بازدید 31545
سخنان در گوشی‌ درباره یک قانون؛

هیس! درباره این قانون آهسته سخن بگویید

گویا دیر متوجه شده‌اند، وگرنه زود‌تر دست به کار می‌شدند و... بر پایه این قانون جدید، خطای دیگران به پای خودشان نوشته می‌شود و لازم نیست که شما از جیبتان هزینه خطای فلان پیمانکار شهرداری شهرتان را بپردازید؛ قانونی خوب که بدخواهان کمی هم ندارد!
کد خبر: ۲۲۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۴ 26 January 2012
سرویس اجتماعی ـ تا دلتان بخواهد، پیرامونمان پر است از مثلث‌های گوناگون؛ از برمودا و شیطان گرفته که بیشتر شوم خوانده می‌شوند و با هزار و یک قصه و حکایت آمیخته‌اند، تا سه وجهی آتش که بدون وجود حتی یکی از رأس‌ها هم، سرد خواهد ماند و حکم «گلستان» را خواهد داشت.

یک خبر در گوشی: «منع عبور تریلر در محور جدید گرمسار به قم» از آن دست اخباری است که رسانه‌ای نشد. با اینکه مدت بسیاری از افتتاح آن نمی‌گذشت، آمار تلفات جانی بسیار بالا و غیر قابل قبول بود؛ این گونه بود که مسئولین تصمیم گرفتند برای کاهش بار ترافیکی در این محور، ممنوعیت‌هایی قایل شوند که رسانه‌ای نشود؛ ممنوعیت‌هایی که اگر اعلام می‌شد، ممکن بود برخی چیز‌ها را زیر سوال ببرد!
اما سخن از چیز دیگری است، مثلثی که با یک راس هم کشنده است؛ خونین و سیاه، مثل آسفالت بعد از یک تصادف منجر به جرح. اصلا‌گاه یکی از اضلاعش همین آسفالت می‌شود که پر از چاله و گودال است و با صد دلیل کنده شده و به یک دلیل پر نشده است؛ سهل انگاری!

به گزارش «تابناک»، بر پایه آمار و به صورت میانگین، در هر ۲۳ دقیقه، یکی از هموطنانمان در رخدادهای جاده‌ای جان می‌بازد. این در حالی است که آمار سوانح رانندگی در کشورمان به مراتب بالا‌تر از این حرف هاست؛ تصادفاتی که سه عنصر در وقوعشان دخیل هستند؛ خودرو، ‌ راه و عامل انسانی.



در بیشتر تصادفات، راننده مقصر شناخته می‌شود و همین موضوع است که دستمایه اعمال بیشتر قوانین درباره رانندگان می‌شود. اینجاست که کمتر به یاد داریم کسی سراغ خودروساز رفته و یا وزارت راه و شهرداری (متصدیان امور راه در برون و درون شهر‌ها) را خطاب قرار داده باشد. تنها وقتی اتفاق مثبتی در این سطوح رخ می‌دهد که پیچ خطرناک یک جاده، به «قتلگاه» معروف و یا موتور فلان خودرو، بی‌هوا تبدیل به کوره آدم سوزی شود!

این در حالی است که در قانون جدید راهنمایی و رانندگی، بندی دیده شده است که دیگر کوتاهی‌ها کنندگان منجر به تصادف را هم، ملزم به پرداخت غرامت می‌کند؛ آن هم بر پایه نظر کار‌شناس تصادف که از دوره دیدگان پلیس راهور محسوب می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بنا به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون تخلفات رانندگی در صورتی که بر پایه نظر کار‌شناس تصادف، نقص راه یا وسیله نقلیه در تصادف مؤثر باشد، حسب مورد، مسئولان ذیربط پاسخگو بوده و ملزم به پرداخت غرامت هستند.
خواندن این بند از قانون جدید هم ضروری به نظر می‌رسد؛ اگر عابر پیاده از مسیر مشخص (گذرگاه عابر پیاده یا پل هوایی) استفاده نکند و در صورتی که راننده هم قانون را رعایت کرده باشد عابر مقصر شناخته شده و مسئولیتی متوجه راننده نیست.
به این صورت که اگر هنگام رانندگی در یک خیابان، بناگاه در یک چاله سقوط کنید، ‌ راه گرفتن غرامت وارد شده به وسیله‌تان باز شده است و شهرداری و یا وزارت راه، موظف به پرداخت خسارات وارده هستند.

و یا در صورتی که به دلیل نقص فنی خودروتان دچار سانحه شوید، خودروساز مقصر شناخته خواهد شد و باید تاوان خطایش را بپردازد؛ رخدادی شبیه آنچه چند وقت پیش روی داد و یک کشنده هوو به علت نقص در سیستم ترمز با سیزده خودرو سواری برخورد کرد و... .

اکنون مدتی است، این قانون اجرایی شده و بنا بر آمار، شمار سوانحی که به دلیل نقص در «راه» و یا «خودرو» حادث شده است، چیزی نمانده که به هزار مورد برسد! به این معنا که در شمار چشمگیری از سوانح رخ داده در یکی دو ماه اخیر در سراسر کشور، نقص راه (جاده، خیابان، اتوبان و...) یا وسیله نقلیه، به روشنی در شکل‌گیری حادثه اثر داشته و سرانجام، تقصیر کاران، قسر در نرفته‌اند.

چندی پیش که خودرو لوکس حاوی دو فرزند یکی از مسئولان عالی رتبه دولتی، واژگون شد و به رغم مجهز بودن به ایربگ، متأسفانه این آپشن (تنها در کشور ما به این مورد از حداقل‌های استاندارد در دنیا آپشن می‌گویند!) عمل نکرد، زمزمه پیچید که خودرو ساز در سانحه رخ داده مقصر شناخته شده است؛ شایعه‌ای که نه تکذیب شد و نه تأیید. شاید غرامت گرفتن از یک شرکت دولتی توسط یک مقام دولتی، صورت خوشی نداشت! البته جا دارد که برای شفای عاجل مصدومان آن حادثه و دیگر بیماران هم دعا کنیم.
و البته در برخی از این موارد، نقص راه و خودرو به تنهایی حادثه ساز نشده‌ و گاهی در نقش تقویت کننده خطاهای کوچک انسانی هم ظاهر شده‌اند.

این در حالی است که گویا، برخی با این بخش از قانون جدید راهنمایی و رانندگی موافق نیستند و به بهانه اینکه پلیس صلاحیت رسیدگی به این موارد را ندارد، می‌خواهند که قانون را به بازبینی بکشانند و این بخش جدید را حذف کنند!

شاید به همین دلیل است که در انبوه مطالب منتشره در نکوهش و حسن این قانون جدید، کمتر به این بند قانون پرداخته شده است؛ قانونی در دفاع از حقوق رانندگان که مدتی است اجرایی شده اما کمتر راننده‌ای درباره آن می‌داند؛ گویا این بخش قانون را با صدای کوتاه ابلاغ کرده‌اند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۸
عامل انسانی در ایران نقش اساسی داره، سرعت سرسام آور ربطی به نقص فنی نداره طرف در خیابانی که حداکثر سرعت فرضا 40 کیلومتره با 100 کیلومتر میره، مقصر ماشین نیست مقصر راننده ماشینه که تصمیم گرفته جان مردم رو به بازی بگیره، برخورد کیفری با متخلفان باید صورت بگیره جریمه 100 تومانی کافی نیست
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
ولی این مورد چیزی از تقصیر دست اندرکاران کم نمی کنه
نمیشه که همش مردم مقصر باشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
حداکثر سرعت 40 کیلومتر یعنی چی؟
یعنی که خیابون انقدر داقونه که نمی شه بالا تر از سرعت رفت.
مقصر کیه؟
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
در این که ایرانیان رانندگان پر ریسکی هستند، شکی نیست ولی ایا واقعاً جاده ها اگر بهتر بودند میزان این تلفات کاهش نمیافت؟ آیا در جایی که باید سرعت بالا باشد ایجاد محدودیت 40 کیلومتر در ساعت که باعث ایجاد تشویش و عصبانیت مردم میشود را باز هم باید به تقصیر بد رانندگی کردن انداخت؟ کجای دنیا محدودیت 60 کیلومتر در ساعت برای سرتاسر یک جاده 3بانده با جداکننده میانی میگذارند؟ نباید همه تقصیرها را فقط متوجه یک سمت کرد که در این صورت هیچگاه به حل مشکل دست پیدا نمیکنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
ببخشید، در یک خیابان با عرض 10 متر در محله مسکونی شما با چه سرعتی رانندگی میکنی؟ مشکل اینه که در ایران رانندگی با سرعت زیاد تعریف شده، ولی در کشورهای پیشرفته با نظم و قانون تعریف شده.
البته نقش خودرو و جاده جای خود
ناشناس
| Canada |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
در مهندسی ترافیک ما همیشه سرعت حداقل وحداکثر رو مبنا قرار میدیم بنابر این توجه بفرمایید که سرعت کمتر از حداقل هم خطر آفرین است وخوب نیست وعوارض منفی آن بسیار زیاد است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
با جمله اولت موافق نیستم ولی بقیش صحیحه ، قبول کن که نه شهرسازی درستی داریم نه جاده استاندارد و بروز ، اکثر جاده های ایران در زمان قدیم و متناسب ترافیک ان زمان ساخته شده و جدیدها هم بعد از چند سال ...........
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
هر دو مورد نقش داره ولی به نظر من مردم باید بیشتر رعایت کنند
رهگذر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
اگه خدایی نکرده یکی از بستگانت از مصدومین یا کشته شدگان خودسوزی خودرو یا تصادف هوو یا نداشتن علائم و استاندارد راهها بود باز یه همچین حرفی میزدی؟
امیرکبیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
با همون سرعت 100 تا هم که به دیوار بزنی نباید چیزی بشه ولی تو این قوطی فلزی هایی که به اسم ماشین تو ایران ساخته میشه تبدیل میشی به گوشت چرخ کرده !
ناشناس
| Australia |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
اگه حداکثر سزعت توی یک خیابون 40 تا هست میتونه چندین دلیل داشته باشه مثل رفت و آمد زیاد عابرین و تعداد تقاطع ها و عرض خیابون و .....خیلی از کشور های دنیا حداکثر سرعت توی خیابون هاشون 40 یا 50 است
ناشناس 1
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
نه خیر هموطن. حداکثر سرعت توی خیابانهای فرعی منتهی به اصلی، 30 کیلومتر است. هیچ اشکال فنی هم در خیابان نیست. در جاده ای که از طرف لوزان سوییس به ژنو می رود، در نزدیکی ژنو، حداکثر سرعت 60 کیلومتر است. در حالیکه آن جاده کاملا ایمنی و کاملا هم خلوت است، راننده ها دقیقا بدون حتی نیم کیلومتر اضافه این سرعت ها را رعایت میکنند. فقط چون قانون است. احترام به قانون ولو اینکه قانون گزاران و مجری های آن را قبول نداشته باشیم ، جزو شئون انسانی ماست. حتما نباید که همه چیز کشور ایده آل باشد تا ما به قوانین رانندگی که در همه جای دنیا ریشه های یکسان دارند و تقریبا مشابهند احترام بگذاریم! فکر می کنید اگر رعایت قوانین را نکنیم ، چه کسانی صدمه می بینند؟ دولت؟ مسئولین؟ یا خود مردم مظلوم و فهیم کشورمان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
بنده با ديدگاه دوست ناشناس موافقم. موارد مربوط به اشكال جاده و وسيله درست اما وضع رانندگي در كشور ما فاجعه است و البته كه جريمه 100توماني كافي نيست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
جوابتو از منفی هات بگیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
عزیز
سرعت 40 تا در شهر یعنی اینکه اگه یهو یکی پرید وسط خیابون بتونی ماشینتو تگه داری و بنده خدارو له نکنی !!! و سرعت بالاتر در جاده بخاطر اینه که یهو یکی نمی پره وسط جاده
حالا فهمیدی عزیز
ناشناس
| Australia |
۰۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
والا تو استرالیا هم حداکثر سرعت تو خیابونها 50 کیلومتر و جاهایی که مدارس و محلهای پر رفت و آمده 40 کیلومتره. هیچ ربطی هم به خوبی و بدی خیابون و کوچه نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
در کنار سرعت سرسام آور نبود مهارت و فرهنگ راننده ها مزید بر علت است , استفاده غلط از ترمز , ایستادن در محل های خطرناک , استفاده نکردن از راهنما و علامت دادن به دیگران و به طور کلی بد رانندگی کردن از مهم ترین عوامل بروز تصادفات هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
تو زمان شاه وزوزك كه با كالسكه مردم تردد ميكردن هم سرعت 40كيلومتر نبوده !چه برسه به الن كه زمان اتومبيل هاي سرعتيه ...شما حتما ذي نفعي داداش كه جوش اوردي
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
يك نكته ظريفي در اينگونه اظهار نظرها هميشه از ديد پنهان مي ماند و آن اينكه ما در تلفات جاده اي مقام اول دنيا را داريم و نه تعداد تصادفات !
چرا ؟
چون با كوچكترين برخوردي ، اتومبيل هاي بسيار محكم توليد داخل !! به آلت مرگ راننده آن تبديل مي شودند .
مسئولان اگر جرات دارند آمار تلفات را به تفكيك نوع اتومبيل اعلام كند تا معلوم شود اشكال از كجاست ، با توجه به اينكه طبيعتا خودروهاي گرانقيمت را با سرعت بالا در حال تردد مي بينيم اما تلفات انسانيشان در صورت تصادف بسيار كمتر از ماشين هاي بي كيفيت توليد داخل خواهد بود
فقط در این مورد هیس؟!!!
مگه تابی خبر نداری که اینجا هیس آباد است!
همه چیز ممنوع!
من ممنوع تو ممنوع او ممنوع.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
اجازه هست من بنویسم هیس
راننده ای که با سرعت زیاد رانندگی می کند و سبقتهای غیر مجاز می گیرد قطعا" باعث تصادف می شود به نظر من خطای انسانی بیشتر از دیگر دلایل در تصادفات دخیل است
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
خب پس ايمني ماشين كجاست تا كي ما بايد منتظر بشيم ماشين هابه استارد روز نزديك بشن اخه مگه جون من ايراني با يه اروپايي فرق داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
عزیز من کسی راننده رو حاشا نکرده دقت کن !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
چرا در المان که در بزرگراه ها محدودیت سرعت وجود ندارد امار انقدر بالا نیست ؟ پس فقط سرعت بالا نیست که حادثه ساز است .من خودم شاهد بوده سرعت بیش از حد پایین یک خودرو باعث تصادف با تلفات جانی شده است . من اتومبیلی دیدم که در اثر خرابی اسفالت اتوبان ساوه از جاده منحرف و سپس واژگون شد و...... موارد دیگر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
سرعت زیاد باعث خطر می‌شه، اما نه سرعت بالای 40 کیلومتر در ساعت
ناشناس
| Canada |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
علی جان بعله !! شما و سایرین باید قربانی بشوند به دلیل اینکه شرکتهای خودروساز داخلی سود خود راببرند..
یکی از ایرادات اساسی خیلی از جاده های ما خطوط ممتد و مقطع غیر اصولی میباشد.

بارها در جایی که دید بسیار خوبی نسبت جاده وجود دارد و تا فاصله زیادی هیچ پیچ و نقطه کوری وجود ندارد با خط ممتد (یا تابلوی سبقت ممنوع) روبرو میشویم. از آن بدتر و ترسناکتر این که بعضا جاهایی خط مقطع میبینیم که اصلا دید خوبی نسبت به جاده وجود ندارد و واقعا سبقت گرفتن خطرناک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
تایید میشه
به کرات به این مساله برخوردم
ناشناس
| Germany |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
در مورد خطوط ممتد و تابلو ها یکی از دوستانم که برای کارآموزی عمران پیش یه پیمانکار کار میکرد گفت که خطوط رو خود کارگر مشخص میکنه(یعنی دکمه ماشین مخصوص رو فشار میده) و نقشه ای نیست که مثلا پلیس یا وزارت راه تهیه کرده و بهش داده باشه و معمولا هم بعدش نظارتی نمیشه به پیمانکار
این خیلی واضحه و اگه یکی از خبرنگارانتون رو در پوشش کارآموز بفرستین خیلی راحت میتونه براتون مشخصش کنه.
جاده رو دست کم نگیرید چند وقتی هست که مسیر تهران پردیس بزرگراه جدیدی زدن اما با عوارض هر ماشین 1500 تومان که برای دانشجویان دانشگاه رودهن و اهالی بومهن و پردیس و رودهن مبلغ کمی نیست یعنی روزی 3000 توان عوارض بعد وقتی دیدن کسی از این بزرگراه جدید نرفت و اکثرا از جاده قدیمی میرن دیگه به جاده قدیمی دست نمی زنن و شده پر از دست اندازها و چاله های گود طوری که برا اینکه وارد اونها نشی باید مانورهای خطرناکی انجام بدی که بعضا باعث تصادف می شه،جاده رو تعمیر نمی کنن که مردم مجبور شن از بزرگراه بیان و روزی 3000 تومان عوارض بدن!!!
این قانون از قدیم در خصوص جاده های خارج از شهر که به وزارت راه مربوط می شده است اجرا می شده و ما در تهران بخاطر نداریم که هیچ وقت شهرداری به شهروندی خسارت بدهد که حالا اگر اینطور که می گویید بشود شاید استاندارد سازی معابر شهری صورت بگیرد
چند سال پیش در یکی از راه های اصلی کشور عزیزمان با سرعت هشتاد کیلومتر در اثر ترکیدگی لاستیک عقب از جاده منحرف شدم و چون جاده دارای شانه خاکی نبود و خود جاده با سطح زمین طبیعی حدود سه متر اختلاف داشت خودرو به پایین قلتید و واژگون گردید ( بنا به تشخیص پلیس راه ) در حالی که لاستیک های خودرو یک ماه قبل تعویض گردیده بود . مطلب مهم اینکه در دادگاه قاضی علی رقم اگاهی از گزارش پلیس از من خواست تا زیر برگه ای که اقرار میکنم در اثر سرعت زیاد باعث تصادف شده ام امضا و با پرداخت مبلغ پانصد هزار تومان در حق دولت ، تا بتوانم خودرو را بعداز توقیف بیست و دو روزه ازاد کنم و من هم اجبارا امضا کردم ، حال فکر میکنید امار درصد عوامل تصادف در ایران چقدر صحیح است؟
این بند از قانون بوی ضد سرمایه می دهد پس طبیعی است که مخالفین زیاد داشته باشد آنهم از نوع گردن کلفت!
نگارش زیبای نویسنده هم جای تشکر دارد
از انجای که ما یاد گرفتیم همیشه صورت مسئله را پاک کنیم ، همه جا فقط میگوییم سرعت زیاد باعث تصادف است و بس
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
مانند سقوط هواپیماهایی که خلبان مرحوم مقصر تشخیص داده شده بودند!
حالا بنظر شما افسر پلیس که از دانشکده افسری فارع التحصیل شده و هیچگونه اطلاعاتی در خصوص نحوه ساخت راه و قوانین و ائین نامه های مربوط به آن ندارد واقعا صلاحیت اظهار نر دارد یا خیر کاش متن قانون پیشنهادی را هم درج می کردید تا دقیق تر می توانستیم اظهار نظر کنیم
آی گفتی...
بجای اینهمه قانون بیان جلوی ورود وتردد این کنشنه های هوو بگیرند.
یا اینکه واسه ی 9 میلیون پول بی زبونی که از پراید میگیرن بجاش یک ایربگ خشک و خالی براش بزارن
من خودم این جاده(گرمسار به قم) را رفتم، علت ممنوعیت اینه که فقط یک باند از ان افتتاح شده و به علت افتتاح نشدن باند دوم ، در یک باند به صورت دوطرفه رفت و آمد میشه. در یک باند همین دوطرفه حرکت کردن هم خطرناکه چه برسه به اینکه یک طرف تریلی هم بیاد! میدونید علت اصلی این مشکل چیه؟ علت اصلی توی بوق کردن فعالیت ها هست. یکی از مسئولین رده بالا که ظاهرا هم محل تولدش گرمسار هست!! میخواست قبل از یکی از انتخابات گذشته این جاده افتتاح بشه حتی اگه یک باندش!
برو بابا دلت خوشه
بهتره دولت به جان وجیب مردم احترام بذاره
جاده هامون واقعا مشکل دارن پراز چاله چوله هست اما خطای راننده هم خیلی مهمه
در آخرین سفری که به تهران اومده بودم (با وسیله شخصی) پس از سفری کوتاه به کرج٬ حدود ساعت 10 در آزادراه به سمت تهران در حال بازگشت بودم.
چون خودم اهل شیراز هستم٬ با جاده آشنایی کامل نداشتم. با سرعت مجاز (120 کیلومتر در ساعت) در حال رانندگی بودم و از اونجایی که ظاهرا اتوبان تازه خط کشی شده بود و نور چراغ ماشین بازتاب خیره کننده‌ای از خط کشی‌های سفید کف جاده می‌داد٬ من هم حسابی به این خط کشی‌ها خیره شده بودم و توی اون سرعت بالا و تراکم زیاد٬ فقط سعی می‌کردم که از بین خطوط حرکت کنم. نزدیک تهران که رسیدم٬ ظاهرا به دلیل عملیات پل سازی٬ یه راه انحرافی زده بودند. اما تابلویی در این رابطه وجود نداشت. نکته وحشتناک اینجا بود که این خط کشی‌ها رو پا نکرده بودند و در جایی که جاده انحرافی شروع می‌شد٬ خط کشی‌های قبلی به سمت گارد ریل می‌رفتند! و من تنها شانسی که آوردم٬ راننده جلوییم بلافاصله متوجه شد و یه تغییر مسیر ناگهانی داد و من هم پشت سر اون همین کار رو کردم و یه دفعه ماشین کشوندم به سمت راست.

اگر اون ماشین جلوییم نبود٬ الان با سرعت 120 تا رفته بودم توی گارد ریل! آخه چرا باید در یک آزادراه به این شلوغی که سرعت همه بالا هست٬ اینطوری خط کشی‌ها که نشانگر راه هستند و پلیس هم اصرار داره که به اونها توجه کنیم٬ یه دفعه برن توی گارد ریل؟!!!
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
بابا بنده خدا کی به شما گواهینامه داده کی اصلا برگ معاینه چشمتو امضا کرده اخه توی رانندگی مگه سرتو پایین نگه میداری رانندگی میکنی به نظر من شب هم بوده رانندگی میکردی با 120 تا سرعت به نظرت 120 تا سرعت مجاز اقا تو شب 95 تا مجاز نه 120
قضیه تصادفات رانندگی چند وجه داره :
یکی اینکه فرهنگ رانندگی نداریم . همه جای دنیا سرعت داخل خیابون شهری زیر 60 هست .تند میریم.. هرجا بخواهیم می ایستیم ؛ دور می زنیم ....
دوم اینکه پیاده هامون هم فرهنگ ترافیک نداریم .. حاضر نیستیم 100 متر راهمون دور بشه از خط عابرپیاده رد بشیم... و خوب توقف برای عابر پیاده هم تو قاموس رانندگیمون نیست!!
ماشینهای غیر استاندارد با نداشتن حداقل ایمنی هم که تولید و فروخته می شوند و مسئولان هم برای تعطیل نشدن اونها از اونها حمایت می کنند ( یک نمومه آن تولید وانت پیکان) که البته هزینه بیکار نشدن کارگران کارخانه هم جیب و جان مشتری است .
بعد از 32 سال حمایت محض و عدم توانایی خودروساز داخلی با محصول خارجی ، آیا نباید فکری به حال آن کرد ؟؟ تا کی از جیب خریدار و جان مردم از خودروسازها باید حمایت کرد؟؟؟؟
راه هم که خیلی بهتر شده اند ولی هنوز خیلی مشکل دارند .
علائم ترافیکی در خیلی جاها کمبود دارند،
خلاصه همه با هم باید درست بشه . و تا همه ما از راننده، پیاده و مسئول مربوطه نخواهیم درست نمی شود .
تابناک جان فکر کنم خیلی ها قانون جدید رو نمیدونند ( فقط قیمت جریمه رو می دونند) لطفاً بخشهای قانون جدید را با توضیحات یکی از کارشناسان محترم راهنمایی و رانندگی منتشر کنید تا اطلاع بیشتری پبدا کنیم
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
از نظر علمی تصادف سه ضلع دارد:خودرو، جاده و راننده. ولی از نظر مقامات تصادف فقط یک خط راست به نام راننده دارد که همه تقصیرها متوجه اوست.
با سلام.
این قانون نگفت عامل انسانی در تصادف کم رنگ شود گفته قدرتمندان وزارت راه , شهر داری و خودرو ساز گاهی هم می توانند مقصر باشند!کاش برای هواپیمایی هم اجرا شود و همیشه خطای خلبان باعث سقوط نشود!
عدم توجه مسئولین به نقش تابلوهای راهنما و خط کشیها و جدی گرفته نشدن آنها از اسوی ایشان، باعث شده تا کم کم این موارد اهمیت خود را در رانندگی از دست بدهند و مورد توجه نباشند.
- در بسیاری از خیابانهای تهران و شهرستانها خط کشی وجود ندارد
- در بسیاری موارد خط کشیها غیر اصولی است و پهنای باندها استاندارد نیست. به نظر میرسد در زمان انجام خط کشی که معمولا در نیمه های شب انجام میشود، صرفا کارگر خطکش حضور دارد و او هم تصور میکند این خطوط برای زیبایی است و نه چیز دیگر.
- در برخی موارد خیابان دستخوش تغییر جهت شده اما خط کشیها تغییر نکرده و رعایت حرکت در مسیر خطوط فاجعه می آفریند
- تابلوهای راهنمایی به عامل گمراهی رانندگان تبدیل شده اند.
- اگر میخواهید گم نشوید حتما باید آدرس را سئوال کنید و حتما باید به تابلوها توجه نکنید
- بسیاری از تابلوهای راهنما که باید قبل از خروجیها نصب شوند حداقل 50 تا 100 متر بعداز آنها نصب میشوند. اینموضوع موجب تصادفات بسیار در بزرگراهها میشود.
اون ماشین جپ شده بود و ایربگ جلو موقع صدمه از جوانب خودرو نبایستی عمل کنند بابا همین خودرو های به قول شما آشغال هم با تکنولوژی و قطعات وارداتی تولید میشند فکر می کنید خیلی پیشرفته ایم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
بله ولی اکثرا با تکنولوژی سالها قبل وارد میشوند مثلا اتومبیل فورد ...سال هشتادویک میلادی امریکا که شده کیا مدل 86 میلادی کره الان با اضافه شدن یک صندوق عقب غیر استاندارد در ایران با نام پراید صندوقدار مدل نود ویک شمسی تولید میشه که تازه کلی از لوازمش با الیاژ های تغیر یافته و سبک شده تولید میشه و ما میخریم نه ملیون تومان در صورتی که با این نه ملیون تومان در کشورهای دیگه میتونی ماشینی با تکنولوژی روز بخری
دوستانی که میگین مردم با سرعت غیر مجاز باعث حادثه میشن هیچ میدونستین در کشور المان در خیلی از جاده هاش اصلا محدودیت سرعت وجود نداره ولی به خاطر کیفیت ماشین و جاده کمترین میزان تصادفات هم مربوط به همین کشوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
راننده های قانونمند آلمانی را با راننده های ایران که اکثرا هم در راننگی ادعا دارند ولی در اجرای قوانین صفر هستند با هم مقایسه نکن ، در اون بزرگراه های المان امکان نداره کسی بدون دید کامل و اجرای کامل قانون لاین عوض کنه
درست است که شایع ترین عامل عامل انسانی است . ولی همواره باید عامل جاده ها چون روی همه خودروهای عبوری اثرگذار است باید در نظر گرفته شود و در بعضی موارد از هم جدا نیستند مثلا اگر جاده دو بانده باشد نیاز به سبقت غیر مجاز نیست
باور كنيد مسائل روحي ومشكلات ناشي از زندگي شهري وعدم تحمل فشارهاي وارده به افراد نيز يكي از اوامل تصادفات است كه به ان كمتر توجه ميشود
خوب مقصر راننده است که سوار ماشین میشه. اگه کسی رانندگی نکنه که تصادفی رخ نمی دهد. :ِD
اگر از كارشناسان راهنمايي و رانندگي بپرسيد حتما برايتان خواهند گفت كه در جاده ها و خيابانهاي شهر نقاط حادثه خيز وجود دارد كه آمار تصادفات در اين نقاط بسيار بالاست كه بخصوص در اين مناطق تنها راننده مقصر نيست و تقير كار اصلي يك عامل خارجي است بنده تا به حال در سطح شهر و جاده هاي خارج از شهر بسيار متوجه اينگونه نقاط شده ام بسياري از هم وطنان نيز مطمئا هستم كه به اين نتيجه رسيده اند من بارها به نمايندگان بيمه در مورد چاله هايي كه در سطح شهر وجود داشته پيشنهاد داده ام كه شما اگر براي پر كردن اين چاله ها كه بعضا توسط شهرداري يا پيمانكاران ادارات آب و برق و مخابرات و...ايجاد شده است هزينه كنيد ديگر لازم نيست خسارت هاي جاني و مالي كه در اثر اينگونه سهل انگاريها ايجاد ميشود را پرداخت كنيد اما بنده كه مسئول نبودم و مسئولين هم كه گوش شنوا ندارند!
اگر توی جاده های جنوب کشور بین شهرهای کوچک سفرکنی دیگه از نمیگی فقط عامل انسانی دخالت دارد عزیزمن
1-سرعت گیرهای من درآوردی در سطح شهر، به خصوص نوع آسفالتی تیره که تشخیص آن در شب مشکل است، موجب افزایش تصادف می شوند، زیرا بارها پیش امده که بر اثر ترمز ناگهانی خودروی جلویی ، خودروی عقبی بهش زده است.
2-این سرعت گیرهایی که شیب تندی دارند، موجب داغون شدن جلوبندی خودرو می شوند.
با سلام
پيرو پيغام قبلي كه هيچ اثري نداشت:
در بیست و سوم اسفند ماه 86 (شب عید 87)بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون هوو با چند خودرو پارک شده در محل پلیس راه جاجرود برادر 39ساله ام که پس از شیفت کاری شبانه اش برای تهیه مایحتاج منزلش ساعت 6:40 صبح در آن محل حضور داشت با تنها دختر 12 ساله اش که در منزل خوابیده بود مجبور به خداحافظی ابدی شد!و خانواده ای را برای همیشه داغدار کرد.واقعاً به چه جرمی؟؟به جرم فربه تر شدن وارد کنندگان خودرو؟تا با خیال راحتتر بتوانند در خانه های بزرگ خود،در ویلاهای آنچنانی خود لذت ببرند؟شما را به دینی که ندارید قسم میدهم.به چه جرمی برادر جوان من نزدیک به 4 سال است که زیر خروارها خاک خوابیده؟ای مدیر نالایقی که با دستان آلوده خود مجوز ورود این قول آدمکش را داده و صدها انسان بی گناه را به کام مرگ فرستادی چه جوابی برای این پرسش داری؟چه جوابی برای این دختر پاک داری؟بعد از وقوع تصادف به در و دیوار زدیم که این کامیونها مشکل دارند ولی کو گوش شنوا؟با این جمله که راننده در آن هنگام خواب بوده پرونده را بستند.من و بستگانم به دنبال گرفتن غرامت نیستیم چون دردی از ما را دوا نمیکند تنها خواهش ما از مسئولین با غیرت و مسلمان واقعی این است که مسببین را به جزای عملشان برسانند.تا درس عبرتی برای دیگران باشد.انشاا... از شما دوستان تابناکی هم خواهش میکنم این بار همانند گذشته عمل نکنند و این درد دل برادر خود را به گوش همگان برسانند
مهمترین عامل اول از همه رعایت نکردن قانون توسط اکثر رانندگان ، دوم اتومبیلهای غیر استاندارد و نا ایمن و سوم راهسازی و شهر سازی غیر اصولی و چهارم عدم اعمال قانون محکم و بازدارنده توسط پلیس
من 4دساله دانشجو در شرق اسیا هستم و تا حالا تصادف خشن ندیده ام و به جرات میتونم بگم جاده های ایران 50% بهتر است از جاده در این کشورها .ولی رانندگی اینها 100%بهتر از ما ایرانیهاست بهمیت حاطر تصادف خیلی کم است وایرانیهایی که ماشین دارند چند بار جریمه شده اند وما فرهنگ رانندگی خوب یاد نگرفته ایم جریمه ها تو ایران خیلی پایین است
چقدر هم گوش کردین
درنصب تابلو و خط کشی جاده ها از افراد و شرکتهای غیر متخصص یا غیر متعهد که پس از گرفتن پول کار کردشان کسی آنهارا نمی بیند استفاده میشود. همچنین درشهرها بایستی قبل از آسفالت همه کنده کاریها انجام شود.همه میدانند که پس از کندن آسفالت و ترمیم آن ، سطح آسفالت دارای موج شده و باعث برهم زدن تعادل ماشین در حال حرکت میشود.
همه یا معلم هستیم یا مفسر . اگه خودمون رعایت کنیم فرزندان ما هم رعایت می کنند. پس از اینجا باید آغازید
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار