بازدید 123628
لحظه به لحظه با چهارمین روز حساس‌ترین دور مذاکرات ایران و 1+5؛ 2:47 بامداد دوشنبه

عراقچی: مذاکرات به لحظات پایانی در دستیابی به راه‌حل‌ها رسیده است

عراقچی: قرار است که فردا صبح (دوشنبه) جلسه اصلی وزاری خارجه 1+5 و ایران برگزار شود. جلسه فردا خیلی مهم است... شش قطعنامه وجود دارد که هر شش قطعنامه و تحریم‌های اروپا و آمریکا باید لغو شود... لاوروف در هنگام ورود به محل مذاکرات به خبرنگاران گفته بوده که «برای خوش بین بودن حقوق نمی‌گیرم» و جان کری در نشست دوجانبه به وی گفته «برای خوش‌بین بودن، به اندزه کافی حقوق نمی‌گیری.»
کد خبر: ۴۸۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 29 March 2015
وزیران خارجه ایران و آمریکا دوباره به اتاق مذاکره رفتندکلیدی‌ترین و حساس‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند اما از روز سوم مذاکرات، شکاف‌هایی آشکار شده که دستیابی به توافق را دشوار ساخته است. آیا با حضور وزرای خارجه شش کشور طرف مذاکره، این شکاف‌ها برطرف می‌شود و توافق حاصل خواهد آمد؟

به گزارش «تابناک»؛ پس از سلسله مذاکرات نفس‌گیر ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر سر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ژنو و وین، اکنون لوزان سوئیس میزبان حساس‌ترین دوران مذاکرات در آستانه فرارسیدن ضرب الاجل 31 مارس 2015 است. تیم مذاکره کننده ایران، چهارشنبه شب مصادف با پنج فروردین وارد سوئیس شد تا به طرفین دیگر برای مشخص شدن فرجام مذاکرات به گفت‌و‌گو بنشیند اما آیا تا روز یازدهم فروردین 1394، توافق نهایی حاصل خواهد شد؟

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته است.

فرانسه پیش از این نیز در جریان توافق ژنو چنین رویکردی در پیش گرفت که در نهایت منجر به تاخیر چند روزه و برگزاری یک دور دیگر از مذاکرات برای دستیابی به توافق شد اما بعید به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها این بار در پی زدن زیر میز مذاکره و تکرار وقایع رخ داده در توافق مقدماتی پیشین باشند.

پس از نامه نگاری حسن روحانی به سران شش کشور طرف مذاکره و همزمان، گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا و روئسای جمهور روسیه و فرانسه، دفتر اولاند با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر حق مشروع ایران بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، بر لزوم تلاش برای رسیدن به یک موافقتنامه بادوام، محکم و قابل راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.» و ظاهراً فرانسه قصد همراهی بیشتر دارد اما آیا این رویکرد را در عمل و در حین انجام توافق در مذاکرات پیش رو، به اثبات می رساند؟

ایران در قبال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت و همچنین اجازه نظارت مدیریت شده بیشتر بر برنامه هسته‌ای با هدف نشان دادن صلح آمیز بودن تمامی فعالیت هسته‌ای کشورمان، خواستار لغو کامل تحریم‌های چهار گانه ملی، یک جانبه و کنگره و شورای امنیت است و به نظر می آید دو طرف بر سر تحریم های اقتصادی ناشی از مساله هسته ای از هر چهار جهت به تفاهم رسیده‌اند اما آنچه هنوز مورد بحث است تحریم های کنگره و شورای امنیت است. با این توافق، دولت آمریکا متعهد می شود تعلیق تحریم ها را تا پایان مدت توافق ادامه دهد.

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای 5+1 برگزار شد و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آنها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد و در روز دوم نیز پس از چند نشست از دو موضوع عمده «تحقیق و توسعه» و «تحریم‌ها» به عنوان اختلافات باقی مانده سخن به میان آمد و در نهایت مشخص شد اگر تا یکشنبه توافق حاصل آید، طرفین برای اعلام توافق به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

روز سوم مذاکرات با دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد و سپس نشست‌هایی میان محمدجواد ظریف با جان کری، فرانک اشتاین مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه برگزار شد و در این میان برخی شایعات در خصوص رسیدن به توافق که در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، ارزیابی بدبیانه‌ای در پی داشت و تلاش زودهنگام برای BLAME GAME یا انداختن تقصیر بن بست مذاکرات به گردن ایران تلقی شد.

ظاهراً در روز سوم مذاکرات و برای رسیدن به توافق در موضوعات عمده باقی مانده، بن بستی پیش آمده که حضور وزرای خارجه شش قدرت جهانی نیز در راستای تلاش برای گذر از این شرایط و اخذ تصمیم جدی از سوی کشورهای غربی برای امکان دستیابی به توافق است. آیا مسئولان دیپلماسی شش قدرت جهانی در روز چهارم به اندازه کافی انعطاف به خرج می‌دهند تا توافق حاصل آید؟



2:47 بامداد دوشنبه- نشست وزرای خارجه ایران و ١+٥ ساعت ٩ صبح به وقت محلی ١١:٣٠ به وقت تهران در لوزان برگزار می شود.

2:20 بامداد دوشنبه- فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس لحظاتی پیش در شناسه خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت «گفت‌وگوی سختی» با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره مسائلی که هنوز حل نشده‌اند، داشته است.

1:47 بامداد دوشنبه- در آخرین ساعات رو شنبه دقایقی قبل علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به همراه سید عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه برای دومین بار طی روز شنبه وارد گفتگو شدند.

صالحی و مونیز به همراه معاونان بعدازظهر شنبه هم به مدت دو ساعت درباره ابعاد فنی موضوع هسته ای ایران گفتگو کردند. صالحی و مونیز از روز پنجشنبه نیز چندین دور با یکدیگر به صورت دوجانبه و همچنین در قالب مذاکرات وزرای خارجه به گفت‌وگو پرداختند. دیروز (شنبه) نیز صالحی و مونیز سه دور مذاکره دوجانبه داشتند و البته در نشست‌های وزرای خارجه نیز حضور یافتند.

1:45 بامداد دوشنبه- محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه دقایقی قبل در شهر لوزان سوئیس به گفت‌وگو نشستند. سرگئی لاوروف بعدازظهر امروز (یکشنبه) به مذاکرات لوزان پیوست.

1:06 بامداد دوشنبه- مقامات اروپایی و روسیه‌ای روز یکشنبه خبر دادند مذاکره‌کنندگان آمریکا و اروپا در تلاش برای جلب حمایت روسیه از سازوکاری هستند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را در صورت عدم پایبندی این کشور به توافقنامه احتمالی، جلب کنند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز یکشنبه ضمن اعلام این خبر افزود این موضوع که در روزهای گذشته بین طرفین مورد بحث بوده فرایند مشخص کردن چارچوب‌های سیاسی توافق نهایی تا ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه را پیچیده‌تر کرده است.

دیپلمات‌های مدعی شده‌اند نگرانی‌های روس‌ها از احتمال تضعیف حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل باعث شده انعطاف‌پذیری گروه شش کشور برای حل یکی از اختلاف‌های اصلی با ایران، یعنی ساز و کارهای تعلیق تحریم‌های شورای امنیت کاهش پیدا کند.

00:41 بامداد دوشنبه- فیلپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دقایقی قبل در هتل محل مذاکرات با محمد جواد ظریف دیدار و گفتگو کرد.

00:37- فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه بریتانیا به خبرنگارانی که در هوای بارانی منتظر ایستاده بودند، گفت: ما به این دلیل اینجا هستیم که اعتقاد داریم توافق قابل دستیابی است.

هاموند با تکرار ادعاهای همیشگی غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، افزود: به نفع همه است که توافق به دست آید اما توافق باید به گونه ای باشد که بمب را خارج از دسترس ایران قرار دهد. در صورتی که در چند ساعت آینده به چنین توافقی برسیم، ایران باید درباره اجرای خطوط قرمز تصمیمات دشواری اتخاذ کند. امیدوارم که در چند ساعت آینده موفقیت داشته باشیم.

00:19 بامداد دوشنبه- «سرگئی لاوروف» در هنگام ورود به محل مذاکرات نقل قولی جنجال‌برانگیز داشت که با پاسخ جنجالی‌تر همتای آمریکایی وی مواجه شده است.

بر اساس خبر روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، جان کری در ملاقات دوجانبه با لاوروف، به گفت‌وگوی وی با خبرنگاران واکنش نشان داده و گفته که «برای خوش‌بین بودن به اندازه کافی حقوق نمی‌گیری.»

خبرنگاران در هنگام ورود لاوروف به محل مذاکرات از وی درباره پیش‌بینی وی از نتیجه مذاکرات پرسیده بودند؛ لاوروف در پاسخ گفته بود که «برای خوش‌بین بودن حقوق نمی‌گیرم.» حال باید نتیجه مذاکرات را دید و نتیجه‌گیری کرد که منظور جان کری از این پاسخ چه بوده است.

23:50- پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در یادداشتی نوشت: «محبوبیت در دل مردم؛ پیش و بیش از هر چیز، از جمله نتیجه مأموریت، محصول «دل پاک» است. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همه شایستگی‌های لازم را دارد اما مهمترین دارایی او یک «دل پاک» است؛ تا آنجا که آن مقام آمریکایی در مقدمه کتاب خود، او را «قابل احترام‌ترین دشمن» خطاب می‌کند و تا آنجا که شاهد بوده‌ایم این «فرزند انقلابی ملت ایران» در طراز بهترین و تواناترین دیپلمات‌های بین‌المللی است و همه کسانی که روبروی میز با او رقابت و حتی دشمنی می‌کنند، به شایستگی‌اش اذعان کرده‌اند.

گمانم سال 83 یا 84 در پاریس بود که یک دیپلمات پر آوازه اروپایی در جمعی گفت «من مادرزاد، انگلیسی‌زبانم، اما جواد ظریف بهتر از من به زبان انگلیسی مسلط است. من در بهترین دانشگاه‌های جهان حقوق بین‌الملل خوانده‌ام، اما ظریف در این زمینه هم از من بسیار جلوتر است. او دیپلماتی درجه یک است...»

همین امروز (یکشنبه)، گیلرمن، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «نمی‌فهمم چرا آمریکا این اندازه برای رسیدن به توافق بد با ایران شتاب دارد. من محمدجواد ظریف را می‌شناسم. چهار سال به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل همکار من بود. او بسیار زیرک است، شخصیت جذابی هم دارد و مذاکره‌کننده بسیار زیرکی هم هست. او الان، به زعم خود، می‌بیند که آمریکا ضعیف است و اروپا هم مشتاق امضای توافق.»

او سال 84 میانه اروپا و آمریکا را مدیریت کرد اما ...؛ و در 18 ماه اخیر میانه بس پیچیده‌تر و بزرگتری از 6 قدرت جهانی را مدیریت کرده است که بعدها روایت خواهد شد. هنوز به فینال مذاکرات نرسیده‌ایم. نتیجه هر چه باشد، تاریخ این سرزمین و ملت عزیز ما به احترام تلاش‌های محمدجواد ظریف و تیم او خواهد ایستاد. او تا همین‌جا هم ثابت کرده است که راه موفقیت از مسیر توکل بر خدا، صبوری، تدبیر، روحیه پیروزی و مثبت‌اندیشی می‌گذرد و لا غیر.

ضمن احترام به همه منتقدینی که مشفقانه و با انگیزه اصلاح، کمک و تأمین حقوق ملت قدم برداشته‌اند، امیدوارم از سال 1394 همه نیروهای سیاسی لااقل در حوزه سیاست خارجی که عرصه تامین و حداکثری کردن منافع ملی است، همراه با «دولت و ملت»، «همدلی و همزبانی» کنند. ان‌شاءالله»

23:43- سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان، در جمع خبرنگاران در لوزان گفت: ما علاقه‌مندیم که با یک صدای واحد روبرو شویم. اگر مواضع فرانسه یا انگلیس یا آلمان یا بقیه شش کشور اختلافاتی دارند این به عهده آنها هست که این مواضع را با هم یکسان کنند و از موضع یکسان با ما صحبت کنند.

- تحریم ها تحت مذاکره است. قطعا از نظر ما تحریم ها در چارچوب مشخصی باید برداشته شود. در خصوص این چارچوب مذاکرات ادامه دارد هنوز به جمع بندی نرسیدیم ولی امیدواریم برسیم. امیدواریم و فکر می‌کنیم رسیدن به جمع بندی و تفاهم مشترک درباره موضوعات مورد مذاکره کاملا وجود دارد و رسیدن به تفاهم در دسترس است. البته کاری که الان انجام می‌دهیم رسیدن به راه‌حل‌هایی در خصوص موضوعات مورد مذاکره است و در خصوص خیلی از مسائل این راه‌حل‌ها به دست آمده، در خصوص دو تا سه موضوع هنوز داریم کار می‌کنیم و هنوز جزییات آن مشخص نشده و راه‌حل‌هایی که باید به دست بیاید،‌ هنوز کامل نشده؛ ولی ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

- مذاکرات به لحاظ سخت خود و لحظات پایانی خود در رسیدن به راه‌حل‌ها رسیده است ولی ما در دو محور مذاکره می‌کنیم، یکی بحث اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران که مورد خواست طرف مقابل ماست و دیگری احترام به برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها که خواست ماست. در هر دو موضوع مذاکره ادامه دارد و ما به راه‌حل‌های خوبی رسیدیم و در خصوص دو سه موضوع هنوز مذاکره ادامه دارد و به راه‌حل نرسیده‌ایم.

- جلسه ایران و 1+5 را تعیین‌کننده است. از این بابت که می‌توانیم در پایان یا ادامه آن جلسه به یک توافق نزدیک شویم، مهم است. ممکن است فردا یا پس فردا نیاز به مذاکره باشد و تا هر وقت لازم باشد ما آمادگی داریم و این اراده از سوی ایران وجود دارد. طرف‌های مقابل از اراده لازم برخوردارند اما رسیدن به یک توافق که برای همه خوب باشد، سخت است. توافق باید به نحوی باشد که هریک از طرف‌ها بتوانند در کشور خود از آن دفاع کنند. به نظر ما رسیدن به یک توافق، در دسترس است و نیاز است تصمیمات جدی گرفته شود. ما به سهم خود، برای اعتمادسازی، جدی هستیم و طرف مقابل ما باید در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای ما تصمیم لازم را بگیرد.

- عضو ارشد تیم مذاکره کننده درباره موضع فرانسه در مذاکرات گفت:‌ ما با مجموعه 1+5 مذاکره می‌کنیم. مواضع تک تک این کشورها البته مهم است ولی علاقه‌مند هستیم با یک صدای واحد مذاکره کنند.اگر مواضع انگلیس، آلمان و بقیه کشورهای 1+5 با هم منافاتی دارد به عهده آنهاست که این مواضع را یکسان کنند و از موضع یکسان صحبت کنند. برای ما موضع 1+5 مهم است نه موضع تک تک کشورها.

23:25- سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز تصریح کرد: شانس رسیدن به نتیجه مورد نظر هنوز کاملا واضح و قطعی نیست. ما تلاش می‌کنیم به توافق برسیم

23:20- با ورود وزیر امورخارجه بریتانیا، نشست وزرای خارجه کشورهای 5+1 با هدف هماهنگی برای جلسه فردا صبح 5+1 با ایران آغاز شد؛ نشستی که باید این شش کشور در آن شکاف‌هایشان را برطرف کنند.

23:02- بلومبرگ گزارش داد، باب منندز سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و از سرسخت ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران، امروز یکشنبه در سخنانی تصریح کرد که من نگرانی های واقعی نسبت به مذاکرات هسته ای دارم و از هر توافقی که ایران را به یک کشور در آستانه هسته ای شدن، تبدیل کند، حمایت نخواهم کرد.

قدرت های غربی مذاکره کننده با ایران پیشنهاد داده اند تا تحریم های سازمان ملل طی 4 تا 6 سال آینده لغو شود. برخی تحریم ها نیز قرار است تا یک دهه آینده حفظ شود.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفته است که این کمیته روز 14 آوریل قانونی را مورد بررسی قرار خواهد داد که به کنگره اجازه می دهد تا هرگونه توافق نهایی هسته ای با ایران را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهد.

منندز در این باره نیز گفت: این طرح یک طرح خوب است و من امیدوارم دولت نیز از آن حمایت کند. ما می خواهیم ببینیم که توافق صورت گرفته، چیست و مکانیسم های راستی آزمایی آن کدام است. این توافق نیاز به یک بازرسی بسیار قوی دارد.

کاخ سفید بارها هشدار داده است که چنین طرحی را وتو خواهد کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی تاکید کرده است که بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای، دنبال کردن دیپلماسی با جامعه بین المللی است تا ایران به صورت داوطلبانه گام هایی را بردارد که هر گونه مسیر دستیابی به یک سلاح اتمی را مسدود کند.

22:50- «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس به عنوان آخرین وزیر خارجه کشورهای عضو 1+5 وارد محل مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس شد. خبرنگاران می‌گویند که وی ساعت 12 نیمه‌شب به وقت تهران، با محمد جواد ظریف به گفت‌وگو خواهد نشست.

22:46- سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، می‌گوید: امروز هم مذاکرات بسیار فشرده‌ای را در سطوح مختلف داشتیم. طی دور روز اخیر و با ورود وزرای خارجه کشورهای 1+5 مذاکرات شکل جدیدتری و جدی‌تری به خود گرفت. ظریف با همتایان چینی و آلمانی خود همچنین خانم موگرینی که امروز به مذاکرات ملحق شد جلساتی را برگزار کرد، با وزاری خارجه و انرژی آمریکا هم جلساتی داشتیم که آقای صالحی نیز جلسات خودشان را داشتند. در مجموع مذاکرات بسیار فشرده‌ای بود و به لحظات بسیار سختی رسیده و به جزئیات رسیده است وبحث ها بسیار نزدیک در جریان است.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در ادامه تأکید کرد: به قاطعیت می گویم توافقی حاصل نشده، برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده، اما برای 2 یا 3 موضوع به راه حل نرسیده‌ایم. توافق زمانی است که برای تمام جزئیات به راه حل برسیم، ما اکنون به دنبال این هستیم برای تمام موضوعات به راه‌حل برسیم، آن را مکتوب کنیم و به شکل قابل قبول برای همگان تبدیل شود. دو موضوع، دو هدف اصلی ما در مذاکرات داریم، یکم برنامه هسته‌ای صلح آمیز است، هدف ما تأیید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای است و هدف دوم رفع تحریم ها است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در این میان بحث غنی‌سازی، ذخایر مواد هسته‌ای، نحوه نظارت، تأسیسات فردو و رآکتور آب سنگین اراک موضوعاتی است که باید برای آنها راه‌حلی پیدا شود و در مقابل باید تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید رفع شود. در این بین شش قطعنامه وجود دارد که هر شش قطعنامه و تحریم‌های اروپا و آمریکا باید لغو شود. هرچند پیشرفت هایی زیادی داشته‌ایم اما باید برای موضوعات باقی مانده هم راه حلی پیدا شود و مذاکرات در این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی درباره چگونگی تداوم مذاکرات گفت: در مورد اتمام مذاکرات نمی توان دقیق پیش بینی کرد. قرار است که فردا صبح (دوشنبه) جلسه اصلی وزاری خارجه 1+5 و ایران برگزار شود، چون یکی از وزرا تأخیر داشت، جلسه فردا خیلی مهم است، تا ببینیم می توانیم به یک جمع بندی برسیم. اراده سیاسی ایران برای دستیابی به توافق و یافتن راه حل کاملا جدی است. طرف مقابل هم دارای اراده قوی است. اما توافق باید برای همه قابل قبول باشد.

22:13- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد.  وزیر خارجه روسیه قبل از حضور در این هتل به هتل محل اقامت وانگ یی وزیر خارجه چین رفت و با وی به گفت‌وگو پرداخت.

22:07- حسین فریدون، دستیار رئیس‌جمهور که به دلیل شرکت در مراسم ترحیم مادرش با تأخیر به جمع مذاکره‌کنندگان در لوزان سوئیس ملحق شده بود، عصر یکشنبه برای دقایقی با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی که برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات هسته‌ای در هتل بوغیواژ مستقر هستند، گفت‌وگو کرد.

21:30- فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس راهی لوزان شد. او در صفحه تویتر خود نوشت: «مهم است که به یک توافق خوب برسیم.»

20:51- ایرنا گزارش داد، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی که همه به انتظار ورودش به هتل بوریواژ بودند در هتلی دیگر در لوزان با همتای چینی خود ملاقات و گفت وگو کرد

20:40- جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید: در نهایت، رئیس‌جمهور بر این باور است که باید بتوانیم... اگر توافقی دست یافتنی است باید بتوانیم تا پایان مارس بدان دست یابیم.

وی که با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا مصاحبه می‌کرد افزود: اکنون زمان آن رسیده که ایرانی‌ها درباره اینکه مایلند تعهدات مورد نیاز جدی را ارائه دهند، به جامعه بین‌المللی علامتی واضح نشان داده و به گفته‌های‌شان مبنی بر اینکه به دنبال بمب هسته‌ای نیستند، عمل کنند. اگر می‌توانند این تعهدات را بدهند، باید همچنین بتوانند تا پایان ماه مارس این کار را انجام دهند.

20:37- گفت‌وگوی دو ساعته علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره مباحث فنی برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.  صالحی و مونیز از روز پنجشنبه نیز چندین دور با یکدیگر به صورت دوجانبه و همچنین در قالب مذاکرات وزرای خارجه به گفت‌وگو پرداختند. دیروز (شنبه) نیز صالحی و مونیز سه دور مذاکره دوجانبه داشتند و البته در نشست‌های وزرای خارجه نیز حضور یافتند.

20:35- فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان که در لوزان به سر می برد، با بیان اینکه تحریم باید گام به گام برداشته شوند، گفت: تحریم های مربوط به مواد هسته ای را نمی توان بلافاصله برداشت. به گزارش خبرنگار تسنیم، وی انعطاف از سوی ایران را عامل تسهیل کننده در رسیدن به تفاهم در مداکرات عنوان کرد.

20:14- میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان و اکثریت سنای آمریکا، که برای دیدار با مقامات رژیم صهیونستی در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد در ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: می‌خواهم تمام اسرائیلی‌های را مطمئن سازم که رابطه آمریکا و اسرائیل هنوز هم، علی‌رغم هر آنچه که اخیرا گفته می‌شود، از منظر دو حزبی در کنگره، بسیار بسیار قوی است.

رهبر اکثریت سنا گفت: گروهی که اینجا هستند در نگرانی‌های شما درباره توافق احتمالی سهیم هستند و در صورت توافق یا عدم توافق آمریکا دارای گزینه‌هایی است. در صورت دستیابی به توافق گزینه‌ ما تصویب قانونی است که از حمایت هر دو حزب برخوردار بوده و خواهان ارائه توافق به کنگره برای تصویب است. اگر توافقی حاصل نشود، نظر این گروه به مانند شما این است که افزایش تحریم‌ها بهترین مسیر در صورت عدم دستیابی به یک توافق است.

19:54- یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در باره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل و فصل شود.

وی افزود: طرفهای ذیربط بجای این فضاسازی‌ها باید دست از زیاده خواهی‌های خود بردارند و تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کنند که توافق می خواهند یا فشار.

19:40- «سرگئی لاوروف» وزیر امرو خارجه روسیه برای پیوستن به دیگر همتایان خود در 1+5، وارد ژنو شد.  وی پس از مسافرتی کوتاه از طریق زمین، به لوزان خواهد رسید.  «فیلیپ هاموند»، رئیس دستگاه دیپلماسی انگلستان نیز در راه سوئیس است.

19:33- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبر خبرگزاری فرانسه درباره توافق موقت را تکذیب کرد. این مقام از رسانه های ایرانی خواست بسیار مراقب باشند تا در فضای جنگ روانی رسانه های غربی که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند.

19:20- یک مقام ارشد آمریکایی گفته که مذاکرات در سربالایی قرار گرفته و با توجه به شدت مذاکرات، جای تعجب نخواهد بود اگر روند گفت‌وگوها تا سه‌شنبه به طول بیانجامد. مهلت نهایی طرفین برای رسیدن به توافق بر سر چارچوب سیاسی موافقتنامه نهایی، سه‌شنبه است ولی طرفین امیدوار بودند که این موافقت، امروز اعلام شود.

مقام مزبور که با خبرنگار شبکه‌ خبری ای‌بی‌سی‌نیوز صحبت می‌کرده گفته «کارهای بسیاری باقی مانده، همه طرفین به سختی در حال تلاش هستند و خود را برای روزهای سخت آینده آماده کرده‌اند.»

19:17- شبکه خبر سیما در خبری ضمن بیان اینکه در مذاکرات امروز در لوزان سوئیس غربی‌ها از توافق ژنو تفاسیر جدید ارائه کردند تاکید کرد: «غربی ها سعی دارند با این تفاسیرجدید در بحث تحقیق و توسعه، ایران را محدود کنند». در همین گزارش تاکید شد: «غربی‌ها در نظر دارند که برداشتن تحریم‌ها را چند مرحله‌ای کنند.»

19:05- خبرنگار بی بی سی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد، ایران و 1+5 بر سر رویکردی گام به گام و متقابل (یعنی اقدام های هسته ای در برابر رفع تحریم) توافق کرده اند. مسائل مهم باقی مانده به تحریم ها مربوط می شود، به ویژه به تحریم های سازمان ملل متحد و این که در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۵ سال بعد از شروع توافق چه اتفاقی می افتد، از جمله برای بخش تحقیق و توسعه برنامه هسته ای ایران. اگر گفته های مقام آمریکایی درست باشد، ایران از لغو پیشاپیش و کامل تحریم ها کوتاه آمده و در مقابل محدودیت غنی سازی اش هم گام به گام خواهد بود.

19:00- «جان بینر» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در صورت شکست اوباما در انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدید علیه این کشور در کنگره تصویب خواهد شد. وی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان به عملکرد احتمالی کنگره در روزهای پس از شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و گفته «تحریم‌ها خواهد آمد؛ تحریم‌ها خیلی خیلی زود بازخواهند گشت.»

بینر که از مخالفان سرسخت توافق میان ایران و 1+5 است ضمن اظهار شک در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و با تکرار انتقادها از تخفیف تحریم‌ها پی از توافق ژنو گفته: «با صراحت بگویم، برای رسیدن به یک توافق واقعی، باید تحریم‌ها را به قوت خود باقی نگاه می‌داشتیم.»

18:59- نشست وزرای خارجه 5+1 به تعویق افتاد. غیبت فیلیپ هاموند و سرگی لاوروف وزرای خارجه بریتانیا و روسیه، علت تعلیق نشست و موکول شدن به امشب بود. در صورت عدم حضور این دو مقام ارشد تا امشب، احتمال برگزاری نشست این شش کشور با حضور چهار وزیر خارجه آمریکا، چین، آلمان، فرانسه و نمایندگان دو کشور بریتانیا و روسیه برگزار شود.

18:46- «یووال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفته که اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و 1+5 دریافت نمی‌کند ولی «برآیند مذاکرات منفی است». وزیر صهیونیست این موضع‌گیری را در مصاحبه با شبکه رادیویی «جی‌ال‌زد» اتخاذ کرده است.

18:25- رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پنجمين روز مذاكرات هسته اي در لوزان با ارنست مونيز وزير انرژي آمريكا ديدار و گفتگو كرد.  بر اساس اين گزارش اخبار در لوزان حاكي از آن است كه دو موضوع مورد اختلاف آر اند دي و تحريم هنوز از موارد اختلافي است و به نظر مي رسد كه رايزني هاي مونيز و صالحي در موضوعات فني به بحث تحقيق و توسعه مربوط است.

18:16- باربارا پلت خبرنگار بی بی سی گزارش داد، مقام های آمریکایی می گویند با ایران بر سر رویکرد گام به گام و دوجانبه برای رسیدن به توافق هسته ای، توافق کرده اند.

18:09- یک دیپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران "کم و بیش" با کاهش بیش از دو سوم تعداد سانتریفیوژها و خارج کردن بخش بزرگی از ذخایر سوخت هسته ای اش موافقت کرده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این اسوشتیدپرس خبر مشابهی داده بود و این خبر نیز توسط مذاکره کنندگان ارشد ایران، رسماً تکذیب شد و با این حساب، انتشار چنین خبرهایی بدون اشاره به منابع رسمی را می‌توان یک عملیات روانی تلقی کرد.

18:06- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی قبل در لوزان به گفت‌وگو پرداختند.

17:55- خبرگزاری رویترز در خط خبری مشابه اسوشتیدپرس که تکذیب شد، در گزارشی ادعا کرد که مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 حاضر شده‌اند برای شکست بن بست موجود در مذاکرات، از برخی مواضع خود کوتاه بیایند. بر اساس این گزارش، مقامات متعددی به خبرنگار این خبرگزاری گفته‌اند که ایران برای ارسال حجم اعظم اوراینوم غنی‌شده خود به روسیه و ادامه کار کم‌تر از 6 هزار سانتریفیوژ ابراز تمایل کرده است. این گزارش می افزاید: «غربی‌ها هم در عوض در حال بررسی ارائه مجوز ادامه کار سایت فردو برای برآورده شدن نیازهای پزشکی ایران هستند؛ این عملکرد، محدود و تحت نظارت دقیق خواهد بود.»

17:35- یک مقام ارشد آمریکایی که نامش منتشرنشده، در گفت‌گو با یک خبرنگار روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» درباره تمدید ضرب‌الاجل رسیدن به تفاهم سیاسی فراتر از 31 مارس «به گونه جدی ابراز تردید کرد».

در همین ارتباط «لورنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: «تحقیقات آینده در زمینه هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های شورای امنیت(علیه ایران) همچنان به طور خاص جزو نگرانیها باقی مانده است».

در ادامه این خبرنگار آمریکایی به نقل از مقامات غربی نوشت: «اگر یک توافق نهایی به صورت تفصیلی وجود داشته باشد، احتمال بازگشت به وین برای امضای آن (امضای توافق نهایی) وجود دارد».

در این گزارش همچنین به نقل از مقامات آمریکایی آمده است: «همه طرفها در حال ارائه ایده‌ها و نظرات روی میز برای حل شکافهای باقی مانده هستند. در هر تفاهم سیاسی باید به اقدامات قبلی هسته‌ای ایران پرداخته شود». این مقامات گفتند که برنامه زمانبندی کاهش تحریمها و فعالیتهای ایران در سالهای آخر توافق هسته‌ای از موضوعات مهم حل نشده هستند.

17:17- دن گیلرمن، سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل به شبکه فاکس نیوز گفت: «نمی فهمم چرا آمریکا این اندازه برای رسیدن به توافق بد با ایران شتاب دارد. من محمدجواد ظریف را می شناسم زیرا چهار سال به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل همکار من بود. او بسیار زیرک است، شخصیت جذابی هم دارد و مذاکره کننده زیرکی هم هست. او الان، به زعم خود، می بیند که آمریکا ضعیف است و اروپا هم مشتاق امضای توافق.»

16:55- واحد مرکزی خبر به از شبکه سی ان ان گزارش داد، مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس با مشکل غیرمنتظره ای مواجه شده است. ایران حاضر نیست از مسائل حیاتی در بخش تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریم ها عقب نشینی کند. مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا سه شنبه به توافق دست یابند.

16:48- همزمان با دیدار ظریف و اشتاین مایر، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کرد.

16:47- محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای خارجه ایران و آلمان برای دومین بار به گفت‌وگو نشستند.

16:29- مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و چین و همچنین مذاکره کنندگان ارشد روسیه و انگلستان نشست گروه 1+5 و ایران را برگزار می‌کنند.

16:13- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی در گفت‌وگو با به تلویزیونی العالم تاکید کرد که اخبار منتشر شده درباره خروج ذخایر اورانیوم صحت ندارد.  بنابراین گزارش، راه حل‌هایی درباره مسائل موجود از جمله مسئله تاسیسات فردو روی میز قرار دارد و امکان رسیدن به توافق در این زمینه‌ها وجود دارد.

امروز آسوشیتدپرس مدعی شد که ایران با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه موافقت کرده است.  منابع خبری نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی ادعا کردند که ایران ممکن است با اعمال محدویت‌های جدید بر برنامه غنی‌سازی خود موافقت کند، اما تهران درباره مدت اجرای محدودیت‌ها بر فناوری‌های هسته‌ای خود اصرار می‌ورزد.

15:50- روزنامه گاردین: دیپلمات های غربی نگران اند که اگر مذاکرات تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کند، توافقی که اعلام می شود از سوی برخی «دروغ اول آوریل» به حساب بیاید.

15:45- تویتر آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا:

پس از دیدار ظریف و کری، مذاکرات تا سه شنبه تمدید شد

14:53- خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آینده همه موضوعات را حل کنیم، می‌توانیم شروع به نگارش متن(توافق) بکنیم». این منبع نزدیک به تیم ایرانی در ادامه افزود: «اما در حال حاضر ما همچنان در حال مذاکره و گفت‌‌وگو هستیم».

14:40- مارگارت برنان در مطلبی با عنوان «اگر گفتگوهای هسته ای با ایران شکست بخورد...» در سی بی سی نیوز نوشت: در حالی که آمریکا به ائتلاف عرب در بمباران گروه حوثی ها در یمن که تحت حمایت ایران هستند کمک می کند، تصور اینکه در صورت شکست مذاکرات، واشنگتن برای فروپاشی برنامه هسته ای تهران دست به حمله نظامی نزند، دشوار خواهد بود. در حقیقت تهدید به حمله نظامی یکی از اهرم های فشار در پیشبرد مذاکراتی که اکنون در لوزان در حال انجام است، محسوب می شود. با این حال، تنها شمار اندکی از دیپلمات ها مقابله نظامی با ایران را در صورت شکست مذاکرات برای دستیابی به توافقنامه تا مهلت تعیین شده در پایان ماه مارس، ضروری می دانند. ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با سی بی سی نیوز تصریح کرد: «همانطور که می دانید رئیس جمهور اعلام کردند همه گزینه ها روی میز است، اما چه کسی در چنین شرایطی خواستار اقدام نظامی جدید در منطقه ای است که اکنون در بسیاری از نقاط آن جنگ و درگیری در حال وقوع است؟ چه کسی می خواهد آمریکا در این درگیری ها مشارکت کند؟ من که شخصا نشنیدم افراد زیادی با چنین اقدامی موافق باشند.»

14:28- لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه دقایقی قبل و در حالیکه مثل همیشه سرد با خبرنگاران برخورد می کرد، در پاسخ به اين سئوال كه آيا به نتيجه اميدوار هستيد، گفت: بله اميد وجود دارد. سخت تلاش مي كنيم.

13:39- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح یکشنبه اخرین وضعیت مذاکرات هسته ای، راه حل های بدست آمده و اختلافات باقی مانده را با وانگ یی همتای چینی خود مرور کرد. وانگ یی صبح وارد هتل بوریواژ شد و بلافاصله به دیدار محمدجواد ظریف رفت.

14:28- لوزان فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه دقایقی قبل و در حالیکه مثل همیشه سرد با خبرنگاران برخورد می کرد، در پاسخ به اين سئوال كه آيا به نتيجه اميدوار هستيد، گفت: بله اميد وجود دارد. سخت تلاش مي كنيم.

13:30- پس از لغو برنامه‌های کری در آمریکا، مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 می‌گویند «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه و «فرانک‌والتر اشتاین‌مایر»، وزیر خارجه آلمان در حال بررسی لغو سفر از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده خود به قزاقستان هستند؛ تصمیماتی که در پی تمدید مذاکرات تا روز سه شنبه اخذ شده است.

13:29- هاآرتص گزارش داد،‌ نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس  امروز یکشنبه و در حالی که مذاکرات هسته‌ای در سوئیس در جریان است، گفت: «من به شدت درباره توافق در شرف ایجاد شدن با ایران در مذاکرات هسته‌ای لوزان نگرانم».

بنیامین نتانیاهو که بارها با جنجال سازی، ادعاهایی بی اساس درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده،‌ این بار گفت: «توافق خطرناکی که در حال مذاکره در لوزان است،‌ همه نگرانی‌های ما را تایید می‌کند».

نخست‌وزیر رژیم فلسطین اشغالی به حملات عربستان سعودی به یمن هم اشاره کرد و اینطور ادعا کرد که : «محور ایران-لوزان-یمن برای همه بشریت بسیار خطرناک است و باید آن را متوقف کرد».

13:20- یک رسانه آمریکایی از قول برخی منابع مدعی شده ایران در رایزنی‌های هسته‌ای با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه موافقت کرده است. آسوشیتدپرس که معمولاً به خبرسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران شهرت دارد از قول مقامات نزدیک به مذاکرات این خبر را منتشر کرده است.

منابع مورد استناد این رسانه آمریکایی همچنین مدعی شده‌اند ایران به طور موقت پذیرفته از ۶۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ و «یا حتی کمتر» در سایت غنی‌سازی اصلی خود استفاده کند. به رغم این هنوز برخی مشکلات در زمینه طول مدت ادامه محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران و برخی مسائل دیگر باقی مانده‌اند.

13:06- یک منبع بلندپایه ایرانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه روسی ایتارتاس گفت تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در سطح وزرای خارجه تا روز سه‌شنبه سناریویی محتمل است و طرفین در حال رایزنی بر سر آن هستند.

پیش از این «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از لغو سفر بازگشت «جان کری» به آمریکا برای ماندن در رایزنی‌های هسته‌ای خبر داده بود.

12:50- مذاکره دو جانبه ایران و امریکا با ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه امریکا در هتل بوریواژ پس از یک ساعت به پایان رسید. پس از این مذاکره، قرار است ظریف با وانگ یی همتای چینی خود رایزنی کند.

12:35- جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که از مدت ها قبل برای شرکت در مراسم گرامیداشت یاد 'ادوارد کندی' سناتور دموکرات اعلام آمادگی کرده بود، با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، شرکت در این مراسم را لغو کرد.

12:32- یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات در ارتباط با موضوعات اختلافی در روزهای پایانی مذاکرات لوزان عنوان کرد: دو موضوع تحریم ها و تحقیق و توسعه همچنان از موضوعات مهم اختلافی است. البته در این موضوعات تاکنون راه حل هایی ارائه شده است که در مورد هیچکدام تاکنون اجماعی وجود نداشته است و دو طرف امروز تمام تلاش خود را در جهت پیداکردن راه حل برای این موضوعات بکار خواهند گرفت.

وی همچنین در ارتباط با هدف ادعای‌های اخیر برخی رسانه‌های غربی در ارتباط با چگونگی توافق و یا ارائه برخی آمار و ارقام گفت: طرف مقابل مذاکرات، با این گونه جهت‌دهی‌های خبری، سعی دارند تا اختلافات داخلی خودشان را با فشار بر ایران و یا با دادن اخبار نادرست مخفی کنند.

12:30- پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی با بیان این ادعا که اصرار ایران بر رفع فوری تحریم‌های سازمان ملل مانع اصلی رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای تا موعد ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) است می‌گویند برخی تحریم‌ها علیه ایران تا ده سال پابرجا خواهند ماند. این مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند کشورهای غربی در حال مذاکره به ایران پیشنهاد رفع تحریم‌های سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخی تحریم‌ها هم ممکن است یک دهه پابرجا باقی بمانند.

به نوشته بلومبرگ، دو نفر از منابع حاضر در گفت‌وگوهای می‌گویند انتظار می‌رود «وانگ یی»، وزیر خارجه چین با طرح‌های تازه وارد محل برگزاری این رایزنی‌ها در سوئیس شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌‌هایی با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور وضع کرده‌اند.

بلومبرگ می‌نویسد دیدگاه آمریکایی و اروپایی‌ها در مذاکرات این است که تحریم‌های نفتی علیه ایران ابتدا معلق شوند و سپس در طول مدت اجرای توافقنامه هسته‌ای احتمالی به طور دائمی «حذف» شوند.

12:25- سید محمد صادق خرازی صبح امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت همسر آیت الله جنتی در مدرسه عالی شهید مطهری تهران، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره نتیجه احتمالی مذاکرات امروز در لوزان اظهار داشت: اگر آمریکایی ها عقلانیت به خرج بدهند امروز کار تمام است.

وی درباره هدف برخی رسانه های غربی از انتشار اخبار زودهنگام درباره توافق هسته ای با ایران نیز گفت: این یک نوع جنگ روانی است تا طرف مقابل را بسنجند، اما تیم مذاکره کننده ما هم بر عملیات روانی آنها هم بر مسیر مذاکره مسلط هستند.

12:24- یک دیپلمات ارشد ناشناس آمریکایی که نامی از وی برده نشده، درباره مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت: «ایرانی‌ها در مشکل‌ترین موضوعات(در مذاکرات) بسیار سرسخت هستند». این دیپلمات به این موضوعات اشاره نکرده اما قبلا رسانه‌ها دو موضوع و مانع مهم را مساله تحریم‌ها و برنامه تحقیق و توسعه اعلام کرده بودند.

این دیپلمات بدون توجه به اقدامات و همکاری‌های فراتر از تعهدات ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها خواهان توافق هستند یا نه».

از سوی دیگر یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا که از وی نیز نامی برده نشده درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «کار جدی اما سخت ادامه دارد. ما انتظار داریم سرعت(گفت‌وگوها) تشدید و فشرده شود و در همان زمان این موضوع را که آیا یک فهم(تفاهم مشترک) امکانپذیر است یا نه، ارزیابی می‌کنیم».

12:23- لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه فرانسه و آلمان، و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک صبحانه کاری گرد هم آمدند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا دوباره به اتاق مذاکره رفتند

12:21- وانگ یی وزیر خارجه چین که امروز (یکشنبه) وارد لوزان شد، قرار است ساعت 10:45 صبح به وقت محلی با ظریف دیدار کند.

همچنین قرار است سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعت 17 به وقت محلی وارد لوزان شود و با ظریف دیدار داشته باشد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز که یکشنبه در لوزان خواهد بود، ساعت 14 به وقت محلی با همتای ایرانی خود به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

12:20- چهارمین روز گفت‌وگوهای هسته‌ای وزیران خارجه ایران و آمریکا به وقت محلی با مذاکرات ظریف و کری از سر گرفته شد. «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور دارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان