بازدید 17990
جزییات تازه از بررسی پرونده «واردات چای» در سازمان بازرسی کشور؛

پرداخت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای واردت «هیچ»!/ تخصیص ۷۹ درصد ارز نیمایی واردات چای به یک گروه تجاری/ واردات چای صادراتی درجه دو ایران به کشور!/ پرونده به دادسرای تهران ارجاع شد

گروه تجاری مذکور، تاکنون برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، رفع تعهد نداشته و کالایی وارد نکرده است. حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. البته مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است!
کد خبر: ۱۲۰۷۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 02 December 2023

از امتیاز ویژه که تنها در اختیار یک گروه تجاری خاص قرار گرفته تا پرداخت مبالغ کلان برای واردات و بعد وارد نشدن هیچ چیزی به ازای آن، بررسی پرونده واردات چای به نکات عجیبی منجر شده که در دست رسیدگی قضایی قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، سازمان بازرسی کل کشور بر اساس وظایف ذاتی به موضوع واردات چای ورود کرد و عملکرد دستگاه‌ها پیرامون واردات چای از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال گذشته را مورد بررسی قرار داد که حاصل کار، نکات قابل تامل و عجیبی است، از جمله اینکه کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ (در قالب واردات چای و ماشین آلات) معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز نیمایی تامین شده برای ماشین آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است.

آن گونه که مرکز رسانه قوه قضاییه گزارش داده، با بررسی عملکرد گروه مذکور در نقل و انتقال ارز و واردات چای، سوء جریانات عدیده‌ای شناسایی شد و در نهایت سازمان بازرسی برای آن گروه تجاری به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی پرونده تشکیل داد.

پرونده‌ای که افزون بر آن، برای دستگاه‌هایی که به این شرکت ارز تخصیص داده بود نیز به دلیل احراز برخی تخلفات در حال ارسال به دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده تشکیل شده است، با این تذکر که هم اکنون بخشی دیگر از پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.

بررسی‌هایی که رئیس سازمان بازرسی در تشریح نتایج آنها، با تاکید بر اینکه «میزان چای مورد نیاز کشور حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است که از این میزان حدود ۷۰ درصد آن وارداتی است»، گفت: در حالی که قریب به یکصد شرکت تولیدی و بازرگانی، به امر واردات چای مشغول هستند، اما عمده واردات توسط یک گروه تجاری خاص صورت می‌گیرد. این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.

خداییان افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز کل ارز تامین شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بود که از این میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص پیدا کرده بود.

وی با بیان اینکه «گروه تجاری مذکور، تاکنون برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، رفع تعهد نداشته و کالایی وارد کشور نکرده است»، ادامه داد: حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مبلغ مورد اشاره (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است.

پرداخت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات «هیچ»!/ تخصیص ۷۹ درصد ارز نیمایی واردات چای به یک گروه تجاری/ واردات چای صادراتی درجه دو ایران به کشور!/ پرونده به دادسرای تهران ارجاع شد

رئیس سازمان بازرسی درباره واردات ماشین‌آلات مربوطه توسط این گروه تجاری هم گفت: علاوه بر ارز‌های تأمین شده جهت واردات چای، بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار در طول سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ جهت واردات ماشین‌آلات مربوطه به این گروه تجاری تخصیص داده شده که به سرجمع تعهدات این شرکت اضافه می‌گردد و با اتمام مهلت قانونی، به میزان تعهدات رفع نشده منقضی شده اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به تخلف شرکت در ثبت سفارش چای خارجی درجه یک و واردات چای کنیایی و صادراتی درجه دو ایرانی، گفت: در حالیکه این گروه، نسبت به ثبت سفارش چای درجه یک هند به نام دارجلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار اقدام کرده بود، اما در عمل چای کشور کنیا و چای صادراتی درجه دو ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کشور کرده و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای‌های وارداتی را به صورت سیستمی با نمونه‌های در اختیار که با هماهنگی کارمند ارزیاب گمرک اخذ کرده، تأیید کرده است.

رئیس سازمان بازرسی یکی دیگر از تخلفات شرکت را در نحوه ترخیص کالا عنوان کرد و بیان داشت: مسیری که در گمرک برای ترخیص کالا‌های این گروه در نظر گرفته شده بود عمدتاً «مسیر سبز» بود، بدین معنا که فقط از طریق سیستم، تیک‌های مورد نظر زده شده و در نتیجه کالا ترخیص و وارد کشور شده است؛ در حالیکه واردات چای نیازمند استعلام از دستگاه‌های دیگر برای تأیید کیفیت است و قاعدتاً بر اساس مقررات باید واردات این محصول یا از مسیر زرد و یا قرمز انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: واردات چای و ماشین‌آلات این گروه تجاری، نیازمند ثبت سفارش و تأییدیه وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بوده که طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مدیران دستگاه‌های مذکور، ثبت سفارش‌های این گروه به میزان بیشتر از نیاز کشور تأیید و به محض ارسال برای بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده است؛ در حالی که برای دیگر شرکت‌های متقاضی شرایطی از جمله سابقه قبلی واردات و ... ملاک عمل تأیید قرار می‌گرفت و بنا به اظهار برخی از واردکنندگان بعضاً هیچکدام از ثبت سفارش‌های درخواستی آن‌ها مورد تأیید قرار نمی‌گرفت.

نظر به تاکیدات مکرر رئیس قوه قضاییه مبنی بر برخورد با کسی که ارز را گرفته و در محل درست هزینه نکرده است و همچنین بازخواست از دستگاهی که ارز را پرداخت کرده، خداییان از ارجاع پرونده به دادسرا خبر داد و گفت: در خصوص بزه انتسابی و تخلفات مدیرانی از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت، گمرک، استاندارد و بعضی از بانک‌ها، گزارش اختصاصی توسط سازمان بازرسی تهیه و در حال ارسال به دادسرای ویژه جرائم اقتصادی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۶۶
یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار بالا کشیده شده
حالا چه کسی باید جوابگو باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
دولت اصلاح طلبان منشا تمام اختلاس بودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
باز هم بگویند : ما چیزی بنام فساد سیستماتیک نداریم

و منکر وجود فساد افسار گسیخته سازمان یافته سیستماتیک بشوند !!!؟

با انکار و تکذیب واقعیات موجود که چیزی حل نشده

و نمیشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
مردم با افزایش سرسام اور مالیات و قطع یارانشون
زورشون فقط به مردم میرسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
منظورشان چای «گـ» است که کیفیشتش در بازار بسیار نازل شده است. بیشتر بسته با خاک چایی پر شده است.
چای خوب باید دانه کشیده باشد،
جالب است که همین چای نامرغوب را هم به جای چای 100% هندی و به قیمت کیلویی400 هزار تومام به مردم می فروشند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
این مبلغ با احتساب دلار 50000 تومان در حدود70000000000000هفتاد هزار میلیارد تومان می شود.
کل مطالبات بازنشستگی معلمان در سال 401 و 402 کمتر 20 هزار میلیاردتومان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
هنوز که هنوزه دولت محترم بعد از چهارده ماه نه پاداش فرهنگیان را دادند ونه افزایش رتبه بندی. بازنشستگان پرداخت شده و احکام آن
هم صادر نشده و باید گفت متأسفیم که به همین راحتی داریم سرمایه هایمان که همان فرهنگیان هستند را ناراضی می کنیم برای پول که جاهای دیگر فراوان هست اما برای آموزش و پرورش نیست
م.ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
سال ۱۳۹۸ به نظرم، روحانی رئیس‌جمهور بود
?درسته؟
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
مرگ بر کاسبان تحریم که دارن به ۸۰ میلیون ایرانی ظلم میکنن
اینکه این شرکت با عدم واردات کالا به تولید داخلی کمک کرده چه مشکلی داشته که برایش پرونده تشکیل شده؟
پاسخ ها
..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
چای بدرد نخور رو از کنیا وارد کرده با قیمت خیلی کمتر از اون چیزی که باید چای هندی رو وارد میکرده و مابقی دلار رو به نرخ آزاد فروختهمهمنر اینکه بجای بررسی کیفیت چای همین جور یرخی اجازه ورود رو بهش دادن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
حالت خوبه داداش؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
یا عقل نداری یا جزو همینایی هستی که از این قضیه به نون و نوایی رسیدی اخه ادم عاقل اگه ارز نداده بودن که چای وارد بشه و تولید داخل فروش بره و کیفیتش بالا بره حرف شما درست بود ولی پول چای دادن دوستان دور هم رفتن شمال جوجه زدن به ریش چایکارم خندیدن بعدم مطالبات چایکارها پرداخت نشده دقیقا حکایت خودرو شکر ماشین الات راهسازی و خیلی چیزهای دیگه هم همینه
دزدی و مال ملت را خوردن از کرامات دولت روحانی !!،،،،، من نمی‌دانم با چه رویی روحانی برای مجلس خبرگان نام نویسی کرده ؟؟؟ اول بیاید جواب این فسادهای وزارتخانه هایش را بدهد ،بعد خودش را کاندیدای مناصب دیگر کند ،.
پاسخ ها
رضا تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
خوبی داداش؟ تاریخها رو یه بار دیگه مرور کن
اصلا برو یه بار کل تاریخ رو مرور کن!، تاریخ لازمی بخدا
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
صبر کن زمان حساب کشی این دولت هم میرسه اگه صدبرابر نبود بعد بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
عزیزم اصلش تو همین دولت بوده. . خیلی شرکت های دیگه همین سال قبل اعتراض جدی داشتن. ولی وزارت بازرگانی اقدام به دادن مجوز انحصاری کرد. . تماما دست گل دولت فعلی است. دولت روحانی جرات این افتضاح رو نداشت
حتما پیشانی پینه بسته هم دارند.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
اصلا اگه تو کل کشور چایی نباشه چی میشه ما همون چای ایرانی میخوریم خیلی هم بهتر وبی مرض تر بخدا بی وجدانا پول مردم به این دلال ودوست واشناتون ندین این هم از دولت صادق جناب عدالتخواه پرونده های...... داره اولی رو میشه هنوز به جایی نرسیدن
ای کاش در سال ۱۳۷۹ لایحه آزادی مطبوعات تصویب میشد تا امروز اسامی این شرکت ها به وضوح درج می گردید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
اگر رسانه و احزاب مردمی واقعی ازادانه کار میکردند

که اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم

به اینجا نکشیده بود و مخصوصا کنارشان گذاشتند تا

راحت هر نوع دزدی و اختلاس و مافیا گری و رشوه

خواری و بیعدالتی و تبعیض را سامان بدهند
لطفا نام این گروه خاص را ببرید. ما برای اینکه به این نقطه برسیم بهترین جوانان مملکت را قربانی کرده ایم. بروید ببینید کی پشت اینها ایستاده بیاورید شماتت کنید. بیاندازید توی سطل آشغال. بیاورید توی شهر بگردانید. اینها هستند که باعث ناامیدی جوانان این مرز و بوم می شوند. شما پی کار را بگیرید تا آخرش ما مردم پشت شما ایستاده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
اسم رفقا وفامیلا رو نمیشه گفت
هفتااااااااااد همت
هفت هزار خانه 10 میلیارد تومانی
جالبه بدونید کل دارایی ترامپ ۴ میلیارد دلاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
که از جد و پدر بزرگ و پدرش همه میلیاردر بودند

و طرف ۱۲۰ سال توانستند ۴ میلیارد دلار ثروت جمع

کنند ولی بابک زنجانی فقط ظرف ۱۲سال به برکت کاسبی

از تحریم و بلبشوی موجود بیش از ۱۲ میلیارد دلار ثروت

از اموال کشور و مردم را دزدید و هیچی به هیچی شد
چند وقت پیش خبری موندم کهدر سوئد یه نفر رو بخاطر دانلود غیرقانونی یک فیلم ۲۰۰ هزار دلار جریمه کرده بودند این باعث میشه که دیگه کسی جرات تکرار این کار رو نداشته باشه اگر با جرایم اینچنینی در کشور ما به این شکل برخورد می‌شد و آقازاده بودن و واسطه پیدا کردن مانع از اجرای عدالت نمیشد الان وضعیت فساد به این شکل نبود
ظاهراً هيچ پاياني براي اين دزدي ها و مفساد ، متصور نيست ! .
جيب شون مثل اقيانوسه ، هرگز پُر نمي شه !
چای عجب کالای استراتژیکیه. البته برای مافیا و مردم هم البته باورشان شده که اگر چای کمتر بخورند ممکنه بمیرند.همین الان ببینید این کامنت من چند تا منفی می خوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
یاد داستان نمک تو فیلم جومونگ میوفته ادم
نوکاناداتبدیل به ملک وزمین شده تونستیدازشون پس بگیرید.پای خیلی ازمسئولین ومقامات گیره
عاقبت باند بازی و انحصار طلبی باید بدتر از اینها بشود.
۶ میلیارد دلار چرا باید آزاد شود ؟؟ با این فسادها ریالی به مردم نخواهد رسید همان بهتر که آزاد نشود
به به هر چه زمان میگذرد تخلفات دولت قبل در رانت وسو استفاده از بیت المال برای گروه خاص بیشتر رو میشه
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
بخشی از آن در سال 98 بوده و بخش مهمی از آن در سال 1401 در دولت سید محرومان بوده.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
راستش را بگو مثل اینکه بتو هم رسیده که آدرس غلط میدی
دست دزد را باید قطع کرد
خدا میدونه میخان چپش کنن و یکی از ادماهای دولت جدید رو بیارن وگرنه کسی از سامانه جامع تجارت ثبت سفارش تامین ارز یه ذره حالیش باشه میدونه خبر از اصل دروغه
اکر حجابشان را رعایت کرده باشند
به دو ماه حبس و 1 سال تبعید به نوشهر و 1 سال تبعید به جزیره دورافتاده کیش خواهد شد.
لعنت بهشون
برای همه مشخصه ارزی که به این شرکت خاص دادن از چه طریقی بوده . بیچاره مردم با این وضعیت معیشت تاوان رانتخواری اینا رو دادن . جز اعدام تنبیه دیگه ای نداره.
اون وقت کسری بوجود امده بودجه را از جیب کارمند وکارگر بعنوان مالیات جبران میکنند چون شرکت خاص از اقایان خاص هستش
اخرش اینم مثل اختلاس در فولاد مبارکه ماست مالی میشه و تمام
مرگ بر امریکا
فقط جزای مسسببین این امر اعدامه ولا غیر. حالا ببینیم قوه قضائیه صلابت داره ویا با دخالت افراد ذی نفوذ کوتاه میاد
در مقابل این حجم از تخلف اقتصادی حداقل باید چند نفر اصلی اعدام بشن اگر بخواهد قانون درست اجرا بشه در غیر اینصورت بدانید اعمال نفوذ شده
پیدا کنید رفیق دزد وشریک غافله را
علی برکت الله
چفیه هم داشتن
تو دوره آقای روحانی سنجاق قفلی و دسته بیل و سنگ پا و کود انسانی
تو دوره آقای رئیسی هم هیچی !!!
لااقل یه خورده و نصفی باد هوا وارد میکردید !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
..تورو خدا روهوا حرف نزنیداونایی که نوشتی تودوره آقااحمدی نژاد بود..
واسه 6 میلیارد پول بلوکه شده دارن بال بال و له له میزنن و هر روز تو اخبار میگن گرفتیم نه نگرفتیم قراره بگیریم قراره زیرساختش کنیم و فلان کنیم و بهمان کنیم!! اونوقت خیلی راحت مثل آآآآآب خوردن 3 میلیارد دلار رو میدن یه شرکت ببره هاپولی کنه تو بازار بفروشه سودشو بزنه به بدن!!!
بابا هزار رحمت به فساد کشور فاسد و خاک بر سره آمریکا! دیگه اینقدم افسار گسیخته دزدی و اختلاس نمیکنن!! 3 میلیارد دلار ظرف 3 سال فقط!!!!!!
کل دنیا به ریش ما ایرانی ها می خندند. با این مبلغ می شد تبدیل به صادر کننده چای در جهان شد.
هر دم از این باغ بری میرسد
دستگاه قضایی کشور پیش تک تک شهدا شرمنده خواهید شد اگر داد این ملت زجر کشیده را از این .. صفتان نگیرید.مسوول هستید و ملت از شما می‌خواهد .
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
اگه قراربود با بگیر و ببند درست بشه قبلاً شده بود وقتی اراده ای به تقویت بخش خصوصی و کوچک سازی دولت و
راحت ترین راه برای دولت افزایش مالیات است . اما گزفتن دزذها کار دشواری است زیرا خودی هستند.
بازم مثل همیشه
اسمی پیدا نمی شه
پول به حساب نور چشمی ها خودیها ماکه غیر خودی هستیم فقط نگاه می کنیم
ما میدانیم اختلاس بیش از حده
این هم یکی دیگر از صدها موارد فسادهای هنگفت اژدهای هفت سر فساد که نه اولین آن هست و نه آخرین ان
جالبه تا الان هنوز طلب چایکاران بدبخت داخل کشور پرداخت نشده وآن وقت ...........!!!!!!!!!
باید‌نام‌این‌برند‌را‌اعلام‌کنندچون‌سر‌مردم‌هم‌کلاه‌گذاشته‌چون‌به‌جای‌چای۱۴دلار‌خارجی‌چای‌۲دلار‌ی‌درجه۲ایرانی‌فروخته
این ملت مظلوم تا کی بی لیاقتی مدیران کشور تا کی خجالت بکشید این مردم در بار فشار اقتصادی دارن لحه میشن هیچ کس در کشور جوابگو نیست برای اینکه این کشور هزار تا بزرگتر داره و هیچ وقت هم سروسامان نمیگیرن خ ا بدار این ملت برسه
مردم بیکارند میان اینارو میخونند طرف دزدیده الان میخواید چکار کنید میخواید برید بگیرید بکشیدش؟
مشکل اینجاست فقط سراغ شرکت میرن کسی که رانتش رو جور کرده یا ناظر برای این پولها چرا محاکمه نمیشن
داستان های ادامه دار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی