بازدید 15461

در پرونده بورسیه‌ها یک تخلف هم زیاد است تا چه رسد به ۸۴۰ مورد

اکنون این افراد می‌خواهند با ‌هجمه شدیدی بگویند که هیچ اتفاقی نیفتاده‌، در حالی که یک مورد تخلف هم تخلف است و باید به شدید‌ترین وجه با متخلفین برخورد کرد. من در دفاع از وزیر آن زمان گفتم که حدود ۷۵۰ تن دچار مشکل هستند، نه سه هزار تن. این سه هزار تن پروند‌ه‌شان بررسی شد و این به معنای تخلف در همه موارد نبوده است.
کد خبر: ۴۴۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲ 25 October 2014
در پرنده بورسیه‌ها یک تخلف هم زیاد است تا چه رصد به ۸۴۰ تخلفچند ماه پیش، وقتی استیضاح وزیر علوم مطرح شد، کسی از دلایل این استیضاح نا‌بهنگام آن هم در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید خبر نداشت؛ اما به زودی مشخص شد که دلیل اصلی استیضاح وزیر، وجود بورسیه‌های غیر قانونی است که در دولت نهم و دهم از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صورت گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در پرونده‌ای ‌که به گفته مسئولان وزارت‌خانه و برخی ‌نمایندگان مجلس ۳۰۰ تن از بورسیه شدگان را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، در ادامه روند رسیدگی به این موضوع، بار‌ها تعداد بورسیه شدگان غیر قانونی کم و زیاد شد، به گونه‌‌ای که حتی کمیسیون اصل نود و کمیسیون آموزش مجلس را‌ مستقیم وارد این ماجرا کرد.

محمد‌پور مختار در خصوص این موضوع پیش از استیضاح وزیر در آخرین اظهار‌نظر در این باره گفته بود: تعداد بورسیه‌ها ۳ هزار و ۷۰۰ مورد است که ۲۱۰۰ مورد آن بدون اشکال بوده و بورسیه هزار و ۶۰۰ تن دارای ایراداتی است که پرونده آن‌ها هم‌اکنون در کمیته در دست بررسی‌ است.

با این حال نمایندگان مخالف تعداد بورسیه شده‌های غیر قانونی را بسیار کمتر از این می‌دانستند و برخی نیز بر این باور بودند که تخلفی در این باره نشده است. به هر حال پس از استیضاح وزیر و نیز ‌گذشت حدود سه ماه از این قضیه، چند روز پیش، رئیس‌جمهور اعلام کرد که سرپرست وزارت علوم به زودی نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی را اعلام می‌کند. امروز اما روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه‌ای، نتیجه بررسی بورسیه‌های غیرقانونی را اعلام نمود.

وزارت علوم نیز در این اطلاعیه از لغو بورس ۸۴۰ تن، بی‌توجهی وزیر اسبق علوم (کامران دانشجو) به اعتراض‌ها درباره روند انتخاب بورسیه‌ها، احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ تن و پیگیری قضایی مسئولان متخلف خبر داده است.

اما این خبر با واکنش برخی ‌رسانه‌‌ها روبه‌رو شد و حتی برخی تخلفات صورت گرفته را ناچیز دانسته و بزرگ‌نمایی از سوی دولت یازدهم خواندند، به گونه‌ای که یکی از روزنامه‌ها در این باره نوشت: در برهه زمانی استیضاح وزیر سابق علوم، بسیاری از رسانه‌های زنجیره‌ای با استناد به آمار دروغین ۳۷۰۰ بورسیه خارج از ضابطه در دولت گذشته، اصرار نمایندگان مجلس به برکناری فرجی دانا را به انگیزه‌های شخصی و انتقام‌گیری سیاسی ایشان در قضیه بورسیه‌ها نسبت می‌دادند!

نکته قابل توجه دیگر پیرامون این اطلاعیه آنکه، تنظیم کنندگان آن در اقدامی جالب ۵۰۸ تن از بورسیه‌شدگان خارج به داخل را مشمول لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت دانسته‌اند!

در همین رابطه، نخستین پرسشی که درباره ۵۰۸ نفر نامبرده به ‌ذهن می‌رسد، این است که اگر بنا بر ادعای وزارت علوم، این افراد فاقد شرایط معدلی و سنی برای بورسیه‌ بوده‌اند، ‌چرا به رغم لغو امتیاز بورس، اجازه ادامه تحصیل به ایشان داده می‌شود؟!

اما این ادعا‌ها با واکنش برخی نمایندگان همراه شد، به گونه‌ای که یکی از نمایندگان مخالف استیضاح در این باره‌ گفت: تخلفات در دولت گذشته به قدری زیاد و سطح بالا بود که همه چیز عادی شده ‌و به همین دلیل، برخی از آقایان قانون شکنی را تخلف نمی‌دانند و قبح شستن قانون در ذهن این افراد از بین رفته است.

وی گفت: اکنون این افراد می‌خواهند با ‌هجمه شدیدی بگویند که هیچ اتفاقی نیفتاده‌، در حالی که یک مورد تخلف هم تخلف است و باید به شدید‌ترین وجه با متخلفین برخورد کرد. من در دفاع از وزیر آن زمان گفتم که حدود ۷۵۰ تن دچار مشکل هستند، نه سه هزار تن. این سه هزار تن پروند‌ه‌شان بررسی شد و این به معنای تخلف در همه موارد نبوده است.

این نماینده گفت: حال این افراد می‌گویند، ‌این تعداد ۸۴۰ تن چیزی نیست. توجه داشته باشید که عمق فاجعه تا کجاست، دولت قبل قانون‌شکنی و دور زدن قانون را در حکم یک رویه جا انداخته است، اقدام فرجی دانا و دولت یازدهم ستودنی است.

دولت نباید در هیچ موردی کتاه بیاید و از حجم رسانه‌ای نیز نباید کسی ترس داشته باشد و باید با همه متخلفین برخورد شود، اگر یک نفر هم در موردش تخلف شده، پرونده قضایی آن باید به دادسرا فرستاده و دولت باید از جنگ رسانه‌ای و هوچی‌گری خارج شود.

وی گفت: باید پرونده متخلفین به قوه قضاییه فرستاده شود و حتی به پرونده رسیدگی هم نشود؛ دولت رسالت خود را انجام داده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۵۶
احسنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
تکبیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
همه 3700 تا غیرقانونی بوده چون آزمونی برگزار نشده.مگر اینکه ضابطه ای خاص بیاورند که بدون آزمون بشود مثلا بگویند کسی که سه مقاله داشته باشد یا مثلا دو تا ثبت اختراع باشد یا معدل بالای 19 .به هر صورت ضابطه معین باید باشد.
به طرفداران دولت قبل باید گفت هنوز هم پاک دست ترین دولت را به زبان می آورند " آنقدر تخلفات دولت قبل زیاد است که همه چیز برایشان عادی است و قبح تخلفات شکسته شده است " به این دولت مردان و نمایندگان باید گفت که پس قرار است شما چه عدالتی را برقرار کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
نخیز جانم خبر نداری.
میخوان دوباره بیارنش رو کار !
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
دفاع این نمایندگان وطرفداران دولت قبل از عملکرد دولت گذشته کاملا" طبیعی است من و تو هم اگر از کنار دولت قبل انقدر منفعت نصیبمون میشد امروز برای آنها خودمونو فدا میکردیم ! دکترا مجانی و مجوزهای اقتصادی و رانت های بیشمار و .........
تیتر امروز کیهان واقعا....کننده بود و نشان میده این طیف به هیچ عنوان نگران تضییع حقوق ملت نیستن
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
کاملا مشخصه احتمالا" بعضی از نمایندگان محترم مجلس و فرزندان و وابستگان آنها هم در میان این بورسیه ها وجود دارند
این وسط فقط دکتر فرجی دانا باید تنبیه میشد؟
گنه کرد در بلخ آهنگری ....
حجم تخلفات دولت احمدی نژاد بحدی وحشتناک و سنگین است که 3 تا قوه قضاییه هم برای رسیدگی به آنها ناکافی است. و البته امیدی به رسیدگی هم وجود ندارد...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
نتیجه عملکرد دولت عدالت ! در زمینه اقتصادی فرهنگی اجتماعی و..... فاجعه بار است . یعنی تو مملکت هر کسی اومد و همه چیز رو به هم ریخت و رفت نباید هیچ جایی پاسخگوی اعمال خلاف قانون خودش باشه؟!
صدا وسيما چند روز قبل داشت كار دولت قبل رو ماست مالي مي كرد جوري كه انگار حق دولت هاس
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
برادر جان چرا متوجه نیستی در دولت قبل نمایشگاه به رایگان به صدا وسیما داده شده بود و دولت فعلی آنرا پس گرفته
کاشکی بورسیه های وزارت بهداشت را هم بررسی کنند ببیند عمق فاجعه اونجا چقدره؟
اینم رو واماها ئی که از بانکها گرفتند حتما تونستند بورسیه هم بگیرند بی خیال !
درهمین رابطه تیترخنده دارووقیحانه روزنامه کم تیراژکیهان رادیدم وکلی خندیدم."کوه پرونده بورسیه هاموش زائید" واقعاً اینها عجب موجودات بی چشم ورویی هستند.واقعاً نوبرندکه چشم خودرابه روی واقعیت ها به این سادگی می بندند.خداوندبه راه راست هدایتشان کند.
جالبه که صدوا و سیما هم تو خبرهاش طوری وانمود کرد که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده.
البته از آقای ضرغامی که ارادت خاصی به دکتر دارند، اصلا بعید نبود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
آقا یا ما نمیمیریم یا بعضی از مسئولین...
بیان پرونده بورس دولت های قبل رو بررسی کنند اون وقت ببینند که کدوم دولت بیشتر قانون رو زیر پا گذاشت و قبح ان را شکست. این بی قانونی در دولت قبل نتیجه شکستن قبح قانون در دوره های قبل بود. کسی نمیتونه منکر باز نگشتن بسیاری از بورسیه های غیرقانونی دولتهای قبل بعد از اعزام به خارج کشور بشه که با بودجه مملکت رفتند ولی هوای خارج نشینی به سرشان زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
اگر ادعای شما درست است چرا دولت معجزه هزاره سوم رسما اعلام نکرد ؟؟؟؟؟ لابد این هم مثل اسامی 300 نفر است که از جیب گشاد ایشان هرگز بیرون نیامد!!!!!
آباد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
چه عجب از تابناک بعد کلی نظر یک طرفه گذاشتن یک نظر بیطرف که باید کل بورسیه های دولت ها را بررسی کرد وبعد به قضاوت نشست و بد و بیراه گفت
ق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
یک بنای فساد ستونی دارد که اونهم در دولتهای قبل گذاشته شده و در دولت قبل کامل شده
مسلمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اگه خبری بودحتما آقای "بگم بگم" همه چیز را می گفت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
مطرح کردن بورس دولتهای قبل وظیفه دولت پاک دست بود که فقط ادعای تو خالی داشت.
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
خیالت راحت باشه اگه در دولتهای قبل مشکل مهمی در این زمینه وجود داشت دولت مهرورز و عدالت گستر سابق آبروی آنها را برده بود و بگم بگم راه انداخته بود...!!!
دروغ این است که چند عدد را چندین برابر کنید
به نظر شما انگلیس همین کار را نمی کند؟
پاسخ ها
حیدری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
انگلیس را نمیدونم اما قطعا دروغگوتر از دولت احمدی نزاد نبوده دولتی که وزیرش مدرکش جعلی بود دیگه اینا که عادی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
مثل آمار اشتغال و تورم در دولت قبل
واقعیت اینه که وزیر به دروغ 3000 نفر رو متهم کرد با انتشار اسامی !!و ابروشون رو برد چرا بورسیه های دهه 70 رو کنترل نمی کنین!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
خوب اگه راست میگی تو اعلام بکن و یا جناحی که طرفدارش هستی اعلام کند!!!
ضمنا وزیر اسم چه کسی را اعلام کرد؟؟
حالا تو دروغگویی یا وزیر؟؟؟؟ آقا یا خانم بی سواد!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اولا که اسم 3000نفر نیومد دوما که از اولش هم گفتن قرار پرونده 3000نفر بررسی بشه نگفتن همه فلانن
ق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
جماعتی که منفی میدید چرا از واقعیت میترسید اگه فکر میکنید دولت های قبل سالم بودند بهتره مثبت بدبد و بخواهید کل بورسیه ها بررسی بشود
محمد جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
مگه آقای احمدی نژاد 8 سال رئیس جمهور نبود؟ مگه ادعای برخورد با متخلفین و اعلام اسامی مفسدین رو نداشت؟ چرا اگه تخلفی تو دهه 70 بود مطرح نکرد؟
من فکر میکنم که دولت قبل خیلی قانون شکنی ها رو در تمام عرصه ها انجام داده که کم کم داره رو میشه ولی بدتر از اون حمایت بی چون و چرای یک عده که خودشان را نماینده مردم مینامند و فکر میکنند که جوابگوی همه این بی قانونیها فقط دستگاه اجرایی باید باشد در صورتیکه این اقایان بنوبه خود مقصر میباشند و باید جوابگوی ملت باشندو مبرا از تمامی اینها نخواهند بود.
"اگر بنا بر ادعای وزارت علوم، این افراد فاقد شرایط معدلی و سنی برای بورسیه‌ بوده‌اند، ‌چرا به رغم لغو امتیاز بورس، اجازه ادامه تحصیل به ایشان داده می‌شود؟" حضرات توجه کنند که شرط معدل برای بورس است نه برای ادامه تحصیل به شرط پرداخت شخصی! هر کسی با هر معدلی میتواند ادامه تحصیل دهد. تازه بنظر در این خصوص هم مقامات وزارت خواستند به نوعی حق ایجاد شده را صد در صد به صفر ضرب نکنند تا نمایندگان محترم باز دادشان در بیاید!
من به شخصه تعداد 24 مورد تخلف علنی در دانشگاه تهران از نزدیک شاهد بودم و پرونده من و چند نفر دیگر از دانشجویان نمونه به این خاطر با افراد دیگر جایگزین شد که حتی ازمون اولیه را هم قبول نشده بودند....
ما که امیدی نداریم همه چیز مال خودشان/با ان دولت پاک دستشان.
اگر دولت قبل پاکترین دولت ها ست پس وای به حال نا پاکها..............................
پرنده بورسیه را لطفا اصلاح کنید در تیتر خبر.
پرونده بورسیه، ممنون.
لطفا نظر من را تائید کنید.
بنده خدایی تو شهر ما سال 64 پرستاری قبول شده بودند پدر ایشون آدم متمولی بود رشته قبولی پسرشان یکباره پزشکی شد بعد هم شدند متخصص قلب . چند سال قبل در اعلام نتایج دستیاری وقفه ای پیش آمد یقین کردم کاسه ای زیر نیم کاسه است
مسلم است که دولت قبلی در همه حوزه ها تخلفات عدیده ای داسته ور ارتباط بابورسیه ها نیز و عملکرد وزارت علوم بسیار مترقی و شجاعانه بوده است
اقای دکتر زاهدی. دستور پذیرش استعدادهای بدون هیچ ضابطه ای به دانشگاه ها جهت اشناها می داد. حالا عدالت خواه شده . واقعا که
گذر زمان بزرگی و بزرگواری افرادی دانشمندی چون دکتر فرجی دانا را نشان خواهد داد.
چه اتفاقی افتاده اینهمه تخلف ودزدی در مقام مسیول ومقام چرا برای عده ای همیشه حاشیه امن هست یه عده هم ناظر به اینهمه اجحاف!!البته اونا شهرونددرجه یک محسوب میشن
در جواب یکی از خوانندگانتون که نوشته بود بورسیه های دهه 70 هم بررسی کنید !!
من به شخصه خیلی خوشحال میشم که این اتفاق هم بیفته اما در تعجبم که آقای احمدی نژاد به سالهای جنگ و دهه 50-60 هم رحم نکرد و تا تونست نبش قبر کرد !؟ به نظر شما اگه چیزی مونده بود کوتاه میومد ؟ به نظر من نه ...
عملکرد صدا و سیما در نوع خودش بی نظیر بود. وافعا نمی دانند عدالت در گفتار یعنی چه.
اینقدر مسئله بورسیه ها کش ندهید. از سعید مرتضوی چه خبر؟
دولت قبل فقط با پول بيت المال براي گروهي خاص كه همگي از خودشون بودن امكانات و تسهيلات و رفاه و پيشرفت ايجاد ميكرد و بقيه مردم مطلقا براشون مهم نبودن.
لطفا استخدامهاي غير قانوني در شركتهاي دولتي هم برسي كنيد
خوش به حال احمدی نژاد، دیشب تلوزیون داشت از قولش فرافکنی می کرد و می گفت: حالا باید بررسی بشه در دولت های سازندگی و اصلاحات قصه به چه صورتی بوده.
آخه ماست مالی تا چه حد؟؟؟؟؟؟؟؟
این افراد متخلف چگونه می خواهند در برابر خداوند و تغییر سرنوشت افراد پاسخگو باشند ، من در سال 90 رتبه یک دکتری رشته خودم بودم که به دلیل پذیرش نور چشمی ها اینجانب و البته رتبه 2 و 3 را رد کردند. من که هیچوقت نمی گذرم و همشون رو به خدا سپردم. خیلی ها مثل من بودند البته .
احسنت به تابناک با این تحلیل خیلی خوب و منصفانه. واقعا یک تخلف هم زیاد هست.
امسال فقط دانشگاه آزاد 12000 دانشجوی دکترا گرفت و این رقم را اگر با دانشگاههای دیگر جمع بزنید به دهها هزار نفر میرسید.
حال ارز دکترایی که در 2 یا 3 سال آینده اخذ میگردند( آنهایی که در دولت دهم جذب شده اند) را با ارزش مادی و معنوی دکترا هایی که در 10 تا 20 سال گذشته از طریق اعزام به خارج و بورس و.. اخذ شده اند . که درصد قابل تاملی از آنها نیز از مدیران و بستگان همان زمانها بوده اند و حضور آنها را در بالاترین پستهای ممکن در حال حاضر نیز میتوان دید.
پس با یک مقایسه ساده میتوان نتیجه گرفت در زمانهایی که ظرفیت پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل (حتی جهت فوق لیسانس ) صفر و یا کمتر از3 درصد حال حاضر نیز نمیرسید و افراد مستعد و بی پارتی بی نصیب بودند، یک بورسیه و اعزام و.. معادل چند نفر حال حاضر ارزش و اهمیت داشته است.
حال شنیده میشود که حتی در مقطع لیسانس نیز بورس و اعزام به خارج صورت گرفته است.
مردانگی کنید و همین یکبار منتشر کنید
از اسیدپاشی هم بدتره جنایت این بورسیه ها!!!
اگر اين آمار درست باشد ؟؟؟؟يعني 22/7درصد بورسيه ها خلاف بوده وخوش بحال خلاف كارها كه راست راست ميگردند وهمه كاري انجام ميدهند وكسي هم نميگويد بالاي چشمتان ابروست
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی