بازدید 25027

فیلمی بهتر از «گذشته» برای معرفی به اسکار ۲۰۱۴ داشتیم؟

تنها فیلمی که پس از انتخابش به عنوان نماینده ایران برای اسکار ۲۰۱۴ به واسطه درخشش در سطح بین‌الملل و برخورداری از امتیازی به نام پخش‌کننده بین‌المللی قوی همچون «سونی پیکچرز» و اکران بین‌المللی و شناخت بسیاری از اعضای آکادمی اسکار نسبت به این فیلم، احتمال لابی برای انتخابش به عنوان نماینده ایران در کمترین سطح ممکن است
کد خبر: ۳۴۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۹ 30 September 2013
معرفی «گذشته» برای جایزه اسکار، یک ۲۴ ساعت جنجالی را در پی داشت؛ ۲۴ ساعتی که با اعتراضات دامنه‌دار برخی همراه شد و سرانجام پاسخ برخی اعضای هیأت داوران را در پی داشت. با این حال، این پرسش پیش روست که آیا اساساً گزینه ایده‌آل‌تر از آنچه برگزیده شد، برای معرفی به اسکار وجود داشت؟

به گزارش «تابناک»، فاطمه معتمد آریا (بازیگر)، مسعود کیمیایی (کارگردان)، بهروز افخمی (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، حسن حسن‌دوست (تدوینگر)، مسعود رایگان (بازیگر)، علیرضا زرین‌دست (فیلمبردار)، حسین معززی نیا (روزنامه نگار و منتقد) و امیر اسفندیاری (نماینده فارابی) دور یک میز نشستند و درباره گزینه ایران برای معرفی به اسکار ۲۰۱۴ تصمیم گرفتند و در پایان «گذشته»‌‌ همان فیلمی که پیش‌بینی می‌‎شد، برگزیده شد.

در واقع اگر فیلمی به جز «گذشته» انتخاب می‌‌شد محل نقد داشت، چرا که هیچ یک از فیلم‌های دیگر که در ‌بیست و چهار ساعت پس از معرفی گذشته فریاد مظلومیت سر داده‌اند، همتراز رقبای دیگر نبوده‌اند و احتمال حضورشان در لیست اولیه نامزدهای اسکار نیز بسیار بعید بود. «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «ملکه» اثر محمدعلی باشه آهنگر به رغم تلاش کارگردانانشان، نتوانسته بودند از عمق کافی برای معرفی در سطح جهانی برخوردار باشند.

در این میان، استدلال‌های عجیبی نیز صورت پذیرفت که برخی از آن‌ها از اساس دچار اشکال بود و نشان از فقر اطلاعاتی برخی کارگردانان داشت؛ برای نمونه، یکی از کارگردانان که در مدیریت پیشین از رانت مالی ویژه‌ای بهره برده بود، خواستار معرفی فیلمی شده بود که اساساً هنوز اکران نشده و طبیعتاً چنین فیلمی کمترین شرط لازم را ـ که اکران بود ـ نیز نداشت؛ بنابراین چگونه می‌توانسته جزو گزینه‌های معرفی به آکادمی برای اسکار ۲۰۱۴ باشد؟!

فیلمی بهتر از «گذشته» برای معرفی به اسکار 2014 داشتیم؟

اما خط و نشان‌های برخی کارگردانان نیز جالب بود و ناگفته نماند ‌که جدی‌ترین آن‌ها خط و نشان ‌باشه آهنگر که در‌ بخشی از سخنانش گفته بود: «به خدا قسم نه سیمرغ فجر نه جایزه جشنواره مقاومت و نه حتی اسکار هیچ جذابیتی برایم ندارند. پارسال در جشنواره مقاومت و قبل‌ترش در جشنواره فجر تیغ‌هایی بر گردنم گذاشتند و من هم دم نزدم. پس بیایید و راستش را بگویید که دلمان نخواست «ملکه» را به اسکار بفرستیم. شما قدرتمند‌تر از من و امثال من هستید و از جاهایی خط می‌گیرید که نمی‌خواهم دهانم را باز کنم و درباره آن بگویم. پس بیخود و بیجهت با دروغ‌پردازی سعی نکنید چهره آدم‌هایی دموکرات را به خود بگیرید».

البته این خط و نشان‌ها ‌شفاف‌ نبود و‌‌ همان تاکتیک «بگم بگم» را یدک می‌کشید؛ اما در کنار چنین مباحثی، شاهد نقدهای قابل بررسی نیز بودیم که مهم‌ترین آن‌ها اشتباه بودن معرفی «گذشته» به اسکار به دلیل فارسی زبان نبودن و رد این فیلم از سوی آکادمی بود. البته برخی نیز این معرفی را توهین به سینمای ایران می‌پنداشتند و با این تعبیر همراهش کرده بودند که این اتفاق، یعنی سینمای ایران هیچ فیلمی در سطح اسکار نداشته و در حال نابودی است و اتهامی نیز مطرح شد که اعضای متأثر از حمایت سونی پیکچرز از «گذشته»، این فیلم را برگزیده‌اند.

اما هم‌اکنون در این زمینه باید به ‌نکته اساسی اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها بحث غیرمنطقی بودن معرفی فیلم با زبان فرانسوی به ‌نمایندگی ایران به اسکار ۲۰۱۲ است. بنا بر قوانین آکادمی، فیلمی که معرفی می‌شود، باید سهمی از «پنج نیروی خلاقه» تولیدکننده فیلم مشتمل بر فیلمنامه‌نویس، کارگردان، مدیر فیلمبرداری، بازیگر و تهیه‌کننده داشته باشد؛ از این نگاه، ایرانیان دست‌کم در چهار بخش نقش‌آفرین بوده و اصغر فرهادی سناریست و کارگردان، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری و علی مصفا بازیگر این فیلم ایرانی هستند.

آیا فیلمی بهتر از «گذشته» برای معرفی به اسکار 2014 داشتیم؟

این که فیلمی تعلق زبانی به آن کشور داشته باشد نیز ‌ضرورت نیست و فیلم «عشق» ساخته میشائیل هانکه به رغم آنکه به جز کارگردانش، تماماً فرانسوی بود و هیچ عنصر غیرفرانسوی نداشت، ‌‌نماینده اتریش به اسکار معرفی ‌و اتفاقاً برای این کشور در چندین بخش نامزد جایزه اسکار شد و در پایان نیز اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان را با وجود ریتم بسیار کندش ـ که «گذشته» نیمی از آن نیز کند نیست ـ از آن خود کرد و این اتفاقات کاملاً طبیعی است و تنها برخی اشخاص هستند که یک دیوار دور ایران کشیده‌اند و هر چه بوی کاهگل و مزه بستنی اکبرمشتی را ندهد، ایرانی نمی‌دانند.

نقد اساسی‌تر اما بر این انتقادات، بحث توهین دانستن معرفی این فیلم به ‌نمایندگی از ایران و القای این پیام است که سینمای ایران در حال نابودی است. حقیقتاً نگاهی به آمار فروش سینمای ایران ـ که سال به سال به ‌شدت در حال نزول است و کاهش کیفیت و تنوع فیلم‌ها که درصد بسیار محدودی را توانسته به سینما بکشد و منجر به تعطیلی برخی سینما‌ها شده ـ چه پیامی جز رو به نابودی رفتن سینما به یاری سیاست‌های چند سال اخیر داشته باشد؟ آیا نباید بپذیریم فیلمی بهتر از «گذشته» نداریم و واقعیت را نمی‌توان با فریاد‌ کمرنگ ساخت؟

در این زمینه باید گفت، تنها فیلمی که پس از انتخابش به عنوان نماینده ایران برای اسکار ۲۰۱۴ به واسطه درخشش در سطح جهانی و برخورداری از امتیازی به نام پخش کننده بین‌المللی قوی همچون «سونی پیکچرز» و اکران بین‌المللی (مزیتی که هیچ یک از رقبا نداشتند) و شناخت بسیاری از اعضای آکادمی اسکار نسبت به این فیلم، احتمال لابی برای انتخابش به عنوان نماینده ایران در کمترین سطح ممکن است، چرا که منطق ایجاب می‌کند این فیلم به اسکار معرفی شود که اتفاقاً چهره کاراکتر ایرانی‌اش مثبت و منطقی به تصویر کشیده شده است.

اما ما بعدها درباره شانس این فیلم برای راهیابی به جمع پنج فیلم بر‌تر و برنده شدن اسکاری دیگر، ‌مصادف با مشخص شدن کامل رقبا خواهیم نوشت، ولی پیش از آن باید اندکی منصف باشیم و آخرین فیلم فرهادی را در دعواهای صنفی‌مان کم ارزش نکنیم و یاد بگیریم نخستین گام برای پیشرفت سینمای ایران، حمایت سینماگران از یکدیگر و ایجاد اتحادی است که هم اکنون آن را نمی‌بینیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۵۸
تابناك جون گذشته هيچ ربطي به سينماي ايران نداره. بابا زبان اين فيلم فرانسويه كجاي دنيا يه همچين رسمي هست آخه ؟؟
يعني يك فيلم اصيل ايراني نبود بفرستن ؟؟
پاسخ ها
دانیال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
فیلم اصیل ایرانی کم نداریم ولی همونجور که گفتی "فیلم اصیل" که متاسفانه مشکل اینجاست که شانسی در اسکار ندارند.
فیلم " گذشته" فرهادی 4 آیتم قوی برای گرفتن اسکار داره:
1- کارگردانی که فیلم قبلیش اسکار برده
2- بازیگر زن این مجموعه شانس زیادی برای بردن اسکار داره(بازیگر زن فیلم "آرتیست" برنده اسکار بهترین فیلم)
3- پخش کننده بین المللی قوی مثل "سونی پیکچرز" که میتونه با لابی این فیلم رو برنده اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی که حساست کمتری نسبت به اسکار بهترین فیلم یا بازیگر یا کارگردان داره بکنه
4- پخش گسترده بین المللی فیلم در 5 قاره که شناخت ها از فیلم رو بالا میبره و نقد های مثبت زیادی رو داشته.
خودت قضاوت کن یک فیلم اصیل ایرانی که تا حالا هیچ جای دنیا دیده نشده و هیچ نقدی روش نشده و با یک کارگردان گمنام بین المللی بیشتر روی داور ها تاثیر میزاره یا فیلم "گذشته" فرهادی با 4 مزیت فوق العاده ای که گفتم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دانیال جان شما هدفتون اسکار یا پیام؟!
خب چه کارایه برای اسکار و خودنمایی از اوون فیلما بسازید دیگه
فیلمی که نتونه جزو کاندید های نهایی قرار بگیره معرفی کردن و نکردنش چه فرقی داره.اینایی که اینقدر از فیلم گذشته انتقاد می کنند جوری وانمود می کنن که اگر فیلمشون بره اسکار حتما جایزه می گیره اما تو این همه سال به جز فیلم جدایی کی جایزه اسکار گرفتیم.باید سلیقه مخاطب بین المللی رو در نظر گرفت نه مخاطب داخلی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
جایزه؟! کدومشون جزو کاندیداها شده ند غیر از بچه های آسمان؟
HADI
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آخه من نمیدونم هدف از شرکت تو اسکار چیه؟ اگه تو اسکار شرکت میکنیم برای جایزه گرفتن که خوب یه پولی به این کمپانیهای فیلم سازی آمریکایی میدیم واسم فیلم میسازن بعدش به اسم ایران میفرستیم اسکار تو چنتا بخشم جایزه میگیره!!!!!!ما هدف گم کردیم...........
حیف فیلم اگه بخوایم اسمشو بذاریم رو "گذشته".. تابی جون نکنه اصغر سیبیل های تورو هم چرب کرده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
!!!!!!!!!!!!!!!
به نظرم دهلیزم فیلم خیلی قشنگی بود، اگه به نظر داوران شایسته ی فرستاده شدن به اسکار رو نداشت حداقل باید جزو دو فیلم نهایی می بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دوست عزیز فیلمی که توی اسکار شرکت میکنه از نظر استانداردهای سینمایی باید واجد یه سری استانداردها باشه، و فیلم هیس و دهلیز فاقد این استانداردها هستند (از نظر سینمایی منظورمه ) .این 2 فیلم به خاطر مضمونهای احساسیشون مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفتند ولی فیلمهای زیاد خوبی نیستند و مخاطبان جهانی رو حتی تا یک ربع اولیه فیلم هم نمیتونن پای پرده نگه دارند.فیلمی مثل گذشته علاوه بر اینکه موضوعش جهان شموله ، نوع روایت و ساختارش هم کاملا استانداردها رو داره و مخاطبان همه دنیا به راحتی نگاش میکنن و ارتباط میگیرند(حالا یا خوششون میاد یا نمیاد)ولی به نظرشون فیلم عجیب غریب و سطح پایینی از یه کشور خاورمیانه ای نمیاد.
درود بر آقای فرهادی و نویسنده مقاله
مقاله تون کاملا منطقی و به دور از احساسی گری بود.
در شرایط فعلی تنها فیلم استاندارد در سینمای ایران همین فیلمه و اگر فیلمی جز گذشته به اسکار معرفی میشد قابل بخشش نبود چون ممکنه به این زودیها دیگه چنین فرصت طلایی واسه ایران پیش نیاد.
دوستانی که میان اعتراض میکنن این فیلم ربطی به سینمای ایران نداره، دقت داشته باشن که نویسنده و کارگردان و مدیر فیلمبرداری این فیلم، که هسته های اولیه و مهم فیلمن(تازه با در نظر نگرفتن بازیگر ایرانی فیلم، آقای مصفا) ، ایرانی هستند و این نشونگر اینه که سینمای ایران انقدری قدرت داشته که تونسته چنین آدمایی رو تربیت کنه و رشد بده و مطرح شدن اونها در عرصه جهانی برای سینمای ایران غرور بر انگیزه.
با آرزوی موفقیت فیلم آقای فرهادی و سربلندی نام ایران
به جای این کارا برن یه فیلمی بسازن که قابل ارائه و دفاع کردن باشه.
میشه بگید دستاورد این جایزه اسکار چیه، یعنی اگه جایزه گرفتیم سینمای ما خیلی خوبه ، ما ملت پیشرفته ای هستیم و...!!!!!
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
اگر جايزه نگيريم سينما خوب مي شه؟ زماني يك سينما پيشرفت مي كنه كه مطرح بشه.فيلم هاش جهاني بشه. ما داريم مي گيم كدوم فيلم بره باز حالا شما اومديد ميگيد كه اصلا نره؟!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
شما حرفتو به چه وسیله ای به دنیا میگی ؟
یك راهش سینما !
سینمایی كه تو دنیا نباشه ، كدوم حرف ما و شما رو به دنیا می رسونه ؟
...
پس بهترینش جا انداختن سینمای ایران در دنیا است .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آقای ناشناس . حرفمون رو جا بندازیم ، نه حرف سونی پیکچرز فرانسه رو :)
در مورد انتخاب اين فيلم واسه اسكار شايد لابي صورت نگرفته باشه، ولي اگه اسكار بگيره يا حتي كانديدا بشه، قطعا و بلاشك با لابي شمقدري بوده!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
:))))))))))))
من فیلم گذشته را دیدم خیلی قشنگ بود حیف که دوبله نشده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
دی وی دی فیلم که چند روزی است پخش شده علاوه بر زبان اصلی و زیر نویس فارسی، دوبله فارسی خوبی هم دارد.
فیلمی که برای خود ایران با زیرنویس فارسی اکران می شه ایرانی هست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
بله ایرانی هست.
وقتی نویسنده و کارگردان و مهم تر از همه تهیه کننده ایرانی باشه فیلم ایرانی میشه
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
فیلم گذشته ایرانیه چون ما غریبه پرستیم. چون تو خارج فیلمبرداری شده پس بهتره
چون هویت و فرهنگ ایران!!!!!! رو نشون میده ایرانیه
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
مگه ايراني بودن يك فيلم به زير نويسه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
واقعا که مگه زبون یه فیلم میگه مال او کشوره!!!
نداشتیم ولی دلم می خواد ببینم خود آقای فرهادی و تهیه کننده فیلم قبول دارند این فیلم ایرانیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
جزو شرایط آقای فرهادی با تهیه کننده این بود که اولویت برای معرفی فیلم به جشنواره ها با ایران است و اگر از طرف ایران مورد قبول واقع نشد طرف فرانسوی مجاز است که فیلم را به نام فرانسه معرفی کند.
نقد خوبی بود
ضمن اينكه نقش و لابي آقاي شمقدري را هم فراموش نكنيد.!!
پیشنهاد میکنم به جای 3000تومن پولی که میخواهید هزینه کنید این فیلم رو بخرید بدید منچ و مارپله بخرید بیشتر سرگرم میشید.واقعا فیلم بی مفهوم خسته کننده تکراری و متاسفم که میگم،مزخرفی بود.بری فرانسه و همچین فیلمی بسازی؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
خب این هم برای خودش یه نظره !
پس خوبیه فیلم اینه كه تونسته شما را وادار به ابراز عقیده كنه .
خیلی از فیلم ها حتی ارزش اظهار نظر هم ندارند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
احتمالا فیلم رسوایی مد نظر شما بوده
به نظر من که این فیلم مانند سایر فیلمهای آقای فرهادی "عالی" بود. به علاوه همانطور که در متن بسیار سنجیده این مطلب نوشته شده، اکران بین المللی این فیلم توسط کمپانی بزرگی مانند سونی پیکچرز مزیت بسیار بزرگی است. زیرا اصولاً باید هر چیزی دیده شود تا بلکه پسندیده شود.
به هر حال اگر فیلمی از سینمای ملی میفرستادید که گوشه ای از زندگی امروز ایرانیان را بیان کند شایسته تر بود در ضمن با فرستادن فیلم سینمایی دربند فرصت میدادید یک کارگردان موفق دیگر به جهانیان معرفی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
آخه دربند تو حد اندازه بین المللی نیست دختر دانشجویی که ضامن دوستش میشه که تازه باهاش آشنا شده خیلی مسخرست
منظورت از منطقی بودن کارکتر ایرانی، همون بی غیرتی نسبت به ناموسش است دیگه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
سینما باید واقعیات را نمایش دهد ( البته با روش متعارف ) .
اصغر تو بهترینی
"...هرچیزی بوی کاهگل و مزه بستنی اکبرمشتی را ندهد، ایرانی نمی‌دانند."

:)))))))))))
دلایل قوی باید و معنوی / نه رگ های گردن به حجت قوی ..
بنده موافق این انتخاب هستم، و میگویم اتفاقا این فیلم فیلمی ایرانی است.
مثال:اگر در اختراع برق یک نفر ایرانی با ادیسون همکاری میکرد باز هم همه می گفتند مخترعش امریکائیست ..اینجا هم فیلم را با اصغر فرهادی می شناسند که ایرانی است
همه می دانند که پشت پرده برخی از این جایزه ها سیاسی است. پس الکی تقلا برای هیچ نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
چشم میریم خونه میخوابیم تا ...........
سعدی جان ادیسون انگلیسی بوده تو مدرسه چی به ما یاد میدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
معلومه مدرسه شما خوب یادتون داده
يك پذيرايي ساده....
فیلمی که از درون بطن سینمای ایران بیرون نیاد واز فیلمنامه تا تدارکاتش ایرانی (منظور شناخت فرهنگ ایرانی) نباشد رو که نمیشه گفت فیلم ایرانی.
اینا فقط میخوان یه فیلم بفرستند که بگن ما هم آره ، میدونیم فیلم چیه.
ولی حیف که هنوز نفهمیدن با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه ، حتی اگر تمام جوائز دنیا رو هم درو کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
این جور كه شما فكر میكن !!!
اصلا" برای چی زنده ای ؟!!!
حالا خوب شد همه اینجا شدن کارگردان و میگن خوب بود یا بد بود.
تابناک این مخاطبان را از کجا پیدا می کنی؟ ببین یکیشون نوشته ادیسون انگلیسیه!!!!!!!!
بدون تعصب فیلم قشنگیه به درستی به مشکلات مهاجر یا وضعیت جامعه فرانسه اشاره میکنه
آقاي ناشناس تو مدرسه شما بايد ياد مي گرفتي كه لزومي نداره تا در مورد هر مسئله اي اظهار نظر كرد چطور به اين راحتي همه در مورد همه چيز مي دن! جالبه واقعن...

پي نوشت: اديسون امريكايي بوده جناب تحصيل كرده
بسیار فیلم زیبای بود انشال.. اسکار رو بگیره
اگه قرار باشه یک فیلم به حمایت از عقاید و آداب و رسوم ما ایرانی ها انتخاب بشه همین گذشته است
تمام ارزشهای پایبندی ما ایرانی ها به خانواده رو تایید میکنه و مشکلاتی که در اثر عدم رعایت این ارزش ها پیش میاد رو به تصویر میکشه بنابراین بهترین انتخاب برای نمایندگی ایران گذشته بود
دیدنش رو جدا بهتون پیشنهاد میکنم
گذشته فیلم قشنگیه ...ولی جدایی چیز دیگری بود.نمی دانم ، شایدم از روی ناچاری گذشته رو فرستاده اند .به نظرمن در حد اسکار یا جدایی نیست.
من تمام اين فيلمها را نديده ام بنابراين نميتوانم نظر شخصيم را بگويم ولي بنظرم بايد به انتخاب هيئت داوري كه بعد از ديدن همه فيلمها ، " گذشته " را انتخاب كرده احترام گذاشت . همين !
بیخیال هم با هم یک صدا
گذشتها گذشته
بهار من گذشته که میروم به سوی سرنوشت
می دونم شاید شانسی نداشته باشه اما فیلم دهلیز هم می تونست باشه فقط حمایت یه شرکت خارجی رو براش می گرفتید کافی بود و از نظر من و خیلی های دیگه فیلم "هیس" باارزش ترین فیلم سال گذشته بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی