بازدید 6482
۴

پمپاژ از تونل سوم کوهرنگ بزودی آغاز می شود

مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود و حوضه‌های جنوب‌غربی فلات با تأکید بر عزم ملی و جهادی برای تعادل منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود گفت: پمپاژ از تونل سوم کوهرنگ بزودی آغاز می شود.
کد خبر: ۱۲۱۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ 28 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان، شامگاه چهارشنبه، ششم دی ماه، علیرضا الماسوندی در نشست با تشکل های دانشجویی استان اصفهان افزود: طرح مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود با پیش بینی برنامه ها و سناریوهای لازم برای به تعادل رساندن منابع و مصارف این حوضه انجام شد.

وی با اشاره به شاخص‌های حکمرانی خوب آب مانند شفافیت، مشارکت، قانون محوری، کارایی و مسوولیت پذیری در این مطالعات اظهار داشت: در طرح مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود مسأله فرونشست زمین به طور مشخص در الویت است.

مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود تصریح کرد: فرونشست، مسائل محیط زیست و اقتصادی و اجتماعی در مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود لحاظ شده است.

الماسوندی ادامه داد: بر اساس این مطالعات جامع، برنامه های اقدام به طور پویا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برنامه تصمیم سازی و تصمیم گیری با مشارکت همه ذی نفعان و ذی مدخلان صورت می پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه در این طرح همه ی ابعاد و جوانب حوضه آبریز زاینده رود در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت حوضه زاینده رود و تفاوت آن با حوضه های دیگر، در این طرح از ترکیبی از مدل ها با همکاری استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان و ظرفیت بیش از ۱۶۰ نفر از کارشناسان و متخصصان خبره صاحب نظر برای مطالعات استفاده شده است.

مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود اضافه کرد: با استانداردهای روز جهانی ۶ سناریو در این مطالعات تعریف شده تا طبق آن برای پاسخگویی به همه گروداران اقدامات لازم تدوین شود.

الماسوندی با تأکید بر اینکه مطالعات جامع فرابخشی است، افزود: برای پیاده سازی مطالعات جامع نیازمند اقدامات، همراهی و هماهنگی سایر دستگاه‌ها هستیم و اقدامات علاج بخشی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تعادل مصارف و منابع و به حداقل رساندن کسری منابع آب تبیین شده اند.

مدیر حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود خاطر نشان کرد: در این مطالعات الگوهای کشت، نحوه برداشت آب، حقآبه های محیط زیست و کشاورزان، سهم آب شرب و صنعت و به عبارتی سهم تمام گروداران و ذینفعان لحاظ شده است.

وی همچنین به اقدامات و فعالیت‌های اخیر شرکت آب منطقه ای اصفهان اشاره کرد و افزود: استان اصفهان در نصب کنتورهای الکترومغناطیس بر روی چاه ها نسبت به گذشته شرایط مطلوبی دارد.

الماسوندی اضافه کرد: در استان اصفهان علاوه بر مدیریت برداشت از آب های زیرزمینی، برداشت از آب سطحی نیز نظامند است به نحوی که در پاییز سالجاری در زمان رهاسازی آب به طور کامل کلیه برداشت ها در طول مسیر رودخانه زاینده رود کنترل شد.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ سه شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تأمین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای تأمین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز و قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز در سال ۱۳۸۹ بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره برداری برسد که تاکنون محقق نشده است.

وزیر نیرو در سفر اخیر خود به اصفهان قول شروع پمپاژ آب‌ از تونل سوم کوهرنگ در سال آبی جاری و شروع عملیات احداث سد آن در اولین فرصت را داده بود.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای رودخانه زاینده رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴
بی سر و صدا آب خوزستان را بدید به صنایع اصفهان و هر روز هم توسعه بدید که یه عده حسابی بخورن و فربه بشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
شما که این حرف را میزنید می دانید چه تعداد از اهالی محترم خوزستان و چهار محال به اصفهان مهاجرت کرده اند و تعداد از اهالی چهار محال در کارخانجات اصفهان مشغول به کار هستند . اگر به خود جمعیت اصفهان باشد خیلی از مشکلات برای این استان وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
دو تا استان مصرف کننده آب بدون رضایت صاحبان اصلی آب و در حالی که خود این صاحبان اصلی آب برای آب آشامیدنی باید از تانکر آب بگیرند! جالب است کارشناسان در اصفهان برای آب جلسه میگذارند!!! خب تشریف ببرید کنار منبع آب و وضع زندگی مردم روستاهای سرچشمه این آب را ببینید بعد نگران مزرعه خیار و گوجه شهرضا و دهاقان و ...باشید! کاش مثل ترکیه میشد روی این منابع چند سد زد و دریاچه های آب در همان استان تشکیل داد و محیط سرسبز و مناسب گردشگر بهتری فراهم کرد و به مردم آنجا هم اولویت داده میشد نه صنایع فولاد و کاشی و مزارع کویری اصفهان.
اگه جلوی آب دزدی بوسیله کشاورزان عزیز که تا پیش از این دیم می کاشتن و اکنون با پمپاژ غیر قانونی آب، سبب خشکی زاینده رود در پایین دست رو میشن رو بگیرید نصف مشکل حل میشه.
پر کردن چاه های غیر مجاز در محدوده زاینده رود هم لازم هست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی