بازدید 11144
کمبودها موجب شده پزشکان سره از ناسره جدا نشوند؛

این افراد به واسطه تخصص، مصونیت یافته‌اند؟!

وقتی کسی نمی‌داند جراح در اتاق عمل چند دقیقه حضور دارد، کدام بخش‌ها تحت نظارت وی انجام می‌شود و چه زمانی ترجیح می‌دهد، کار را به سایر پرسنل واگذار کرده و بنشیند، چگونه توقع دارید کسی متوجه قصور پزشک شده یا تفاوت بین پزشک خوب یا بد معلوم شود؟
کد خبر: ۴۱۳۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹ 03 July 2014
دختری بر اثر تزریق اشتباه آمپول تا پایان عمر مجبور است رنج و سختی متحمل شود و در آن سوی‌ میدان، پزشک مقصر حتی یک روز از کار تعلیق نشده و بی آنکه حتی مجبور شود دوره‌ای برای بازآموزی احترام به بیمار و رعایت اصول درمان را بگذراند، به کسب و کار مشغول است (اینجا)؛ کجای کار ایراد دارد؟

به گزارش «تابناک»، هنگامی که ماجراهای دردناک قصور پزشکی را می‌شنویم یا می‌خوانیم، شاید در وهله نخست این پرسش به ذهنمان راه یابد که چگونه با قصور پزشکان تا این اندازه ساده برخورد می‌شود که مثلا تاوان فلج کردن یک دختر بچه بر اثر تزریق اشتباه آمپول به عصب، تنها به توبیخ شفاهی پزشک منجر شده و اعتراض به رأی‌هایی از این دست هم راه به جایی نمی‌برد؟

هر چقدر پرسش‌هایی از این دست سال‌های سال تکرار شده، نه تنها به جوابی ختم نشده، بلکه در ‌‌نهایت زمینه‌ای فراهم آورده که ‌بسیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که پزشکان در هاله‌ای از مصونیت قرار دارند و هرگز گزندی از بابت اشتباهات احتمالی متوجه‌شان نخواهد شد؛ ادعایی که برای اثبات آن، ‌نمونه‌های فراوان می‌توان یافت و برای ردش کمتر دستاویزی در دسترس است.

این در حالی است که ظاهر ماجرا کاملا قانون مدار به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود ‌هر قصوری از جانب پزشکان، ‌مجازات‌ ‌فراخوری داشته باشد و تلاش برای برقراری عدالت صورت پذیرد؛ اما در عمل می‌بینیم نه تنها این گونه نمی‌شود، بلکه اطلاعات بیماران نسبت به حقوق خود در مراجعه به پزشک یا زمان تن دادن به مداخلات پزشکی اینقدر اندک است‌ که حتی شمارش موارد قصور پزشکی برای بیشتر مردم کاری بسیار دشوار است.

ماجرا هنگامی عجیب جلوه می‌کند که می‌بینیم کمتر وکیل دادگستری یا حقوق‌دانی هست که بتواند موارد قصور پزشکی را شناسایی کرده و برای طرح دعوی قضایی در این باره، اعلام آمادگی کند؛ بماند که اصولا راه به‌کارگیری وکیل برای دفاع از حقوق بیماران راهی غیر مستقیم است و اصلا تصمیم گیری درباره قصور پزشکی که از وی شکایت شده، پشت درهای بسته صورت می‌گیرد.

یک پزشک متخصص که دوست ندارد نامی از وی برده شود، در این باره می‌گوید: مردم از حقوق خود هنگام مراجعه به پزشکان آگاهی ندارند و این نا‌آگاهی موجب می‌شود که نتوانند تشخیص دهند آیا به ازای پولی که پرداخته‌اند، خدمات دریافت کرده‌اند یا خیر؛ بماند که ‌گاه در این مراجعات آسیب‌هایی می‌بینند که اصولا قابل پیگیری نیست!

وی در ادامه با رد حمایت نهادهایی چون نظام پزشکی از اعضای خود‌ می‌افزاید: بر خلاف آنچه مردم گمان می‌کنند، امثال سازمان نظام پزشکی یا وزارت بهداشت از پزشکان حمایت نمی‌کنند و چه بسا همین ‌حمایت نکرد‌ن‌هاست که موجب می‌شود برخی پزشکان خودخواهانه عمل کنند. وقتی دانشجو‌‌ فوق تخصص اجازه ندارد مطب بزند، ولی پزشکی عمومی که سطح دانش پایین‌تری نسبت به وی دارد،‌ گاه با اجاره مطبی در نقطه شلوغ شهر می‌تواند درآمد خوبی به دست آورد، چگونه می‌توان از حمایت شدن پزشکان سخن گفت؟

این متخصص با اشاره به مشکلاتی که در کارکرد پزشکان وجود دارد، می‌گوید: همان گونه که در زمان نیاز به حمایت، پزشکان تنها هستند، در زمان کار نیز تنها هستند و هیچ نظارتی بر ایشان وجود ندارد. اینقدر که تشخیص سره از ناسره بین پزشکان، برای خود پزشکان هم دشوار است، چه برسد به مردمی که از حقوق خود نیز آگاه نیستند. وقتی کسی نمی‌داند جراح در اتاق عمل چند دقیقه حضور دارد، کدام بخش‌ها تحت نظارت وی انجام می‌شود و چه زمانی ترجیح می‌دهد کار را به سایر پرسنل واگذار کرده و بنشیند، چگونه توقع دارید کسی متوجه قصور پزشک شده یا تفاوت بین پزشک خوب یا بد معلوم شود؟

او در پایان با اشاره به کمبود زیاد پزشک در کشور‌ می‌افزاید: وقتی می‌شنویم که پزشکان بسیاری ترجیح داده‌اند به جای خدمت در مناطق محروم و یافتن شرایط دایر کردن مطب در مراکز استان‌ها، به شغل دیگری مشغول شوند، هنگامی که می‌دانیم کمبود پزشک کار را به جایی رسانده که برخی به فکر بازگرداندن پزشکان هندی و پاکستانی به ایران هستند، چگونه توقع داریم راه ارزش‌گذاری میان پزشکان باز شده و عمل به وظایف، نهادینه شود؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۱۹
یکی از مهندسان یکی از شرکت های خیلی معروف مخابراتی می گفت ما دکترای برق از هند استخدام می کنیم که نه کلاس می ذاره و نه قیافه می گیره، حتی بالای دکل هم میره، حالا چرا دکتری برق شریف با کلی دک و پز استخدام کنیم؟

اگه کلی پزشک هندی وارد کشور بشن طوری که پزشک های ما مگس بپرونن حتما برخوردشون با بیمار بهبود پیدا می کنه، حداقل برای بازگشت به بازار کار مجبورن بیمارمدارانه و با لبخند و با قبول کامل مسئولیت برخورد کنن.

همانطور که تا خودروی خارجی با تعرفه کم وارد نشود که با ایران خودرو رقابت کند این کارخانه کیفیت محصولاتش را بهبود نخواهد بخشید.
با تشکر از متن روشنگرانه ی شما که باعث شد از حقوق خودمون در مقابل پزشکان با خبر شیم و سره رو از ناسره تشخیص بدیم!!!!
-ـ-
تابناك جان ميدونم كه اين مطلب رو هم مثل قبلي ها منتشر نمي كني ولي باز من پيغامم رو ميذارم اگر واقعا تو خودت عدالت رو رعايت ميكني سختي ها و مشكلات و ظلم هايي كه بر اكثر پزشكان ميشه رو هم انعكاس بده و همش به يك عده قليل كه تو اين صنف مشكل ساز بودند گير نده
در کشور ما متاسفانه پزشک سالاری هست،تا حالا چند بار دیدید یک پزشک محکوم و مجازات قضایی بشود؟؟؟؟؟؟؟؟
کدوم تخصص؟
و خیلی خلاصه تر این که وقتی برای کار یک پزشک کمتر از سلمانی بها داده می شود دیگر چه انتظاری دارید؟
عجب شیر تو شیری شده! هیچی سر جاش نیست! اگر این پزشک نماها خارج بودن دست از پا خطا میکردن پوستشونو میکندند! ولی طبق معمول در کشور ما ...!
وقتی بدون دلیل دانشجوی پزشکی را فقط به دلیل حضور در مناطق محروم وارد تهران می کنید خوب این بعد درس قسط بازگشت به شهر و دیار و دهات خود را که نمی کند می ماند تهران پولدار شود همین می شود که در کل ایران کمبود پزشک داریم اما در تهران در هر کوچه ای صد تا مطب
آخ خدا پدرتو بیامرزه
واقعا پزشکان هر چقدر هم درس خونده باشن درست نیست بین درامد یه ملیون در ماه اکثر مردم و درامد صد ها میلیونی در ماه پزشکان متخصص
در جامعه ما ازشون بتی ساختن
این را هم بدانید که خیلی از پزشکان جراح مثل یک دلال عمل کرده و با گرفتن پورسانت عمل جراحی بیمار خود را در لحظه آخر به همکار حود واگذار میکنند!!!
با سلام
امپول رو دكتر تجويز كرد! تزريقاتي تزريق كرد.
لطفا تا به نتیجه رسیدن این موضوع پیگیری نمایید
ترسو تر از سایت تابناک سایتی ندیدم
حتی سایتهای تندرو نظرات مخالف را سانسور نمیکنند اما چرا تابناک این کار را انجام میدهد نشان از ترس مسئولینش دارد بابا یکم جربزه هم خوب چیزیه
نظرات مخالف سایتتتان را تعطیل نمیکند
روزی رسان خداست
به نظرم همون پزشکای هندی و پاکستانی بیان ایران بهتره، پزشکای ایران که حاضر نمی شن به مناطق دور افتاده بیان. حداقل اینه که با جون ملت بازی نمیشه.
اگه زمان جراحی فیلمبرداری حرفه ای اجباری شود بعنوان مستندات پرونده، خیلی از مشگلات حل میشود
من یک متخصص جراح هستم مطالبی که نویسنده اورده کاملا غیر کارشناسی ومغرضانه هست وحقیقت ندارد امپول رو دکتر تجویز می کند اما مسول تزریق ان نیست
ظاهراتابناک فقط نظرات مخالف پزشکان رو نشون میده...ودلیل این همه بغض وعنادبه عمدرسانه هاومطبوعات رونسبت به پزشکان نمیدونم...ومتاسفم که باقشرزحمتکش ومظلوم پزشک دراین کشوربه این شیوه رفتارمیشه...پزشکی که تمام عمرش روصرف خدمت به همنوعش میکنه ودرنهایت به چشم یک مجرم بهش نگاه میشه...برای تابناک متاسفم که داره به این عناددامن میزنه...کاش حداقل کمی شجاع بودیدوهمه نظرات رونشون میدادیدکه این فیلترینگ هم نشان از عنادعمدی شماباپزشکان داره وبراتون متاسفم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی