بازدید 23395
اقتصاد ايران در هفته‌اي كه گذشت؛

از برکناری مدیران بانکی تا یارانه و قیمت تخم‌مرغ و...

طرح خلأ قانوني منجر به اختلاس / انتقاد شگفت‌انگيز بهمني از قوانين و مقررات بانكي/ اختلاس/ سکه و اشتغال / باغ ویلاها و بهای تخم‌مرغ / یارانه، شیر، بیمه / وضعیت بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز و.../ پرداختن به ابعاد گوناگون و زوایای پیدا و پنهان این فاجعه بانکی در هفته جاری به یکی از مهمترین اختبار رسانه‌ها بدل شد و...
کد خبر: ۱۹۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۳ 07 October 2011
سرويس اقتصادي ـ موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و پرداختن به ابعاد گوناگون آن، نشست شورای پول و اعتبار و شورای عالی اشتغال، گرانی شیر و تخم‌مرغ، وضعیت طرح بزرگ ذخیره‌سازی گاز و باغ ویلاهای شمال تهران، از مهمترین اخبار اقتصادی هفته جاری بود.

به گزارش «تابناك»، در هفته جاری، موضوع اختلاس بزرگ بانکی همانند هفته‌های گذشته، از مهمترین و داغترین بحث‌های رسانه‌ها بود، به گونه‌ای که این موضوع بسیار مهم و به تعبیر رئیس کل بانک مرکزی، ماتم بانکی به عنوان یکی از جذابترین سوژه‌های رسانه‌ها بوده است.

پرداختن به ابعاد گوناگون و زوایای پیدا و پنهان این فاجعه بانکی در هفته جاری، به یکی از مهمترین اختبار رسانه‌ها بدل و تقریبا در هر روز، خبری از استعفا یا برکناری مقامات بانکی و یا افشاگری‌ها مطرح شد.

طرح خلأ قانوني منجر به اختلاس توسط تابناك

تابناك در خبري تحليلي به باز كردن نواقص قانوني در مقررات بانك مركزي پرداخت كه منجر به بروز زمينه فساد مالي اخير شده است؛ اما درج اين خبر، بلافاصله واكنش عجيبي از سوي بهمني در پي داشت:

انتقاد شگفت‌انگيز بهمني از قوانين و مقررات بانكي

محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي كشور، در اظهاراتي باور نكردني، ساعاتي پس از خبر تابناك طي اظهاراتي، از نقص موجود در قوانين و مقررات بانكي در زمينه ال سي انتقاد كرده در كمال صراحت تأكيد كرد تا هنگامی كه اين مقررات اصلاح نشود، مسأله چنين فسادهايي ادامه خواهد داشت، اين سخنان بهمني به درج انتقاداتي تند در رسانه‌ها منجر شد.

اختلاس

شوک بزرگ بانکی در آغاز با استعفای خاوری، مدیرعامل بانک ملی شروع شد و پس از آن نیز به برکناری مدیران عامل بانک‌های صادرات، سامان و بانک گردشگری کشید که البته درباره بانک گردشگری، برخی حواشی و تأیید و تکذیب‌ها نیز مبنی بر حضور داشتن یا نداشتن هیأت مدیره و مدیرعامل آن مطرح است.

به طور کل، تا به امروز، تنها فرار مدیرعامل بانک ملی به خانه 3 میلیاردی در تورنتوی کانادا، برکناری محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات و جانشینی پیشرو، مدیرعامل بانک صنعت و معدن به جای وی، برکناری ولی ضرابیه، مدیرعامل بانک سامان، برکناری اعضای هیأت مدیره برخی بانک‌ها مانند گردشگری و ملی و نیز مدیرعامل بانک گردشگری مشخص شده است.

در کنار موارد نامبرده، باید به نشست شورای پول و اعتبار پیرامون بررسی موضوع اختلاس و همچنین لغو مجوز راه‌اندازی بانک آریا نیز اشاره کرد.

سکه و اشتغال

اما در بازار سکه و ارز نیز در هفته جاری، برخی نوسانات روی داد، به گونه‌ای که دلار از 1280 تومان در بازار آزاد تا 1210 تومان در روزهای گذشته در نوسان بود.

همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز از 610 هزار تومان به 600 هزار تومان در روز گذشته رسید و سکه طرح جدید نیز از 583 هزار تومان به 572 هزار تومان کاهش یافت.

شورای عالی اشتغال در هفته جاری تشکیل جلسه داد و طی آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در شش ماه گذشته، بیش از یک میلیون فرصت جدید شغلی در کشور ایجاد شد.

با وجود پرداختن برخی رسانه‌ها به این موضوع، گفته می‌شود، برخی نمایندگان مجلس، به دلیل آنچه بدتر شدن اوضاع اشتغال کشور اعلام شده، درصدد استیضاح شیخ‌الاسلامی هستند.

باغ ویلاها و بهای تخم‌مرغ

موضوع مربوط به باغ ویلاهای شمال تهران نیز موضوع جدیدی است که در بخش مسکن مطرح شده است. باغ ویلاهای شمال تهران، در حالی با قیمت‌های بیش از نیم میلیارد تومان به فروش می‌رسند که سرمایه‌گذاران به باغ‌ ویلاهای پیرامون کلانشهرها و شهرهای جدید روی آورده‌ و بر این باورند که در آینده، بازار باغ ‌ویلا رونق زیادی پیدا خواهد کرد.

رکوردزنی بهای تخم‌مرغ در بازار نیز در نوع خود، خبر جالبی بود که در هفته جاری مورد نقد رسانه‌ها قرار گرفت، به گونه‌ای که هم‌اکنون تخم‌مرغ از شانه ای 5 تا 8 هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به بیست روز گذشته، دست‌کم نزدیک 300 تا 400 تومان در هر کیلوگرم افزایش قیمت داشته است.

یارانه، شیر، بیمه

واریز یارانه‌های 45 هزار و 500 تومانی هر نفر در مرحله هشتم نیز از دیگر اخبار اقتصادی این هفته بوده است که در این باره مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: تغییری در میزان یارانه پرداختی در دستور کار نیست.

همچنین مهدی غضنفری درباره علت افزایش قیمت شیر و لبنیات گفت: از آنجایی که خوراک دام وارداتی بوده و افزایش محسوسی در آن به وجود آمده، قیمت شیر و لبنیات نیز افزایش بافته است.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران نیز گفت: افزایش پوشش نرخ دیه از 45 میلیون تومان به 67 میلیون و 500 هزار تومان به مدت پنج ماه باقی مانده از سال، نیازی به خریداری جدید توسط افرادی که دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند، ندارد.

وضعیت بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز به زمستان امسال نمی‌رسد، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود، این مخزن در صورت تزریق مناسب تا زمستان سال آینده قابلیت بهره‌برداری را داشته باشد.

خجسته مهر با اعلام اینکه متأسفانه در هشت ماهه نخست امسال، تزریق گاز به مخزن سراجه انجام نشده است، تصریح کرد: امکان راه‌اندازی نخستین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران برای زمستان سال جاری فراهم نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
خوشحالیم که شوک مورد نیاز وارد شد مطمئنا چند روز دیگر بی خیال می شیم
برات متاسفم تابناک که این قدر بی دلیل به افراد تهمت مبزنی اگه از کارمندان بانک ملی بپرسی میفهمی که دکتر خاوری موفق ترین و محبوب ترین مدیر بانک ملی حداقل بعد از انقلاب بوده ویلای سه میلیاردی تو تهرون کم نیست پس همه مالکهای اون دزدن !دکتر خاوری 10سال مدیر ارشد دولتی بوده ما کارمندان بانک ملی به پاکدامنی اقای خاوری بیشتر ایمان داریم تا اقای ریس کل بانک مرکزی که بازنشسته بانک ملی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
همه ی مردم تو بانک نیستنو الکی از روی یه درک سطحی اظهار نظر میکننو تهمت میزنن
منم واقعا متاسفم
واسه چی بهش میگن اختلاس؟! بگید دزدی
دزدی که شاخ و دم نداره وقتی میگین اختلاس طرف کلی هم ذوق میکنه
این است اقتصاد ایران
شماکه درموردقیمت تخم مرغ که چیزساده ای است وازهرکه بپرسی خبردارداطلاع دقیق نداریدازمواردپیچیده جهانی چه اطلاعی خواهید داشت در20روزگذشته 1500تومان درهرکیلوافزایش داشته است .و اززمان اجرای هدفمندی یارانه هااز1300تومان به 4300تومان فعلی رسیده است .
""انتقاد حيرت بر انگيز بهمني از قوانين و مقررات بانكي...."""
1 _یعنی اینکه 3000000000000 تمام ماجرا نیست باید منتظر ادامه هم باشیم
حتما اقای بهمنی چیزهایی میداند که دیگران نمیدانند.

2- اقای بهمنی این قانون های بانکی قبل از شما هم بوده ولی احتمالا امریکا و اسرائیل و انگلیس و... حواس مدیران ما را اینقدر پرت نکرده بود. و ربطی هم به کفایت و عدم کفایت مدیران ندارد.
راستی کانادا و ان کاخهای افسانه ایش را فراموش کردم که حواس بعضی ها هم اینجوری پرت میشود!
داره كم كم اينجوري ميشه : 1 عددتخم مرغ = 1 دلار!!!!!!!
تخم مرغ يك كالايي است كه زود فاسد ميشه . اگر مردم يك هفته فقط يك هفته از خريد آن امتناع كنند قول مي دهم به قيمت التماسي برسد!
بهمني در يك جاي مصاحبه اخير گفته من حتي نمي دانم خاوري به كانادا رفته يا نه؟
پيام بهمني اين نبوده كه خاوري به كانادا نرفته و در فرودگاه دستگير شده و قراره چند ماه بعد سربازان گمنام با نمايش اون اعلام كنند ما او را در يك عمليات بي نظير از كانادا گرفيم و آورديم؟!!!!!!!!!!!!!
تابناک مگه رهبرمعظم انقلاب نفرمود راجع به اختلاس اخیر غوغاسالاری نکنین تا قوه قضاییه کارشو بکنه؟
چه شود ....
سلام به همه مسئولین عزیز

بابا پدر ملت در آمد از تورم و بی پولی و بیکاری
توررو خدا یه کاری بکنید دیکه تخم مرغم نم تونیم بخوریم

ما کارگران بدبخت با ماهی 300 تومن حقوق چطوری زندگی کنیم


اخه بی انصافا حقوق کارگرم ببرید بالا
بخدا نفرنتان می کنم
اینهمه آسمان و ریسمان را به هم بافته اید که چه؟ حالا اوضاع اقتصادی خوب است یا بد است؟
ای بابا
خلایق هر چه لایق!
نتیجه میگیریم که دراین میان تنها کسی که ضرر نمیکند مرغها هستند! چون اگر خوب تخم کنند بنفعشان است و سلاخی نمی شوند! بیچاره مردم بینوا که درهر صورت متضرر می شوند.
اقای غضنفری:ببخشید ذلار مگه چقدر گران شده بسه بابا مردم *ر نکنن
خاوری خوب کرد رف
دسش درد نکنه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار