بازدید 13222
بررسي «تابناك» از نواقص سيستمي قوانين بانكي؛

كدام خلأ قانوني، امكان اختلاس بزرگ را فراهم كرد؟

بنا بر همين کمترین مقررات موجود، بانک‌هاي مناطق آزاد نمي‌توانند به شرکت‌هايي که در سرزمين اصلي هستند، تسهيلات پرداخت کنند. اين موضوع، يکي از مهمترين نکاتي است که در پرونده تباني بزرگ عليه نظام بانکي کشور، مورد غفلت واقع شده و بانک ملي از شعبه کيش، مبالغ عمده اين اسناد را تنزيل کرده است. اين موضوع بايد موجب شود تا...
کد خبر: ۱۹۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶ 02 October 2011
سرويس اقتصادي ـ این روزها، داستان اختلاس بزرگ با حجم تقریبی معادل 3000 ميليارد تومان، فضاي رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود مشغول داشته و همه فارغ از اينكه چه نواقص قانوني، اجازه پنهان ماندن چنين عملياتي را در چهار سال داده، تنها به دنبال فرد خاطي مي‌گردند، که البته امری ضروری اما ناکافی است.

به گزارش «تابناك»، همواره در موارد فساد مالي، يافتن سريع متهمان و رساندن آنان به بیشینه مجازات مانند پرونده فساد 123 ميلياردي از نقاط قوت حكومت‌ها به شمار می‌رود؛ اما آنچه بيش از اين نيازمند توجه است، زمينه‌هاي بروز و پنهان ماندن فساد در سيستم است كه از آنها به خلأهاي قانوني تعبير مي‌شود.

وجود بانك‌های متعدد در همه كشورهاي جهان و لزوم مبادله وجوه كلان بين بانك‌ها به صورت روزانه از ضرورت‌های اجتناب ناپذير سيستم بانكي است و از اين روست كه بانك‌هاي مركزي، معمولا با ابزارهاي خاص از سلامت بودن مبادلات بين بانك‌هاي گوناگون در كشور خود اطمينان مي‌يابند.

وجود ابزارهاي اعتباري متعدد براي مبادلات بين بانك‌ها از قبيل چك‌ها و چك‌هاي رمزدار بين بانكي همچنين سيستم شتاب، از موارد اينچنيني و نشان دهنده مبادلات روزانه ميلياردها تومان وجه بين بانك‌هاي كشور است، ولی هرگز نقد شدن اين گونه اعتبارات يك بانک در بانك ديگر، سبب بروز چنين مشكلاتي نمي‌شود، زيرا با وجود سيستم‌هاي دقيق مالي، همه این مبادلات روزانه بين بانك‌هاي كشور بررسی شده و كسري هر بانك نسبت به ديگري تأمین مي‌‌شود، پس چگونه است كه درباره ال.سي‌هاي ريالي چنين مكانيسمي عملي نشده و بيش از ميلياردها تومان اختلاس شده است؟

اما بايد ديد همين مسأله درباره اعتبار اسنادي LC چگونه عمل مي‌شود؟ و اصولا چرا چنين مسائلي تاكنون براي LC‌هاي ارزي اتفاق نيفتاده است؟

مشکلات بنيادي و نقاط ضعف اعتبارات اسنادي ريالي در نظام بانکي کشور

متأسفانه، امروزه ضعف نظارت و تدوين قوانين بانکي در کشور، آن چنان در جا مي‌زند که دست شستن از يکسري قوانين سی ساله براي نظام بانکي از جمله آرزوهاي دست نیافتنی شده است؛ برای نمونه، آنچه در اتفاق اخير میان هفت بانک کشور رخ داد، به تدوين ناقص قوانين صدور اعتبارات اسنادي ريالي که به اختصار LC ريالي ناميده مي‌شود، مربوط است.

بررسي قوانين و بخشنامه‌هاي صادره بانک مرکزي، نشان مي‌دهد که اين بانک تاکنون از تدوين آيين نامه ناظر بر اعتبارات اسنادي ريالي جامع عاجز بوده و نتوانسته است مقررات و قوانيني را وضع و از بروز پديده‌هاي اينچنيني جلوگيري کند و آن را در اختيار بانک‌هاي کشور گذارد.

اعتبارات اسنادي ريالي در مقايسه با اعتبارات اسنادي ارزي به طور کل، از سر و سامان استانداردي برخوردار نيست. متن اعتبارات اسنادي ريالي که متأسفانه میان همه بانک‌هاي کشور عموميت دارد، مدل استانداردي همچون چک، سفته و يا برات نداشته و اين سند فاقد تمبر مالياتي بوده و جزو اسناد بهادار بانکي نيز نیست.

از سویی، در اعتبارات اسنادي ريالي، سيستم برنامه نويسي رايانه‌اي و رمز اختصاصي وجود ندارد و تنها به واسطه «پرفراژ»، مهر و امضای شعبه و با الصاق يک تمبر در سربرگ بانک و با ذکر يک شماره قرارداد رسميت مي‌يابد و قاعدتا به دلیل نداشتن رمز و کد ويژه، ضريب امنيتي پاييني دارد.

به همین دلیل، هرچند اين نوع اعتبار اسنادي که عموماً براي تأمين مالي و تهيه مواد اوليه در شرکت‌هاي بزرگ دولتي صادر مي‌شود، تاکنون چندان حساسيت‌زا نبوده و از اين روی قانونگذار توجه دقيقي به تدوين آيين نامه‌ها و نظامات سفت و سخت آن نداشته است؛ بنابراين، امکان تهيه و سوءاستفاده از آن ساده بوده و به راحتي جعل‌شدنی است.

در همین باره، جالب است بدانيم که متن اسناد اعتباري ريالي عموماً دستي نوشته مي‌شود.

چرا چنين مشكلاتي براي LC ارزي وجود ندارد

LC ارزي به دليل جهانی بودن و ارتباط آن با بیرون از كشور، بناچار از استانداردهاي بين‌المللي پیروی مي‌كند و تابع مقررات ناقص بانك مركزي نيست؛ بنابراین، بر پایه مجموعه مقررات موسوم به UCP600 که مقررات بين‌المللي حاکم بر اعتبارات اسنادي ارزي است، به واسطه وجود رمز و کد امنيتي و لزوم انتقال از طريق «سويفت»‌هاي بين‌المللي و داشتن شکل خاص، به شدت کنترل شدنی است و تنها پس از استعلام از راه خطوط بين بانکي بين‌المللي با رعايت اعتبارسنجي مشتري و رعايت نسبت سرمايه ثبتي شرکت درخواست کننده پذيرفته مي‌شود.

گشايش اعتبارات اسنادي، در واقع دادن تسهيلات به شرکت درخواست کننده است. از اين روی، اعتبارسنجي مشتري در آن نقش مهمي دارد. همچنین استانداردهاي جهاني LC، سالانه به روز مي‌شوند، ولی مقررات LC ريالي سال‌هاست عوض نشده است.

به عبارت بهتر، استاندارد UCP600 جديدترين نسخه از اين مقررات است. تا پیش از سال 85 نسخه مورد استفاده در سراسر دنيا UCP500 بود. مقررات مزبور توسط اتاق‌هاي بازرگاني بين‌المللي تنظيم و هر چند سال يک بار به روز مي‌شود. اتاق بازرگاني ايران نيز عضوي از اين مجموعه است.  درباره اعتبارات اسنادي ريالي بانک مرکزي، قرائت ناقص و ناکاملي از UCP500 را در درون کشور به اجرا گذاشته است که نتيجه آن را می‌بینیم.

الزامات حداقلي کاربرد اعتبارات اسنادي ريالي

بنا بر مقررات موجود که برداشت نامفهوم و ناواضح از UCP500 است، اعتبارات اسنادي ريالي رمزدار نبوده و يک متن انتخابي دارد که شماره قرارداد نيز در آن نوشته مي‌شود، در حالي كه ملاک تنزيل اعتبارات اسنادي بايد مستند و مستدل بر اسناد و مدارک واقعي براي احزار هويت مشتري باشد.

 بانک تنزيل کننده بايد مستندات خودش را در اعتبارسنجي مشتري رعايت کند. از آنجايي که تنزيل اين اسناد به منزله دادن وام به مشتري است، بايد دقت شود که پیش از پرداخت، استعلام لازم گرفته و امضاها مجاز بانکي الصاق شده روي اعتبار اسنادي کنترل شود.

به هنگام تنزيل اعتبارات اسنادي ريالي، ‌شعبه بانک تنزيل کننده، نبايد فراتر از توان دارایی خود پرداخت کند. بايد دانست که شعبه بانک صادرکننده تا چه سقفي، امکان صدور اسناد اعتباري ريالي دارد. فراتر از آن سقف، هر اعتبار اسنادي نيازمند گرفتن تأييد از ارکان اعتباري بالاتر بانک صادرکننده است.

لزوم درس گرفتن بانك مركزي از خلأهاي قانوني منجر به اختلاس و رفع آنها

بنا بر همين کمترین مقررات موجود، بانک‌هاي مناطق آزاد نمي‌توانند به شرکت‌هايي که در سرزمين اصلي هستند، تسهيلات بدهند. اين موضوع، يکي از مهمترين نکاتي است که در پرونده تباني بزرگ عليه نظام بانکي کشور، مورد غفلت واقع شده و بانک ملي از شعبه کيش مبالغ عمده اين اسناد را تنزيل کرده است. همچنین اين موضوع بايد موجب شود تا مجموعه بانکي و بانک مرکزي، قوانين بهتري براي اسناد تعهدآور وضع کنند.

اميد است، اين رویداد تلخ و ناگوار نظام بانکي ـ که قلب ملت شریف ایران را جريحه‌دار کرده است ـ تلنگري جدي به بانک مرکزي به عنوان متولي اصلي برنامه‌ريزي، کنترل و ارزيابي عملکرد سيستم بانکي باشد تا به جاي فرافکنی، با شناسايي سريعتر روزنه‌هاي قابل نفوذ فرصت طلبان، به همراه پيشگيري همیشگي، مانع از دست‌اندازی آنان به اموال بيت‌المال شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳۲
دست همه شون درد نكنه اين بانك مركزي ما با اين به روز بودنش موجبات اختلاس كه چه عرض كنم خيلي معضلات اقتصادي ديگه رو فراهم مي كنه

نمونه اش بريد ببينيد سايتشون چند سال يه بار آپ ميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
من کارمند بانکم، به اطلاع جنابعالی برسونم که همون چند تا قانون نصفه نیمه را هم بانکهای عامل اجرا نمی کنند و برای نظرات بانک مرکزی تره هم خورد نمی کنند.فقط از بانک مرکزی مجوز می گیرند و اینکه بانک مرکزی قدرت اجرایی و نظارتی کمی داره که دیگه الی آخر
دست همه شون درد نكنه اين بانك مركزي ما با اين به روز بودنش موجبات اختلاس كه چه عرض كنم خيلي معضلات اقتصادي ديگه رو فراهم مي كنه

نمونه اش بريد ببينيد سايتشون چند سال يه بار آپ ميشه
.
.
.
.
اگر مسئولین امر براستی میخواهند جلوی اختلاسها را بگیرند....
.
.
بهترین کار اینه که....
.
.
.
یک سامانه مرکزی تحت نظر قوه قضاییه در بانک مرکزی طراحی و نصب بشه که کلیه تبادلات بانکی بصورت آن لاین در آن ثبت بشه و فقط در صورتی که امکان انجام تبادلات وجود داشته باشه که از این سامانه استعلام و شماره مجوز گرفته شود.
.
.
.
بدین ترتیب هرگونه تبادل بانکی اعم از خرد و کلان در این سامانه ثبت و ضبط باقی میماند.
.
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
اخه قوه قضاييه كه متخصص بانكي نيست .اگر براي هر تسهيلات ضاييه استعلام كنند هر وام 30 سال طول ميكشه...عزيزم....ضمن اينكه مسئوليت بانك را به گردن قوه قضاييه بياندازيم؟
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
بعد فساد به قوه قضاینه هم تسری پیدا میکند....حالا تو این مسله درست برخورد کند سامانه پیش کش !
ناشناس
| Austria |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
حرف بد نزن. یعنی چی. انوقت دیگه ادم سالمی نیست که کار کنه توی این سیستم سالم
زادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
به نظر من یک پرونده رو عادلانه ببندند واسه همه درس میشه مگه چین چکار میکنه اعدام ما چی؟ دارایی داره توقیف کردیم ازش پس میگیریم همین
متاسفانه اين خلاء قانوني نه تنها در قانون بانكي بلكه در قانون كار كه من
در جريان آن هستم وجود دارد با تفا وت اينكه اينجا ضربه را كار گر
بيچاره ميخورد و دستش هم به جايي نمي رسد .
بايد قوانين طوري باشند كه دزدترين فرد هم نتواند كاري بكند.
هیچ خلا قانونی وجود ندارد این مشکل سالهاست که وجود دارد و تذکرات لازم در رابطه با مشکلات قانونی و فنی به میزان کافی به مدیران بانکی داده شده ولی آنچه اهمیت دارد نبود افراد صالح در پستهای تصمیم گیریست که با حضور قانون و ابزارهای لازم دست خود را در اینگونه اختلاسها بسته میبینند و با روابطی که دارند که عمدۀ آنها با نبود همین قانونها و ابزارها بدست آمده راه را بر اصلاح کار بسته اند
يكي از خلا هاي قانوني اينه كه مديران عامل بانك توسط دولت تعيين ميشوند...و در صورت عدم اجراي دستورات بيچاره ميشوند...شما فكر ميكنيد اقاي خاوري فردي مختلس و هرز بود؟ خير اينطور نيست كاش ميدانستيد چقدر از بدنه دولت به ايشان فشار مي امد...حتما ميگوييد خب انجام ندهد...شما خودتان را قاضي كنيد اگر رييس شما كاري از شما بخواهد و شما به قيمت از دست دادن شغلتان مجبور باشيد انجام دهيد ..چكار ميكنيد؟...حرف بسيار است.....
پاسخ ها
زادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
کدوم بیچارگی ما رو هم بعنوان مدیر عامل یک بانک انتخاب کنند صبح تا شب بیچارگی شونو میکنیم ، بیچاره این مدیر عامل های بانک ها آخه ماهی 347000 تومن حقوق طبق قانون کار میگیرن بعدم روشون کلی فشاره دیگه
کدام قانون ؟
قانون برای همه
شما هم زيادي بزرگش ميكنيد اختلاس كدومه يه اشتباه جزئي بوده اشتباهاً از بيت المال رفته به بيت الشخاص، براي چي وزير و رئيس بان مركزي و رئيس دولت را مي خواهيد استيضاح كنيد ...
عنوان خلا قانوني براي اختلاس فوق عنوان بي معني هست...چرا كه در صورتي كه حتي مبادي كنترلي مناسب در نظام بانكي هم نباشد..اختلاس در اين سطح مشخص ميشود...فقط زماني چنين اختلاسهايي پنهان ميماند كه مديران بالاي يك سيستم كه خود واعظ اين مبادي كنترلي هستند..آن را نقض كنند..چرا كه بازرسان داخلي همه بانكها در زمان انخاب نمونه براي رسيدگي ابتدا ارقام درشت را انتخاب ميكنند ....بنابراين وقتي بزرگترين اختلاس تاريخ با اين عدد نجمي پنهان ميماند آيا دليلي جز اين دارد كه واعظ كنترل . كنترل را نقض كرده است....
در باغ لاله روید، در شوره زار خس
نيازي به يافتن خلا قانوني نيست اگر بخواهند اختلاس كنند اين كار انجام خواهد شد چه خلا باشد چه نباشد!!!!!!!
قابل توجه مسولین : امروز خبر رسیده هنوز مبالغی مانده در سیستم بانکی که اختلاس نشده !!!!!!!!!!!
این خلا قانونی بانکی نیست که چنین اتفاق ناخوشایندی رو ایجاد میکنه.بلکه وقتی یک جمعی اگاه که در میانشون از مدیران ارشد اجرایی، کارشناسان رسانه و تبلیغات و حتی تولیدکنندگان وجود دارند، این خلا حاد میشه و رخ می نماید.خلا همیشه نیست بلکه بعضا ایجاد میشه
بانك پاسارگارد در سال 89 طي نامه اي به بانك مركزي پيشنهادهاي خوبي براي متحد الشكل نمودن اعتبارات اسنادي ريالي به بانك مركزي داده است اين پيشنهادات پس از پاس كاري در ادرات مختلف بانك مركزي نهايتا بايگاني گرديد بانك مركزي و مشخصا اداره نظارت بر بانكها در اين ماجرا قصور داشته اند .
عدم حضور عام ملت در صحنه امر معروف و نهی منکر.
اسلام یک کشور است و پایه اصلی ان کشور وجود عام ملت در صحنه ولی متاسفانه ملت در صحنه وجود ندارد
سناریو طبق برنامه پیش می رود, افکار عمومی دنبال مدیر عامل بانک ملی است !
كميسيون بانكي اتاق بازرگاني در سال 89 جلساتي را به بررسي اعتبارات اسنادي داخلي ريالي و با حضور نمايندگان كليه بانكها و بانك مركزي اختصاص داد در اين جلسات نمايندگان بانكها مشكلات اين اعتبارات را مطرح و از بانك مركزي(خانم اسدي پور از نظارت بر بانكها در جلسه حضور داشتند)خواستند در بخشنامه 2100 خود اصلاحاتي به عمل آورد كه متا سفانه بهد از يكسال و اندي هيچ اقدامي از سوي بانك مركزي انجام نپذيرفت.
شما اگر مي توانيد براي ملت روشن بفرماييد در بانگها وقتي براي دريافت يك ميليون تومان وام بايد حتي سند ازدواجت را بياوري چطور مي شود گشايش اعتباري اين چنين مي شود فقط سفارشات است كه دست وپا را مي بندد وكار را به اين جا مي رساند وسلام.
اگر سه هزار میلیارد تومان را 24 ساعت توی حساب کوتاه مدت من بگذارند سودش می شود: یک میلیییییییییییییییییییییارد تومان
باور نمی کنی؟ دو دو تا چهار تا حساب کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
البته با نرخ سود 12 درصدی در سال
مطالب ذکر شده بسيار منطقي و اصولي است اما آيا آقاي بهمني و همکاران محترم ايشان در بانک مرکزي از اين مطالب اطلاع نداشته اند.با اين تفصيل من بعنوان يک شهروند بايد عرض نمايم مقصر اين ماجرا بانکهاي درگير نيستند و ايراد اصلي متوجه بانک مرکزي است.
پاسخ ها
صابری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
وقتی آقای دکتر بهمنی رییس محترم بانک مرکزی صراحتا میفرمایند خاوری مدیرعامل بانک ملی از دوستان 35 ساله من می باشند آیا این صحبت بمعنی رفیق بازی در سطح بانک مرکزی نیست؟پس ما مردم ایران چه انتظاری باید داشته باشیم که بانک مرکزی جلوی تخلفات بانک ملی را بگیرد؟!!
ما با مجوز در دست نمیتوانیم کار کنیم و کسانی که مجوز ندارند راحت کار میکنند.این قانون ماست!!!!
بهتراست تاسقف معینی اعتبارچندبانکی
رابانکهااعتبارداشته باشند.اگربیشتربود
نظارت بازرسی کل کشورهم تاییدکند.
فلسفه وجودی بسیاری ازصندوقهای
اعتبارووام گرفته رالطفا"بررسی کنید
ديگه كم كم بندازيد تقصير قانون.
خلا قانونی که نداریم من 7 میلیون وام خودرو گرفتم 10میلیون سفته گذاشتم با دوتا ضامن کارمندو چک کارمندی. فکر کنم خلا مدیریت داریم. وقتی یه نفر ده تا شغل مدیریتی داره یعنی توی کشور مدیر نداریم مجبور میشن به یه نفر ده تا شغل بدهند .
در مدتی که از شعار اختلاس می گذرد ،هرچه دقت کردم یک تخلف قانونی از به اصطلاح اختلاس کنندگان ندیدم . برعکس همه می گویند این آقا از راه های قانونی مبلغی ( که هنوز مقدار آن هم مشخص نشده !) را جابجا کرده ونتیجه اش ایجاد20 هزار شغل می باشد . در اینکه بانک های ما طبق قوانین اسلام اداره نمی شود شک ندارم ( ممکن است قانون فعلی خلاف شرع نباشد که اولا آنچه که اسلام گفته نیست وثانیا دستورالعمل ها وروشها در هیچ کجا بررسی نمی شود وممکن است فقط به دلائلی مثل تسهیلات عمره گیرندگان لورود ودر نتیجه همه فهمیدند دارد نزول خواری می شود ) . بنابر مطالب فوق مشکل بانک ها واصولا نظام اقتصادی کشور قوانین ونظامات اداری آن می باشد که با تقلید از اجانب وبر اساس انحصارات دولتی ورانت دار بودن شکل گرفته است . وتا این سیستم هست شاید تمام تسهیلات گیرندگان را می توان رانت خوار واختلاس کننده دانست . حکومت اسلامی حضرت امام (ره )حتما برای اداره کشور ونظام اقتصادیش برنامه داشته که اصلا عملی نشده وبه همین دلیل است که رهبر گرامی کشور امسال را سال جهاد اقتصادی گذاشتند که شاید مسئولان به فکر تحول اداری واقتصادی بیفتند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۰
احسنت كاملا درسته
زادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
یعنی میگی امسال عملی میشه
عزیزم برو تو سایت یاهو بهترین ماشین از دم قسط با سود 0 درصد اونوقت ما به جوونا که ازدواج میکنن قرض الحسنه 4 درصد حساب میکنیم بانکداری اسلامی اینه؟
عالی بود متاسفانه قوانین ومقررات ناقص موجب سوءاستفاده از خلاءقانونی توسط کارکنان خائن بانکها به نفع شخصی خواهد شد و به نوعی با سوءاستفاده (از این نمد)هم برای خود و هم برای دیگران کلاه می سازند .
پشت میدان مین زمینگیر شده بودندچند نفر داوطلب شدند برن معبر باز کنن یکیشون حدوداٌ پانزده ساله بود چند قدم که رفت برگشت بچه ها فکر کردن ترسیده ،پوتیناشو داد به یکی از بچه ها گفت نو هستند حیفه مال بیت الماله !
پا برهنه از تو سیم خاردار و میدان مین به معراج رفت...
راستی سه هزلر میلیارد تومان چند جفت پوتین میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقا : خیلی ساده ای قوانی مربوط به ال سی داخلی را با نک مرکزی طراحی و ابلاع کرده انطور که دوست داشته اند . شما برای که روضه خوانی و اندرز میدهی .
این از نقض قوانین در مورد واریز نشدن میلیاردها دلار فروش نفت به خزانه دولت چی ؟
چرا خودمونو بزنیم به اون راه؟!
مشکل اصلی عدم نظارت بر مدیران بانک می باشدخصوصا بانکهای مناطق ازاد که هر چه خودشان خواستندانجام دادند
قربون اون قوانینتون برم که بدرد خودتون میخوره .برای هر کاری ساخت و ساز لازمه..این اعتبار اسنادی که تقلیدش کردین قانونش رو هم تقلید میکردین بدک نبود.
کی گفته که ((بانک‌هاي مناطق آزاد نمي‌توانند به شرکت‌هايي که در سرزمين اصلي هستند، تسهيلات بدهند.))؟؟
در واقع صحیح این است که:
بانک‌هاي سرزمين اصلي نمي‌توانند به شرکت‌هايي که در مناطق آزاد هستند، تسهيلات بدهند.
نتیجه اصلاحات نظام بانکی :
جهت وام خودرو یا وام ازدواج ارائه حداقل 300 تا ضامن معتبر با 3000 تا سند خونه و گواهی کسر حقوق و سفته جهت بررسی درخواست الزامیست. وام مورد تقاضا پس از بررسی دقیق در هیئت سیصد نفره پس از 300 روز کاری پرداخت خواهد گردید.
جهت اطمینان بیشتر سیستم بانکی و جهت تسریع در امور، یکی از کلیه ها (قلوه) ی شخص متقاضی به عنوان ودیعه برداشته شده و در بانک کلیه نگهداری خواهد شد. چنانچه متقاضی اقساط خود را قبل از سر رسید پرداخت ننماید کلیه شخص وام گیرنده جهت طبخ جقول بقول وقف عام خواهد شد.

در رابطه با وامهای سبک جند هزار میلیاردی هم به خاطر اینکه دیگر شاهد چنین جنجال های رسانه ای نباشیم ... ال سی تلفنی با خط قرمز جایگزین این کاغذ بازی های دست و پا گیر شده تا امنیت مشتریان گرامی به خطر نیفتد.

داشتن اقامت سایر ممالک جهت مدیران محترم هم از ضروریات نظام نوین بانکی خواهد بود.
گویا یکی از همین اقایان مدیران عامل حتی یک روز هم سابقه کار در بانک را نداشتند در نتیجه این میتواند شروعی باشد برای اختلاس و فرصتی برای مشتریان وکارکنانی که امادگی این کار داشتند.
اونقدر موارد کوچیکو بزرگ می کردیم !وتو سر همدیگه می زدیم ! که عده ای سود جو از این فرصت استفاده کردن و چنین فاجعه ای به بار اومد !مقصر اصلی ما ها مردم هستیم !باید ازهمون اول مجازات سختی برای اختلاسهای اولیه در نظر می گرفتیم تا کسی دیگه جرات نکنه از این غلطها بکنه !من حاضرم خونم سر این قضیه ریخته بشه اگه به این پرونده رسیدگی نشه !مرگ بر همه خیانتکار
بهتر بود در عنوان خبر می نوشتید "کدام قانون اختلاص بزرگ را پرورش داد؟"
ميشه اول اختلاس رو معنى كنيم. بعد مصاديق آنرا با اين اتفاق اخير بسنجيم و بعد ببينيم كه آلت دست نشده باشيم!؟
كسى كه اين داستان رو از اول تو بوق كرد آدم مشكوكى نيست؟ خودش سناريست اين جريان انحرافى نبود معروف به تيم "كرج"؟ تو سايه اين داستان اتفاقات ديگه اى در حال شكل گرفتن نيست؟
تو اين جريان، هر چه هم نواقص قانونى وجود داشته باشه، مسؤوليت و ريسك عدم كنترل اعتبار مشترى متوجه بانك گشايش كننده اعتباره.
ببینید اگر بخواهند سرچشمه پیدا کنند باید از بانک مرکزی بپرسند چگونه یک بانک ویا شعبه آن از حد مجاز اعتباری که براساس نسبت سپرده قانونی تعین میشود تجاوز شده و آنهم برای مدت طولانی که فرصت تخقق این اختلاس بوجود امده ؟. اگر ازاولین میزان تجاوز جلو آن گرفته میشد بطور قطع تا این میزان نمیرسید.اگر انتخاب یا انتصاب مسولین براساس دانش و تجربه بانکی استوار بود و نه توصیه و سفارش یا چیزهای دیگر مطمعنا باین جا نمیرسید.
کدام خلع قانون .دوستان تابناکی عزیز .اگه خلع قانونی باعث میشه اختلاس بشه .چرا به ماها میخوان یه میلیون وام بدن میگن بایستی بری اداره پست محل سکونت فعلیتان تائید بشه . پس قانون هست اما نه برای دوستان وآشنایان آقایووووون>
مشکل فقط خلا قانونی نیست مشکل عدم برخورد جدی و شدید و قاطع سیستم قضایی با مفسدان است. اگر در موارد قبلی به شدت برخورد شده بود و افراد به مردم معرفی میشدند الان کسی جرات انجام این کاررا نداشت.
خودت هم بهتر میدونی که مشکل اصلی عدم اجرای قانون است ان هم توسط دانه درشتها که این حل شدنی نیست بیخود نرو رو اعصاب ما بذار یادوم بره تو مملکت چه خبره
بنده بعنوان يك ايراني يك پيشنهاد دارم .و آن ايجاد بانك اطلاعاتي با امنيت بالا براي كليه افراد كشور كه در آن كليه وضعيت و دارئيها و... درآن ثبت شده باشد و زير نظر يك وزارتخانه كنترل وبروز آوري شود.
بابا اعدامشان کنید ریشه هر چی اختلاس گر است رو خشک کنید تا بفهمند پول نفت برای خرید اجناس چینی خلق شده نه تولید و ایجاد اشتغال. اون 20000 نفر شاغل اختلاس گران هم بروند جنس چینی بفروشند که گشنه نموننداز شوخی گذشته اینها را که میگند تولید کننده نمونه اند اگه بانکها مثل چین به تولیدکننده ها وام میدادند این بدبختها هم می رفتند مثل ادم وام می گرفتند نه خودشون رو بدبخت می کردند نه یک ملت رو سر کار می ذاشتند ولی راستش رو بخواهید کلی اشتغال توی روزنامه ها هم ایجاد کردند ضمن اینکه تنوع همدر مملکت لازم است
والسلام
رهبر انقلاب فرمودند کسی که یک ریال دزدید باشد نمی تواند دزد بگیرد ملت ایران نیز وضع دادگستری دولت ونمایندگان را می دانند پس امیدی به هیچ اتفاق خاصی نیست مگر اینکه تمام دزدان را اعدام ومصادره اموال نمایند اگر تعدادشان به یک میلیون برسد
نکته قابل توجه اینکه میشود از سوئیفت برای اعتبارات ریالی هم استفاده کرد حتی فیلدهای استاندارد و کاملی دارد و ضریب امنیتی فوق العاده بالا بر خوردار است ولی" خود آقایان نخواستنداین باشد"شما می توانید در متن اعتبار ذکر کنید این اعتبار اسنادی تحت مقرراتUCP600صادر شده است ولی"آقایان اینها را نخواستند"در ارز هم اتفاقاً داردهمین مسائل صورت می گیرد وحتی این مساله از آن الهام گرفته است.الان در بسیاری از بانکه باندهایی هستند که خود بنده آنها را می شناسم که کارشنان کلاهبرداری وبا ترهین املاک مردم وجه اعتبار اسنادی مدت دار ویا بروات اسنادی در تعهد بانک(360روزه) را در یک بانک خارجی و یا داخلی تنزیل می کنند.وبا ارز مربوطه صرافی تاسیس می کنند وارز بانرخ دولتی را با نرخ آزاد در کشور بابت حواله می فروشند و جالب اینکه در سررسید 360 روز بدهی خود را هم نمی پردازند. تمام بحث نبود مقررات وسیستم یک بهانه و نکته انحرافی است برای بیسواد ها وعموم جامعه نا آگاه.مشکل تبانی و عدم نظارت می باشد .قالب هیات مدیره بانکها فاسد هستند و گماشته معاونت های بیمه و بانک و وزیر اقتصادند.گول نخورید.مگر در بیمه اختلاس صورت نگرفت.در بانکه به عمد اعتبار سنجی دقیق صورت نمی گیرد.با تشکر از سایت تابناک
ضمناً مشکل دیگر در گزینش و صلاحیت اعضاء هیات مدیره بانکها ومدیران کل بین الملل ،اعتبارات و سرمایه گذاری ،امور شعب و حقوقی می باشد مثلا کسی که دارای چند پرونده می باشد در زمان اخذ استعلام از سازمان گزینش و اطلاعات تائیدیه مثبت می آید زیرا تخلف های صورت گرفته به استماع و اطلاع وزارت اطلاعات نمی رسد.از اینرو حکم انتصاب سریع صادر می گردد.جالب که کارکنان بانکها که تخلف این مدیر براشون محرز است در عین نا باوری شاهد ارتقاء درجه طرف می باشند.نبود سیستم اطلاعاتی وعدم هماهنگی کمیته تخلفات سازمانها وبانکها وزرارتخانه های متبوع با وزارت محترم اطلاعات وسازمان مرکزی گزینش یکی از خلاء هاست که باید وزیر محترم اطلاعات در دستور کار خود قرار دهند
وام گيرنده بايد وثيقه مطمئني توي بانك بگذاره . اين افرادي كه وام كلان از بانك مي گيرند آيا وثيقه مي گذارند؟
مجید جان وام نبوده اعتبار بوده بردند بانک ملی نزولش را دادند پولش کردند
شفاف نبودن قوانین وبرداشتهای متفاوت ار آن
ضعیف بودن ابزارهای کنترلی ونظارتی
عدم قوانین سطح بندی برداشت پول از بانک جهت مسئولین
بانک های مناطق آزاد مثل بانک های بندر لنگه و بستک و شیراز بوده و فرق آنها با این بانک ها در میزان سودی هست که از مردم می گیرند.عملا قانون بانک و آئین نامه های مربوطه در مناطق آزاد توسط سازمان های مناطق آزاد و بانک مرکزی و بانک ها و موسسات مالی اعتباری مستقر در مناطق اجرا نمی شود و کسی هم ظاهرا علاقه مند به اجرای قانون در این زمینه نیست.بانک های مستقر در مناطق آزاد در اخذ سود بانکی و عدم پرداخت مالیات آزاد هستند.این همان نقطه آغاز فساد است که مدیران مناطق آزاد؛دبیرخانه مناطق آزاد؛بانک مرکزی و.....همه در انجام آن آزاد و مطلع و منتفع هستند.متاسفانه شعار مبارزه با فسادشان هم گوش دنیا را کر کرده است.
جمش کنید بابا
عزيران بيخود خودتونو خسته نكنيد تا وقتي كه رابطه بازي هست، حتي اگه بهترين قانونهاي دنيا رو هم بيارن همين آش هست و همين كاسه
تمتمي عوامل بايد اعدام شوند تا ديگر كسي جرات نكند بهحقوق مردم از بيت المال تجاوز كند
اينها آبروي نظام و اسلام را نشانه گرفته اند و حكم محارب را دارند
(براندازي از طريق اقتصاد)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار