بازدید 14094
«کسر خدمت» وعده داده شده محقق نشد؛

مسئولان نظام وظیفه نفرات برتر همایش را پیچاندند؟

مگر ‌می‌شود از سویی همایشی دایر کرد که از جمله محورهای برگزاری آن، ارتقای جایگاه سربازی باشد، ولی نابسامانی در آن آنقدر مشهود شود که نتیجه‌گیری از آن، حاکم بودن نابسامانی در سازمان نظام وظیفه کشور است؟ آیا عمل نکردن به وعده‌ای که در پوستر همایش هم درج شده بود، چیزی غیر از این را می‌رساند؟
کد خبر: ۴۱۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶ 23 June 2014
حکایت وعده و وعید دادن مسئولان پیش از رویداد و فراموش کردن آن پس از گذشت آن رویداد، شاید چیز عجیب و غریبی نباشد؛ اما اگر مسئولان عالی رتبه نظامی، این وعده‌های روی یخ را نوشته باشند، ماجرا متفاوت خواهد بود.

جدای اینکه اختصاص کسر خدمت به مقالات برتر جشنواره ملی سربازی تناقضی آشکار نشان می‌داد و در نوع خود شگفت آور بود، این جایزه خاص، امروز در حالی کان لم یکن شده که هنوز وعده اعطای آن را در سایت نظام وظیفه می‌توان دید!
به گزارش «تابناک»، به فاصله چهار ماه از برگزاری نخستین همایش ملی خدمت سربازی در بهمن ماه سال گذشته، در حالی که اعطای کسر خدمت به برگزیدگان این همایش از جمله وعده‌های شاخص و پر سر و صدای این همایش بود، خبر می‌رسد، ‌این وعده عملی نشده و چه بسا هرگز اجرایی نشود.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که خیلی پیش‌ از برگزاری این همایش، سردار حمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا که دبیری این همایش را عهده‌دار بود، در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف، بر اعطای حداکثر شش ماه کسر خدمت به آن دسته از شرکت کنندگان که مقالاتشان برگزیده خواهند شد، تأکید کرده ‌و حتی در توضیحات کاملی، این امتیاز ویژه را غیر قابل انتقال خوانده بود تا آشکار شود ‌نمی‌توان با تدارک دیدن مقاله برتر این همایش، امتیاز کسر خدمت را در اختیار گرفت و آن را به نزدیکان و بستگان منتقل کرد!

تأکید بر این جایزه ویژه که علاوه بر هدایای نقدی و لوح سپاس در نظر گرفته شده بود، بعدها به متن همایش کشیده شد اما جسته و گریخته مخالفت‌هایی با آن به گوش می‌رسید که خاطر شرکت‌کنندگان، ‌به ویژه آنهایی را که حین خدمت مقاله تهیه کرده و به دبیرخانه همایش فرستاده ‌‌بودند‌، ‌مشوش می‌ساخت تا از هر فرصتی که دیدار با مسئولان رده بالای نظامی برایشان مقدور می‌شد، برای پرسش در این باره بهره بگیرند.

یکی از شرکت کنندگان در این همایش در این باره می‌گوید: آن زمان وقتی از سردار صدرالسادات پرس و جو کردیم، گفت دادن این هدیه ویژه برای برگزیدگان قطعی است و تلاش دارند ‌برگزیدگانی که مقالاتشان در قالب پوستر ارائه شده هم مشمول این هدیه شوند و سردار احمدی مقدم هم در پاسخ به ما گفت: «انجام می‌شود. نترسید؛ فرار نمی‌کنیم!» اما اکنون هیچ خبری درباره تحقق آن نیست.

اما ماجرا هنگامی فراتر از خلف وعده نمود می‌یابد که توجه کنیم، شاید برخی‌ برگزیدگان روی این جایزه خاص حساب کرده و با تکیه بر تحقق آن، برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده باشند؛ مثلا در آزمون ارشد یا دکترا با احتساب کسر خدمت شرکت کرده باشند که در این صورت اگر پذیرفته شوند، به دلیل آنکه خدمتشان پایان نیافته، نخواهند توانست ‌نام‌نویسی کرده و افزون بر آن باید محرومیت از شرکت در آزمون سال بعد را هم متحمل شوند.

بی‌گمان اگر چنین خسرانی به فردی وارد آید، آن زمان باید به برگزار‌کنندگان همایش خرده گرفت که چگونه از ایده‌ها و مقالات این افراد بهره برده‌ و ایشان را به بازی گرفته و اصطلاحا پیچانده‌اند؟

اگر به این وجه نامطلوب ماجرا، تلاش مسئولان برای تداوم این همایش در امسال و سال‌های بعد را هم اضافه کنیم، درخواهیم یافت که محقق نشدن وعده‌های ارائه شده برای نخستین همایش، معنایی جز بی ارزش کردن همایش‌های بعدی و از چشم انداختن آن نخواهد داشت که در این صورت اصل برگزاری آن زیر سؤال خواهد رفت.

به عبارت بهتر، مگر می‌شود از سویی همایشی دایر کرد که از جمله محورهای برگزاری آن، ارتقا جایگاه سربازی باشد؛ اما نابسامانی در آن آنقدر مشهود شود که نتیجه گیری از آن، حاکم بودن نابسامانی در سازمان نظام وظیفه کشور است؟ آیا عمل نکردن به وعده‌ای که در پوستر همایش هم درج شده بود، چیزی غیر از این را می‌رساند؟

آنچه روشن است، تا کنون ‌ماحصل عملکرد مسئولان برگزار‌کننده همایش هرچه باشد، نه تشویق جوانان به سربازی خواهد بود، نه دورنمایی از بهبود دوران سربازی و رفع مشکلات آن به تصویر خواهد کشید و نه حتی عامل‌ انگیزشی برای تقویت همایش‌های بعد به شمار خواهد آمد و در نقطه مقابل، به شدت بر ابهامات خواهد افزود و دورنمای نامطلوب جامعه از خدمت سربازی را تقویت خواهد کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۲۳
چرا بالای سی سال را معاف نمیکنن؟؟؟ طرف با 38 سال سن و دو تا بچه هنوز مشموله !!!
بنده از نفرات برتر این همایش هستم که روی قول مسولان حساب باز کرده بودم. و حتی مدارک خواسته شده جهت گرفتن کسری را به دفتر تحقیقات نظام وظیفه بردم. وقتی مسولانی با این درجه و سابقه، ملت رو میپیچونن چه توقعی دیگه از بقیه مشود داشت؟
استفاده از سرباز حرفه اي كه در استخدام مرجع ذيصلاح باشد به پيشرفت علمي كشور كمك شاياني مي نمايد
چقدر بی اطلاع هستید طبق قانون هرکسی در کنکور کارشناسی ارشد یا دکتر قبول بشه می تونه از خدمت ترخیص بشه
بابا سرباز بدبخته بخدا اصلا این لباسو که تنت میبینن هیچکی بهت محل نمیذاره. بذارید یه خاطره بگم:
بعد آموزشی تو یزد افتادم تهران با اینکه بچه کرمانشاه بودم اما گفتم شاید بخاطر مدرکم فرستادن تهران که توی ارگانی جایی بدردشون بخورم؛ هرچند اینطور نشد.
یه روز صبح پهلوهام عجیب شروع کردن به درد گرفتن ثانیه به ثانیه دردم بیشتر میشد، هیچکیم نبود زنگ زدم به یکی از هم خدمتیام اومد، حوزه رو بهش سپردم و تاکسی برام گرفت رفتم بیمارستان، داشتم از درد مثل یه افعی بخودم میپیچیدم. دولا دولا تنها رفتم اورژانس بیمارستان گفتم دارم میمیرم یه کاری کنید گفتن اینجا متعلق به شما نیست برید داخل حیاط بیمارستان کلینک سربازا اونجاست. یاخدا مگه میتونستم برم، آخر به هربدبختی شد رفتم، دکتر با یک لحن توهین و تحقیر آمیز معاینم کرد، دیگه دوام نمیاوردم زدم زیر گریه و افتادم رو زمین؛ یه مادر اونجا منو دید رفت داروهامو گرفت اما دردم تسکین پیدا نمیکرد دوباره رفتم اتاق دکتر اینبار جوری منو از اتاق انداخت بیرون که به معنای واقعی پودر شدم؛ چون من یک سرباز بودم مهم نبود که فوق لیسانس دارم.
اونروز از درد سنگ کلیه هوارم به گوش خداهم رسید.
انشالله که همه سربازان این مرز و بوم پایدار و سلامت باشن
مسئولین نظام وظیفه ما همیشه ساده ترین راه را انتخاب می کنند و نه بهترین راه را
یه مشکلی که پیش میاد سریع یا خدمت رو زیاد می کنند و یا فله ای مغافیت می دن. بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه میشه این نیرو ها رو بهتر سازماندهی کرد
بابا بیخیال
وضعیت پادگان ها با نوشتن و نقد کردن درست نمیشه
من هم جزو افرادی بودم که مقاله دادم و دعوت شدم. روز برگزاری همایش سردار با افتخار بالای جایگاه قول دادند"علاوه بر نفرات برتر به تمامی کسانی که مقاله دادند و در همایش دعوت شدند کسر خدمت تعلق می گیرد" که با تشویق حضار روبرو شد. اما از اون به بعد هرچه حضوری، تلفنی و... پیگیری کردیم نتیجه ای نداشت. من داره خدمتم تموم میشه اما تو رو خدا مردم و جوونهای به قول خودتون نخبه و اندیشمند را بیش از این سر کار نذارین.
چه جالب
از قدیم همین بوده.بدبخت ترین قشر جامعه سربازها هستند. واسه همین سروده اند: سلامتی سه کس، زندونی و سربازی و بی کس...
چراباید بایک سرچ دراینترنت وکپی وپیست کردن چند خط عده ای توقع داشته باشند شش ماه ازخدمت سربازی آنها کسرشود .این مثل شعر خواندن یکی از شعرا برا ی شاه قاجاربود که گفت هزارسکه طلا به شاعربدهید ولی خزانه دار به چیزی به شاعر نداد سپس شاعر نزد پادشاه رفت وگله کرد پادشاه گفت تو شعری خواندی وخومشان آمد . ما هعم حرفی گفتیم که خوشت بیاید. فرار از خدمت سربازی نباید برای کسی افتخارباشد.
کلا هدف اینها از این کارها برای بهبود سربازی و رفع مشکلات و تشویق سربازان و .... نیست بلکه فقط و فقط جمع آوری اسنادی برای ارائه به مافوق خود می باشد که نشان دهند یک کاری کرده اند.
نه تنها اینها بلکه تمام ادارات دولتی اینطور شده اند.

انشاالله که همه ما کارمونو درست انجام بدیم و کاری که میکنیم فقط به خاطر خدا باشد.
آقا نگو که دلمون خونه!! دیروز بنیاد نخبگان نیروهای مسلح نخبگانی که برای دوره آموزشی تابستان ثبت نام کرده بودند رو به پادگان شهید مدرس فرستادند، اونجا از بین 550 نفر، حدود 450 نفر رو نگه داشتند و ماها که اکثرن شهرستانی بودیم رو فرستادند برای دوره بعد بیایم، بنده با 30 سال سن و بعد از 2 سال گذشتن از فارغ التحصیلی و پایان پروژه نخبگی موندم چه کنم، اشکمون رو درآوردن اینا، به غلط کردن افتادیم نخبه شدیم، سربازی هم میخوایم بریم باید التماس اینا رو بکنیم، نه نظم و انظباطی تو کارشون هست، نه احترام و عزتی.. شده مرزای سیستان هم برم میخوام زودتر این آموزشی رو برم، فرار کنم از این مملکت که همه چیزش برای پولدارا و اقازاده هاست.
اگر برای مقالات بد چند روز اضافه خدمت در نظر گرفته شده بود مطمئن باشید تا کنون صد بار اجرا شده بود ولی دریغ از یک روز کسر خدمت.
در کل همایش خیلی غیرمنطقی و متناقضی بود. سربازها رو دعوت کردن که بیان مقاله بدن و بگن که چرا سربازی «خوبه» تا بهشون «کسر خدمت سربازی» بدن!!
من سال قبل سرباز مرزبانی خراسان رضوی بودم.از طرف عقیدتی سیاسی آمدند و اعلام کردند طرح حفظ جزء 30 قران کریم تصویب شده و به سربازانی که بتوانند جزء 30 را حفظ کنند بر اساس میزان امتیاز کسب شده بین 15 تا 30 روز مرخصی تشویقی و مبلغ 100هزار تومان پول نقد اعطا خواهد شد.گذشته از نا مشخص بودن نحوه امتیاز دهی ممتحن مربوطه و بی عدالتی محرض ایشان بعد از چند ماه(در حالی که تعداد زیادی از افراد شرکت کننده ترخیص شده بودند) نتایج اعلام شد و به شرکت کنندگان بین 5 روز تا 15 روز مرخصی تشویقی اعطا شد.یعنی حداقل میزان مرخصی تبدیل به حداکثر آن شد که هرچه اعتراض کردیم جوابی ندادند.ضمنا یک ریال هم وجه نقد به حساب کسی واریز نشد در حالی که هر ماه وعده ماه بعد را میدادند.این کار نه تنها بدقولی و بازی با آبروی نظام است و باعث بدبینی و بی اعتباری مجموعه مربوطه میشود بلکه باعث بی احترامی به قران نیز هست چرا که در این طرح قرانی اصول اولیه آموزشی قران رعایت نشد
ضمن تشکر از تابناک. مقاله بنده پذیرفته شد. چاپ شد. ولی حتی اجازه ورود به سازمان برای پیگیری وعده هایشان را هم ندادند. شما همان شماره تلفن پایین پوستر را تماس بگیرید مشاهده خواهید فرمود که هیچ کس حتی گوشی را هم بر نمی دارد!!!
کاش ما هم تریبون شما را داشتیم
هم من مقاله داده بودم هم برادرم.مقاله ی من که هنوز در دست بررسی می باشد و زحمت این که در پروفایل من رد شدن مقاله را اعلام کنند به خود ندادند.
از برادرم برای حضور در همایش دعوت کردند و با وجود مشغله ی فراوان از شهرستان به تهران آمد و اعلام کردند که مقاله ی شما برگزیده نیست و فقط شما اجازه ی حضور در این همایش پربار را دارید.
و الان هم که اعلام می شود کسری خدمت نفرات برگزیده مالیده شده است.
متاسفانه عقلانیت هیچ جایگاهی در سازمان نظام وظیفه ندارد. زمانی به خاطر این که برادرانت سربازی رفته اند افراد معاف می شوند و زمانی دیگر کسری خدمت وعده داده شده محقق نمی شود.
به عنوان یک سرباز در یک کلام میتونم بگم به سرباز وظیفه به چشم یک کالا نگاه می شود که تاریخ مصرف آن در یگان های نظامی 21 ماه است که باید در این مدت تا جایی که می توان از آن بهره کشید.
معمولا در هر همایشی عناوین مقالات پذیرفته شده را در وب سایت همایش قرار می دهند و مشخص می شود که مثلا مقاله یک فرد رد شده، برای ارائه و یا پوسترپذیرفته شده یا نه. در حالیکه در این همایش اطلاع رسانی به طربقی کاملا غیر معمول و از طریق ایمیل به صاحبان مقاله ارسال می شد. در این نوع اطلاع رسانی همواره بیم آن می رود که مسئولان همایش مقاله فردی را به نام خودشان و یا نزدیکان شان سرقت کنند در حالیکه صاحب اصلی مقاله همچنان فکر می کند مقاله اش رد شده است. این اولین بار است که در طول کار حرفه ام که بیش از 40 مقاله در همایش های علمی ملی و بین المللی شرکت کرده ام به چنین موردی برخورد کردم. اصلا نظام وظیفه را چه به برگزاری همایش؟
چقدر ضایع شده خدمت مقدس سر بازی که به هر کس که بخواهند امتیاز ویا جایزه بدهند به او کسری خدمت می دهند
من یکی از همین زخم خورده هام. شش ماه اززندگیم گذاشتم یک مقاله علمی پژوهشی نظامی آماده کردم...آخرش فقط تایید شد!!این حق نخبه های کشور نیست این طور باهاشون رفتارمیشه.
تازه از اين بدتر اينكه نيروي انتظامي خودش متولي نظم و .... در جامعه هست ولي ...........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار