بازدید 34248
«پنجمعه» با «تابناک»

از نقش‌آفرینی نیکی کریمی تا نغمه سه تار استادِ اساتید + فیلم

این هفته 15 دقیقه از تک نوازی سه تار استاد صفوت، استادِ علیزاده، مشکاتیان و ذوالفنون که بسیار کم یاب است و مربوط به سال 1341 می‌شود، اختصاص داده ایم... اگر دوست ندارید، ذهنیتی که نسبت به مهرجویی دارید خراب شود به تماشای «چه خوبه برگشتی» ننشینید!... نمایش "شام با دوستان" نوشته دونالد مارگولیز به کارگردانی آیدا کیخایی و بازی نیکی کریمی، بهناز جعفری، زهره جواهری و امیر دلاوری را می‌توانید به تماشا بنشینید...
کد خبر: ۳۲۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳ 30 May 2013
در هشتمین روز خردادماه 1392، فضای فرهنگ کشور کاملاً تحت الشعاع فضای انتخاباتی قرار گرفته و هرچه به روز برگزاری انتخابات نزدیک شویم، نشانه‌های این اتفاق بیش از پیش نمایان می‌شود و نخستین نشانه‌ای چنین فضایی، کاهش و لغو کنسرت‌های موسیقی و بی‌رغبتی سینماگران به اکران فیلم‌هایشان در این ایام است اما همچنان پیشنهادهایی برای این آخر هفته پیش رویتان است که در «پنجمعه» گرد آمده است.

به گزارش «تابناک»، این آخر هفته نیز همچون هفته پیشین فیلم‌هایی که در پی فروش‌های میلیاردی هستند، اکران نمی‌شود و کنسرت جدی نیز اجرا نمی‌شود و همچنان عمده برنامه ها در گالری‌ها و مجموعه‌های اینچنینی متمرکز است؛ بخشی از این فضا به هنرمندان بازمی‌گردد که ترجیح می‌دهند در این ایام که همه اخبار تحت الشعاع فضای انتخابات است، برنامه‌هایشان را اجرا نکنند و در حاشیه قرار نگیرند.

این هفته شهاب حسینی درخواست تولید نخستین فیلمش را تحت عنوان «ساکن طبقه وسط» که هشت سال پیش محمدهادی کریمی نوشته را داده و با صدور مجوز ساخت، این نخستین اثری بلند سینمایی خواهد بود که حسینی پشت دوربین و روی صندلی کارگردانی خواهد نشست و البته بعید به نظر می‌رسد این تجربه موفق تر از «سوت پایان» نیک کریمی باشد که اتفاقاً شهاب حسینی نیز در آن نقش آفرینی کرده بود.

از اتفاقات جالب این هفته می‌توان به کنسرت همایون شجریان در مراکش اشاره کرد که در ادامه‌ کنسرت‌های خود در خارج از کشور، روز بیست‌وششم ماه می، پنجم خردادماه ۹۲، به‌همراه برادران پورناظری در "شالة" مراکش به روی صحنه رفت. تهمورث پورناظری، سهراب پورناظری و حسین رضایی‌نیا، شجریان را در این کنسرت همراهی کردند.

این اجرا که نخستین کنسرت مستقل همایون شجریان در قاره‌ی آفریقاست، در قالب دوازدهمین دوره‌ی فستیوال موسیقی "موازین - ایقاعات عالم" برنامه‌ریزی شده است. جشنواره‌ی بین‌المللی موازین هر ساله تحت حمایت پادشاه مراکش، با شرکت موسیقی‌دانان نامدار جهان، استعدادهای جوان، و ستارگان نوظهور مراکش در چند شاخه‌ی جداگانه برگزار می‌شود. امسال دوره‌ی دوازدهم این جشنواره طی ۹ روز، از سوم تا یازدهم خردادماه به اجرا درمی‌آید.

کنسرت همایون شجریان با همراهی گروه سیاوش در مالزی نیز برگزار می‌شود.  این خبر در حالی خوشحالی ایرانیان مقیم مالزی را به همراه داشته است که هنوز بلیط فروشی برای آن آغاز نشده است اما گفته شده است که بلیط‌های این کنسرت بین 50 تا 200 رینگیت قیمت دارند(در حال حاضر هر رینگیت مالزی چیزی حدود 1180 تومان است).

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

جشنواره‌ «اتنوپورت» لهستان نیز میزبان کیهان کلهر(نوازنده کمانچه)، علیرضا قربانی(خواننده کلاسیک) و علی قمصری(نوازنده تار) می‌شود. طبق برنامه اعلام شده توسط ستاد این جشنواره، کیهان کلهر ابتدا در تاریخ 17 خرداد ماه سال جاری (۷ ژوئن 2013) به همراه اردال ارزنجان نوازنده باقلاما و موسیقیدان مطرح کشور ترکیه، به روی صحنه می‌رود و فردای آن روز؛ علیرضا قربانی، علی قمصری، سامان صمیمی و هژار زهاوی، پروژه‌ی رومی را با آهنگسازی قمصری در سالن Grand Hall اجرا خواهند کرد.

اما مهم ترین اتفاق هفته، آیین بزرگداشت «داریوش صفوت» با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی به منظور بزرگداشت مقام هنری وی است که همین امروز برگزار می‌شود و به همین مناسبت، موسیقی «پنجمعه» این هفته 15 دقیقه از تک نوازی سه تار استاد صفوت که بسیار کم یاب است و مربوط به سال 1341 می‌شود، اختصاص داده ایم.


ذهنیت‌تان را نسبت به مهرجویی خراب نکنید!

«چه خوبه برگشتی» بی‌شک یکی از ضعف ترین و شاید حتی بتوان گفت بدترین فیلم کارنامه داریوش خان مهرجویی است. فیلمی که از حداقل‌هایی که در سینمای ایران نیز ذکر شده برخوردار نیست و اگر عنوان می‌شد فیلم توسط یک کارگردانِ فیلم اولی ساخته شده، قطعاً با حجم نقدهای آتشینی که نوشته می‌شد، یک کتاب 1000 برگ قابل چاپ بود اما منتقدان با وجود نقدهای پراکنده‌ای که بر این ساخته و مسیری که استاد در پیش گرفته، مراعاتش را کردند اما به نظر می رسد خود مهرجویی مراعات خودش را نمی‌کند!

از نقش‌آفرینی نیکی کریمی تا نغمه سه تار استادِ اساتید + فیلم

بی‌شک اگر سینمای ایران به قدر کفایت حرفه‌ای بود، داریوش مهرجویی ترجیح می‌داد این فیلمش هیچ گاه اکران نشود اما واقعیت آن است که چنین گفته‌هایی شبیه ایده‌آل‌ها است و داریوش مهرجویی نیز فیلمش را یک اثر جدی و دارای انسجام روایی، بازیهای خوب و کارگردانی در سطح ایده آل می‌داند و اینها دقیقاً همان نقاط ضعف فیلم آخر استاد است.

«چه خوبه برگشتی» علاوه بر آنکه پسرفتی برای مهرجویی است، یکی از بدترین نقش آفرینی‌های حامد بهداد را نیز در خود دارد و بر همین اساس توصیه می‌کنیم اگر دوست ندارید، ذهنیتی که نسبت به مهرجویی دارید خراب شود به تماشای این فیلم ننشینید و تصویر استاد بگذارید به همان شکل با «اجاره نشین‌ها»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان» و «آپارتمان نشین‌ها» دست نخورده و مقتدر در پشت دوربین در ذهنتان باقی بماند. با همل به این توصیه جزو چندصدهزار نفری نخواهید بود که با تکیه بر سوابق مهرجویی و کستینگ متنوع فیلم به تماشایش می‌نشینند و پس از پایان سانس با پشیمانی سالن را ترک می‌کنند.

از نقش‌آفرینی نیکی کریمی تا نغمه سه تار استادِ اساتید + فیلم

این هفته اما فیلم «نورهای سرخ / Red Lights» در «سی دقیقه» تابناک منتشر خواهد شد که می‌توانید پیش از ظهر روز جمعه مشاهده کنید. ستاره این محصول مشترک سال 2012 سینمای آمریکا و اسپانیا، رابرت دنیرو است که نقش متفاوتی را در این فیلم ایفا کرده و توانمندی فوق‌العاده را از خود به نمایش می‌گذارد. این فیلم درباره یک روانشناس و دستیارش است، که این دو روی فعالیت های ماوراء الطبیعی تحقیق می کنند. اما در حین انجام تحقیقات ناگهان سر و کله یک جادوگر روانی که به مدت 30 سال ناپدید شده بود پیدا می شود و باعث بروز اختلافات شدیدی میان دو محقق می شود.

رودریگو کورتس کارگردان «نورهای سرخ» از منتقدان امتیاز دلچسبی نگرفته اما از گروه‌های عمومی تر، امتیاز 6.1 از 10 گرفته که فیلمی با چنین امتیازی معمولاً از کیفیت خوبی برخوردار است، هرچند همیشه استثنایی‌هایی وجود دارد، به خصوص در حوزه فیلم که سلیقه نقش اساسی ایفا می‌کند.


به بزرگداشت استادِ ذوالفنون و علیزاده بروید و سالار عقیلی را در وحدت دریابید

آیین بزرگداشت استاد «داریوش صفوت» با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی به منظور بزرگداشت مقام هنری وی پنج شنبه 9 خرداد‌ماه جاری ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود؛ برنامه ای که دعوت تان میکنیم از دست ندهید و یاد کنید از استادی که بزرگ ترین سه تار نوازان معاصر شاگردانش بوده اند و از میان آنها جلال ذوالفنون و حسین علیزاده را بیش از سایرین می شناسید. در این برنامه حسین علیزاده، شهرام ناظری، مهدی ستایشگر، علی اکبر شکارچی و... درباره تاثیر آثار داریوش صفوت در موسیقی ایران و حفظ و اشاعه موسیقی سنتی کشور و....به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

این مراسم همزمان با عبور از چهلمین روز درگذشت استاد صفوت برگزار می‌شود و او سال‌ها مدیر گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران و بنیان‌گذار مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم بود. به گفته برخی محققین تأثیرگذار‌ترین شخصیت در موسیقی ایران در پنجاه سال گذشته بوده است ولی از این‌ها مهم‌تر او معلم اخلاق و معنویت بود. تقریباً از 1322 تا 1388 یعنی حدود شصت و پنج‌سال در زمینه هنر موسیقی فعالیت کرد و بیش از چهل سال از این مدت به باوری رسیده بود که آن را با زبان موسیقی و فلسفه و ادبیات و ... بیان کرد و دست آخر هم آن را بر سنگ مزارش نوشت: «موسیقی با روح ارتباط دارد و روح با خدا».

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

همچنین کنسرت بزرگ گروه كيوان ساكت و سالارعقيلی 18 و 19 خردادماه در تهران برگزار می‌شود. این کنسرت موسیقی ایرانی با هم نوازی اساتید موسیقی خراسانی روزهای 18و19 خرداد ماه در تالار وحدت تهران به روی صحنه می‌رود. از جمله حاضران این کنسرت ذوالفقار عسکریان نوازنده 82 ساله است. این کنسرت روزهای 18 و 19 خردادماه ساعت 21.30 توسط ایران کنسرت برپا می‌شود و قیمت های بلیت های این کنسرت به مراتب ارزان تر از کنسرت های با میزبانی برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران عرضه شده است؛ پیشنهادی که می‌توانید برای هفته آینده در پی اش باشید.

در همین فرهنگ سرای ارسباران، نشست پژوهشی بررسی «شیوه‌های ساخت و نواخت ساز کمانچه در یکصد سال اخیر» با حضور احمد رضا میر هاشمی (نوازنده کمانچه) و مازیار کربلایی(سازنده کمانچه) روز جمعه 10 خرداد ساعت18:30 برگزار می‌شود. در این برنامه شیوه‌های نوازندگی با پخش نمونه‌هایی از آثار اجرا شده توسط منتقدین این ساز بررسی خواهد شد. همچنین از آنجا که اجرای موسیقی در سبک‌های متفاوت نیازمند سازهای مختلف است، شیوه های ساخت ساز کمانچه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در آثار موسیقایی تازه نشر یافته نیز آلبوم موسیقی  آلبوم موسیقی «مسافر سهراب» با صدای بهمن سلحشور و دکلمه فاطمه معتمدآریا به بازار موسیقی رسیده که جزو شنیدنی ها است. موسیقی «مسافر سهراب» نیز بر عهده محمدرضا احمدیان بوده است.  برای کلام این آلبوم نیز از سروده‌های سهراب سپهری استفاده شده است و همایون رحیمیان(ویلن)، ابراهیم لطفی(ویلن)، خاچیک بابایان(ویلن)، ارسلان کامکار(ویلن)، کریم قربانی(ویلنسل)، سیاوش ظهیرالدینی(آلتو)، بهروز کافی(آلتو)، علیرضا خورشیدفر(کنترباس)، زنده‌یاد آندرانیک آرزومانیان(پیانو) و محمدرضا احمدیان (سینتی سایزر) در این اثر نوازندگی کرده‌اند.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

«همراه شوپن» با پیانونوازی فریماه قوام‌صدری از تازه های نشر موسیقی است. این آلبوم از آثار علیرضا مشایخی است و فریماه قوام‌صدری که ویرایش بسیاری از آثار پیانویی وی را برعهده داشته، در این اثر هنرنمایی کرده است. این آلبوم از آثار علیرضا مشایخی است و فریماه قوام‌صدری که ویرایش بسیاری از آثار پیانویی وی را برعهده داشته، در این اثر هنرنمایی کرده است. بخش بزرگی از آثار پیانوی مشایخی نیز همراه یا بدون ارکستر، توسط وی اجرا و ضبط شده است. قطعه‌ «همراه شوپن» به پیشنهاد پیانیست برجسته، گاگیک بابایان، تصنیف و به او تقدیم شده است. این اثر مجموعه‌ای فشرده از متنوع‌ترین شیوه‌های بسط چندفرهنگی است.

همچنین شخص  علیرضا مشایخی نیز جدیدترین اثر خود را با عنوان «باغ‌های نیشابور» روانه بازار موسیقی کرد. این موسیقیدان مدرنیست در اثر جدید خود از هنرنمایی ارکستر مجلسی ایران به رهبری ایوو مالک، ارکستر کامراتا بوداپست به رهبری منوچهر صهبایی و گروه سازهای کوبه‌ای کنسرواتوار نوور به رهبری خودش بهره برده است.  پری برکشلی نیز با پیانونوازی خود در «باغ‌های‌نیشابور» همکاری داشته است.


به تماشای بازی پیام دهکردی و نیکی کریمی بنشینید

آخر هفته به تماشای نمایش "مرد بالشی" به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی بنشینید که اجرای خود را به تازگی در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. نمایشنامه "مرد بالشی" نوشته مارتین مک دونا نمایشنامه‌نویس ایرلندی است که در این اثر نمایشی به موضوع کودک‌آزاری اشاره داشته است.

محمد یعقوبی از کارگردان‌های شناخته‌شده تئاتر است که در طول سال‌های گذشته آثارش علاقمندان بسیاری را به خود جلب کرده و دوستداران تئاتر منتظر هستند هر چند ماه یکبار نمایش دیگری را از یعقوبی و گروه تئاتر "این روزها" بر صحنه‌های نمایش ببینند.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

علی سرابی، پیام دهکردی، احمد مهران فر و نوید محمدزاده بازیگران "مرد بالشی" هستند. این نمایش ابتدا قرار بود به کارگردانی آیدا کیخایی در تالار حافظ روی صحنه برود اما به دلیل برخی مشکلات اجرای آن به تماشاخانه ایرانشهر موکول شد. بازی‌های جذاب و حساب‌شده هر چهار بازیگر نمایش و کارگردانی سنجیده اثر از نقاط قوت کار به حساب می آیند.

نمایش "مرد بالشی"درباره قتل هایی است که در شهری رخ می دهد و این قتل ها به داستان های یک نویسنده ارتباط داده می شوند. محمد قدس و ساقی عطایی دستیاران کارگردان، فواد خراباتی مدیر صحنه و امیر اسمی طراح پوستر و بروشور این اثر نمایشی هستند. محمد حسن معجونی بازیگر و کارگردان تئاتر نیز طراحی صحنه این نمایش را برعهده دارد. "مرد بالشی" نوشته مارتین مک دونا به کارگردانی مشترک محمد یعقوبی و آیدا کیخایی هر روز ساعت 20:30 در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

همچنین نمایش "شام با دوستان" نوشته دونالد مارگولیز به کارگردانی آیدا کیخایی و بازی نیکی کریمی، بهناز جعفری، زهره جواهری و امیر دلاوری به روی صحنه رفت. این نمایشنامه اولین بار است که در ایران اجرا می شود. نمایشنامه مارگولیز جوایز متعددی را کسب کرده است که مهمترین آنها جایزه "پولیتزر" بوده است. قرار است این نمایشنامه حدود دو هفته دیگر در "برادوی" اجرا شود.

نیکی کریمی کارگردان و بازیگر سینما پیش از نخستین اجرای این نمایش گفته بود نگاهی که بین بازیگری سینما و تئاتر فرق می گذارد، خیلی جهان سومی است و تاکید کرده بود: «شما اگر همین حالا به لندن بروید می بینید که جود لاو و ...در تئاتر بازی می کنند، عکس این اتفاق هم می افتد و بازیگران تئاتر در سینما و تلویزیون حضور دارند. تئاتری که در آن بازی بازیگر به معنای جیغ زدن بود، الان دمده و کلاسیک شده و از بین رفته، به همین خاطر در همه جا هنر بازیگری مهم است نه این که در چه حوزه ای بازی کنی.»

داستان این نمایش درباره دو زوج است که سال ها با هم دوست هستند و یکی از این زوج ها به مشکلی برمی‌خورند که در طی نمایش عکس العمل ها و برخوردهای آنان را با این مشکل می‌بینیم. این نمایش ساعت 18:30 به روی صحنه می‌رود و در واقع آیدا کیخانی دو نمایش را در دو سانس پیاپی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد که به نظر می‌رسد هر دو نمایش نیز به واسطه حضور بازیگران مطرح، فروش قابل توجهی داشته باشند.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

این هفته همچنین بار دیگر دعوت تان می‌کنیم به تماشای پرفورمنس «ماسک» (تولد،...، مرگ) که جزو توصیه‌های اردیبهشتی «پنجمعه» بود و مورد توجه پیشکسوتان هنر کشورمان قرار گرفت؛ پرفورمنسی که در نگارخانه بهار خانه هنرمندان برگزار می‌شود. این نمایش که توسط سمیه فراهانی و عاطفه جعفری طراحی و اجرا می‌شود، بر پایه مونولوگ‌هایی از حانیه فراهانی است و سروین زند راند به عنوان بازیگر پرفورمنس مقابل دیدگان بینندگان حضور خواهد یافت. مهدی وجدانی آهنگسازی این اثر را بر عهده دارد و سارا پژمانفر طراح صحنه این نمایش است که از هفتم تا نوزدهم اردیبهشت برگزار می‌شود.


شاگرد تناولی شوید یا با مجید عباسی، کیارستمی و مثقالی دیدار کنید

اگر در مجسمه سازی استعدادی دارید، فرصتی خاص برای شکل دهی به این ظرفیت وجودی تان فراهم آمده و دوره جدید آموزش مجسمه‌سازی زیر نظر استاد پرویز تناولی با عنوان یادمان شاعر در موسسه ماه مهر برگزار می‌شود. موضوع این کلاس، ساختن یادمانی برای یک شاعر است. در این دوره ابتدا مقدماتی درباره یادمان‌سازی و یادبودسازی آموزش داده می‌شود و هنرجویان به فضای یادمان‌سازی راهنمایی می‌شوند.  سپس هر یک از هنرجویان شاعر دلخواه خود را در نظر گرفته و شعر یا مجموعه اشعاری از آن شاعر را که برایش تاثیر گذار بوده، انتخاب کرده و از آن پس تلاش‌های لازم برای به حجم درآوردن آن شعر رابه عمل می‌آورد.  هیچگونه محدودیتی در فرم و فضا و مصالح کار وجود ندارد اما بر اساس ایده و طرح هر هنرجو، ممکن است برای او راهکار ویژه‌ای با مصالح و تکنیک‌های اجرایی خاصی در نظر گرفته شود.

نغمه ساز استادِ اساتیدِ مسلم سه تار را بشنوید + فیلم

اما برنامه‌ای جالب تر که می‌توان پیشنهاد داد، سلسله نشست‌های آزاد گالری ویژه در سال 92 تحت عنوان «از نزدیک» است که در هر ماه با دعوت از یک طراح گرافیک برگزار خواهد شد.  این گالری امسال میزبان 12 طراح گرافیک است که ضمن نمایش آثارشان در این گالری، فضایی را برای گفت وگو درباره طراحی گرافیک معاصر ایران فراهم می‌کند. گالری ویژه در اولین نشست خود با عنوان «از نزدیک» 13 اردیبهشت‌ماه میزبان قباد شیوا بود که در این نشست ابراهیم حقیقی رئیس شورای سیاست‌گذاری و طرح و برنامه مدرسه ویژه، درباره 50 سال فعالیت حرفه‌ای قباد شیوا و جایگاه آثارش در طراحی گرافیک ایران سخن گفت و در ادامه قباد شیوا پاسخ‌گوی حاضران درباره طراحی گرافیک بود.  همچنین 30 اثر از آثار طراحی پوستر و نشانه‌های قباد شیوا  در گالری ویژه به نمایش گذاشته شد. 

همچنین روز جمعه 10 خردادماه مصطفی اسدللهی میهمان این گالری خواهد بود که در دومین نشست‌ آزاد «از نزدیک» در این گالری حضور می‌یابد.  در این نشست،‌علاوه بر نمایش مجموعه‌ای از آثار این هنرمند در گالری ویژه،‌ او با علاقه‌مندان درباره طراحی گرافیک گفت‌وگو می‌کند و به سؤالاتشان در این زمینه پاسخ خواهد داد. 

فصل تابستانی این گالری در برنامه «از نزدیک» نیز به هنرمندانی شامل «مجید عباسی»، «عباس کیارستمی» و «فرشید مثقالی» اختصاص یافته است که تیر،‌مرداد و شهریور امسال میهمان گالری ویژه و طراحان گرافیک جوان خواهند بود. قباد شیوا - مصطفی اسدالهی - مجید عباسی - عباس کیارستمی - فرشید مثقالی - علیرضا مصطفی زاده - ابراهیم حقیقی - آیدین آغداشلو - مرتضی ممیز - مجید بلوچ - ساعد مشکی و مهران زمانی 12 طراح گرافیکی هستند که در این جلسات حضور خواهند یافت.

نخستین جشنواره عکاسی بافت تاریخی امروز در خانه هنرمندان ایران با حضور مسولان شهری، اساتید دانشگاه و هنرمندان آغاز به کار می‌کند.  نمایش جلوه های خاص از حیات اجتماعی در بافت تاریخی تهران (نشاط، صمیمیت و جنب و جوش در محله ها)، امید و عشق به زندگی در محلات قدیمی تهران، معرفی جاذبه های تاریخی- گردشگری، حفظ آثار تاریخی در بافت تهران، نگاه مسئولانه (وظیفه) مردم و مدیران در قبال پاسداشت بافت تاریخی تهران، اثر بخشی بافت تاریخی در هویت دادن به جامعه، نمایش جلوه های معماری در بافت تاریخی تهران، نگاه به مرمت ها و تخریب ها و آسیب شناسی بافت های فرسوده و نگاه به آسیب رسانی به بافت های تاریخی و ارزشمند موضوعاتی است که در این جشنواره بررسی می‌شود. آثار منتخب تا 17 خرداد ماه در معرض دید عموم قرار دارد.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

گالری لاله این هفته میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشان برگزیده گالری سرو تبریز است. در این رویداد که روز جمعه 10 خردادماه ساعت 16 تا 20 گشایش خواهد یافت، آثار 31 نفر از هنرمندان نسل جوان تبریز به نمایش درآمده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه تا 27 خردادماه (به استثنای ایام تعطیل) از ساعت 10 تا 19 به نگارخانه لاله واقع در تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی لاله میزبان بازدیدکنندگان است.

ابراهیم محمدیان، اسماعیل نصیری، بابک کبود، ثمین یزدانی، رضی رضوی، شبنم امدادیان، صنم خجسته، فرشته فردوسی، محمدرضا آذری، نگین شهابی، یوسف شجری اقدم، احسان قنبرزاده، بابک امجد، پروین مقدم، حبیبه دیبازر، ریحان طراح، شیوا پاکدل، علی خلت، گلناز حبیبی، مینویل سهرابی، هما امدادیان، اسما خیابانی، بابک خدابنده، پویا خاکی، جمال سوزنده مقدم، سپیده برازنده، صفا کسایی، فرناز حقیقت پرست، مانا آقاجری، نگار کاغذچی و یاسر صفری هنرمندانی هستند که آثارشان روی دیوار گالری‌ لاله خواهد رفت.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

«گستره معنا» نمایشگاهی با موضوع بررسی مواجهه خط فارسی با نقاشی و مجسمه نیز عصر جمعه در نگارخانه پردیس ملت افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثاری از بزرگانی نظیر پرویز تناولی، سید محمد احصایی، نصر الله افجه‌ای، علی شیرازی، صداقت جباری... و زنده یادان رضا مافی، محمود جوادی پور، ایرج زند... به نمایش درمی‌آید که گوشه‌هایی از تجلی خط زیبای فارسی در نقاشی و مجسمه‌های مدرنیستی و معاصر ایران هستند.

در این نمایشگاه که ساعت 5 بعدازظهر عصر جمعه دهم خرداد 92 در نگارخانه پردیس ملت آغاز به کار می‌کند حدود 60 نقاشی خط و مجسمه از 29 هنرمند به نمایش درمی‌آید که علاوه بر نام‌هایی که اشاره شد آثاری از: اسدالله کیانی، عنایت الله نظری نوری، امیر صادق تهرانی، فریدون امیدی، عین الدین صادق زاده، ابراهیم الفت، هادی روشن ضمیر، گلناز فتحی، رضا یحیایی، کامبیز صبری، قدرت الله عاقلی، عذرا عقیق بخشایشی، مهسا کریمی زاده، سهند حسامیان، بهرام حنفی، محمد رضا ذبیح الله زاده، حسین عماد، کوروش گلناری، احمد محمد پور، فرزین هدایت زاده و محمدرضا یزدی نیز به معرض تماشا خواهد بود.

علی اكبر فضلی پناه هنرمند خودآموخته در نمایشگاه «سایه‌های خیال» بیش از 50 اثر از مجموعه درختان، حیوانات و انسان‌ها را درمعرض دید علاقمندان قرار داد. این آثار حجمی كه با سیم مفتول خلق شده‌اند نگاه این هنرمند به جهان پیرامون را از دریچه فرم نشان می‌دهد. فضلی پناه در مجموعه انسان‌های خود، با سیم مفتول فرم‌های مختلف انسانی را در قالبی انتزاعی ارائه داده است. نمایشگاه «سایه‌های خیال» علی اكبر فضلی پناه تا 16 خرداماه در نگارخانه برگ واقع در میدان هروی، خیابان شهید وفامنش، خیابان شهید جمالی، عمارت عین الدوله میزبان علاقمندان است.

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

نمایشگاه گروهی تصویرسازی هنرجویان پژمان رحیمی‌زاده نیز 10خردادماه در گالری «ایده» برپا می‌شود. در این نمایشگاه گروهی، آثار برگزیده هنرجویان مدرسه ایده است که تحت آموزش پژمان رحیمی‌زاده هدایت شده‌اند مشتمل بر تصویرگری‌هایی از هما رستمی، هدی جزایری، شیدا تیزفهم، ویدا گوهرجو، زینب ابدی، فاطمه ملک، الناز تعصب، محدثه رمضانی، مهدیه قاسمی، سپیده عابدینی و عباس خانقلی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه با نمایش 50 اثر خلق شده از او تا 22 خردادماه در گالری و آموزشگاه تخصصی ایده واقع در کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه آثار «چاپ سنگی» خوسه گودالوپه پوسادا، چاپگر مکزیکی، همزمان با برپایی دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور ایران با مشارکت سفارت مکزیک و خانه کاریکاتور در فرهنگسرای رسانه  از 9 تا22 خردادماه با ارایه 50اثر برگزار می‌شود. افتتاحیه نمایشگاه آثار «چاپ سنگی» امروز از ساعت 17 با حضور علاقه‌مندان در فرهنگسرای رسانه واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا، فرهنگسرای رسانه برگزار خواهد شد.

خوسه گودالوپه پوسادا از پیشگامان واقعگرایی اجتماعی مکزیک است، که پس از اقامت در شهر مکزیکو دست به چاپ یک سلسله تصویرهای سیاسی و اجتماعی زد و با تأسیس یک کارگاه چاپ، کارهای خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. او نقشمایه «کالاورا» (تصویر اسکلت) را از سانتیاگو ارناندس به عاریت گرفت و در جهت ابزار طنز اجتماعی به کار بست. طرح‌های جسورانه، شکل‌های اغراق آمیز و رنگ‌های تند از ویژگی سبک این هنرمند مکزیکی است.

همچنین دومین نمایشگاه آثار حجمی و نقاشی "گونتر اوکر"، هنرمند آلمانی در ایران دوشنبه‌ای که گذشت، در موزه هنرهای معاصر اصفهان با عنوان "زخم‌ها و پیوندها" گشایش یافت. برند اربل سفیر جمهوری فدرال آلمان در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار کرد: پس از موفقیت بزرگ اولین نمایشگاه اوکر در موزه هنرهای معاصر تهران که پاییز سال گذشته برپا شد، اکنون همان نمایشگاه در اصفهان برگزار می‌شود.

سفیر آلمان با بیان اینکه آثار گونتر اوکر تاکنون در بسیاری از شهرهای بزرگ در سرتاسر جهان به نمایش درآمده است، ادامه داد: ویژگی این نمایشگاه، ترکیب هنر این هنرمند معروف آلمان با نبوغ هنری شهر بی‌نظیر اصفهان است. این نمایشگاه به دلیل برپایی در شهری چون اصفهان که مرکز فرهنگی ایران و جهان است و نقطه عطف تاریخی و فرهنگی است، از اهمیت خاصی برخوردار گردیده و رویدادی بی‌همانند است. برند اربل از 15 سالگی در اصفهان بوده‌ و 50 سال در ارتباط مستقیم با این شهر است و خود را بیشتر اصفهانی می‌داند تا آلمانی

فیلم: نغمه ساز استاد مسلم سه تار را بشنوید

نمايشگاه آثار نگارگري دو بعدي علي شيخ‌الاسلامي با عنوان "كاروان مجموعه طرح‌هاي دو بعدي" از سوم خرداد ماه در فرهنگسراي بهمن برپا شد. اين نمايشگاه به مدت ١١ روز و تا تاريخ ١٣ خرداد در گالري شماره يك و سالن نگارستان اين مجموعه داير خواهد بود.  در اين نمايشگاه تعداد ٧٠ اثر در ابعاد مختلف شامل نقوش هنري و نگارگري دو بعدي در معرض ديد عموم به ويژه دانشجويان گرافيك و هنرستان‌ها قرار گرفته است. برای بازديد از اين نمايشگاه و آشنايي با هنر نگارگري مي‌توانید از ساعت ٩ الي ١٨ به نگارخانه و گالري شماره يك فرهنگسراي زيباي بهمن واقع در ميدان بهمن مراجعه کنید.

گالری‌های موزه هنرهای معاصر تهران به نمایشگاهی با عنوان «فصل تأمل» اختصاص یافته است که مروری دارد بر فعالیت سه ساله هنرمندان حوزه هنری در دوران مدیریت محسن مؤمنی و شامل حدود 380 اثر در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، گرافیک، کاریکاتور و خوشنویسی است.  این نمایشگاه به مدت یک ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

نمایشگاه نقاشی و پوستر با عنوان «امام و مردم»  12 تا 31 خردادماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این نمایشگاه به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و پنجاهمین سالروز 15 خرداد برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه عکس،‌ کارگاه نقاشی و کارگاه خوشنویسی از برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

از نقش‌آفرینی نیکی کریمی تا نغمه سه تار استادِ اساتید + فیلم

گالری‌های مؤسسه فرهنگی و هنری صبا به عنوان بزرگترین فضای نمایشگاهی کشور این روزها در اختیار نمایشگاه دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران است.  در این نمایشگاه 514 اثر از کارتونیست های 89 کشور دنیا به نمایش درآمده است.  این دوسالانه شامل پنج بخش آزاد، کاریکاتور چهره، خرافه پرستی، کمیک استریپ و طراحی کاراکتر گربه ایرانی است که در بخش آزاد 146 اثر، بخش چهره 107 اثر، خرافه پرستی 126 اثر، کمیک استریپ 64 اثر و طراحی کاراکتر گربه ایرانی 77 اثر روی دیوار رفته است. برگزیدگان دوسالانه 19 خرداد ماه معرفی می‌شوند و نمایشگاه آن تا 22 خردادماه در گالری‌های مؤسسه فرهنگی و هنری صبا ادامه دارد.

گالری آتبین نیز از ساعت 16 روز جمعه 10 خردادماه به مدت یک هفته پذیرای نمایشگاهی با عنوان Euphoria است. در این نمایشگاه آثار آرنو اوهانیان به نمایش درخواهد آمد.


قدرت را با ایده راسل رام کنید

یکی از کتبی که تعریف قدرت و ساحاتش به نگارش درآمده، «قدرت» نوشته برتراند آرتور ویلیام راسل فیلسوف، ریاضی‌دان، مورخ، جامعه شناس و فعال صلح طلب بریتانیایی قرن بیستم است. این کتاب که نجف دریابندری ترجمه کرده تاکنون توسط نشر خوارزمی چهار بار تجدیدچاپ شده که آخرین مرتبه آن 1390 بوده و به همین دلیل هنوز قیمت‌های نجومی کتب نشر یافته با کاغذ نرخ 1391 مشمولش نشده است. از این روی با قیمتی منصفانه می‌توانید خریداری کنید و عصر جمعه را با مطالعه این نوشتار ارزشمند و به شدت تاثیرگذار سپری کنید.

راسل این کتاب را درباره آنچه در سال ۱۹۳۸ یعنی زمانی که پنج سال از عمر حکومت نازیسم در آلمان می‌گذشت نوشت. شیوه بحث راسل در این کتاب بیشتر تاریخی است تا تحلیلی و نمونه‌های تاریخی فراوانی را از چگونگی تراکم و تبلور قدرت و کاربرد آن نقل کرده‌ و البته به زعم نگارنده گاهی دچار جمع بندی و نتیجه گیری‌های اشتباهی در ذیل استدلال‌هایش شده و شاید اگر راسل دو دهه بیشتر در قید حیات بود و در سالهای پایانی عمرش چنین کتابی را می‌نوشت، با تغییرات اساسی همراه می‌شد و شاید هم بر همین باورها استوار می‌ماند!

از نقش‌آفرینی نیکی کریمی تا نغمه سه تار استادِ اساتید + فیلم

در این کتاب 19 فصلی با رویکردهایی چون میل به قدرت، رهبران و پیروان، صورتها و قدرت، قدرت روحانیون، قدرت پادشاهان، قدرت برهنه، قدرت انقلابی، قدرت اقتصادی، قدرت بر باورها، ایئولوژی همچون منشاء قدرت، زیست شناسی سازمان‌ها، قدرت و صورتهای دولت، سازمانها و فرد، رقابت، قدرت و اخلاق، فلسفه‌های قدرت، اخلاق مدیریت و رام کردن قدرت از منظر و ایده این فیلسوف آشنا می‌شوید.

طبق تعریف مثبتی که راسل از قدرت دارد قدرت به معنای پدید آوردن آثار مطلوب است. راسل در این کتاب می‌افزاید: اگر یکی از دو فردی که دارای خواست‌های مشابه‌اند بر همه خواست آن دیگری غلبه کند پس قدرت بیشتری از او دارد. راسل برای طبقه بندی صورت‌های قدرت راه‌های گوناگونی پیشنهاد کرده که به زعم او هر کدام از این راه‌ها فایده خاص خود را دارند. او قدرت را به دو نوع قدرت بر افراد انسانی و بر ماده بیجان تقسیم بندی می‌کند. بحث راسل از قدرت بیشتر مربوط به نوع اول است اما درباره نوع دوم قدرت می‌نویسد: یکی از علل اصلی دگرگونی‌های عصر جدید افزایش قدرت بر ماده بیجان است که از علم برخاسته‌است.

در آخر اینکه، «تابناک» همزمان با مراسم بزرگداشت استاد داریوش صفوت، استادِ اساتید مشکاتیان، علیزاده، ذوالفنون و... 15 دقیقه سه تار نوازی نایاب استاد را که به سال 1341 مربوط می‌شود، تقدیم تان می‌کند و جایگاه این زنده یاد را به سهم خود گرامی می‌دارد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
سلام من طرفدار سايت هستم جديدا تبلت ايپد گرفتم ولى فقط سايت شماست كه با ايپد فيلم پخش نميكنه ...
ممنون خیلی خوب بودن
سلام . استاد صفوت به واسطه میوه های رسیده ای که تقدیم خوان هنر ایران کردند ،نقش موثری در رشد سه تار نوازی داشته اند . روحش شاد ... اما شایسته تر نیست که از مقام اساتیدی چون استاد حسن تقی پور که سالیان طولانی در راه پاسداری موسیقی اصیل ایران و فولکلور گیلان ممارست کرده اند ، تقدیر شود ... تابناک جان گاهی یک مصاحبه کوتاه ، امید را به اساتید کهن،که بواسطه کهولت گوشه گیری می کنند، باز می گرداند. سپاس
تشکر از حسن انتخابتان....دس مریضا
پاسخ ها
عليرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
دست مريزاد!!!(دستت نپاشه،سالم باشه،نپكه...)
به سردبیر این بخش باید تبریک گفت خیلی متنوع و جامع
ممنون از اطلاع رسانی تان بسیار مفید بود .
همکاران عزیز تابناک
فقط میتونم بگم حماسه فرهنگی آفریدین. احسنت. دعای خیر ما پشت سر شماست و حتما قلب استادان موسیقی و روح رفتگان هم شاد و خرسند است. دست شما درد نکنه. واقعا عالیه. عالی
هرکس قدردان هنر ایرانی باشد ما هنرمندان هم قدردان او هستیم . سپاس فراوان
دست مریزاد
خیلی خوب مردم بجز سیاست با فرهنگ هم آشنا می کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست