بازدید 16877
در حاشیه سیلاب خانمان برافکن در جنوب شرق کشور؛

این مردم هنوز برای فرار از سیلاب چاره‌ای جز گریز به بلندی ندارند!

بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم که «هر چه سنگ است، پیش پای لنگ است»، اما اگر از دید مسئولان اجرایی و یا ناظران به مناطقی بنگریم که هر ساله و به روالی تکراری، دچار عوارض سخت یک نوع طبیعی شده و خسارت می‌بینند، آیا نباید به دنبال کسی بگردیم که باید ‌‌سنگ پیش پای ایشان را برمی‌داشته‌، ولی برنداشته و به فکر برداشتن آن نیست؟!
کد خبر: ۳۳۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴ 09 August 2013
بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم که «هر چه سنگ است، پیش پای لنگ است»، اما اگر از دید مسئولان اجرایی و یا ناظران به مناطقی بنگریم که هر ساله و به روالی تکراری، دچار عوارض سخت یک نوع طبیعی شده و خسارت می‌بینند، آیا نباید به دنبال کسی بگردیم که باید ‌‌سنگ پیش پای ایشان را برمی‌داشته‌، ولی برنداشته و به فکر برداشتن آن نیست؟!

به گزارش «تابناک»، اگر از جمله افرادی باشید که به چگونگی تبدیل باران به سیلاب اندیشیده ‌و می‌خواهید کشف و شهود کنید، چگونه ممکن است سیل آنقدر سریع باشد که برخی نتوانسته از آن فرار کرده و محکوم به جان باختن ‌شوند؟ بنابراین، به مسیری خواهید رسید که ماحصل آن درک اندکی از شرایط زندگی هم‌وطنانمان در جنوب شرق کشور است؛ درکی ناملموس که گویا برای مسئولان چندان حاصل نشده که اگر شده بود، اوضاع مناطقی همچون بلوچستان‌ این نبود.

این مردم هنوز برای فرار از سیلاب چاره‌ای جز گریز به بلندی ندارند!

روزهای میانی هفته گذشته، بارش باران‌های شدید در جنوب استان پهناور سیستان و بلوچستان، بسیاری از هم‌وطنان بلوچمان را دچار مشکلات جدی ‌کرده و خساراتی به همراه آورد که ‌گاه معادل آوارگی برخی خانواده‌های ساکن خانه‌های خشتی، کاه‌گلی و حتی کپر‌نشین بود.

این رویداد نامبارک به سرعت در روزهای بعد و به دنبال جابجایی ابرهای باران‌زا‌ به دیگر نقاط کشورمان نیز کشیده شد تا مردمان شهرهای مرکزی‌تر همچون توابع استان کرمان نیز گرفتار سیلاب‌ شده و‌ گاه خبر برسد که مجبور شده‌اند شب را در گل و لای به صبح برسانند. البته همه سیل‌زدگان اخیر تا این اندازه خوش‌شانس (!) نبوده و آماری از جان باختگان در شهرهای ‌سیل زده هم به گوش می‌رسد که شمارشان به مراتب از آمار چند هزار نفریِ زخم خوردگان این بلای طبیعی کمتر است.

این مردم هنوز برای فرار از سیلاب چاره‌ای جز گریز به بلندی ندارند!

البته هیچ بخشی از این داستان دردناک جدید نیست، به ویژه برای ساکنان بلوچستان. ابر‌ها به سرعت آسمان را تیره می‌کنند و هوا‌شناسی هم نه پیش‌بینی می‌کند و نه اگر کرد، ضرورتی برای اعلام خطر می‌بیند و حتی اگر این ضرورت را احساس کند، راهی برای اعلان خطر در اختیار دارد تا با شروع باران‌های دانه درشت، زمین خشک و سله بسته توان نفوذ را به سرعت از دست داده و آبهای سطحی بر پایه اصل سادهٔ اختلاف ارتفاع به جریان بیفتند و در مسیر اینقدر به یکدیگر بپیوندند تا در ‌‌نهایت سیلی شده و بی‌هیچ مانع، بر زندگی همه جانداران بتازند.

همین ماجرای ساده و چند سطری، اگر با آن روبه‌رو شوید، در عالم واقعیت به اندازه‌ای هولناک و سریع رقم می‌خورد که با گذشت چند روز و بر جای ماندن لاشه حیوانات وحشی، تازه شاید بتوان درک کرد که سیلاب از چه سرعت و شدتی برخوردار بوده است.

این مردم هنوز برای فرار از سیلاب چاره‌ای جز گریز به بلندی ندارند!

کافی است به بلوچستان در جنوب پهناور‌ترین استان کشورمان مسافرت کرده و به جاده‌های آن دقت کنید، تا دریابید‌ برخی از مسیرهای آسفالته (و نه راه‌های بی‌بهره از این نعمت اولیه) در بخش‌های متعددی‌ به گونه‌ای عجیب فرو رفته و از جنس بتن ساخته شده‌اند؛ ساختاری عجیب که حدس زدن درباره چرایی به‌کارگیری این روش در ساخت آن، به ویژه در موقعیت کویری منطقه بسیار دشوار خواهد بود، ولی آشنایی به باران‌های سیل‌آسایی که هر ساله در منطقه می‌بارد، حدس کارکرد این فرورفتگی‌ها را آسان‌تر خواهد کرد.

این ساختار قدیمی که جایگزین پل شده، در حقیقت مکانیزمی برای حفط راه ارتباطی پس از گذر سیلاب‌های مخرب بوده و این گونه کار می‌کند که در مسیر عبور آب‌های طغیانگر ساخته شده تا وقتی مسیر زیر آب رفت، به رغم قطع شدن جاده در این نقاط، سیلاب نتواند جاده را ویران کند و با خود ببرد تا با پایین رفتن آب، جادهٔ ناهموار قبلی حفظ شده باشد؛ مکانیزمی ابتدایی که چه بسا با توجه به پیشینه اجرا، بهترین و ارزان‌ترین راهکار برای حفظ راه ارتباطی، پرهیز از ساخت پل و... بوده است.

این مردم هنوز برای فرار از سیلاب چاره‌ای جز گریز به بلندی ندارند!

البته این همه راهکار پیش بینی شده برای مقابله با سیلاب هر ساله هم هست که اگر نکاتی همچون خانه‌های کپری و سطح پایین رفاه مردم منطقه به آن افزوده شود، حاصل کار این خواهد شد که با آغاز باران‌های سیل‌آسا، هر کسی پای دویدن داشته باشد، به ارتفاعات خواهد گریخت؛ رویدادی که شاید باور ناپذیر به نظر برسد، ولی متأسفانه کاملا واقعی است.

این صحنه‌های تلخ که هرگز به زبان تصویر روایت نشده و بازتابی در رسانه ملی پیدا نمی‌کنند، هر ساله در بسیاری از نقاط کشورمان تکرار می‌شوند و اینقدر این رنج پیاپی برای مردم سختی کشیده عادی شده که هیچ کدامشان به دنبال فریاد زدن درد نیست.

کافی است از شهر نام‌آشنا و مشهوری همچون چابهار، کمتر از یک ساعت رانندگی در محورهای دور و اطراف را به جان بخریم تا به شهر‌ها و روستاهایی برسیم که‌ گاه حتی از نعمت برق هم محروم مانده‌اند، چه برسد به نعمت‌های مدرنی همچون گاز، تلفن، ساختمان مدرسه و ...!

رودخانه هیچان؛ آیا طغیان کردن رودخانه ای با این حجم از رسوبات انباشته شده در بستر، غیر مترقبه است؟!
رودخانه هیچان؛ آیا طغیان کردن رودخانه ای با این حجم از رسوبات انباشته شده در بستر، غیر مترقبه است؟!

این سطح از زندگی‌ نه با فاصله گرفتن از شهرهای پر آوازه مانند چابهار، که تقریبا به گونه‌ای مشابه در بسیاری از توابع شهر‌ها و شهرستان‌های جنوب شرقی کشور قابل تعمیم بوده و کاملا رواج دارد تا هر ناظری را به فکر فرو ببرد که چگونه است به رغم پیشرفت‌های متعدد به وقوع پیوسته، نه تنها سطح رفاه این مردمان تغییر چندانی نکرده، بلکه حتی تدابیر مقدماتی برای رهایی این هم‌وطنانمان از بلایایی طبیعی رایج و تکراری به کار بسته نشده است؟

گویا نه تنها سهم این مردمان در کارهایی همچون محرومیت زدایی، ساخت و ساز‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهره‌مندی از امکانات و... مغفول مانده، بلکه دوری از مرکز، کاری کرده که مشکلات ابتدایی‌تر ایشان مانند بی‌بهره بودن از سیستم‌های ساده زهکشی آب و یا حتی ساده‌تر، لایروبی آبراهه‌ها و رودخانه‌ها، حتی در سفرهای متعدد استانی در دولت اخیر هم، دیده نشود تا بارش‌های هر ساله در منطقه به وقوع حادثه‌ای غیر مترقبه (!) گره بخورد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳۰
دستتان درد نکند خدا همیشه پاداش خیرتان بدهد خیلی خوب بود بیشتر به این مشکلات بپردازید . از لرستان هستم
رسانه ملی جز زیبایی و خوشبختی و آرامش چیزی نمی بیند. این است زیبا بینی!!!!!!!!!!!!!!
شبکه استانی فقط اخبار مصر و سوریه را نشان میدهد و از هوا هم جز خبر خوب چیز دیگری نمیگویند مبادا فکر مردم ناراحت شود... میگویند حالا که نیامده هر وقت سیل شد یه عده میمیرند و بقیه از اول شروع میکنند...خدا بزرگه
تا وقتی مسئولین از قومی گرایی دست برندارند این مشکلات حل نمیشود در جایی سد ساخته اند و مردم را آواره کرده اند و در جایی سد نساخته اند و مردم را آواره کرده اند . نیاز به دقت بیشتر مسئولین ضروری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
آی گفتی قربون دهنت دولت باید به تمام مردم ایران با یک نگاه امکانات بدهد واقعا امکانات در استان سیستان و بلوچستان کم میباشد.
چرا به این استان توجهی نمیشود آنها هموطنان خوب ماهستند،ازدولتمردان خواهش میکنم به مرزنشینان بخصوص بلوچستان بیشتر توجه کنند.
هنوز کپرنشین داریم؟!
بر دولت است رسیدگی جدی کند بر رفع سریعتر مشکل بلای سیل، خدایا جز دعا کاری از دست من ساخته نیست کاش آنجا بودم و کمک می کردم، شرمنده.
نمایندگان منطقه بلوچستان درد این مردم سیل زده را به گوش مسولین برسانند ....واقعا اگه همچون سیل وتلفاتی در مناطقی از شهرهای بزرگ مثل تهران اتفاق میفتاد مسولین اینطوری عمل میکردند....خدا بزرگه
مردم این استان محروم مانده اند و خواهند ماند تنها راه بها دادن به مردم این منطقه است تا با برنامه ریزی بلند مدت بر مشکلات فایق شوند دولت جدید حتما باید به فکر تقسیم این استان پهناور باشد
با توجه به عدم وجود رودخانه های دایم و بارندگی کم و خشکشالی های طولانی لازم است با احداث دریاچه های مصنوعی و بدام انداختن آبهای جاری موقت واقداماتی از قبیل ساخت دیواره های سنگ چین دستی عملیات آبخیزداری و کاهش سرعت روان آبها اجرا شود تا هم ذخایر آبی بزرگ داشته باشیم و هم از خطرات سیلابها جلوگیری کنیم نه این که منتظر بروز بلایای طبیعی باشیم.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
باسلام به همه مردمن خوب بلوچستان.بنده افتخار حدود دوازده سال مسئولیت در شهرستانهای این منطقه را دارم.انصافا کارهای عمرانی خوبی در این منطقه شده ودر حال شدن هستن که در دیگر مناطق کمتر هست که باید قدر دان این نظام بود - دروهله اکثر شهرهای این منطقه بافتی فرسوده و فاقد هرگونه کانال کشی بوده که با کوچکترین باران سیل تمام مناطق را می گیرد- مرحله بعد احداث ساختمان در مسیر اصلی رودخانه ها ویا میتوان گفت تغییر کاربری رودخانه با توجه به چند سال خشکسالی به منازل مسکونی که اکثرا بدون مجوز ساخته شده اند یعنی به جرات میتوان گفت کم بارشی در این استان به مصلحت خودشان هست وخدا خیلی دوستشان دارد چون بارش چند ساعته مساوی با سیل وبی خانمان کردن مردم.
میثاق
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
جناب محمد رضا:
میشه بفرمایید که چه کارهای عمرانی خوبی در این منطقه شده؟؟ انصافا در قیاس با دیگر استانها هیچ کاری نشده. یا شاید شما شمال استان خدمت کردی.
مسولین فقط تهران و اطراف را میبینند به نقاط دور افتاده کشور کاری ندارند چقدر این مردم مظلوم هستند
ازسال 87تاالان،به بیش از 10 شهردراستانهای سیستان مازندران گلستان کهکیلویه نامه نوشتم واعلام امادگی جهت مطالعات جمع اوری ابهای سطحی وهدایت سیلاب دادم (شهرداریهاواستانداریها)ومتاسفانه دربیشترانهاعده ای ازهموطنانمان هم کشته شدندولیکن به بهانه نداشتن اعتبارمطالعاتی میسرنشد.
نوشتن این مطالب دردی از این مردم مظلوم دوا نمی کند شما باید با دید بازتری به مسائل بپردازید بطور مثال سازمان مسئول این امور کدام سازمان است ایا دراین سازمان فقط به اندازه انگشتان یک دست کارشناس با تجربه با حداقل پنج سال سابقه وجود دارد کارشناسا ن ان سازمان چندروز درسال را دراین مناطق محروم حضوردارند و...ان زمان به علت بروز این مشکلات بیشتر واقف خواهید شد ومتوجه خواهید شد که انها فقط باید به خدا توکل کنند .
سال هاست که ماچرا بلایای طبیعی میشویم!! و باهربار دچار شدن غافلگیر شده به چه کنم چه کنم می افتیم!! انگار نه انگار که !ما قرن هاست در این سرزمین زندگی میکنیم!! انگار تازه ایران را کشف کردیم واز شرایط طبیعی آن بی اطلاعیم!! چه خوب بود که در جاهایی مثل بلوچستان که اقلیم کویری دارد در زمستان ازبارندگی کم آن نهایت استفاده رامیکردیم!( منظورذخیره. آب به روش های گوناگون است) وبا درختکاری ومالچ پاشی هم به اکوسیستم ومردم آنجا کمک میکردیم وهم بااینکار میشد جلوی سیلاب ها و پیشرفت کویر به مرکز ایران را گرفت، یا با مدیریت آبهای سطحی و زیر سطحی ویا با مدیریت واستفاده ازپساب های شهری به کمک این استان محروم میرفتیم وچهره استان رااز فقر پاک میکردیم اونجا را تبدیل به یکی از قطب های کشاورزی ایران مینمودیم تا هم وطنان بلوچ ما. برای امرار معاش گرفتار قاچاق موادمخدر وگازوییل نشوند
سلام
بله همچنان کپر نشین داریم.
راه حل تقسیم استان نیست.
راه حل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست.
مساله قومی گرایی نیست.
راه حل مساله چیز دیگریسیت که اگر ذره ای امید به درج آن بود لختی دریغ نمی کردم، فقط امیدوارم که مسئولین به اندازه همان کسانی که در زمانشان این جاده های بتنی برای این مردم صورت گرفت به فکر مردم باشند و برای این مملکت از هیچ کوششی مضایغه نکنند.
این مشکلات مربوط به همه استان های جنوبی و کویری می شود ومتاسفانه نمایندگان این اقشار جامعه که برآمده از شهر ها هم هستند در فکر چاره نیستند و با رسیدن به مجلس درگیر مسائل دیگر می شوند.
نویسنده محترم کمی هم انصاف داشته باشید.
هشدارهای متناوب و پی درپی هواشناسی در مورد سیلاب و افزایش حجم آب رودخانه های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس به طور پیوسته از شبکه های مختلف صدا و سیما بوسیله مجریان خبر هواشناسی پخش شد. شما توجه نفرمودین
من متعجبم از نمایندگان محترم استان مگر شما از دل این مشکلات رای جمع نکرده اید مگر انگشت پینه بسته ان مادر را به یاد نمی اورید که بر تعرفه اثر گذاشت وبا قامتی خمیده وکمری بسته به چادر امد ونام تورا در صندوق انداخت به امیدی که تو یاد اور محرومیتم در مجلس شورا باشی
فکر نمی کردم کسی به فکر بلوچ باشد
تابناک ممنون
به نظر من ساخت مناطق مسکونی از دیوارهای پیش ساخته که آب به آنها آسیب نمی رساند و قیمت بالایی هم ندارد می واند در کاهش خسارات مالی وج جانی سیل در این مناطق کمک کند
امید وارم دولت محترم هر چه سریعتر برای نجات مردم مطلوم فکری به کند انشائ ء الله
به نظر من تمام ارگانهاي دست اندر مجموعه مديريت بحران استان به خاطر تجارب ساليان زياد و مرسوم بودن اينگونه بارندگيها و جاري شدن سيلاب در استان امادگي لازم را داشته و خوب عمل كرده و مي كنند ولي متاسفانه بعضا مردم به هشدارها بي توجه بوده و اين قبيل اتفاقات جاني ناگوار بوقوع مي افتد. اگر دقت كنيم هشدار هاي هواشناسي استان از چند روز قبل وقوع انرا اعلام كرده بود.
هواشناسی یک هفته قبل از بارندگی اطلاعیه 72 ساعت قبل اخطاریه به مجاری ذیربط وهر شب نیز خبر استانی و..... اطلاع رسانی نموده است متاسفانه تعداد اندکی جدی نگرفته و بی احتیاطی نمودند خانه ههیی که در مسیر رودخانه ها ومسیلها بودند باید قبل از بارندگی مسولین با همکاری مردم دقت میکردند وظیفه هواشناسی اطلاع رسانی میباشد که انجام شده است
باسلام
بعد از هر حادثه دكتر و مهندس و كارشناس زياد مي شود لطفا قبل از وقوع مقاله و تذكر و ياداوري نماييد پس از حادثه معما حل شود اسان شود ميشود
با سلام من کارمند هواشناسی زاهدان هستم در این مقاله متاسفانه بیان شده که هواشناسی نه پیش بینی کرده نه اعلام و...
اولین اطلاعیه مرکز پیش بینی در مورد این بارندگی در تاریخ 6/5/92
دومین اخطاریه جوی شماره 4 در تاریخ 12/5/92
سومین اخطاریه جوی شماره 5 در تاریخ 13/5/92
چهارمین اخطاریه شماره 6 در تاریخ 15/5/92
پنجمین اخطاریه در تاریخ 19/5/92 صادر و به مدیر کل مدریت بحران استان و فرمانداری های مربوط فاکس شده است در صورت نیاز تمامی اخطاریه ها موجود می باشد.
نمی دانم متاسفانه چرا وقتی مشکلی پیش می آید هر کس سعی می کند تقصیر را به گردن افراد دیگر بیندازد
با سلام
هر ساله در تابستان ما در منطقه مان وقوع بارندگي ها را داريم واين خطرات وخسارات ناديده گرفتن هشدار دستگاههاي ذي ربط تجربه ودانش بزرگان و ريش سفيدان ما را مي رساند عزيزان بزرگان باتجربه هيچ وقت خانه هاي خود رادر مسير رودخانه هاي فصلي نمي ساختند دانايان ما هيچ وقت با وسيله نقليه خود به درون سيلاب نميرفتند تا دچار آسيب شوند. چرا با دست خودمان نعمت وبركت خداوند را در اين روزهاي عزيز (عيد) به قهر خدا تشبيه مي كنيم خدا هيچوقت بد بنده خود را نمي خواهد اين ماهستيم كه باتكبر وغرور براي نعمت خدا را به بلا تبديل ميكنيم در اين چند هفته گذشته بارها اخطار اين سيلابها را از تلويزيون و راديو ديدم وشنيدم امروز علم پيشرفت كرده چرا ما عقب باشيم واقعاً چرا؟
سلام 13 روز است درشهرستان خاش بارندگی وجود دارد امار هواشناسی دقیق نیست چون دربیشتر مناطق ایستگاه هواشناسی وجود ندارد.
من در زاهدان زندگی می کنم،هواشناسی هشدار داده ولی مردمی که در کپر زندگی می کنند یا برق ندارند،تلویزیون هم ندارند که این هشدارها را بشنوند،ضمنا هشدارهای هواشناسی کلی هست،مثلا یک منطقه بزرگو اعلام می کنه ......حالا حتی اگه هشدارو بشنوند،وقتی هیچ راه حلی ارایه نشه و هیچ امکاناتی نداشته باشن،چکار می تونن بکنن، وقتی خونه هاشون و.......همه چیز به خاطر محرومیت غیر استاندارده چکار می تونن بکنن...........
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی