بازدید 37554
«پنجمعه» با «تابناک»

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

این هفته به مناسبت زادروز استاد جلیل شهناز از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران که با نخستین روز خردادماه برابر شده، برنامه های فراوانی برای بزرگداشت این استاد برگزار شد تا او یکی از معدود اساتیدی باشد که در دوران حیاتش قدر دیده باشد، هرچند قدر و منزلت استاد بیش از اینها است.
کد خبر: ۳۲۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۵ 23 May 2013
در نخستین هفته خردادماه 1392، می‌توان فارغ از حساسیت‌های سیاسی که به حوزه فرهنگ نیز تسری یافته، برنامه‌های مناسبی برای بهره برداری بهینه اوقات آخر هفته در نظر گرفت؛ برنامه هایی که برخی از آنها را در «پنجمعه» این هفته میتوانید بیابید.

به گزارش «تابناک»، این هفته تقریباً برنامه موسیقیایی جدی اجرا نمی‌شود و عمده برنامه ها در حوالی گالری‌ها و مجموعه‌های اینچنینی متمرکز است؛ وضعیتی که با نزدیک‌تر شدن به پایان عمر دولت دهم تشدید نیز خواهد شد و عملاً بخشی از برنامه‌های فرهنگی جزو امور بعید آخر هفته ها خواهد بود و البته این موضوع را که در سینما به مراتب پررنگ تر از سایر حوزه های فرهنگی بوده، به طور خاص مورد توجه قرار خواهیم داد. در حوزه موسیقی البته این موضوع به افزایش ریسک برگزاری کنسرت با افزایش لغو مجوز کنسرتها نیز ارتباط مستقیمی دارد.

به هر صورت در چنین فضایی، از این هفته احتمال برگزاری کنسرت‌های تبلیغاتی برای برخی کاندیداها یا حضور دسته ای برخی از هنرمندان در برنامه های تبلیغاتی می‌تواند بسیاری از وقایع مهم حوزه فرهنگ کشور را به کل تحت الشعاع قرار دهد و برخی هنرمندان نیز برای آنکه متهم به حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری نشوند و یا یک کاندیدا با حضور در برنامه هایشان، عملاً آنها را وارد بازیهای سیاسی نکند، ترجیح داده اند تا انتهای خردادماه برنامه مهمی نداشته باشند.

این هفته اما شاید مهم‌ترین اتفاق، زادروز استاد جلیل شهناز باشد. مردی که اگرچه کسالت جدی دارد اما همچنان روحش در این عالم خاکی است و «تار» با نام او معنا می‌گیرد و به همین مناسبت، قلب «پنجمعه» را به این استاد اختصاص دادیم تا به سهم خود، ادای دینی به این چهره ماندگار موسیقی و فرهنگ ایران زمین داشته باشیم.

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم و محصولات فرهنگی روز است و در عین حال بازگشتی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، پیشنهاد شود و قطعاً در سال ۱۳۹۲ با رویکردی متفاوت، با همراهی مخاطبان فرهیخته تابناک، به بالا بردن سطح این بخش پرداخته می‌شود.


پختگی تارنوازی در او خلاصه می‌شود

این هفته به مناسبت زادروز استاد جلیل شهناز از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین نوازندگان تار و سه تار سدهٔ اخیر در ایران که با نخستین روز خردادماه برابر شده، برنامه های فراوانی برای بزرگداشت این استاد برگزار شد تا او یکی از معدود اساتیدی باشد که در دوران حیاتش قدر دیده باشد، هرچند قدر و منزلت استاد بیش از اینها است.

بر اساس آنچه از دوران حیات استاد جلیل شهناز منتشر شده، او در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده اش با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسیدند. پدرش «شعبان خان» علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.

جلیل شهناز، از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز که به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد و در همین دوران با حسن کسایی (نوازندهٔ سرشناس نی) آشنا شد که این آشنایی سرآغاز همکاری بلندمدت‌شان بود. جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴، در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

جلیل شهناز با سفر به تهران و اقامت در این شهر کارمند افتخاری شهرداری شد. این زمان مصادف بود با پخش برنامه‌های تخصصی موسیقی از رادیو و تلویزیون که جلیل شهناز از تکنوازان بی بدیل این دوران بود. امکانات ضبط و استودیوهای تازه به خدمت گرفته رادیو تلویزیون این فرصت را به او داد تا بتوانند با پنجه و مضراب سحرآمیز خویش دل هر شنونده و بیننده‌ای را تسخیر کند. ضبط برنامه‌های فراوان و نیز کنسرت‌های مختلف با نوازندگان و خوانندگان معروف آن عصر در تهران حاصل این دوران است اما با این که استاد هیچ گونه شناختی با نت ندارد و تمامی آثارش سمعی و بصری است ولی با داشتن گوشی سمیع و دستانی بدیع توانسته‌است تمامی اجرائیات آواز را موبه مو جواب دهد واین برای استاد نقطهٔ عطفی می‌باشد.

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندانی چون فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، همایون خرم، علی تجویدی، حسن کسائی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری و محمدرضا شجریان و.. همکاری داشته‌ و آثار کم نظیری با سرپنجه های هنرمندش ثبت شده که گوش نسل های آینده را نیز همچون پیشینیان و نسل معاصر، نوازش خواهد داد و به حق در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد و در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

امید می‌رود در خردادماه سالهای پیش رو نیز در چنین روزی، استاد شهناز در قید حیات و در سلامت کامل باشد و این چهره ارزشمند موسیقی سنتی کشورمان، صدمین سال عمرش را در صحت سپری کند و همچنین این امید وجود دارد که از نسل این بزرگان، شاگردانی لایق در ایران ظهور و بروز کنند و نوای موسیقی اصیل ایرانی هیچ گاه به سکون و سکوت نگراید.

به همین مناسبت نیز این هفته که خبری از برنامه های موسیقیایی جدی نیست، مجموعه «افتخار آفاق» که بداهه نوازی های استاد جلیل شهناز است را به عنوان پیشنهاد هفته با شما در میان می گذاریم. همچنین «دلتنگ‌ شو» عنوان آلبوم جدید گروه «دنگ‌شو» است که به تازگی در بازار موسیقی کشور منتشر شده است. «دنگ شو» که مدتی است برخی چهره های کلیدی اش با انشعاب، گروه «پالت» را تشکیل داده اند، پس از «شیراز چهل ساله» دومین آلبومش را راهی بازار کرده که البته در ارزیابی اولیه در سطح آلبوم نخست نیست.


به تماشای این انسان‌های آزاد بنشینید

سینما فرهنگ و سینما برج میلاد از این هفته یک فیلم فرانسوی است که پیش از اینها در جشنواره کن خوش درخشیده و حالا به سینماهای ایران آمده تا پس از اکران نسبتاً موفق «عشق» ساخته میشائیل هانکه، از سینمای اروپا شاهد اکران فیلم جدی دیگری باشیم؛ فیلمی که عموم مردم بیش از منتقدان مشکل پسند خواهند پسندید.

در این درام جنگی 99 دقیقه‌ای، برخی بازیگران مطرح سینمای فرانسه نظیر طاهر رحیم که در «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی نیز نقش آفرینی کرده، نقش‌های کلیدی را ایفا کرده اند و از استانداردهای معمول سینمای اروپا برخوردار است اما در گیشه با فروشی کمتر از 700 هزار دلار، شکست تجاری سنگینی خورده که ضربه جدی به جایگاه اسماعیل فروخی کارگردان این فیلم وارد کرده است.

داستان فیلم مربوط به سال 1942 و زمانی است که پاریس به اشغال نیروهای آلمانی در آمده است. یونس فروشنده سیاهپوست الجزایری، قرار است در مورد یک مسجد در پاریس که مظنون به کمک به مبارزان مقاومت است جاسوسی کند. یونس که شاهد اقدامات وحشتناک نازی‌هاست به همکاری خود با آنها خاتمه می‌دهد و ... .

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

«زندگی دیگران / The Lives of Others» فیلم دیگری است که این هفته می‌توانید تماشا کنید اما نه بر روی پرده سینماها، بلکه در «تماشاخانه تابناک». درباره این فیلم بسیار جذاب و تاثیرگذار که درباره آلمان شرقی و فضای دوران حضور شوروی در این ناحیه است چیزی نمی گوییم و دعوت تان می کنیم تا اگر این فیلم نه چندان تازه را تاکنون ندیده اید، به امتیاز 8.5 منتقدان عام و امتیاز 8.9 منتقدان تخصصی اعتماد کنید و فیلم را ببینید.

این فیلم که محصول 2006 کشور آلمان است، نامزد اسکار بهترين فيلم خارجي، برنده جايزه بهترين بازيگر مرد/موهه، برنده جايزه بهترين بازيگر/موهه، بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه از مراسم فيلم اروپايي، برنده شش جايزه از مراسم فيلم آلماني، نامزد گلدن گلاب بهترين فيلم خارجي، برنده جايزه بهترين فيلم خارجي از مراسم Guldbagge، برنده جايزه تماشاگران از جشنوراه لوکارنو، برنده جايزه بهترين فيلم خارجي از انجمن منتقدان لس آنجلس، برنده جايزه مردم پسندترين فيلم از جشنواره ونکوور، برنده جايزه تماشاگران جشنواره ورشو و... شده است.


سخنرانی استاد الهی قمشه ای در مراسم رونمایی از شاهنامه‌ نفیس

نشست خرداد ماه «عصر شعر و ترانه» روز پنجشنبه 2 خرداد ساعت 15:00 در فرهنگسرای ارسباران با حضور شاعران و ترانه سرایان و اهالی موسیقی و اجرای زنده خوانندگان برگزار خواهد شد. این مراسم در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا (ارسباران) برگزار می‌شود و ورود و شعرخوانی برای علاقه مندان آزاد می باشد.

همچنین مراسم رونمایی از نسخه‌ی نفیس «شاهنامه» با نگاره‌های حجت‌الله شکیبا از ساعت 16 تا 18 روز جمعه (سوم خرداد) در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این کتاب با گزینش شعرها توسط میثم موحدفرد تدوین و به کوشش خانه فرهنگ و هنر گویا با همکاری بنیاد فردوسی منتشر شده است.  در این نشست، حسین الهی‌ قمشه‌ای سخنرانی می‌کند. همچنین نمایشگاه «نیم قرن هنر» استاد حجت‌الله شکیبا با حضور هنرمندان و فردوسی‌شناسان در سه نگارخانه فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان می‌دهد. به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

در این مراسم از ناصر میرباقری، مدیر نشر خانه فرهنگ و هنر گویا به عنوان ناشر برگزیده شاهنامه‌های نفیس، نیز تقدیر می‌شود.  حجت‌الله شکیبا مهرماه سال 1328 در شهر گرگان چشم به جهان گشود. پس از آموزش هنر نگارگری در دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران در زمینه‌های شناخت طبیعت، عکس‌نگاری، سیری در تاریخ ایران از دوره هخامنشیان تا قاجار، نقش بانوان در تاریخ، نگاهی به مدرنیسم و عکاسی، فرم، رنگ و انعکاس نور آثار هنری گوناگونی طراحی کرده است. همچنین با پژوهش‌ در اثرهای سترگ زبان و ادب پارسی، نگاره‌هایی بر پایه دیوان حافظ، خیام، مثنوی معنوی مولوی و شاهنامه فردوسی خلق کرده است.

شکیبا تا کنون کتاب‌های «نقاشی‌های شکیبا»، «نقش عکس در هنر ایران»، «ایران‌دخت»، «رباعیات حکیم عمر خیام»، «به کوروش»، «دیوان حافظ» و «شاهنامه فردوسی» را منتشر کرده است. از دیگر فعالیت‌های هنری او، همکاری با زنده‌یاد علی حاتمی برای تصویرسازی و نگارگری در «سریال هزاردستان» و طراحی نقاشی‌های فیلم‌های «کمال‌الملک» و «دلشدگان» است.


نمایشنامه خوانی رویا نونهالی و لیلی رشیدی برای زلزله زدگان بوشهر

اما در تئاتر، نمایشنامه خوانی «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» به نفع زلزله زدگان بوشهر، شنبه 4 خردادماه در تالار حافظ روبروی تالار وحدت اجرا خواهد شد. در این نمایشنامه‌خوانی که ساعت 18 روز شنبه به کارگردانی روح الله جعفری و بر اساس متنی از ماتئی ویسنی‌یک روی صحنه می‌رود، نام های آشنایی چون لیلی رشیدی، رویا نونهالی، سیامک صفری، رویا میر علمی، فرزین صابونی، نسیم ادبی، خسرو شهراز، طوفان مهردادیان، ناهید مسلمی، مجید رحمتی، فهمیه امن زاده، علیرضا ناصحی، بهرام سروری نژاد، نازگل نادریان، محسن حسن زاده، سارا الله یاری، سامان دارابی، آیدا صادقی، رضا بهرامی، شیرین اسماعیلی، کهبد تاراج، علیرضا مدنی، هومن خدادوست، امیر جنانی، مجید امیری و... به نقش خوانی در صحنه‌ای که آهنگ سازی اش با محسن میرزایی است، خواهند پرداخت.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

همچنین زنگ آغازین نمایش "یرما" به کارگردانی علی رفیعی شامگاه سه‌شنبه 31 فروردین با حضور افرادی چون نیکی کریمی، بهناز جعفری، مسعود رایگان، محسن حسینی، شبنم مقدمی، مریم سعادت، حسن معجونی، اصغر همت، قاسم زارع و جمعی دیگر از هنرمندان نواخته شد تا این نمایش پس از دو سال در میان علاقمندانش اجرا شود.

 علی رفیعی، نگار نعمتی و ندا نصر گروه طراحی لباس، حمید پورآذری مشاور کارگردان، سعیده نیازخانی منشی صحنه و برنامه‌ریز، نورالدین حیدری ماهر دستیار کارگردان، وحید آجر لو، مهدی اعتماد، مجتبی آقا میرزایی، سارا اکبری، مسعود جهانبخش، نسرین درخشان زاده، سارا رسول زاده، ساناز روشنی، مصطفی ساسانی، پریسا صبوری، یلدا عباسی و شهلا ندری نیز بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش "یرما" نوشته فدریکوگارسیا لورکا و طراحی و کارگردانی علی رفیعی ساعت 20 هر شب در تالار استاد سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود.


از عکاسی زیر آب تا نمایشگاه استاد فرشچیان

این هفته در گالری ها اما برنامه متنوعی قابل پیگیری است. نمایشگاه نقاشی و حجم روز جمعه سوم خردادماه از ساعت 16 الی 21 در گالری افرند گشایش می یابد. در این نمایشگاه که تا سیزدهم خرداد پابرجاست، آثاری از سمیرا اسکندرفر، ساغر پزشکیان، نیکو ترخانی، آلوارن تونیان، رزیتا شرف جهان، ترانه صادقیان، مینو عماد، فرزانه فرزانه، نیلوفر قادری نژاد، ماتیسا کازرونی، مهسا کریمی زاده، معصومه مظفری، رکسانا منوچهری، نفیسه و سارا نوری به نمایش درآمده است.

نمایشگاه عکس دفاع مقدس «هشت شهر عشق» نیز به مناسبت آزادسازی خرمشهر از چهارشنبه افتتاح شد و تا 30 خرداد نیز ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌‌توانند به نشانی میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره 74 مراجعه کنند.  در این نمایشگاه ۴۰ عکس رنگی در ابعاد ۷۰×۵۰ و ۷۰×۱۰۰ از تصاویری از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی به نمایش در می‌آید.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

در همین رابطه ششمین كارگاه نقاشی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر ساعت 9صبح تا 17 روز شنبه چهارم خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و 40 نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نقاشی در طول یك روز با موضوع آزادسازی خرمشهر نقاشی می‌كنند.

گالری شکوه نیز عصر جمعه سوم خرداد ماه میزبان نمایشگاه نقاشی‌های حسین خوش‌رفتار با عنوان «خاطرات ناپایدار مستقل از ما جریان دارد» خواهد بود. حسین خوشرفتار در این نمایشگاه 15 اثر اکرلیک در ابعاد 140×120 و 140×140سانتی متر  ارائه داده است.  آثار خوشرفتار شامل دو بخش فیگوراتیو و طبیعت می شود. او در آثارش به سبک رئال پایبند نیست و اثر را به شکلی که دوست دارد تجزیه و بازسازی می کند و مخاطب را به سمت افکارش ارجاع می دهد.

تخریب و بازسازی در این آثار به نوعی نگاه شرقی اشاره دارد که مرگ نمی تواند عامل نابودی باشد و زندگی دیگری پس از مرگ جریان دارد و روح همچنان به زندگی ادامه خواهد داد. این نمایشگاه تا تاریخ دوازدهم خرداد ماه  در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می توانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر از این آثار در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19  دیدن کنند.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

همچنین گالری سین میزبان عکس های فتانه دادخواه است. این نمایشگاه که از ساعت 16 الی 20 روز جمعه افتتاح خواهد شد، به مدت ده روز به استثنای پنجشنبه ها پابرجاست.  فتانه دادخواه فارغ‭‌‬التحصیل‭ ‬دانشکده‭ ‬علوم‭ ‬ارتباطات‭ ‬اجتماعی از نخستین کسانی‌ است که‭ ‬عکاسی‭ ‬تئاتر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عنوان هنرمندی مستقل‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬مطرح‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬مدت‭ ‬25‭ ‬ سال است به عکاسی و ثبت صحنه‌های تئاتر می‌پردازد.  کتاب "عکاسی تئاتر" او به عنوان اولین کتاب در این عرصه، سال 1362 از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد. 

دادخواه تاکنون بیش از 20 نمایشگاه در سطح داخلی و خارجی برگزار کرده و در بیش از 5 نمایشگاه گروهی داخلی و بین‌المللی شرکت داشته است. گالری سین را به نشانی شهرک قدس، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، کوچه دوازدهم، پلاک16 می توانید بیابید.

عصر روز دوشنبه 30 اردیبهشت، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و موزه فرشچیان این مجموعه میزبان افرادی بود که برای رونمایی از طرح‌های ضریح امام حسین (ع) که توسط محمود فرشچیان نگارگر ایرانی کشیده شده‌اند، آمده بودند.  نزدیک به 50 اثر از آثار فرشچیان که روی کاغذ طراحی کشیده شده‌اند روی دیوارهای موزه فرشچیان به صورت نامرتب و با منگنه چسبیده شده بود و به جز مدیر جدید محموعه تاریخی سعدآباد هیچ‌کس برای رونمایی از این آثار نیامده بود. نمایشگاه حاضر در موزه فرشچیان با نام "گوهر ناب در حریم آفتاب" از سی‌ام اردیبهشت افتتاح شده و به مدت یک‌هفته میزبان این نمایشگاه خواهد بود.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

استاد فرشچيان بزرگ‌ترين نگارگر معاصر كشورمان است كه اكنون آثارش در ايران و چند موزه اروپايي و آمريكايي نگهداري مي‌شوند. او بيشتر آثارش را با موضوعات ديني و عشق به ائمه‌اطهار خلق كرده است كه در اين ميان تابلوهاي ضامن آهو و ظهر عاشورا و علمدار كربلا از برجسته‌ترين آثار وي در اين زمينه به شمار مي‌روند. او بيشتر آثارش را به موزه آستان قدس رضوي اهدا كرده است كه اين موزه اكنون گنجينه بزرگي از آثار وي به شمار مي‌رود.

نمایشگاه گروهی تصویرسازی آثار کارگاه رمان «هستی» به قلم فرهاد حسن‌زاده هفته آینده توسط موسسه فرهنگی هنری پیام هنر کیان با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسرای ارسباران برپا می‌شود. این نمایشگاه با آثار راحله برخورداری، ماهنی تذهیبی، نرگس دلاوری، ملیکا سعیدا، عاطفه شفیعی‌راد، نوشین صفاخو، شیوا ضیایی، میترا عبداللهی، سمیه علیپور، نرگس محمدی، لیدا معتمد و منصوره محمدی برپا خواهد شد و از چهارم تا نهم خردادماه از ساعت 10 تا 19 آماده بازدید عموم خواهد بود.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم

افتتاحیه نمایشگاه عکس "آن" نیز روز شنبه 28 اردیبهشت ماه در گالری شماره یک حوزه هنری صورت پذیرفت. در این نمایشگاه از 806 اثر مدعی، 66 اثر واجد شرایط راهیابی به نمایشگاه تشخیص داده شد و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. 10 نفر از این 66 نفر در رتبه های اول تا سوم مقام‌آور بوده اند و در بخش "مفهومی و انتزاعی" دو نفر در رتبه اول برگزیده شدند.  علاقمندان به بازدید نمایشگاه "آن" می توانند روز 29 تا 8 خرداد، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 از نمایشگاه بازدید کنند.

نمایشگاه عکس‌های زیر آب رامین اردستانی با عنوان «دل به دریا بزنیم» در از 4 تا 13 خرداد 1392، در نگارخانه‌ی ممیز‌ خانه‌ هنرمندان ایران برپا می‌شود. افتتاحیه این رویداد هنری ساعت 17 الی 20 شنبه 4 خرداد و ساعت بازدید همه روزه از ساعت 14 الی 20 خواهد بود؛ تصاویری متفاوت که اردستانی از زیرآب شکار کرده در این نمایشگاه انتظارتان را می کشد.

به زخمه تار «جلیل شهناز» دل ببندید + فیلم


کمی احمدرضا احمدی بخوانید!

هفته ای که سپری شد، تولد احمدرضا احمدی نیز بود؛ شاعری که مسعود کیمیایی در شناخته شدنش نقش آفرین بود و البته اشعار نوی متفاوتی نیز از او ثبت شده است. دوره هفت جلدی «دفترهای واپسین» آخرین کتب منتشر شده از احمدرضا احمدی است که قطر کمی دارد و به طور تک جلدی نیز قابل تهیه است. پیشنهاد این این هفته ما خرید یک یا تمامی هفت جلد این کت است و توصیه می کنیم این آخر هفته کمی احمدرضا احمدی خوانی کنید!

احمدرضا احمدی متولد سال 1319 در کرمان است. «روزی برای تو خواهم گفت»، «چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود»، «ساعت 10 صبح بود»، «عزیز من»، «یک منظومه‌ی دیریاب در برف و باران یافت شد»، «عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود»، «از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی»، «ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم»، «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود»، «قافیه در باد گم می‌شود»، «هزار پله به دریا مانده ‌است»، «نثرهای یومیه»، «ما روی زمین هستیم»، «من فقط سفیدی اسب را گریستم»، «وقت خوب مصائب»، «روزنامه‌ی شیشه‌ای» و «طرح» از جمله مجموعه‌ها‌ی شعر این شاعرند.

همچنین توصیه می‌کنیم گوش کنید به نواختن تار توسط استاد جلیل شهناز که قطعه ای از آن به سالهای پیش و فیلم معروف آموزش ردیف های موسیقی سنتی ایران مربوط می‌شود و بخشی دیگر نیز به اجراهای سالهای معاصر مربوط می‌شود که هنوز استاد شهناز نحیف نشده بود و رنج بیماری، امانش را نبریده بود.

دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۷
گل کاشتی تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
چرا دانلود نمیشه؟
این فیلم معرکه اس به همه توصیه می کنم
انقدر اشک ریختم که به مداوا نیاز پیدا کردم
خدا به ایشان عمر طولانی بدهد
حیف که ما قدر بزرگان رو نمیدونیم و همیشه بعد از مرگشون ....
ممنون از تابناک عزیز که یادی از این استاد بزرگ کرد
خیلی عالی بود.لذت بردم
دست تابناک درد نکنه. خداوند به این استاد بزرگ و با ارزش سلامتی و شادابی عطا فرماید.
این روزا مثل تو کم پیدا میشه که مرهمی به زخوهای کهنه دل ما بگذاره افرین !از این کارا بازم بکن
درود بر تابناک
برای من سوال این است که این موسیقی چه ایرادی دارد که تصویر ساز آن در سیما ممنوع است ای کاش دلیل آن را می دانستیم تا شاید ما هم قانع می شدیم.
کار تابناک خیلی خوبه من چندین بار دیدم که از نوازندگان و بزرگان موسیقی یاد کرده . وقتی بزرگی از بزرگان هنر اصیل ایران زمین از دنیا میره هیچ سایت و رسانه ای یادی ازش نمی کنه واقعا خیلی درد ناکه .واقعا سپاس از تابناک که وقت شناسه.
ممنون. ولی استاد شهناز با نت آشنایی دارند.
خدا خیرت بده تابناک که به یاد هنرمندای بزرگی چون استاد شهناز و غیره هم هستی...
موسيقي غداي روح است... جان است... مغز است... والا آخر..... دست نوارندگان درد نكند
بسیار زیبا بود.به امید اشاعه فرهنگ موسیقی و برگزاری کنسرت هایی از این دست...
فکر نمیکنم تا دهها سال دیگر نوازنده ای در حد ایشان ظهور کنند بقول سایر اساتید ایشان پرونده تار را بستند
طول عمر با عزت برای این یگانه مسئلت می کنم
از تابناک میخوام که در بخش بعدی ساز دف را و از اساتید ان مانند استاد کامکار را پخش کنید تا مردم این ساز عرفانی بینظیر خود را دوباره بازیابند
دستتون دردنکنه تابناکیا .امیدوارم استا دسالهای سال زنده باشند
سالطان تار ایران چنان مینوازد که انسان را تا عرش بالا میبرد حدا نگهدارش باشد
ممنون از حسن سلیقتون
دستتون درد نکنه - پدرم از دوستان قدیمیه استاد و برادرانش در اصفهانه - این فیلم رو به عنوان تکمله هدیه روز پدر براش دانلود کردم .

زاد روز امیر مومنان مولای متقیان بر شما مبارک
ایران را فرهنگی جلیل است ...راه شریف از شهناز میگذرد...گویی زمزمه هایی از صوتی آسمانی به گوش میرسد ...صدایی غریب آشنا که مسحور میکند و طلسم اهریمن را باطل ..ای بنّاهای آزاد غول خموش سکوت میشکند و چه شهوار نازی شریف دارد...ارواح آماده.. آن نغمه جمع اضداد است و در دل رازی کهن نهفته دارد..آن کس که تحملش نیست هلاکش واجب..!
زنده باد استاد بزرگوار جلیل شهناز و محمد رضا شجریان شاگرد بزرگوارشان
از خداوند طول عمر را برایشان خواهانم
وقتی ما از بزرگمرد هنر کشورمون در این حد قدردانی مکنیم چطور انتظار داریم ثبت تاریخی تار در یونسکو به اسم دیگران نباشه، خداوند به این هنرمند والا مقام طول عمر بده.
کیفیت فیلم خیلی پایین بود کاش فیلم های با کیفیت تر از کارای استاد میذاشتید. ولی به هرحال دمتون گرم توی این اوضاع که موسیقی سنتی ناب داره هر روز مهجورتر میشه شما به فکر معرفی اون به مردم و جوونا هستید.
من امروز به خانه هنر مندان رفتم و واقعا تحت تاثیر عکسهای زیرآب آقای رامین اردستانی شدم.واقعا افتخار کردم چنین هنرمندی در ایران هست.اصلا باورم نمیشد اینجا خلیج فارس باشه.مامانم واقعا تحت تاثیر قرار گرفت..واقعا دوست دارم همه این عکسهارو ببینندو لذت ببرند.ممنونم تابناک.
واقعا هنر ایرانی همینه
آفرین تابناک تا حدودی به شما علاقمند شدم وچرا تا حدودی - زیرا امید دارم مثال دولت مردان ایران برای محبوبیت خود از هنرمندان و اساتیت سوء استفاده نشود عملتان قابل تقدیر است وبرای هنر دوستی شما احترام میگذارم . وشعری تحفۀ راهِمان می کنم
گر در سرت هوای وصالست حافظا
باید که خاک درگه اهل هنر شوی
و من در هنر نور خدا میبینم
هنرمندان پست و مقام نمیخواهند چون خود عین مقامندو یا اصل مقامند - بی هنران ادعای پست و مقام دارند و این بی شرمی و فرو مایه گیست . آفرین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار