بازدید 28750
در تجلیل از حکیم موسیقی پارسی که مردم تا دیشب نمی‌شناختندش

علیزاده، ذوالفنون و مشکاتیان، مشق عشق را از او فرا گرفتند+فیلم

صفوت شاگردان بسیاری داشت، ولی شاید چهره‌هایی همچون جلال ذوالفنون، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و داود گنجه‌ای بیشتر برای عموم آشنا باشند و حتی از خود صفوت نیز بیشتر شناخته شده‌اند! «تابناک» به مناسب درگذشت این استاد برجسته، دو قطعه از اجرای قدیمی و معاصرش را با ساز سه تار تقدیمتان می‌کند.
کد خبر: ۳۱۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲ 17 April 2013
شب گذشته، خبر درگذشت یکی از کارآمد‌ترین چهره‌های معاصر موسیقایی کشور در جهت‌دهی و ایجاد سکوی پرتاب برای بسیاری از اساتید برجسته موسیقی ایرانی منتشر شد؛ استادی که تا همین دیشب بسیاری از مردم نمی‌شناختندش و اینک در مقام تجلیل و یادآوری دستاورد‌هایش برای موسیقی اصیل ایرانی ـ که همواره بر حفظ ساختار اصیل و سنتی‌اش تأکید داشت ـ سخن به میان می‌‌آورند.

به گزارش «تابناک»، دکتر داریوش صفوت استاد پیشکسوت موسیقی کشورمان، چهارشنبه شب مصادف با ۲۶ فروردین‌ ماه در ‌۸۵ سالگی از دنیا رفت؛ اما آیا تا‌کنون نام این استاد موسیقی اصیل ایرانی را شنیده بودید و یا در امری بعید، حتی مختصری از سوابق و خدماتش به هنر موسیقی کشورمان، جزو نمایندگان شاخص موسیقی ایرانی در سطح جهان به شمار می‌رود ‌و این را که از معدود دریافت کنندگان نشان‌های بین‌المللی از جمله نشان فرهنگ و هنر شوالیه از دولت فرانسه است، ‌می‌دانید؟ 


استاد داریوش صفوت در کنار ابوالحسن خان صبا

متأسفانه پاسخ به این پرسش به ویژه برای آن دسته از مردم که غرق در دنیای موسیقی نیستند، منفی است و اگر اندکی درباره پرویز مشکاتیان و جلال ذوالفنون که در دوره‌ای شاگردان استاد صفوت بودند، بدانید، احتمالاً به‌‌ همان میزان اندک نیز درباره صفوت اطلاعاتی ندارید و این وضعیت، تلخی درگذشت این چهره موسیقیایی ایران زمین را بیشتر می‌سازد.

استاد داریوش صفوت متولد هفتم آذر ماه ۱۳۰۷ در شیراز متولد شد و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ حقوق دانشگاه تهران به پایان رساند‌. صفوت که از استعداد بالایی در موسیقی سنتی و به خصوص در نواختن سه تار برخوردار بود و نخستین بار پردش ساز را به دستش داده بود، نزد استاد ابوالحسن صبا به تعلم پرداخت و این ارتباط را به مدت ده سال و تا پایان عمر صبا ادامه داد و به قول ابوالحسن مختاباد، سومین شاگرد صبا در کنار استاد حسن کسایی و استاد همایون خرم است که در یک سال اخیر جان به جان آفرین تسلیم کرده است.


داریوش صفوت در حال نواختن سنتور احتمالاً در پاریس

او که علاوه بر سه تار نوازنده سنتور نیز بود، اما یک ویژگی متفاوت داشت و آن هم فراگیری سه تار و سنتور از استاد صبا است، حال آنکه بیشتر شاگردان صبا از او ویولن فراگرفته بودند و حتی نقل قولی از صبا درباره صفوت بیان شده که از او به عنوان یکی از دقیق‌‌ترین و بهترین شاگردان خود یاد کرده است.

با این حال، جنبه علمی شخصیت و سبقه هنری استاد صفوت به مراتب پراهمیت‌تر از توانمندی‌اش در نواختن است و خدماتی که این موسیقیدان، ردیف‌دان و نوازنده برای موسیقی ایران زمین انجام داد، حقیقتاً بی‌نظیر است. صفوت دو بار (یک بار در اواخر سال ۱۳۳۹ و بار دیگر در سال ۱۳۴۲) برای تدریس در مرکز مطالعات موسیقی شرقی در انستیتو موسیقی‌شناسی سوربن به فرانسه و تحصیل حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه پاریس راهی فرانسه شد.


داریوش صفوت و شاگردانش پرویز مشکاتیان، جلال ذوالفنون و حسین علیزاده

صفوت سپس با بازگشت به ایران از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ به ردیف‌شناسی موسیقی سنتی ایران و تکمیل سه‌ تار در محضر حاج آقا محمد ایرانی مجرد اشتغال ورزید و در ایران اقدام به تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران تحت نظر سازمان رادیو تلویزیون وقت در سال ۱۳۴۷ کرد و تا سال ۱۳۵۹ مدیریت آن را بر عهده داشت و پس از آن نیز در محافل آکادمیک از جمله دانشگاه تهران به آموزش موسیقی سنتی در بسترهای متفاوت نظری و عملی پرداخت و از سال ۱۳۷۶ نیز رسماً بازنشسته شد.

رویکرد این استاد با تأکید بر حفظ و عدم تغییر ساختارهای موسیقی سنتی ایران، به سمت علمی‌تر ساختن و قراردادن ساختار موسیقی ایران در ساختاری علمی بود و در عین حال او به رشد جایگاه علمی بسیاری از چهره‌های شاخص موسیقی معاصر کمک شایانی کرد و این عبارت که ایشان مشق عشق را از او فراگرفتند، کاملاً با سوابق این یادگار صبا تطابق دارد.



زنده یاد دکتر صفوت شاگردان بسیاری داشته اما شاید چهره‌هایی همچون جلال ذوالفنون، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده و داو‌د گنجه‌ای بیشتر برای عموم آشنا باشند و حتی از خود صفوت نیز بیشتر شناخته شده‌اند! با درگذشت او، شاگرد مستقیم صبا تقریباً نایاب شدند و می‌توان گفت یک نسل موثر در جهت‌دهی به آنچه امروز به عنوان موسیقی سنتی ایران شناخته می‌شود، این عالم خاکی را ترک کرده است.

پرویز مشکاتیان درباره استاد صفوت گفته است: «من به عنوان کسی که سال‌ها در محضر استاد داریوش صفوت به تلمذ نشسته‌ام، بی‌هیچ گمانی بر آنم که ایشان از برگزیدگان خداوند هستند. از شهر جانانند و از تبار راستینان این سرزمین، بی‌هیچ اغراقی... او همیشه صحبت از جایگاه معنوی هنرمند، اخلاق هنرمند و واصل شدن به مبدأ و مأخر و مرکز زیبایی‌ها، به طریق اولی چشم‌پوشی از مادیات و ملموسات دنیا می‌کرد».



جلال ذوالفنون نیز درباره استادش تأکید داشته است: «دکتر صفوت شخصیتی است مرکب از دانش و هنر و اخلاق، همراه با قلبی آکنده از عشق و ایمان به موسیقی ایرانی که مدام در طپش است» و البته ده‌ها اظهارنظر مشابه از او از سوی اساتید و شاگردان فتوت درباره توانمندی حکیم موسیقی پارسی ذکر شده است.

پیکر زنده‌یاد صفوت ساعت ۹ صبح روز سی‌ام فروردین در قبرستان بی‌بی سکینه شهر کرج به خاک سپرده می‌شود. مراسم یادبود این هنرمند نیز شنبه ۳۱ فروردین از ساعت ۱۶ تا ۱۷:‌۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد. «تابناک» به مناسب درگذشت این استاد برجسته، دو قطعه از اجرای قدیمی و معاصرش را با ساز سه تار تقدیمتان می‌کند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۶۳
روحش شاد
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
تابی جون ، خودتم که دست کمی از بقیه نداری...تا حالا کجا بودی؟
بهت زده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
حق داري كه هر رايي بدي. اما من نيز حق دارم از شما بخواهم در خصوص رايي كه داده‌ايد كمي فكر كنيد و به اين سوال پاسخ بدهيد. واقعا كجايي «روحش شاد» راي منفي دارد؟ نكند از آن‌هايي هستيد كه نواي هر نوع موسيقي را حرام قطعي مي‌داند و فكر مي‌كند اين انسان شريف اكنون در جهنم است و هم نشين خون‌خواران تاريخ؟ هم نشين كساني كه جان آدمي را شريف نمي‌دانستند؟ شما از كدام قبيله هستي؟ از قبيله «مهر» يا قبيله «نفرت»؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
دردمون شده قیمت پراید و سیب زمینی و دلار و اینکه کی برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده؟!!
فرهنگ و هنر فراموش شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
مهم اینه که اونا که منفی دادن کمتر از 1 درصد هم نیستن
روحش شاد و یادش گرامی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
حداقل دلیل منفی دادن و بنویسید
روح
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
اونا که منفی دادن با روحش مشکل داشتن..
خدایش بیامرزد.
خدا بیامرزدشون.

ضمناً اگه منفی بدید من نمیام عین بعضی ها بپرسم چرا منفی میدید! لابد دوست دارید منفی بدید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
موندم کجاش منفی داره والا دارم سوت میکشم از بهت اخه چیش منفیه
مهدی هستمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
من نپرسیدم...گفته باشم..لابد.............بدن.
خدایش بیامرزد. استاد بزرگ موسیقی ایران زمین
افسوس
چه نوای دل انگیزی داشت استاد
روحش شاد
روحش شاد و يادش گرامي
امروزه متاسفانه موسيقي ما پيشرفت و پويايي گذشته رو نداره و با رفتن هر يك از اساتيد موسيقي ايران جاشون پر نميشه...
دمتون گرم كه باز شما تو اين آشفته بازار مملكت يادي از اين بزرگان مي كنيد. متأسفانه ما سرمايه هاي انساني و اجتماعي بزرگي رو از دست مي ديم بدون اينكه بفهميم اينها از تمامي منابع ديگري كه قدرشون رو نميدونيم،‌ با ارزش تر هستن.
خدایش بیامرزد. متاسفانه هنوز هم اساتید ناشناخته ای در بین ما هستند که متاسفانه بعد از مرگ شناخته میشوند
روحش قرین رحمت. مرد بزرگ و در پرده ای بود
او حکیم و عارفی روشن ضمیر بود.
او معلم فروتنی و اخلاق بود.
او متعلق به استان جانان بود و رفت.
علم موسیقیایی او به عالم معنا وصل بود.
روحش شاد
چه غریبانه ......
ای کاش قدر اساتید در قید حیات را بدانیم
روحش شاد استاد بزرگواری بود
با تشكر از سايت ولي نميشد قبل از اينكه استاد صفوت نقاب در چهره خاك كشد سري به ملاقات ايشان ميرفتيد يادي بزركداشتي ................... مراسمي براي اين زنده ياد ميكذاشتيد واقعا ما ايراني ها چرا مرده ستاييم البته من مي ستايمتان كه يادي ازاين استاد كرديد ولي زنده ها را دريابيم مثلا تا حالا شده سري به استاد بزرك شجريان عزيز بزنيد مصاحبه اي يادي ازايشان بنماييد متاسفم كه درنبود بزركان يادتام ميايد كه استاد داريوش صفوت هم داشتيم به داريم اهميتي قايل نيستيد حالا نظر من اكر نكذاريد هم عيبي ندارد متشكرم
روحش شاد ویادش شاد
این وظیفه شما خبرنگاران است که این مشاهیر را به ما بشناسانید.اما نه بعد از مرگ ! بلکه قبل از مرگ. حالا چرا در مراسم های تجلیل از پیشکسوتان تا حالا از ایشان تجلیل نشده است.؟
پاسخ ها
س.م
| United States |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
در سال 85 کشور فرانسه نشان شوالیه ادب و هنر را تقدیم این بزرگ مرد کرده است ولی در ایران ......
پراید چند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
یعنی چون اقتصاد اینجوریه، این استاد مرده نباید مطلب میزد تابناک؟! شماها کی هستید خدایی اش؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
نمیفهمی هر چیزی جایی داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
پراید میخواد بره دنبال روحش.. شاید.
روحش شاد
بزرگی از میان ما رفت .......حیف که قدرش ندانستند.....استادعزیزو گرامم تا ابد دلتنگتم و با سپاس از تعالیمت
ترويج موسيقي حرام است. نامسلمون هاي مسلمون نما. خوب بعضي وقتا چهره واقعيتون رو نشون ميديد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
طبق کدام فتوا و کدامن منطق روایی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
چیزی که حرام است غنا است که در تعریف آن هم یک رویه یک نواخت و مشخص وجود ندارد
قیدهایی که برای غنا بودن یک موسیقی گذاشته شده خیلی از موسیقی هارا از این مقوله خارج می کند
یکی چهچه و تغییر صدا را غنا می داند یکی آلات موسیقی را یکی ترکیب ایندو باهم را و وووو به هر حال موسیقی مسئله ای است که هنوز از موارد لا ینحل ابواب فقه است
ملاک در آن هم عرف است یعنی در بیشتر موارد به خود مردم واگذار شده است که این مورد جزو موسیقی حرام هست یا نه ؟
این آقای ناشناس یا سواد ندارد یا عقل درست و درمون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
بعضی ها دیگه از خود خدا هم میخوان جلو بزنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
دنیا پر است از موسیقی های شاد و غمگین. کافی ست کمی به صدای پرندگان و طبیعت گوش بدیم. اگه خدا دنیا رو ساکت و بدون موسیقی می خواست حتما همینجوری خلق می کرد.
خودتون قضاوت کنید که صدای بلبلان و گنجشکان مستی آور تر است یا صدای تار و گیتار؟؟
کمی بیندیشیم عمیق تر
هر كسي كه برنامه گلهاي رنگارنگ را شنيده باشه حتما نامي هم از استاد داريوش صفوت شنيده. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
منفی ها ناشی از همان تفکری است که امکان مطرح شدن این مفاخر ملی در کشور و افکار عمومی را نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
بالاخره همه جا آدم بیمار پیدا میشه که نظر منفی بده
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
ولی خوشبختانه کم کم داره نسلشون از بین میره اینو از تعداد اتدک (-)ها میشه فهمید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
به نظر من هم اون آدم بیمار خیلی لذت میبره از این نظراتی که راجع به منفی زدنها داده میشه. احتمالا یه جور احساس مطرح شدن و باحال بودن. ناشی از حقارت هايیه که تو زندگیش داشته
حدود بيست سال پيش و در يك ميهماني خصوص شاهد نواختن ايشان بودم. چه زيبا مي‌نواخت و چه باوقار. گويي تارش بخشي از تنش بود و تنش بخشي از تار. خدايش بيامرزد و روحش را همچون نغمه‌هاي تارش سازد.
اگر چه از دست دادن انسان های بزرگ و تاثیر گذار ناراحت کننده است و جای افسوس دارد اما به هر حال این سنت خدا و طبیعت دنیا است. هر انسانی روزی می آید و روزی نیز باید از این دنیا خداحافظی کرده و دیار باقی برود. مهم آنست که من و تو با نگاه درست نسبت به انتخاب الگوی خوب اقدام کرده و سعی کنیم خودمان در حد توان فردی بزرگ و موثر باشیم.
چرا از بزرگان موسیقی کشورمون ، بعد از مرگشون یاد میشه ؟ به نظر بنده این از بی توجهی مسئولان نسبت به موسیقی کشور عزیزمونه !!!
خدایش بیامرزد .
تابناک از کجا میدونی نمیشناختیم استاد رو؟
امیدوارم که رحمت خدای مهربان نصیبه ایشان و جمیع رفتگان شود...
ممنونم از اطلاع رسانیتون
گردرسَرَت هوای وصال است حافظا---------- باید که خاک درگه اهل هنر شوی..... بهر جهت !!!!!!----------------------------------------هنرمند شمعی است افروخته------------------که تا چشم برهم زنی سوخته------------------خدایش بیامرزد و روانش شاد . کَلمرتضی
روحشان شاد و یادشان جاوید و گرامی . .... اگر کسی با این عزیزان ساعتی همنشین بوده باشد به لطافت روح آنها پی برده است .
در عكس استاد و شاگردانش، چهره هايي مانند داوود گنجه اي و رضوي سروستاني نيز حضور دارند.
روحش شاد
روحش شاد و چه زیبا نواخت و فرهنگ سازی کرد ، ولی ما چه کردیم ایا برای ایران و بشریت مفید هستیم؟؟؟
اگر بتونیم روزی یک کار مفید برای هم نوع خود انجام بدیم در برابر وجدان خود سر افکنده نمیشیم
روحش شاد از این آدمای بی ادعا در این مملکت کم نیستن تا زنده هستن قدرشون رو بدونیم
بارفتنت ای عزیز تمام دوستدارانت را داغدار کردی
روح ت شاد ویادت همیشه گرامی.
روحش شاد یادش گرامی
يك بار افتخار حضور در محضر ايشان را پيدا كردم . واقعاً بي نظير بودند ايشان .كلمات قادر به بيان واقعيات نيستند...
باسلام
من يك اصفهاني ام وازسرزمين بزرگان هنر ايران روي سنگ مزاراستادتاج نوشته گرتوخواهي كه بجوئي دلم امروزبجوي ورنه بسياربجوئي ونيابي بازم
هنرمندرابايددرزمان حال دريافت نه پس ازمرگ .آياكسي ازحال استادشهنازباخبراست خوشبختانه بزرگي خانه اي جهت اقامت ايشان وهمسرشان دراختيارايشان قرارداده وپيگيراحوالات ايشان نيزهست .

اگرچه نزدشماتشنه سخن بودم
كسي كه حرف دلش رانگفت من بودم
عليزاده‌ها و مشکاتيان‌ها خود اسطوره هستند، ببين استاد آن‌ها که بوده که اسطوره‌پروري ميکرده
روحش شاد
وضعیت فرهنگ و هنر این مملکت و اجر قرب بزرگان هنری و فرهنگی نشون میده کار به دست کاردان نیست،شاید دست کسایی باشه که تفکرشون به اونایی که منفی میدن خیلی نزدیکه.
دوستانی که از این منفی ها دارن انتقاد میکنن
آیا غافلید که همین تعداد اندک منفی شما ها رو داره از اصل مطلب دور و به خودش مشغول میکنه ؟
و این همون چیزیه که اون منفی ها میخوان
پس این چند منفی رو ندید بگیرین و به این همه مثبت فکر کنین
با سلام ،

اول از همه رحلت دكتر داريوش صفوت ، اين بزرگ مرد موسيقي و اخلاق را به همه دست اندركاران موسيقي ايران تسليت ميگويم و در ثاني بايد بگويم : بي شك دكتر صفوت يكي از اساتيد معاصر موسيقي ايران بود او ضمن اينكه يك استاد مسلم سه تار بود بلكه در فروتني و اخلاق سرامد بود . او هيچگاه نخواست شناخته شود و درانظار به هنر نمايي به پردازد ، او موسيقي ايراني را ارج مي گذاشت و همواره در اين راه تا اخرين لحظه وداع كوشا بود و در اين چند سال اخر عمر با چاپ چند كتاب در مورد موسيقي ايراني به طور كامل دين خود را به موسيقي ايراني ادا كرد . روحش شاد باد و يادش گرامي
هر روز سبک استاد صبا بی کس تر می شود ....
روحت شاد
يادش گرامي
روحش شاد و يادش گرامي باد
دکتر صفوت احل غوغا و هیا هوی نبود ... به معنای واقعی فروتن و افتاده بود و چه زیبا نام او را حکیم موسیقی ایران نهادید ولی نام پدر برای او برازنده تر بود . او از دانشگاه حقوق فرانسه دکترای حقوق داشت ولی روی جلد هیچ کدام از کتابهایی که منتشر کرده بود پیش وند " دکتر " را استفاده نکرد ... چند نفر را در ایران میشناسید که از نشان شوالیه بگیرد و غوغا نکند ... این مقاله را در مورد او بخوانید حتما تا آخر تا نقش او را دریابید . به نظر من تابناک خیلی کم رنگ و بی محتوا از دکتر صفوت تجلیل و یاد کرده .....

http://hamshahrionline.ir/hamnews/1383/830220/world/artw.htm#s5256
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی