سرویس اجتماعی - از کامیونها دوری کنید! آنها قاتل یک پنجم تصادفات جادهای هستند.
به گزارش «تابناک»، پزشکی قانونی اعلام کرد: در فاصله زمانی سالهای ۸۵ تا ۸۹ و بنا بر آمارهای موجود، ۱۲۰ هزار و ۷۰ نفر در حوادث رانندگی جان باختند که در مرگ ۱. ۱۹ درصد آنان یعنی ۲۲ هزار و ۹۷۱ نفر، کِشندهها (کامیون، کامیونت، تریلر) موثر بودهاند؛ به عبارتی، بهتر، از هر پنج نفری که در جادهها و بر اثر حوادث رانندگی جان میبازند، یک نفر در تصادف با کامیون (یا کامیونت) دار فانی را وداع گفته است؛ آماری تأسفبار که توجه به آن میتواند برای شمار بسیاری از هموطنانمان زندگیبخش باشد.
سال 1385 |
18.5 درصد کل فوتیهای حوادث رانندگی |
سال 1386 |
20 درصد کل فوتیهای حوادث رانندگی |
سال 1387 |
18.7 درصد کل فوتیهای حوادث رانندگی |
سال 1388 |
19.1 درصد کل فوتیهای حوادث رانندگی |
سال 1389 |
19.3 درصد کل فوتیهای حوادث رانندگی |
بر پایه این آمار که خبرگزاری مهر منتشر کرده، رانندگان کامیونها بیشتر از آنکه در حوادث رانندگی کشته شوند، عامل مرگ دیگر افراد در این گونه رخدادها خواهند بود. این در حالی است که راکبین موتورسیلکت، وضعیتی عکس دارند و بیشتر از آنکه عامل مرگ دیگر افراد باشند، خود در حوادث رانندگی کشته میشوند.
یک خبر خوب! هفته گذشته در اخبار
خواندیم که دستگاه تریلر هوو حامل شیر، به علت نقص در سیستم ترمز با سیزده خودرو سواری برخورد کرد که خوشبختانه این حادثه خسارت جانی در پی نداشت.
سرهنگ پور پیغمبر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: در این حادثه که به دلیل تخطی راننده خودرو از سرعت مطمئنه رخ داده، ۵۰ درصد شرکت خودرو ساز مقصر تشخیص داده شده و ۵۰ درصد هم راننده تریلر. این خودرو از نظر ما نقص فنی دارد و راننده باید با توجه به فراخوان شرکت سازنده در مورد اصلاح سیستم ترمز، مراجعه و پس از رفع نقص، برچسب ایمنی دریافت میکرده که بنا بر اظهارات راننده مراجعه صورت گرفته؛ اما به دلیل آنکه مخزن و باک لازم برای رفع نقص سیستم ترمز وجود نداشته، نمایندگی کارخانه مذکور از پذیرش این تریلر خودداری کرده است. این توجیه از نظر ما پذیرفته نیست و وی نباید با خودروی دارای نقص فنی رفتوآمد میکرده است.
در آن سوی قضیه، اسدزاده، راننده کامیون هوو در شرح ماجرا گفت: اول باید بگویم که خدا را بسیار شاکرم که در این سانحه کسی فوت نشده و تنها یک نفر زخمی شده که امیدوارم زودتر بهبود پیدا کند.
در زمان تصادف در سرازیری بودم و وقتی متوجه شدم ترمز عمل نمیکند، با توجه به اینکه بار داشتم، تلاش کردم خودرو را از مسیر جاده خارج کنم که نشد. رد چرخهای تریلر روی جدول حاشیه خیابان این موضوع را تأیید میکند. پس از برخورد به چند خودرو، سرانجام توانستم با دنده معکوس، ماشین را متوقف کنم. صحنه تصادف به حدی آشفته بود که دقیقا نمیتوانم بگویم با چند خودرو برخورد داشتم، ولی گزارش افسر حاضر در محل تصادف میگوید که در برخورد با هفت خودرو مقصر صد در صد هستم. رد رنگ تریلر من روی بدنه چهار خودرو دیده شده و هنوز منتظرم تا فردا (پنجشنبه) در دادگاه حاضر شوم و قاضی پرونده با توجه به کروکی پلیس که امروز به پاسگاه فرستاده شده، رأی صادر کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تردد با خودرو دارای نقص فنی گفت: مشکل هوو تنها مشکل من نیست. ده هزار خانواده در سراسر کشور با این مشکل روبهرو هستند. زمانی که ما این خودرو را خریداری کردیم، هم تأییدیه استاندارد را دریافت کرده و هم توسط راهنمایی و رانندگی تأیید شده و توانسته بود پلاک دریافت کند. اکنون تشخیص دادهاند که این خودرو نقص فنی دارد، در حالی که ما هم با کلی سختی کشیدن، موفق به خریداری قسطی این خودرو شدهایم و هر ماه به جز هزینههای جاری زندگیمان بایستی قسط آن را نیز پرداخت کنیم. در تبریز سه نمایندگی هوو هست که یکی از آنها به مدت طولانی تعطیل بود و دو تای دیگر هم به دلیل نداشتن تجهیزات لازم، خودروی ما را پذیرش نکردند. چاره ما چیست؟ ما که ادعایی نداریم. اگر پس از فروش متوجه شدید که ایراد دارد چرا تعویضش نمیکنید؟ ما که با اعتماد به تاییدیههای استاندارد و راهنمایی و رانندگی این خودرو را خریدهایم چه تقصیری داریم؟
وی در ادامه گفت: کارشناس اعزامی شرکت ایران خودرو، تریلر بنده را بازدید کرد و با توجه به اینکه همه لاستیکهای خودرو نو بود و هیچ یک از چرخها روغنریزی نداشت، تأیید کرده که نقص سیستم ترمز عامل این تصادف بوده و قرار شده که این شرکت ۵۰ درصد خسارت وارد شده را متقبل شود. با توجه به بیمه بودن خودرو هم احتمالا باقی خسارات وارده پوشش داده میشود، ولی همه اینها بسته به رأی قاضی در جلسه دادگاه است.
شاید در این حادثه راننده مقصر بوده که با خودروی دارای نقص تردد کرده و شاید هم باید به وی حق داد که آب این جریان از سرچشمه گل آلوده بوده و راننده بیتقصیر است؛ سرچشمهای که با اقدام بهنگام پلیس راهور در مورد کِشنده «فراز» با بیلی بسته شد اما همچنان هووها هستند و آمار هم گواهی میدهد که همیشه سوانح اینچنینی بدون خسارت جانی نیست. شاید شانس با راننده این کشنده، یار بوده که روی ناخوش قضیه رخ نداده و اکنون حمایت بیمه و شرکت سازنده خودرو شامل حالش شده است. ای کاش، دادگاه به 50 درصد قصوری که راننده عاملش نبوده هم رسیدگی کند تا تلفات جانی تصادفات آتی هم از شانس بهرهمند بشوند!
سرانجام:یکی از اساتید دانشگاه تهران نظریه جالبی دارد درباره اینکه مغولها اصلا به ایران حمله نکردهاند، بلکه تأثیرات کوچ آنها به این سرزمین به اندازهای گسترده بوده است که به حمله میمانسته! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...!