بازدید 11072
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت؛

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/۸ وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنید

روزنامه‌های اصلاح‌طلب به ماجرای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای و بحث صحت یا عدم صحت امضاهای آن پرداختند و در کنارش ماجرای تخلفات شهرداری در ساخت یک هتل را بررسی و اصولگراها هم همچنان روی ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی ایران و مذاکرات هسته‌ای تمرکز کردند.
کد خبر: ۵۰۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴ 18 May 2015
همچنان ماجرای اتفاقات ورزشگاه تبریز در صدر صفحه نخست روزنامه‌های سیاسی هم دیده می‌شود. خصوصا بعد از اینکه رئیس‌جمهور روز گذشته دستور بررسی اتفاقات جمعه تبریز را صادر کردند؛ اما علاوه براین امروز بیشتر روزنامه‌های اصلاح‌طلب به ماجرای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای و بحث صحت یا عدم صحت امضاهای آن پرداختند و در کنارش ماجرای تخلفات شهرداری در ساخت یک هتل را بررسی و اصولگراها هم همچنان روی ممنوعیت بازدید از مراکز نظامی ایران و مذاکرات هسته‌ای تمرکز کردند.

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدروزنامه ایران امروز و در صفحه نخست خود ضمن اینکه از افتتاح بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه خبر می‌دهد، از سراشیبی قیمت در بازار خودرو هم گزارش می‌دهد. روزنامه ارگان دولت در حالی که اخبار دولتی نظیر «دستور روحانی برای رسیدگی به حادثه ورزشگاه تبریز»، «اطلاعیه جدید دولت درباره حذف‎شدگان از یارانه»، «قیمت بنزین گران نمی‌شود»و «تکذیب جریان‎سازی‎ها علیه سفر روحانی به تبریز» را در صفحه نخست خود دارد، در صفحه رویدادش به بررسی ماجرای جمع‌آوری امضا برای طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای پرداخته و گفت‌وگویی را با عوض‌حیدرپور، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انجام داده است.

حیدرپور در این گفت‌وگو به خبرنگار ایرنا می‌گوید: «چند نفری از نمایندگان با مراجعه به ما گفتند که آقای کریمی قدوسی بدون آنکه از قید سه فوریتی در توضیحات خود استفاده کند از ما امضا گرفته است، اما هنوز شکایتی از سوی نمایندگان به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است: این ایراد به نمایندگان مجلس وارد است که چرا برخی طرح‌ها و بیانیه‌ها را بدون توجه و مطالعه کامل امضا می‌کنند، اما کسانی که برای موضوع خاصی اقدام به جمع‌آوری امضا از نمایندگان می‌کنند نیز نباید اطلاعات نادرست به آنها بدهند و در حقیقت نمایندگان را اغوا کنند. به گفته وی، صداقت در امانت از هر چیزی برای نمایندگان بهتر است و باید تلاش شود که از بین نرود...».

ایران همچنین در ستون «دیگه چه‌ خبر» صفحه سه خود «توافق «بعید» از نگاه ریابکوف» را این گونه توصیف می‌کند؛

سرگئی ریابکوف با رد ادعای احتمال موافقت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بازدید بازرسان آژانس از مراکز نظامی و توافق زودهنگام ایران و گروه ۱+۵ برای بازرسی‌های آژانس از تأسیسات نظامی ایران از جمله پارچین را بعید دانست.

ایران همچنین در صفحه سیاسی خود در گزارشی با تیتر «ظریف در کمیسیون امنیت ملی» با انتقاد از حضور مستمر وزرای دولت در مجلس می‌نویسد: «حضور نزدیک به یک‌سوم وزرای دولت در مجلس به یک رویه هفتگی تبدیل شده است. در ادامه همین روند تأمل‌برانگیز، این هفته هم ۸ وزیر برای پاسخ به سؤالات نمایندگان راهی بهارستان می‌شوند. وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، ‌ راه، ‌ نیرو، بهداشت، امور خارجه، کار و آموزش و پرورش، وزرایی هستند که به کمیسیون‌های مجلس می‌روند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر حضور در جلسات کمیسیون‌ها باید در صحن هم حاضر شوند و پاسخگوی سؤالات نمایندگان در جلسه علنی باشند. سؤال حسین طلا نماینده تهران از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین سؤالات حمید رسایی، اصغر زارعی، روح‌الله حسینیان، مهدی کوچک‌زاده نمایندگان تهران از وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس دستور کار کمیسیون‌های مجلس، محمدجواد ظریف فردا برای پاسخ به سؤالات شماری از نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌رود. وزیر امور خارجه در شرایطی برای چندمین بار به این کمیسیون دعوت شده که اخیراً شماری از نمایندگان مجلس طرح‌هایی با قید یک، دو و سه فوریتی را پیرامون مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنند. در چنینی شرایطی و در حالی که مذاکره برای نگارش متن نهایی توافق در جریان است، ظریف باید در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پاسخگوی سؤالات نمایندگان باشد».

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدانتقاد تند وزیر ارتباطات از مخابرات امروز بر پیشانی صفحه نخست روزنامه شهروند به چشم می‌خورد. صحبت‌های واعظی خطاب به مدیران مخابرات، مبنی بری اینکه «به مردم سرویس بدهید، بعد سود تقسیم کنید» با تیتر «مخابرات صدای وزیر را درآورد» گزارش اصلی این روزنامه را تشکیل می‌دهد. شهروند همچنین با پرداختن به ماجرای ساخت هتل اسپیناس در گزارش «درد سرهای یک هتل برای قالیباف» می‌نویسد: «وضوع تخلفات ساخت‌وساز هتل اسپیناس ۲ به‌ عنوان طرح سوال از شهردار، ‌رسمی به هیأت رئیسه شورای شهر تهران تحویل داده شده است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این مطلب گفت: رئیس شورا سه روز قبل نامه طرح سؤال از شهردار را به شهرداری ارسال کرده است. قناعتی با اشاره به طرح سوال از شهردار پایتخت در مورد تخلفات هتل اسپیناس ٢ گفت:  در صورتی که جواب قانع‌کننده نباشد، با جلب رضایت یک سوم اعضای شورا، شهردار تهران استیضاح خواهد شد. این هتل دارای اضافه بنا است و شهردار تهران در مورد این تخلف نامه را امضا و به کمیسیون ماده ١٠٠ انتقال داده است. او افزود: پاسخ شهردارتهران به تذکر من قانع‌کننده نبوده لذا طرح سوال از شهردار تهران را در نامه‌ای کتبی به رئیس شورا تحویل دادم. او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تذکر اصلی من به شهردار این است که چرا با کسی که تخلفاتی داشته، برخورد نکرده و تنها شهردار منطقه را از جایی به جای دیگر منتقل کرده است. اوبا بیان این‌که من درخصوص این پرونده مالک را مقصر نمی‌دانم، گفت: اگر چند آجر در کوچه‌ای قرار گیرد، بلافاصله چند نفر از ماموران شهرداری از اهالی سوال می‌پرسند حالا این مجتمع بزرگ ساخته شده و جای سؤال است که چرا شهرداری جلوی تخلفات او را نگرفته است. او با بیان این‌که اسناد منتشر شده و من از مردم و مهندسان امر می‌خواهم نسبت به بررسی آن اقدام کنند، گفت: اگر افکار عمومی اعلام کند که مشکلی درخصوص هتل اسپیناس وجود نداشته باشد، من ضمن عذرخواهی حرف خود را پس خواهم گرفت‌».


قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدگزارشی از درخشش فیلم ایرانی «ناهید» در جشنواره کن، تیتر و عکس یک روزنامه شرق را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما علاوه بر این در این روزنامه تیترهایی نظیر «وزیر اطلاعات: به‌خاطر تفاوت اندیشه بر سر کسی نکوبیم»، «پیرموذن: دروغ را مسئولان استان گفتند»، «شبکه‌های اجتماعی بایکوت نامه مقام‌معظم رهبری را شکستند» و «یک‌ساله به شرایط پیش از تحریم بازمی‌گردیم» به چشم می‌خورد. اما جالب‌ترین تیتر روزنامه شرق به گفت‌وگوی این روزنامه با کریم قدوسی اختصاص دارد. قدوسی که طراح طرح سه فوریتی و جنجالی توقف مذاکرات هسته‌ای است به شرق گفته «اُشهَد بالله می‌خواهم مذاکرات به نتیجه برسد». در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «محمدجواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد که از آغاز مذاکرات تاکنون با طرح سؤال‌های مکرر از وزیر امورخارجه و ارائه تذکرها و بیان نطق‌های مختلف، خود را به‌عنوان یکی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای به همگان معرفی کرده است، حالا و پس از غائله اخیر درباره طرح سه‌فوریتی‌اش، که به طرح توقف مذاکرات معروف شد، همچنان از این طرح دفاع می‌کند. کریمی‌قدوسی در گفت‌وگو با «شرق»، قسم جلاله یاد کرد و می‌گوید: «اُشهد بالله من می‌خواهم مذاکرات به نتیجه برسد»

زمان تیم مذاکره‌کننده قبلی هم مدام گفته می‌شد گزینه نظامی روی میز است، ولی کسی حرف از توقف مذاکرات نمی‌زد. چطور الان که این تهدیدها از سوی مقام‌های عالی‌رتبه دولت آمریکا صورت نمی‌گیرد و چند نماینده کنگره تهدید می‌کنند، بحث توقف مذاکرات را مطرح کردید؟ 

الان تهدیدات ١٠ برابر بیشتر شده است. خواهشم این است هرچه می‌گویم، بدون سانسور بنویسید چون معمولا در حرف‌های ما دست می‌برید. ما آن زمان اینها را آوردیم در بغداد. ‌می‌خواستیم بگوییم این همان بغدادی است که با مرکزیتش، هشت‌سال علیه ما جنگیدید و حالا ما آوردیمت اینجا که بنشینی مذاکره کنی، چون دست ما برتر بود. الان ما را بردند به لوزان؛ لوزان جایی است که وقتی می‌خواستند امپراتوری عثمانی را درهم بپیچانند، سندش را آنجا امضا کردند، اینها در دیپلماسی معنا دارد. هم‌زمان با اینها تهدید می‌کنند، اما عنوان طرح، توقف مذاکرات نیست. فقط تأکید این ماده واحده این است که آمریکایی‌ها حین مذاکره تهدید نکنند، چون منطق مذاکره با تهدید سازگاری ندارد. همین شب گذشته رژیم صهیونیستی مردم ایران را به حمله با بمب اتم تهدید کرده است. این نباید ادامه پیدا کند. وقتی کسی آمد جلوی خانه شما و تهدید کرد، یک روز یا دو روز می‌توانید بی‌تفاوت باشید، ولی روز سوم یک ‌های‌و‌هویی می‌کنید. شما بدون اینکه بدانید طرح چیست، آمدید نوشتید طرح توقف مذاکرات و با این حرف، مجلس را زیر سؤال بردید».

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدبر خلاف برخی روزنامه‌‌ها که روز گذشته ماجرای دادگاه احمد توکلی را به سوژه یک خود اختصاص داده بودند رسالت امروز و بعد از برگزاری دادگاه  این ماجرا را پیگیری کرد و برای همین عکس بزرگ احمد توکلی در نیم‌تای نخست این روزنامه به چشم می‌خورد. اما علاوه بر احمد توکلی از تیترهای صفحات سیاسی این روزنامه برمی‌آید که همچنان موضوع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بازدید از مراکز هسته‌ای ایران  مهم‌ترین دغدغه این روزنامه در حوزه سیاست است. برای همین هم تیترهایی نظیر «اجازه بازرسي از مراکز نظامي و امنيتي را نمي‌دهيم»، «مذاکره‌کنندگان خواستار راستي‌آزمايي در لغو تحريم‌ها شوند»، «مسلک دولت درباره حل تحريم‌ها جواب نمي‌دهد»،‌ «بازديد از سايت‌هاي نظامي بهانه آمريکا براي جاسوسي است»، «اجازه بازرسي از مراکز نظامي کشورمان به کسي داده نمي‌شود» ‌و «اطلاع‌رساني تيم ديپلماسي کشورمان شفاف نيست» به چشم می‌خورد. تنها در یکی از این مطالب با تیتر «درخواست غربي‌ها براي بازجويي دانشمندان و برخي مقامات ايراني در قالب مصاحبه» از قول زاکانی می‌خوانیم: «اين درخواست غربي‌ها که همزمان با نظارت‌هايي که مي‌کنند با افراد ايراني و دانشمندان ما مصاحبه داشته باشند و به تعبيري اقدام به «بازجويي» کنند، غيرقابل قبول است. معتقديم که نظارت بايد نظارت متعارف باشد و هرچه از اين دست مطالبات مطرح مي‌شود، در راستاي زياده خواهي‌هاي آمريکا و نظام سلطه و به منظور اهداف شومشان براي نابودي دانش و دانشمندان هسته‌اي ايران است‌».

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدروزنامه جمهوری اسلامی امروز در صفحه نخست خود از «رایزنی وزاری امور خارجه ایران، چین و روسیه درباره کمک‌رسانی به یمن» خبر داده است و در ستون معروف جهت اطلاعش هم می‌نویسد: «اظهارات «ضاحی خلفان» رئیس پلیس سابق دبی درباره فرسوده شدن امت عرب، جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. وی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مردمی هستیم که ناممان را امت عرب گذاشته‌اند، گذشت زمان ما را فرسوده و هلاک کرده و فاتحه آن را باید خواند، مردمی که از راستگویی و صداقت متنفر و عاشق دروغگویی هستیم. بسیاری از کاربران توییتر اظهارات خلفان را تایید کرده و برخی نیز با او به مخالفت برخاسته‌اند و مقامات اماراتی، انتساب نظرات وی به این امارات را رد می‌کنند‌».

قسم جلاله یک اصولگرا برای علاقه‌مندی به انجام توافق هسته‌ای/8 وزیر این هفته به «بهارستان» می‌روند/ اول به مردم سرویس بدهید بعد سود را بین خودتان تقسیم کنیدروزنامه جوان اما در صفحه نخست خود از شرایط بحرانی اشتغال و تولید داخلی زیر سایه واردات بی‌رویه خبر می‌دهد و در گزارش «۲/۵ میلیون بیکار و ۷۰میلیارد دلار واردات» می‌نویسد: «متأسفانه در سال گذشته در حالی شاهد بیش از ۷۰میلیارد دلار کالاهای خارجی دربازارهای کشور بودیم که با این پول می‌توانستیم در همین سال حدود ۲میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم، این در حالی است که کالاهای خارجی علاوه بر نابودی بخشی از واحد‌ها و کارخانجات داخلی به دلیل اشاعه بیکاری امنیت ملی ایران را هدف قرار داده است‌».

این روزنامه هم مانند بسیاری از روزنامه‌های اصولگرا، گفت‌وگوی علی‌اکبر با دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را در صفحه نخست خود و با تی‌ر «مذاکرات از خط قرمز بگذرد رهبری مسائل را به مردم خواهند گفت» جای داده و در آن می‌نویسد: «از لحظه‌ای که بیانیه لوزان را وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا قرائت کردند تا به الان بسیاری از مقامات غربی علیه جمهوری اسلامی ایران به لفاظی و ادبیات تهدید‌آمیز روی آورده‌اند؛ اتفاقی که دقیقاً پس از توافقنامه ژنو ۳ هم صورت گرفت و مقامات غربی در فاصله کوتاهی ادبیاتی با محور تهدید و تحقیر جامعه ایرانی را به کار بردند. در یکی از آخرین اظهارات تهدید‌آمیز غربی‌ها روز گذشته وزیر جنگ اسرائیل، کشورمان را به حمله‌ اتمی توسط اسرائیل تهدید کرد. موشه یعلون در پاسخ به سؤالی ‌درباره «‌ نحوه مقابله با تهدید ایران»، ضمن یادآوری اقدام امریکا در حمله اتمی به ژاپن در جنگ دوم جهانی گفت:‌ گاه لازم است چنین تصمیم‌هایی گرفته شود. هر چند که اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آخرین تهدید نظامی علیه کشورمان نیست و طی روزهای آتی باید منتظر سخنانی مشابه از سوی مقامات غربی باشیم اما مرور مواضع غربی‌ها طی ۵۰ روز اخیر علیه کشورمان چشم انداز نامناسبی را برای آینده مذاکرات ترسیم می‌کند؛ تهدیدات مکرر و متعدد مقامات رسمی و غیر رسمی طرف غربی کار را به جایی رساند که مقام معظم رهبری هفته گذشته طی بیاناتی تأکید کردند: «مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟... یک ملت اگر نتواند از هویت خود، از عظمت خود، آن‌چنان که هست، در مقابل بیگانگان دفاع بکند، قطعاً توسری خواهد خورد‌». پس از این سخنان بسیاری از مسئولان و کارگزاران نظام لازم دیدند که در مقابل تهدیدات روز افزون غربی‌ها اعلام موضع کنند‌».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی