخریب و حرام نمی‌کند. آیا تاکنون دیده‌اید که کسی یک قاعده عادی ریاضی را با فریاد بگوید؟

۳- وقتی به مذاکرات جان کری در سنای امریکا نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که با وجود مخالفت شدید نمایندگان کنگره با این گفت‌و‌گو‌ها، در ‌‌نهایت بسیار مودبانه و منطقی سخن می‌گویند، حتی کنایه‌ها به نسبت ظریف است و خطوط قرمز ادب و نزاکت گفتاری را رعایت می‌کنند. با این حال وقتی که می‌بینیم یک وزیر ایرانی برای توضیح و ارایه نظرات خود به مجلس می‌رود و از ابتدا و پیش از گفت‌و‌گو روی او شمشیر می‌کشند، نتیجه می‌گیریم که اصولا این محل برای گفت‌و‌گو و بحث نیست و طرف مقابل برای شنیدن نیامده، حتی آن قدر هم طاقت ندارند که ابتدا بشنوند و بعد بگویند قانع نشدیم. با این حساب معلوم نیست کدام فرد عاقلی را می‌توانند مجاب کنند که مذاکرات نادرست پیش می‌رود؟

۴- و بالاخره یک نفر به دیگری با صدای بلند ناسزا می‌داد، مخاطب به آرامی به او گفت آقا چرا ناسزا می‌دهی؟ طرف با‌‌ همان صدای بلند پاسخ داد که فلان فلان شده، من کی ناسزا گفتم!؟ حالاقضیه مخالفان مذاکرات است که با صدای بلند و داد و بیداد می‌گویند ما کی غیرمنطقی حرف زده‌ایم؟

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگدر کنار اشاره به شکست اعضای پایداری در انتخابات هیأت رئیسه مجلس و رأی ۱۳درصدی نامزد آنها برای ریاست مجلس و نیز بازنشر اسناد رد ادعاهای هسته‌ای احمدی‌نژاد، سخنان رئیس جمهور و وزیر خارجه سهم زیادی از روزنامه ابتکار را به خود اختصاص داده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در شروع سرمقاله ابتکار با تیتر «فراخوان عمومی ظریف به وحدت و پایمردی» نوشته: افزایش پویایی منطقه‌ای دستگاه دیپلماسی کشور در چند ماه اخیر به ویژه از آغاز سال نو نشان دهنده درک اهمیت فزاینده روابط خارجی ما با همسایگانمان است که تا پیش از این عمدتا موضوع انتقادهای گسترده منتقدان دولت و متهم کردن وزارت خارجه به تک بعدی بودن فعالیت‌ها و خلاصه کردن برنامه‌های خود در حیطه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بود. برای درک اهمیت این بعد از روابط خارجی با تکیه بر ظرفیت‌های کشورهای منطقه می‌توان این موضوع را بیان کرد که پس از اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه ایران در چند سال گذشته حجم مبادلات تجاری ما با ۲۶ کشور جهان چیزی معادل ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودکه البته طراز این مبادلات نیز برای کشور ما منفی بود اما مبادلات تجاری ما با تنها دو کشور ترکیه و عراق در سال‌های اخیر به طور متوسط نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در سال بوده است. نکته قابل توجه اینکه طراز تجاری ما با این دو کشور مثبت نیز بوده است.

این روزنامه در مطلبی با تیتر «بلندگوهای بزرگ در دست اقلیت کوچک» به سفر رئیس‌جمهور به غرب تهران پرداخته و از جمله نوشته: روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت یازدهم با تیم مذاکراتی قوی در صحنه جهانی هر روز گام‌های جدیدی را برای احقاق حقوق ملت ایران برمی‌دارد. با این وجود اقلیت بسیار کوچکی بلندگوهای بزرگ را از دیگران عاریه کرده‌اند ولی اکثریت قاطع ملت ایران پشتیبان مسیر صلح و آشتی و مسیر تعامل سازنده با جهان هستند. وی در ادامه با بیان این‌که «همه مردم ایران بدانند که ما در مسیر احقاق حقوق ملت ایران قدم برمی‌داریم»، تصریح کرد: پایان این راه پیروزی پرافتخاری برای ملت خواهد بود.ما در این مسیر قدم‌هایی برداشته‌ایم و هدف نهایی ما عزت ملت و احقاق حقوق ملت خواهد بود. بی‌تردید ما بدون حمایت مردم نمی‌توانیم به موفقیت نهایی دست یابیم.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگدر روزنامه دولتی ایران در کنار تصویری از سفر رئیس‌جمهور، در مطلب اصلی این روزنامه در‌باره سؤال بزرگی که با نامه شورای رقابت به مجلس ایجاد شد، در گزارشی با تیتر «چه‌ کسی قیمت‌‌ خودرو را تعیین می‌کند» آمده: در جلسه اخیر شورای رقابت و هنگامی که این شورا موضوع بررسی درخواست دو خودروساز بزرگ کشور برای افزایش قیمت خودرو را در دست بررسی داشت، این شائبه ایجاد شد که آیا شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو است یا خیر؟ طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قیمت‌گذاری کالا و خدمات با دولت است که براساس ماده ۲۰ این الحاقیه دولت مسئول قیمت‌گذاری بازارهای انحصاری نیز شناخته شده است. به این ترتیب قیمت‌گذاری خودرو نیز به عنوان یک کالای انحصاری در چارچوب وظایف دولت قرار گرفته و طبیعتاً از دستور کار شورای رقابت خارج می‌شود. بر همین اساس رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از مجلس خواست در این خصوص اعلام نظر کند تا این شائبه و ابهام برطرف شود. حال اگر نتیجه این استعلام بر ورود نکردن شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو باشد مسئول جدید آن به استناد الحاقیه مجلس، شورای اقتصاد خواهد بود. این گفته به منزله آن است که سازمان حمایت به عنوان بازوی کار‌شناسی شورای اقتصاد، مانند سال‌های گذشته باید قیمت خودرو را تعیین کند. زمانی که سازمان حمایت عهده‌دار قیمت خودرو بود هیچ زمان خودروسازان در مقابل درخواست افزایش قیمت با پاسخ منفی مواجه نمی‌شدند.

محمد نوری هم در بخشی از سرمقاله ایران با تیتر «رمز تندخویی جناح مقایل دولت» نوشته: جریان مخالف دولت امیدوار بود که در سال دوم از فعالیت دولت بتواند با تکیه بر پاره‌ای مشکلات بویژه رکود اقتصادی برجای مانده از دوره گذشته، شکاف‌هایی را درون دولت یا میان دولت و نهادهای دیگر به وجود آورد جریان تندرو حتی در روز معلم، کارگر و روز دانشجو تلاش کرد تا زمینهای برای بیثباتی در فضای جامعه فراهم کند اما با وجود تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌ها، دولت یازدهم توانست علاوه بر حفظ انسجام درون دولت مانع از بروز تنش در فضای سیاسی داخل و خارج شود. در چنین فضایی است که اغلب ناظران سیاسی معتقدند واکنش‌ها و رفتارهای شتابزده جبهه مخالف دولت نشانه‌ای از هراس و تشویش درونی آنها است نه نمایش قدرت. به نظر می‌آید روحانی و همکارانش نیز به این واقعیت پی برده‌اند سخنان اخیر رئیس جمهوری که در آن از جنگ روانی و حاشیه‌سازی مخالفان سخن به میان آورد گویای همین واقعیت است.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگمهدی محمدی در شروع مطلب اصلی وطن امروز با تیتر «چشم‌بندی!» در‌باره ان چه که سقوط مذاکرات در چاه PMD و بازرسی‌های ویژه دانسته نوشته: تماشای مصاحبه دوشنبه‌شب آقای عباس عراقچی، عضو محترم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با شبکه ۲ سیما، این موضوع را کاملا روشن کرد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌رغم همه روشنگری‌های انجام شده و تذکرات پی در پی‌ای که دریافت کرده است، نه راهبرد‌ها و نه حتی تاکتیک‌های مذاکراتی خود را تغییر نداده و همچنان در پی تحقق شعار «هر توافقی بهتر از توافق نکردن» است. مشخصا در موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها، سخنان ایشان نشان داد تیم مذاکره‌کننده بی‌توجه به منافع کشور سر خویش گرفته و به راه خود می‌رود و قصد ندارد به هیچ‌وجه پروژه نخ‌نمای توجیه‌تراشی برای اتفاقات ناگواری را که در مذاکرات رخ داده، متوقف کند.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگدر روزنامه جوان، در کنار تصویری از مراسم تجلیل از سلحشور به عنوان کارگردان جناح انقلابی حوزه فرهنگ، مسائل هسته‌ای توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. تیتر اصلی این روزنامه به مطلبی با تیتر «الگوي بازرسي‌هاي هسته‌اي عراق براي ايران!» اختصاص یافته که در پایان آن آمده است: اين روزها فضاي رسانه‌اي كشور آكنده از اتهامات گوناگون در رابطه با اين دو موضوع است. از طرفي تيم مذاكره كننده كشورمان بحث بازرسي‌ها و مصاحبه با دانشمندان را موضوعي مرتبط با گذشته مي‌نامد و از سوي ديگر نيز رئيس‌جمهور سابق كشورمان و رئيس سابق سازمان انرژي اتمي اين موضوع را به شدت تكذيب كرده‌اند. صرف نظر از اينكه اين موضوع واقعيت داشته باشد يا نه نكته مهم در اين باره اين است كه حتي اگر اين اشتباه در گذشته انجام شده باشد، جايي براي تكرار آن در آينده نيست، به خصوص در توافقنامه‌اي كه آينده چند ده ساله برنامه هسته‌اي كشورمان را تعميم خواهد كرد. فارغ از اينكه اراده جمهوري اسلامي ايراني در پذيرش يا رد پروتكل الحاقي استوار شده است بايد به اين نكته توجه كرد كه تجربه تلخ عراق پيش‌روي ماست. بعد از اصرار غربي‌ها براي بازرسي از مراكز نظامي عراق و تصويب قطعنامه‌هاي مختلف سرانجام از پادگان‌هاي عراق نيز بازديد شد و پس از اطلاع دقيق از فقدان سلاح‌هاي هسته‌اي‌ و تجهيزات و مهمات جنگي كافي، طراحي حمله به اين كشور انجام شد و علاوه بر اين پس از شناسايي دانشمندان هسته‌اي عراق، صهيونيست‌ها طرح ترور آنها را اجرا كردند.

پاسخ‌های تند به احمدی‌نژاد/ صفر - صفر در مجلس/ مرجع جدید اعلام قیمت خودرو/ ادامه ماجرای کوچک‌زاده/ گلایه روحانی از بلندگوهای بزرگدر پایان‌ این که روزنامه خراسان ضمن انتقاد از روند تبدیل منتقدان دلسوز به افراد بی‌تفاوت در سرمقاله خود با عنوان «تبديل دلسوزان به بي تفاوت‌ها خيانت است» در تلاش برای آموزش تفاوت بین بازرسی و دسترسی در بخشی از مطلبی با عنوان «بايد ميان دسترسي و بازرسي تفکيک قائل شد» نوشته: عراقچی با تأکید بر اینکه باید میان دسترسی و بازرسی تفکیک قائل شد، افزود: باید دسترسی مدیریت شده برای اطمینان از عدم فعالیت هسته‌ای صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه تاریخ اعلام شده برای توافق در ۱۰ تیر تاریخ مقدسی نیست، گفت: ممکن است که این تاریخ تغییر کند به طوری که کیفیت توافق را فدای سرعت نخواهیم کرد. وی با تاکید بر اینکه برایمان اصل همزمانی مهم است، گفت: کار ما و آن‌ها باید همزمان صورت گیرد. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور با اشاره به اینکه در توافق نهایی متن اصلی تا الان ۲۰ صفحه دارد گفت: ممکن است کم و زیاد هم شود. اگر توافق صورت گیرد مطلب ۵۰، ۶۰ صفحه‌ای خواهیم داشت. عراقچی همچنین درباره موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) تصریح کرد: این موضوع از توافق کاملا جداست و ادعاهایی درباره گذشته برنامه هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند. وی افزود: موضوع ابعاد احتمالی نظامی بسیار پیچیده است و غربی‌ها به راحتی دست از سرش برنمی دارند چون مبنای همه فشار‌ها بر ایران همین مساله است. عراقچی ادامه داد: مطالعات ادعایی بهانه قوی بوده که در دست آن‌ها بوده است و باید آن را از دستشان خارج کنیم. شرایطی را ایجاد کردیم که در چهارچوب توافق جامع هسته‌ای مطالعات ادعایی حل شود و راه حل‌هایی برای آن بحث شد اما در تهران با آن موافقت نشد؛ به ویژه با مصاحبه با برخی افراد و دسترسی به برخی مکان‌ها که در قالب لیستی که به ما دادند ارائه شد و گفتند که اگر این لیست اجرایی شود، مسأله حل می‌شود اما این مساله با مخالفت قاطع مقام معظم رهبری مواجه شد و همین جا باید از ایشان تشکر کنم که در طول مذاکرات در مقاطعی وارد صحنه شدند و کمک‌های زیادی به ما کردند که بسیار ما را کمک کرد. مثلا در بحث غنی سازی صنعتی و ۱۹۰ هزار سو ایشان وارد شدند و این موضوع‌‌ همان جا قطعی شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی