بازدید 25714
نخستین همایش ملی خدمت سربازی در راه است؛

«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!

اگر از زاویه دید مثبت‌اندیش به ماجرا بنگریم، درک درست مسئولان همایش از دنیای سربازی و ملزومات، بیم‌ها و امیدهای همراه با سربازان، جای تقدیر داشته و باید تأکید کرد که دورنمای چنین همایشی، بسیار مثبت به نظر می‌رسد، زیرا تدارک همایش برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، آنچنان دقیق و کامل بوده که مسئولان حاضر شده‌اند تلویحا اعلام کنند که کسر خدمت می‌تواند بسان جایزه‌ای ارزشمند و بی‌بدیل باشد!
کد خبر: ۳۵۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶ 09 November 2013
«زمانی که یک جوان به سربازی می‌رود، تحولی در وی پدید می‌آید‌ که سبب رشد شخصیت و جایگاه اجتماعی او می‌شود»: این سخنان، پیش درآمد سخنرانی یکی از مقامات در باب محاسن سربازی و در تشریح رویکردهای یک همایش ملی به این منظور است؛ همایشی که جایزه نفرات برگزیده آن، تعارضی آشکار با همین سخنان تعریفی دارد. 

به گزارش «تابناک»، نخستین مرحله از همایش ملی خدمت سربازی در پایان بهمن ‌ماه سال جاری از راه خواهد رسید تا به گفته سردار سیدحمید صدرالسادات، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، پاسخ مناسبی به اظهارات مطرح ‌مبنی بر این که سربازی مانع تشکیل خانواده، ادامه تحصیل، جذب افراد در بازار کار و... می‌شود، داده شود.

این مقام انتظامی افزود: هم‌‌اکنون نقش و جایگاه سربازی‌ در شأن و جایگاهی نیست که شایسته جمهوری اسلامی باشد؛ بنابراین، باید کاری کنیم تا به این جایگاه برسیم؛ باید دلایل مقدس ‌بودن سربازی و اهمیت آن روشن شود و بهترین راه برای‌این امر، بررسی آن با ‌‌استانداردهای علمی است.

«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!

صدر‌السادات تولید ادبیات در حوزه سربازی را از دیگر اهداف این همایش خواند و گفت: این همایش در سه محور کلی «مفهوم، مبانی، اصول و فلسفه خدمت سربازی»، «رویکرد‌ها و کارکردهای خدمت سربازی» و «چگونگی و فرآیندهای مطلوب خدمت سربازی» برگزار خواهد شد و برای شرکت‌کنندگان برگزیده، علاوه بر ‌جوایز ارزنده‌‌، فرصت انتشار مقالات در نشریات تخصصی نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه، کسر خدمت تا سقف شش ماه را از زمره این جوایز ارزنده خواند و گفت: به مشمولان و سربازانی که در این همایش شرکت کرده و مقالاتشان ‌رتبه‌های بر‌تر شود، با هماهنگی ستاد کل تا سقف شش ماه کسرخدمت تعلق خواهد گرفت. این کسر خدمت قابل انتقال به افراد دیگر (مثل فرزند یا برادر) نیست و تنها مشمولان و یا سربازان مشغول به خدمت در پادگان‌ها و یگان‌های انتظامی می‌توانند در این همایش شرکت کرده و در صورت برگزیده ‌شدن از کسرخدمت استفاده کرده و مدت سربازی خود را کاهش دهند.

ناگفته پیداست که ارزش چنین جایزه‌ای که پسوند «ارزشمند» را هم یدک می‌کشد، تنها برای کسانی قابل درک خواهد بود که خدمت سربازی را چشیده باشند؛ به ویژه آنهایی که خیلی پیشتر خدمت را تجربه کرده و یا از زمره سربازان سالهای اخیر باشند؛ آنهایی که دوران خدمت طولانی‌تر را تجربه کرده‌اند و به نیکی می‌دانند کاهش مدت خدمت، ولو به قدر یک ماه و یک هفته تا چه اندازه می‌تواند شادی بخش باشد.

بدین ترتیب آشکار می‌شود که برگزار‌کنندگان این همایش، نه تنها از موضوعاتی که به عنوان عوارض همراه با سربازی شناخته می‌شوند (مثل‌ مانع شدن تشکیل خانواده، ادامه تحصیل، جذب افراد در بازار کار و...)، بلکه بهترین شناخت را نسبت به یکی از خواسته‌های اصلی مشمولان و سربازان (کاهش دوران خدمت به مرور زمان که می‌تواند در آینده به غایتی همچون حرفه‌ای شدن سربازی و حذف دوره عمومی منجر شود) دارند و در سایه این آگاهی‌ها توانسته‌اند جایزه ویژه خود را بهترین عامل انگیزشی برای گردآوری بهترین طرح‌ها، نوشته‌ها، ایده‌ها و... در میان قشر مشمول و سرباز به کار انتخاب کنند.

«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!

به عبارت بهتر، اگر مسئولان دست‌اندرکار این همایش نمی‌دانستند ‌چه چیزی از دید مشمولان و سربازان، ارزنده ارزیابی می‌شود، جایزه ویژه این همایش باید به هدایای نقدی و چه بسا هدایای معنوی همچون سفر زیارتی محدود شود؛ اما «کسر خدمت» انتخاب شده که فارغ از ارزشمندی‌های خاص خود برای قشر درگیر با مقوله سربازی، نه با میلیارد‌ها تومان قابل دسترسی خواهد بود و نه هیچ سفر و جایگزین دیگری می‌تواند معادل آن ارزیابی شود.

اینجاست که اگر از زاویه دید مثبت‌اندیش به ماجرا بنگریم، درک درست مسئولان همایش از دنیای سربازی و ملزومات، بیم‌ها و امیدهای همراه با سربازان، جای تقدیر داشته و باید تأکید کرد که دورنمای چنین همایشی، بسیار مثبت به نظر می‌رسد، زیرا تدارک همایش برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، آنچنان دقیق و کامل بوده که مسئولان حاضر شده‌اند تلویحا اعلام کنند که کسر خدمت می‌تواند بسان جایزه‌ای ارزشمند و بی‌بدیل باشد!

اما با کمی بدبینی‌، درخواهیم یافت که به رغم اطلاع مسئولان از ریز و درشت مشکلات همراه با سربازی، نه تنها اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است، بلکه حتی چنین تدارکی در دستور کار هم قرار ندارد؛ اینجاست که همایش سربازی با همه دورنمای خوبش، به یکی از هزاران همایش دیگری شباهت خواهد یافت که می‌آیند و می‌روند و نه تنها فایده خاصی برای عموم ندارند، بلکه می‌توانند به عنوان کارنامه برخی مسئولان برای توجه به نظرات خیل افراد درگیر با آن ماجرا تلقی شده و نوعی مانع کاذب برای تغییرات لازم و ضروری در آن عرصه‌ها باشند.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۷
انتشار یافته: ۴۶
دوسال عمر یک جوون ...
معافیت 55 تا آخر 64 مشکلات را رفع میکنه
سربازها بهشون برسید.حقوق وغذای خوب بهشون بدید.سلاح وتجهیزات مدرن دراختیارسربازان مرزی قراردهید.1ماه هم کم نکنیداون هم میگذره
پسر من مهندس کامپیوتر بود و توی یک شرکت واقعا خوب کار میکرد و چند جا میخواستنش ولی رفت سربازی اونجا با چند تا قاچاقچی آشنا شد و الان تو کار دلالی و بز خری و.. افتاده من نمیدونم که پسر دسته گل من الان پیشرفت کرده؟
نوع خدمت سربازی در ایران، اثرات آن بر زندگی جوانان و نتایج آن برای نظام، کاملا نمایش دهنده میزان درک مسئولان مربوطه از وضعیت کشور و جوانان است.
١٨ ماه عمرم تلف شد عروسيم عقب افتاد از بازار كار دور بودم حالا كنگره حمايت از سربازي گذاشتن؟كه بعد سربازاي ١٨ سالارو بگذارن لب مرز جلوي اشرار تروريست كسايي كه فقط ٢ بار تو آموزشي با ژ ٣ تير اندازي كردن،اين طوري مي شه كه تو يه كمين ١٤ نفر شهيد مي شن،خدا مارو نجات بده دل هممون خونه
این حرف ها رو من همیشه میشنوم یک سوال دارم یک سرباز با برجی 40 50 تومن حتی پول بیلیط رفت و برگشت مرخصی هاش رو نمیتونه تهیه کنه بعد شما سرباز میگیرید که پول نیروی کار ندید و سرباز بد بخت رو توی بد ترین شرایط و با بدترین برخورد ها باش رفتار میکنید جوان مردم رو خرد میکنید با اسم ساختن نابودش میکنید واقعا جالبه این کار هاتون رو این جوری توجیح میکنید.
تحلیل = عالیییییییییییییییییی
اینجوری که شما نوشتید نیست. اون ۶ ماه به صورت عمومی هست و نه نخبگان. من عضو بنیاد ملی نخبگان هستم و با یک پروژه‌ی تحقیقیاتی و رفتن به دوماه آموزشی کارت پایان‌خدمتم رو گرفتم و خیلی هم راضی بودم از این طرح.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
چه ربطی به همایش داشت متنو بخون بعد نظر بده
پسرهای بدبخت بعد 20 سال درس خوندن و بدون کوچکترین رفاه مالی باید دو سال هم وقت تو سربازی تلف کنن...
بابا شما رو به خدا قسم میدم مدت سربازی رو کم کنید

به قرآن از کار زندگی میتدازه
من 23 سالمه لیسانسه سخت افزار دارم و شاغل هستم اگه دو سال از کارم دور بیفتم معلوم نیس دوباره استخدام بشم یا نه بگذریم از دو سال با ارزش که به هدر میره
باور کنید با کم کردن سربازی برای افراد واجد شرایط بیش از نیمی از مشکلات جوونای هم سن و سال من حل میشه
تا کی باید این شعارها رو بشنویم!؟
تو رو قران دست بردارين
تو كل دنيا جز چند تا كشور ديگه كسي سربازي اجباري نداره كه!
يكي كه زن داره با اين همه خرجو مخارج سربازي جز بدبختي هيچي نداره!
روز به روز غایبین و فراری ها بیشتر می شه تا مقدس بودن این اجباری بیشتر معلوم شود!!
من هم بخش بدبینی را قبول دارم.
خوب الانه که منتقدینه سربازی باید بیان مقاله بدن به طورعلمی نقد کنن به جای اینکه غر بزنن
به امید پیگیری معضل سربازی توسط دکتر رضایی
نمی‌دونم تا کی می‌خواییم اینقدر پس رفت داشته باشیم؟
خدمت سربازی فعلی چیزی جز هدر دادن عمر ارزشمند جوانان نیست.
این را من می‌گویم که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم و سربازی ۲۱ ماهه برایم معضلی جدی است.
رفتار نشان می دهد که سربازی گویا تنبیه یا تبعید است زیرا بعنوان جایزه کسر خدمت می دهند! سربازی افتخار است نه تنبیه.
اومدن معافیت تحصیلی رو برداشتن الان مدرک ارشدم رو از دانشگاه بهشتی گرفتم باید برم 21 ماه اجباری. یه طرح انجام پروژه به جای خدمت هم (از طریق بنیاد ملی نخبگان) گذاشتن که از شیر مرغ تا جون ادمیزاد رو باید بعنوان مدرک نخبگی براشون بفرستی تازه بعد از همه ی اینکارا چند ماه طول میکشه بگن قبولی یا نه !!! یعنی این قدرتی رو که اینا تو الاف کردن نسل ما دارن هیچ کجای دنیا ندارن .
اگر سربازی اینقدر خوب و مقدسه پس برا چی جایزه اش کسری سربازیه؟ یعنی طرف باید بیاد مقاله بده که سربازی خیلی خوبه که کسری بگیره و از این خوبی کمتر بهره مند بشه؟؟!!!
آنچه مسلم است اینکه جوانان ایرانی جز عده ای محدود، هیچ علاقه ای به سربازی ندارند .
سربازی بزرگترین دلیل کاهش ازدواج،بالا رفتن سن ازدواج و بیکاری،و کاهش مهارته مثلا یک پسری که دانشگاهش تموم میشه حداقل!!!!! 23 یا 24 سال داره بعد باید بره سربازی به مدت 21 ماه و تو این مدت بقدری این پسر که با تمام آرزوها و هدفها درس خونده با بدترین حالت ممکن تحقیر میشه!!! بعد تو مدت خدمت سربازی به قدری فشار روحی و کاری ناشی از سربازی و کم خوابی و .... هست که نمی تونه مطالعه داشته باشه و همین درسی که خونده هم بعد از 21 ماه یادش میره و وقتی خدمتش تموم میشه میشه 26 حداقل!!! حالا تو این شرایط(عدم مهارت کاری و فنی،عدم سابقه کاری و... باید شغل دست و پا بکنه پس مجبوره پا روی آرزوهاش بذاره و بره تو یک کارخانه با هزار بدبختی استخدام بشه که بتونه شیفتی کار بکنه تا بتونه مخارج برای ساده ترین ازدواج (20 میلیون !!!!) رو بده سنش میشه 33،34 به بالا بعد اینی میشه که الان می بینید(تازه همه اینها ایده آلهای قبل و بعد از خدمت سربازیه)!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
دقیقا همینه یه سری هم سیگاری میشن اگه شانس بیارن در رن باید قید رویاهاشون رو بزنن دیگه جونی نمیمونه واسشون که بخوان دنبال کار و زندگی باشن.
برای متاهلین هم کسر خدمت سربازی در نشر بگیرید
جناب صدرالسادات خودشون می برن خودشون هم می دوزنداگرهدف کم کردن مشکلات قشر سربازه پس بیان به جای شش ماه کسر خدمت نخبگان برای همه ی سربازان خدمت را یکساله کنن ،مشکلات همه ی جوونا حل میشه ،به نخبگان میتونن امتیازات خاص دیگه بدن
سربازی نخبگی گفتین داغ دل ما تازه شد! بعد از 14 ماه فراهم کردن مقدمات اداری هنوز پروپزال بنده تصویب نشده و هنوز خدمت سربازی بنده رسما شروع نشده! به سه سازمان معرفی شدم متاسفانه هیچ سازمانی رسیدگی و پاسخگویی لازم رو ندارن! اسمش تسهیلات سربازی نخبگان هست در عمل چیزی جز دشواری مضاعف نداره! نمیدونم چه کسی باید پاسخگو باشه
برای کسی که به وطن و خاکش ارزش قایل هست بهترین افتخار خدمت به آن خاک هست.من با مدرک لیسانس و درجه ستواندوم افتخار 20 ماه خدمت در نیروهای تکاور نیروی زمینی در چند جای مملکت را دارم و همیشه هم به آن افتخار میکنم.حرف منو کسانی میفهمند که خدمت کرده باشند.
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
تو دوست داری برو بازم خدمت کن عزیز. ما نمیخوایم خدمت مقدس بریم. تو به جای ما هم برو تا تقدس بیشتری بدست بیاری
ناشناس
| - |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
ما که با مدرک فوق لیسانس ستوان سوم شدیم انگار شما خیلی تکاور بودید که با لیسانس ستوان دوم شدی و دلت بهش خوشه عزیزم.اجباری اجباری درجه ام نمیشناسه
ناشناس
| Australia |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
بستگي داره چه ليسانسي گرفته باشي برادر و الا با مدرك ليسانس ميشه خدمات بهتري به كشور و مردم كرد
الان در شرایط کنونی نیاز کشور به سرباز صفر بسیار بالاست چون تعداد افراد تحصیل کرده زیاد شده و بالتبع اکثر وظیفه ها ، افسر وظیفه هستن و مشاغل مربوط به سربازان صفر خالی مانده است لذا مسئولین باید همچون سابق مدت خدمت سربازی وظیفه های تحصیل کرده را نسبت به سربازان صفر کمتر در نظر گیرند
اگر حقوق سرباز 3 میلیون تومان می بود همه برای اضافه خدمت تلاش می کردند . حالا که مجبوریم مجانی دو سال بی خودی کاری هم نکنیم و عمرمان را تلف کنیم کدام آدم عاقلی از کسر خدمت بدش می آید؟ این قانون به درد 50 سال پیش می خورد که مردم به جز دامداری و کشاورزی چیز دیگه ای بلد نبودند و می رفتند 2 سال غذای مجانی می خوردند و چیزی هم یاد می گرفتند اما الان دنیا تغییر کرده ما هزار جور گرفتاری داریم کدام قانون این حق را به شما می دهد در مورد زندگی ما تصمیم گیری کنید؟
به جای این همه ماده و تبصره یه فکری واسه معافیت متاهلین بیچاره کنید که زندگی های خیلی از خانواده ها روی هواست.....به خدا ثواب داره
بهترین راهکار برای خدمت سربازی ؛ حرفه ای شدن خدمت میباشد .
امیدوارم طرح سرباز حرفه ای عملی شود.
عوض كسرخدمت بكارگيري وجذب اين نيروها درمحلهاي مورزدنيازحتي دردوران خدمت نظام وظيفه
یه پروژه ملی دارم اجام میدم
احتمالا جایی که پروژه را انجام میدم درخواست کسر خدمت تا کل ان را میده ولی واقعا استرس دارم که زمان داوری در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح چه تصمیمی گرفته میشه
یک سال وقتم را گذاشتم روش
انشاله که خیره
لطفا دعا کنید
من در سربازی مجروح گردیدم در رزمایش لشکری و حال هیچ کاری نمی توانم انجام دهم (دست و دوزانو و سرم شکست )هیچ رسیدگی نکردند
من الان بعنوان یک پدر دلهره سربازی پسرم را دارم.
من ۲۸ سالم هست ! بعد از کلی درس و با داشتن زن و بچه مجبورم کارم رو ول کنم و برم سربازی ! اونم توی تهرانی که هزیته ها خانمان سوز هست !! خرج زن و بچه منو کی می ده ؟! این همه می گن حمایت از خانواده اینه ؟! چرا جوون ها ازدواج نمی کنن ؟! چرا کسی بچه دار نمی شه ؟!
فكر ميكنم فقط دوره آموزشي كافي باشه چون بعدش نه غذا دارن بهشون بدن نه جا.بيخودي مابقي عمر بچه ها را تلف ميكنند.البته سربازي براي وطن لازمست ولي نه 24 ماه
با 27 سال سن و مدرك كارشناسي ارشد از بهترين دانشگاههاي ايران بايد 2 سال علاف باشم تا 28-29 ساله بشم
ی فکری به سربازان متاهل امریه لیسانس و... بذارین الان خودم امریه ام اما از هیچکدوم شرایط کسری نمیتونم استفاده کنم باید دو سال تموم خدمت کنم واقعا خدا را خوش میاد!؟
اگه نخبه بودم بهم پروژه میدادن تا سربازیم تموم بشه. بخاطر چند دهم نشدم نخبه. حالا التماس میکنم که آقایون شما بجای اینکه برای انجام پروژه هاتون به بیرون پول بدین، به من کسری خدمت بدین تا مفت انجام بدم. میگن پروژه ای که انجام میدی باید کاربرد نظامی داشته باشه. خب عزیز دلم الان کاربرد عمرانی و صنعتی داشتن بده؟! تو این شرایط یک کار صنعتی یا عمرانی انجام بدم و در ازاش هیچ پولی نگیرم بده؟! پروژه نظامی رو بدین به اهلش و پروژه صنعتی رو که همیشه لنگ میزنیم بدین به امثال من تا مفت مفت مفت انجامش بدیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی