بازدید 82115
لحظه به لحظه با سومین روز حساس ترین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛

واکنش ظریف به بازی غربی‌ها: منتظریم طرف مقابل آمادگی نشان دهد

عراقچی و تخت روانچی، تنظیم توافق سه صفحه‌ای را تکذیب کردند. بلومبرگ به فروپاشی نظام تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات اشاره کرد. دالتون، سفیر اسبق انگلیس در ایران می‌گوید، آمریکا در صورت شکست مذاکرات نباید انتظار داشته باشد اروپا به درخواست‌هایش برای انزوای تهران گردن نهد. فابیوس: ایران حق غنی سازی صلح آمیز را دارد. وزیر خارجه آلمان در بدو ورود پس از ده، دوازده سال مذاکره وارد مراحل آخر کار می‌شویم.
کد خبر: ۴۸۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹ 28 March 2015
صالحی: در زمینه‌های فنی به فهم مشترک رسیده‌ایمحساس ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند.

به گزارش «تابناک»، پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل ۳۱ مارس ۲۰۱۵ است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنج فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت‌و‌گو بنشیند اما آیا تا روز یازدهم فروردین ۱۳۹۴، توافق نهایی خواهد شد؟

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش روی خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد. در این میان، در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته است.

فرانسه پیش از این نیز در جریان توافق ژنو چنین رویکردی پیش گرفت که در ‌‌نهایت منجر به تأخیر چند روزه و برگزاری یک دور دیگر از مذاکرات برای دستیابی به توافق شد؛ اما بعید به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها این بار در پی زدن زیر میز مذاکره و تکرار وقایع رخ داده در توافق مقدماتی پیشین باشند.

پس از نامه نگاری حسن روحانی به سران شش کشور طرف مذاکره و همزمان، گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا و رؤسای جمهور روسیه و فرانسه، دفتر اولاند با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری فرانسه ضمن تأکید بر حق مشروع ایران بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، بر لزوم تلاش برای رسیدن به یک موافقتنامه بادوام، محکم و قابل راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد» و ظاهراً فرانسه قصد همراهی بیشتر دارد؛ اما آیا این رویکرد را در عمل و در حین انجام توافق در مذاکرات پیش روی به اثبات می‌رساند؟

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می‌آید دو طرف بر سر تحریم‌های اقتصادی ناشی از مسأله هسته‌ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند؛ اما آنچه هنوز مورد بحث است، تحریم‌های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می‌شود تعلیق تحریم‌ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای ۵+۱ و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آن‌ها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد و در روز دوم نیز پس از چند نشست از دو موضوع عمده «تحقیق و توسعه» و «تحریم‌ها» به عنوان اختلافات باقی مانده سخن به میان آمد و در ‌‌نهایت مشخص شد، اگر تا یکشنبه توافق شود، طرفین برای اعلام توافق به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

روز سوم مذاکرات با نشست‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد.

3:12 بامداد یکشنبه ـ سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعت ۵ عصر یکشنبه وارد لوزان خواهد شد اما هنوز زمان دیدار وی با همتای ایرانیش مشخص نشده است.

2:46 بامداد یکشنبه ـ پنجمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان ساعت 8 صبح یکشنبه به وقت محلی با دیدار محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز می‌شود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین هم که یکشنبه وارد لوزان می‌شود نیز قرار است ساعت 10:45 صبح به وقت محلی با ظریف دیدار کند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز که یکشنبه در لوزان خواهد بود، ساعت 14 به وقت محلی با همتای ایرانی خود به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

00:25 بامداد یکشنبه ـ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در صفحه فیس‌بوک خود به مسائل منطقه و نیز مذاکرات هسته‌ای پرداخت.
وی نوشت؛

سلام دوستان

یک بار دیگر عیدتان مبارک

این روزها برنامه ام بسیار فشرده است و علاوه بر مذاکرات، زمان زیادی را برای پیگیری و رایزنی پیرامون مشکلات منطقه ای ناشی از اقدامات خطرناک و عجولانه حامیان گروه های تندرو و تکفیری که منطقه ما و جهان را تهدید می کند، اختصاص داده ام. امیدوارم با همفکری و همکاری همسایگانمان بتوانیم با واقع بینی و دوراندیشی روند خطرناک جنگ و تفرقه را متوقف کنیم.

مذاکرات هسته ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگین و فشرده بود و با ورود تدریجی وزرای خارجه بقیه کشورهای عضور 1+5 پیچیده تر شده است. امروز علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفت وگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاینمایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم. در مسیر رسیدن به راه حل های قابل قبول پیشرفت داشته ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.

متأسفانه مجموعه گرفتاری ها، وقت کافی برای نوشتن یک گزارش جدی برای تقدیم خدمت شما نگذاشته است. ولی فکر کردم خیلی زود است که بدقولی را شروع کنم و به وعده آغاز سال همدلی و همزبانی عمل ننمایم. لذا این چند خط فقط برای وفای به عهد.

شاد و سربلند باشید.

00:17 بامداد یکشنبه ـ وزرای خارجه ایران و آمریکا در چهارمین روز رایزنی‌ها در لوزان سوئیس به مدت 45 دقیقه و البته دوجانبه به گفت‌وگو پرداختند.

23:43- از حواشی جالب مذاکرات اینکه بی بی سی گزارش داد، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با آگاهی یافتن از اینکه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی و همتای ایرانی اش به تازگی پدربزرگ شده، او را غافلگیر کرده و در این دوره از مذاکره، هدایایی را به صالحی اهدا کرده که آرم دانشگاه ام آی تی بر روی آنهاست؛ دانشگاهی که مونیز و صالحی هر دو در آنجا تحصیل کرده اند.

23:32- بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان که همراه تیم مذاکره کننده ایران در لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: در برخی موارد فنی مفاهمه بیشتری حاصل شده، هر چند اختلافات باقی است... صالحی و مونیز امروز سه بار دیدار کرده اند که دیدار سوم در جریان است. دو دیدار اول پنج ساعت طول کشید.

23:31- وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای هفتمین بار طی سه روز گذشته با یکدیگر دیدار کردند.  در این دیدار معاونان دو وزیر خارجه نیز حضور داشتند. همچنین همزمان صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با مونیز وزیر انرژی آمریکا بطور جداگانه دیدار و گفت و گو کردند.  این دیدار پس از رایزنی وزیر خارجه آمریکا با وزیران خارجه آلمان و فرانسه انجام شد.

23:06- رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت وگو کرد و در این مکالمه تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و همکاری های دوکشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.  روحانی در این گفتگو با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته ای اظهار داشت: به روزهای حساسی رسیده ایم. ایران انعطاف لازم را در مذاکرات به عمل آورده و اکنون نوبت طرف مقابل است که قدم های نهایی را بردارد. برداشته شدن تحریم ها نکته اساسی این توافق خواهد بود، زیرا هدف اساسی از این توافق ایجاد اعتماد بین دو طرف است. ما همواره در پی توافق برد ـ برد بوده ایم و این به نفع همه خواهد بود. 

رییس جمهور درخصوص روابط دو کشور نیز با تأکید بر روابط تاریخی و سنتی ایران و آلمان و این ضرورت که کاهش همکاری ها در سالهای اخیر در روابط می بایست جبران شود، اظهار امیدواری نمود که در شرایط جدید، شاهد تحرک مناسب برای همکاری و ارتقای روابط باشیم.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، صدراعظم آلمان نیز با تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهور کشورمان و ضمن اشاره به علاقه مندی کشورش به توسعه روابط فیمابین و تأیید ضرورت این امر، به موضوع مذاکرات هسته ای پرداخت و با اظهارخرسندی از روند مذاکرات و تکامل آن گفت: آلمان پشتیبانی سازنده از این مذاکرات خواهد کرد، زیرا ازبین رفتن تردید نسبت به برنامه هسته ای ایران به نفع همه خواهد بود. ما هم معتقدیم که باید تحریم برداشته شود. ما علاقه مندیم در آغاز سال نو ایرانی، شاهد توافق جامع باشیم و اطمینان می دهم که آلمان هم تلاش خود را دراین زمینه به کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته نیز به سران شش کشور طرف مذاکره نامه نوشته بود و همزمان با سران سه کشور فرانسه، انگلیس و روسیه گفت و گو کرده بود.

23:00- وانگ چون، مدیر کل بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین، امروز (شنبه) در مصاحبه با اسپاتنیک تصریح کرد که مذاکره کنندگان چینی در مذاکرات هسته ای ایران در شهر لوزان سوییس، همه تلاش خود را برای پیشرفت در مذاکرات و دستیابی به توافق با تهران انجام می دهند.

این مقام وزارت خارجه چین گفت: وزیر خارجه چین نیز تا پایان هفته (یکشنبه) به مذاکرات لوزان خواهد پیوست. در این دور از مذاکرات چین با ارائه پیشنهادهای مختلفی مشارکت داشته تا در آخرین مرحله اختلافات کاهش یابد.

22:59- اسپاتنیک گزارش داد، سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه در سخنانی در شهر لوزان سوییس، تصریح کرد که متاسفانه ما شاهد اتفاق غم انگیز در یمن هستیم و حتی این تراژدی بر فضای این مذاکرات، تأثیر داشته است. امیدوارم اتفاقات یمن و مسائل اطراف آن، موجب نشود که شرکت کنندگان در مذاکرات، موضع خود را تغییر دهند.

22:52- فدریکا موگرینی، که ساعتی پیش برای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران وارد لوزان، سوئیس، شده است می‌گوید: "به توافق نزدیک هستیم، ولی هنوز نقاط بسیار مهمی باقی هستند." 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه "تا این این اندازه به توافق نزدیک نبوده ایم" افزود: "ما همیشه خوش بین هستیم در غیر این صورت اینجا نبودیم. ما می توانیم توافقی محکم داشته باشیم."

بر اساس اعلام قبلی، موگرینی با وزرای خارجی کشورهای اروپایی، آمریکا و ایران در لوزان دیدار خواهد کرد.

21:50- «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پیوستن به جمع مذاکره‌کنندگان هسته‌ای وارد لوزان شد و تا دقایقی دیگر به محل مذاکرات وارد می‌شود. هم‌اکنون وزرای خارجه ایران، آمریکا، آلمان و فرانسه در لوزان هستند و گفت‌وگوهایی فشرده با هم دارند. بناست وزرای خارجه روسیه و چین هم تا فردا به لوزان بیایند.

20:41- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از ملاقات با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت: «تلاش می کنیم جلو برویم.» فابیوس که عصر شنبه با وزیر امور خارجه در هتل بوریواژ دیدار کرد به این جمله بسنده کرد و حاضر به اظهار نظر بیشتر نشد.

21:36-
کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، «یووال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی می‌گوید که شکل توافق سیاسی ایران و 1+5، چیزی بین توافق و بیانیه خواهد بود. وی چند روز پیش از توافق هسته‌ای به فرانسه رفت و به گفته رسانه‌های صهیونیستی در پی یافتن متحدی برای جلوگیری از امضای توافقنامه هسته‌ای بوده است.

21:20- یک منبع روسی به رویترز گفته که درصد احتمال توافق با ایران از 50 فراتر رفته است.  این منبع همچنین در خصوص تأثیرات نامطلوب مناقشه یمن بر مذاکرات هسته‌ای ابراز نگرانی کرد ه است.

20:35- محمدجواد ظریف در توییتر خود دقایقی بعد از دیدار با لوران فابیوس نوشت: «در مذاکرات هر دو طرف باید انعطاف پذیری از خود نشان دهند. ما آن را داریم و آماده یک توافق خوب برای همه هستم. منتظریم طرف های مقابل آمادگی نشان دهند». این توئیت احتمالاً بی ارتباط با تلاش زودهنگام برای BLAME GAME نمی‌تواند باشد.

19:45- محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با لوران فابیوس همتای فرانسوی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دیدار با فابیوس و اشتاین مایر همتایان فرانسوی و آلمانی عنوان کرد:‌ بحث‌های بسیار خوبی هم با وزیر خارجه فرانسه و هم آلمان داشتیم. فکر می‌کنم با توجه به اینکه دوستان از آلمان و فرانسه مایلند که نقش بسیار مستقیمی هم در راه‌حل و هم در آینده روابط ایفا کنند نکات بسیار خوبی مطرح شد که چگونه می‌توان کار را پیش برد و مشکلات را حل کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ فکر می‌کنم اکنون فهم بهتری از موضوعات داریم و فکر می‌کنم با یک تفاهم مشترک بتوانیم به سمت راه‌حل برویم. ما همیشه گفته‌ایم با اراده سیاسی امکان رسیدن به راه‌حل وجود دارد. من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می‌کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است.

وی ملاقات‌هایش با وزرای خارجه فرانسه و آلمان را خوب خواند و افزود: ما همه موضوعاتی که نیاز به حل شدن دارد را مورد بحث قرار دادیم و فکر می‌کنم پیشرفت داشتیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم. فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت مورد نیاز را برای حل موضوعات داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به عنوان متن توافقنامه جامع مکتوب کنیم.

ظریف در خصوص زمان رسیدن به نتیجه خاطرنشان کرد: آماده هستیم تا سخت کار کنیم تا به سمت جلو حرکت کنیم. نشانه‌هایی حاکی از آن است که می‌توانیم به جلو حرکت کنیم. ایران با اراده سیاسی وارد مذاکرات شده و طرف مقابل نیز باید این اراده را از خود نشان دهد. طرف مقابل متوجه شده که تحریم، فشار و توافق با هم امکان‌پذیر نیست. فکر می‌کنم می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم،‌فرانسه و آلمان جدی هستند و امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده ما نیز این تصمیم سیاسی را بگیرند.

19:07- «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای راهی لوزان شده و امشب به وقت محلی به مذاکره‌کنندگان می‌پیوندد. سخنگوی موگرینی گفته که وی برای پیوستن به وزرای خارجه 1+5 و ایران و گفت‌وگو با آنها به سمت لوزان رفته است؛ یکی از خبرنگاران حاضر در محل هم گفته که وی امشب به لوزن می‌رسد.

18:37- محمدجواد ظریف و لوران فابیوس فابیوس وزرای خارجه ایران و فرانسه در لوزان سوئیس به گفت‌وگو نشستند.

18:00- انتشار اخبار امیدوارکننده از سوی رسانه های سه دولتی که مواضع سرسختانه در مذاکرات هسته ای داشته و دارند نشان می دهد که روند بازی غربی ها تغییر کرده است. ناظران و کارشناسان سیاسی معتقدند غربی ها هنوز نمی توانند دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای را بپذیرند؛ هرچند همچون فابیوس هنگام ورود به هتل بوری واژ مجبور هستند به زبان بیاورند که ایران حق غنی سازی صلح آمیز را دارد.

بر اساس تحلیل امید هسته‌ای، انتشار خط خبری توافق توسط جریان‌های مخالف با توافق در قالب 1-کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی: توافق با ایران تا سه شنبه با 6100 سانترفیوژ فعال امضا می شود، 2-فرانس 24: ایران و 1+5 به چارچوب توافقنامه اولیه تزدیک شده اند. 3-رویترز: دو طرف در آستانه دست یافتن به توافقی سه صفحه ای هستند، تلاش زودهنگام برای BLAME GAME است. به عبارت ساده تر، انتشار خبرهای ضد و نقیض و امیدوارکننده توسط رسانه های غربی برای روزهای پس از عدم توافق است تا شکست مذاکرات را گردن ایران بیاندازند.

17:39- المانیتور گزارش داد، آقای «وانگ» مذاکره‌کننده ارشد چینی‌ها در لوزان می گوید که طرفین به ایده‌های جدیدی برای حل اختلافات رسیده‌اند و به همین علت است که وزیر خارجه این کشور قصد مسافرت به سمت سوئیس را دارد.  وی زمان دقیق رسیدن وزیر امور خارجه چین به لوزان را هم مشخص کرد و گفت که «وانگ یی» فردا با محمد جواد ظریف دیدار می‌کند.

17:36-  محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزرای خارجه ایران و آلمان به گفت‌وگو پرداختند.

16:52- فارس گزارش داد، روز گذشته (جمعه) نیز کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد توافقی که میان ایران و قدرت‌های جهان در حال شکل‌گیری است، به ایران اجازه می‌دهد 6100 سانتریفیوژ در حال فعالیت در اختیار داشته باشد و تحریم‌های اقتصادی نیز به صورت مرحله‌ای لغو شود.

طبق گزارش این کانال تلویزیونی اسرائیلی، مذاکره‌کنندگان باید چند مسئله اصلی را حل‌وفصل کنند؛ از جمله سرنوشت 13 هزار سانتریفیوژی که ایران تحت توافق جامع از به کارگیری آنها منع می‌شود، همین طور اینکه آیا ایران اجازه ادامه تحقیق و توسعه درباره سانتریفیوژهای پیشرفته را دارد یا خیر و اینکه اورانیوم غنی‌شده ایران چه خواهد ش

16:36- محمدجواد ظریف قرار است عصر امروز(شنبه) با فرانک اشتاین مایر و لوران فابیوس به ترتیب دیدار کند.

15:55- وزیر خارجه آمریکا با «وانگ یی»، وزیر خارجه چین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. اسپوتنیگ ضمن گزارش این خبر از قول سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده وی جزئیاتی درباره این گفت‌وگو ارائه نکرده است.

15:52- فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد. فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در بدو ورود گفت: پس از ١٠ تا ١٢ سال مذاكره وارد مراحل آخر كار مي شويم.

ضرب الاجل 31 مارس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، دو هفته تمدید شد؟

15:28- یک منبع در سازمان ملل گفت مقر این سازمان در ژنو آماده میزبانی از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است.  سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز شنبه گفته بود که وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در صورت نیاز به برگزاری نشست پایانی ممکن است از لوزان به مقر سازمان ملل در ژنو نقل مکان کنند.

15:15- مشاور حقوقی وزیرامور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تاکید کرد که تحریم های ناشی از قطعنامه های فصل هفتم منشور سازمان ملل از مسائل بسیار مهم ماست. داود محمدنیا، در حاشیه سفر لوزان گفت: قطعا با توافقی بیرون خواهیم آمد که قطعنامه‌های شورای امنیت و موضوع ایران را که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دارد لغو کند.

وی با بیان اینکه اعضای گروه 1+5 نیز اهمیت این موضوع را درک کرده اند، تصریح کرد: آنها اهمیت موضوع را فهمیده اند که در صورت باقی ماندن این شرایط جمهوری اسلامی نمی تواند توافق کند و این مسأله بسیار شرط اساسی برای ماست.

مشاور حقوقی وزیرامور خارجه کشورمان با بیان اینکه این مسأله موضوعی است که شامل نقض امنیت و ثبات بین الملل می شود، اظهار داشت: تحریم های ناشی از قطعنامه های فصل هفتم منشور سازمان ملل وقتی برداشته شود، در واقع چنین تعریف بیجایی هم از ما برداشته می شود.

محمدنیا درباره چگونگی لغو کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قید آن در توافق جامع نیز گفت: ما در پی این مسأله هستیم و چنانچه توافق صورت گیرد یکی از راه حل‌ها این است که توافق به تأیید شورای امنیت برسد.توافق مطلوب ما این است که در آن هیچ نوع تحریمی علیه ایران باقی نماند.

15:10-  فری بیکن گزارش داد در حالی که مذاکره کنندگان آخرین گفت وگوهای خود را برای نهایی سازی توافق بر سر چهارچوب توافقنامه نهایی آغاز کرده اند، بسیاری از منابع آگاه از مذاکرات عنوان کرده‌اند که دولت اوباما در نهایت در مقابل خواسته های ایران در زمینه گستره برنامه هسته ای تسلیم شده است. به گفته منابع آگاه از موضع دولت اوباما در گفت وگوها، مذاکره کنندگان آمریکایی از خواسته اولیه خود در این زمینه که ایران می بایست پیش از حصول توافق همه ابعاد فعالیت های هسته ای خود را آشکار سازد، دست کشیدند: امتیازی که به گفته کارشناسان اوج تعهد و تلاش اوباما را برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران نشان می دهد.

تا چندی پیش موضع دولت اوباما در مذاکرات این بود که هرگونه توافق احتمالی، تضمینی برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران در آینده خواهد بود و اقدامات لازم برای کسب اطمینان از نظارت موثر صورت خواهد گرفت؛ این مسئله اکنون به یکی از بن بست های اصلی در گفت وگوها تبدیل شده است.

15:09- جان کری و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در لوزان به گفت‌وگو پرداختند.

15:06- وزیر امور خارجه کشورمان در سومین روز مذاکرات هسته‌ای لوزان فردا یک شنبه با همتایان روس و چینی خود در لوزان سوئیس دیدار می‌کند.

14:37- ششمین دور رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه و با حضور صالحی، مونیز و معاونان و اشمیت پایان یافت.

14:18- مجید تخت روانچی ضمن رد ادعای رویترز، آن را یک فضاسازی رسانه‌ای و نامعتبر دانست و افزود: مذاکرات فشرده‌ای در همه سطوح با کشورهای ۱+۵ برای دستیابی به راه‌حل‌ها پیرامون موضوعات مختلف ادامه دارد. گفتنی است، رویترز به نقل از دیپلمات‌ها و یک منبع ایرانی مدعی تنظیم متن دو سه صفحه سند توافق در مذاکرات لوزان 2 شد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که منابع غربی می گویند  5+1 با ایران پیش نویس دو تا سه صفحه ای را آماده کرده اند، گفت:« اصلا چنین چیزی نیست و تا به این لحظه چنین پیش نویسی تهیه نشده است».

14:05- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از ورود به هتل محل مذاکرات در لوزان در جمع خبرنگاران گفت:‌ ایران حق غنی سازی صلح آمیز را دارد، اما ما به بمب اتم نه می‌گوییم. گفت‌وگوهایی سختی است. در یکی دو موضوع پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما موضوعاتی مانده است. من روی مکانیسم‌های نظارت و شفاف سازی تأکید خواهم کرد تا از پایبندی به تعهدات اطمینان حاصل شود.

14:00- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش برای پیوستن به مذاکرات ایران و 1+5 وارد هتل بوریواژ شد.

13:57- لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان بعدازظهر امروز (شنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. همچنین سرگئی لاوروف و وانگ یی وزرای خارجه روسیه و چین نیز قرار است فردا (یکشنبه) با ظریف دیدار و به رایزنی بپردازند.

13:55- فیلیپ هاموند، سرگئی لاوروف و وانگ ایی، وزرای خارجه انگلیس، روسیه و چین یکشنبه وارد لوزان می‌شوند. قرار است فردا یکشنبه مذاکرات ایران و 1+5 در سطح وزرا برگزار شود.

13:52- یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ادعای رویترز در خصوص متن دو سه صفحه‌ای را تکذیب کرد. وی ضمن رد ادعای روبترز، آن را یک فضاسازی رسانه ای و نامعتبر دانست و افزود: مذاکرات فشرده‌ای در همه سطوح  با کشورهای ۱+۵ برای دستیابی به راه‌حل‌ها پیرامون موضوعات مختلف ادامه دارد.

13:51- علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دقایقی قبل در جمع خبرنگاران در لوزان و در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه امروز به نظر می‌رسد چهره خندانی ندارید؟ گفت: اتفاقا ما همیشه خندانیم. تیم مذاکره کننده ایران و در رأس آن آقای ظریف همواره خندان هستند و با قدرت، عزت، اطمینان و اعتماد به نفس کارها را پیش می‌برند.

صالحی با بیان اینکه گاهی مذاکره با بن بست‌هایی روبرو می‌شود، خاطرنشان کرد: باید با ابتکار با فکر جدید و با یک نوع مصالحه آن بن بست‌ها را برطرف کرد. یک مذاکره سختی است و تک تک اعضای تیم مذاکره کننده زحمت می‌کشند. همین الان من با دوستان محاسباتمان را برای توجیه فنی مرور می‌کردیم.

وی با ذکر این نکته که در قسمت فنی توجیهات فنی خیلی مهم است، گفت: ما باید استدلال فنی کنیم آنها نیز استدلال فنی کنند تا به جمع بندی واحد و فهم مشترکی درباره موضوعات برسیم. نه کسی عصبانی است نه کسی ناراحت. بالاخره شرایط مذاکره، شرایط سختی است و ما با اطیمنان و توکل به خدا داریم پیش می‌رویم. ما اتفاقا نگرانی نداریم، ما از پشتوانه مردمی و نظام خود مطمئن هستیم و با این اقتدار و قدرت در مذاکره شرکت می‌کنیم. ضمن اینکه به خدا توکل داریم و جلو می‌رویم.

صالحی در پاسخ به این سؤال که توافق را در چند قدمی می‌بینید، عنوان کرد: ما بر اصلی تأکید داریم و آن اینکه اگر در یک مورد توافق حاصل نشود توافق درباره همه موارد حاصل نخواهد شد. مذاکره ابعاد مختلفی دارد، ابعاد فنی،‌حقوقی و سیاسی و اینها همه به هم مرتبطند. الان به لحاظ فنی و حقوقی به فهم مشترک قابل توجهی رسیده‌ایم. یکی دو مورد وجود دارد که پیچی خورده که باید ببنیم می‌توانیم در بعد فنی، الان محاسباتمان را انجام می‌دهیم. آنها هم محاسبات خودشان را دیروز ارائه کردند، ببینیم می‌توانیم در این یکی دو مورد به فهم مشترکی برسیم. اگر این حاصل شود می‌توان گفت در موضوعات فنی به فهم مشترک رسیده‌ایم. البته این به مفهوم توافق نیست. توافق آخرین مرحله است و وقتی که همه ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی کاملا روشن شده باشد.

وی درباره اینکه آیا پیچی که گفتید وجود دارد منتظر حضور سایر وزرای خارجه است، گفت: الان داریم تلاش می‌کنیم که وقتی وزرا حاضر می‌شوند آنها وارد جزییات بشوند و بخواهند جزییات را مرور کنند. علی القاعده باید ببینیم قبل از ورود وزرا می‌توانیم به جمع بندی واحدی برسیم و به فهم مشترکی در مجموعه زمینه‌ها برسیم. تلاش خود را انجام می‌دهیم. امیدواریم به راه‌حل‌ها دست یابیم. من خوشبین هستم.

13:50- روزنامه «المانیتور» گزارش داد، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) با اشاره به اینکه «سایر وزرای خارجه 1+5 طی چند روز آینده به مذاکرات می‌پیوندند»، به خبرنگاران گفت: «مذاکرات دو روز گذشته میان جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او بسیار جدی و دشوار بود. ما در مذاکرات در مرحله‌ای قرار داریم که نیاز داریم شاهد تصمیم‌گیری باشیم. بررسی می‌کنیم آیا در طول چند روز آینده این کار امکان‌پذیر است یا خیر».

وی با اشاره به نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به باراک اوباما همتای آمریکایی خود گفت: «تماس رئیس‌جمهور روحانی با سران 1+5 نشانه آن است که ایران آماده است برای رسیدن به توافق جامع، تصمیمات دشواری اتخاذ کند».

13:47- رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور صالحی، مونیز، معاونان و اشمیت آغاز و همزمان نیز نشست کارشناسان دو کشور در حال برگزاری است. صبح امروز نیز سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در حدود یک ساعت به گفت‌وگو پرداختند.

13:45- پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی با استناد به داده‌هایی که نشان می‌دهند حجم مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران از 32 میلیارد دلار در سال 2005 به 9 میلیارد دلار در حال حاضر کاهش یافته می‌نویسد، اروپایی‌ها انگیزه‌های روزافزونی برای توافق هسته‌ای با ایران دارند.

این شبکه خبری آمریکایی در این گزارش در روز جمعه نوشت: «اروپا بعد از پیوستن به آمریکا در مقابله با ایران اکنون تاب خود برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات را از دست داده است.» بلومبرگ سپس به داده‌هایی گردآوری شده توسط این شبکه خبری اشاره کرده که نشان می‌دهند حجم مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا از 32 میلیارد دلار در 2005 به 9 میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است.

بر اساس این تحلیل، اختلاف آمریکا و اروپا در زمینه تعامل اقتصادی با تهران بر انگیزه‌های قاره سبز برای رسیدن به توافق با تهران می‌افزایند. این اختلافات ممکن است همچنین نشان‌دهنده محدودیت‌هایی باشد که اروپایی‌ها در زمینه تهدیدهای قانونگذاران آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات با آن مواجه هستند.

«یان کارنز»، رئیس مرکز «شبکه رهبری اروپا» ـ یک مرکز مستقر در لندن که مقامات سابق اتحادیه اروپا هدایت آن را به عهده دارند ـ گفت: «فضای چندانی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران تا حدی معنادار وجود ندارد.» کارشناسان در گفت‌وگو با بلومبرگ به فروپاشی نظام تحریم‌ها در صورت شکست مذاکرات هم اشاره می‌کنند. ریچارد دالتون، سفیر اسبق انگلیس در ایران می‌گوید آمریکا در صورت شکست مذاکرات نباید انتظار داشته باشد اروپا به درخواست‌های آمریکا برای انزوای بیشتر تهران گردن نهد.

وی در گفت‌وگویی تلفنی همچنین گفته است: «اینطور که اوضاع پیش می‌رود اینطور به نظر نمی‌رسد که در صورت شکست مذاکرات بتوان ایران را به طور کامل مقصر به حساب آورد. اگر شسکت مذاکرات الان اتفاق بیفتد، ممکن است به خاطر  چیزی باشد که آمریکا یا آن را انجام می‌دهد و یا قادر به انجام آن نیست».

13:44- یک عضو حاضر در هیأت مذاکرات هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتارس روسیه گفته، شانس توافق با گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 31 مارس (11 فروردین) هنوز وجود دارد. 

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات صورت گرفته است گفت در صورت دست‌یابی به توافق، وزرای خارجه دو طرف ممکن است این توافقنامه بر سر چهارچوب را «به صورت مکتوب یا به گونه‌ای دیگر» ارائه خواهند کرد. 

13:43- نشست چهار جانبه ایران و 3 کشور اروپایی شامگاه جمعه با حضور سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و نمایندگان این سه کشور در لوزان برگزار شد.

13:42- «فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس گفته ضرب‌الاجل واقعی برای توافق بین ایران  و 1+5 می‌تواند برای دو هفته و تا 14 آوریل تمدید شود.

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز روز جمعه نوشت وزیر خارجه انگلیس که به واشنگتن سفر کرده روز جمعه در اظهاراتی که نشان‌دهنده ادامه مذاکرات تا دقیقه ۹۰ است گفت ضرب‌الاجل واقعی برای توافق هسته‌ای برای دو هفته و تا ۱۴ آوریل «تمدید» شده است.

13:41- جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز، شنبه در شهر لوزان سوئیس با وزرای خارجه آلمان و فرانسه برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار می‌کند. پایگاه خبری المانیتور روز شنبه این خبر را از قول یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرده است.

13:40- باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی کردند. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفن از ایران خواسته‌اند تصمیمات لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای را اتخاذ کند. کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با صدور بیانیه ای پس از گفت وگوی تلفنی روز گذشته تأکید کردند ایران باید تصمیماتی را بگیرد که برای حل و فصل برخی مسائل مانده، ضروری است.

13:39- رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس رایزنی‌های دو جانبه شرمن، روانچی و عراقچی برگزار شد و قرار است تا دقایقی دیگر وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه صالحی و مونیز و معاونان و اشمیت به گفت‌وگو بپردازند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی