بازدید 7952
ایجاد بازار مبادلات انرژی، شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم. به طوری که افراد بتوانند سهمیه بنزین خود را به راحتی بفروشند. دولت باید تدریجی خودش را از قیمت گذاری بنزین کنار بکشد و قیمت مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف در بازار مبادلات تعیین خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۹۸۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ 15 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بحث توزیع عادلانه یارانه حامل‌های انرژی از مواردی است که در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است، به طوری که در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری‌ها بر مبنای خانوار است و در یارانه حامل‌های انرژی هم این گونه است.

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

۷۵ درصد مردم کشور زیر الگوی تعریف شده دولت مصرف می‌کنند و ما می‌توانیم به جای اینکه سهمیه بنزین را به هر خودرو بدهیم، برای هر کدملی بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ماه در نظر بگیریم و همه افراد جامعه صرف نظر از اینکه خودرو دارند یا ندارند، سهمیه بنزین دریافت کنند. افرادی که به این بنزین نیازی ندارند، باید بتوانند سهمیه خود را در بازاری که تعریف می‌شود به فروش برسانند.

در طرح بازتوزیع یارانه انرژی قرار نیست بنزین جدیدی وارد سیستم شود، بلکه همین بنزین موجود به جای اینکه به خودرو اختصاص یابد به همه افراد دارای کدملی اختصاص پیدا می‌کند و افراد می‌توانند سهمیه بنزین خود را در بازار بفروشند و یا اینکه دولت آن را خریداری می‌کند. نظام توزیع یارانه‌ها به این ترتیب عادلانه‌تر می‌شود و همه افراد کشور از سهمیه بنزین یکسان بهره مند می‌شوند.

در ادامه نظریات یک کارشناس انرژی را در خصوص موضوعات مربوط به ناترازی بنزین و اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو می‌خوانید.

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به این موضوع که در دوره بروز همه گیری کرونا شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بودیم، تصریح کرد: بعد از فروکش کردن کرونا، رشد مصرف در کشورمان ایجاد شد. به حدی که الان ناترازی بنزین بروز کرده است.

وی در ادامه گفت: در برنامه هفتم توسعه، سقف تولید ۱۲۹ میلیون لیتر در روز مشخص شده است. مصرف روزانه ما قطعاً در آینده بیشتر می‌شود و الان هم بیشتر از این میزان مصرف داریم. این شرایط قطعاً یک ناترازی جدی در حوزه بنزین به وجود می‌آورد و مجبور به واردات می‌شویم. با توجه به اختلاف قیمت جدی بنزین در ایران و منطقه فشار عجیبی به لحاظ اقتصادی به دولت وارد می‌شود.

در برنامه هفتم توسعه، سقف تولید ۱۲۹ میلیون لیتر در روز مشخص شده است. مصرف روزانه ما قطعاً در آینده بیشتر می‌شود و الان هم بیشتر از این میزان مصرف داریم. این شرایط قطعاً یک ناترازی جدی در حوزه بنزین به وجود می‌آورد و مجبور به واردات می‌شویم.

این کارشناس ادامه داد: واقعیت این است که به خاطر شرایط اقتصادی و سیاسی فعلی امکان افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. بنابراین، دولت مجبور است یارانه پنهان بنزین را تأمین کند. در این شرایط، ممکن است شاهد بروز کسری بودجه جدی تری برای دولت باشیم.

کارگزار توضیح داد: این موضوع درست است که اصلاح قیمت‌ها و واقعی سازی قیمت بنزین بر بهینه سازی مصرف اثر دارد. اما یک واقعیت دیگر را هم نباید از یاد ببریم، آن هم محیط مصرف است که همان خودرو‌ها هستند. در حال حاضر، متوسط مصرف خودرو‌های کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۱ لیتر بنزین است. در حالی که در ترکیه متوسط مصرف حدود ۵ و نیم تا ۶ لیتر است.

چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

این کارشناس انرژی ادامه داد: ما به عنوان کارشناسان حوزه انرژی انتظار داریم که دولت هر دو مسیر مربوط به قیمت و افزایش بازدهی خودرو‌ها را همزمان دنبال کند. به نحوی که با واقعی سازی قیمت‌ها الگوی مصرف را بهینه کنیم و دوم، از طریق اصلاح خودرو‌ها میزان مصرف کاهش یابد. در همین ارتباط، باید گفت که واردات خودرو و بهبود استاندارد‌های خودروها می‌توانند به کنترل مصرف کمک کنند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر به آمار‌ها نگاه کنیم، چیزی حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور فاقد خودرو هستند و طبیعتاً از یارانه بنزین بهره مند نمی‌شوند.

کارگزار ادامه داد: نحوه اختصاص یارانه بنزین که به خودرو‌ها تعلق می‌گیرد، عدالت اجتماعی را مدنظر ندارد. هر کسی که خودروی بیشتری داشته باشد، از یارانه بیشتری بهره مند می‌شود. با توجه به این موضوعات، بنده با طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو موافق هستم.

از آنجایی که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ذینفعان طرح بیشتر می‌شوند، افزایش قیمت بنزین توجیه پذیرتر می‌شود و مخالفت‌های جدی کمتری را به دنبال دارد. شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم.



این کارشناس خاطرنشان کرد: از آنجایی که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو ذینفعان طرح بیشتر می‌شوند، افزایش قیمت بنزین توجیه پذیرتر می‌شود و مخالفت‌های جدی کمتری را به دنبال دارد. شرط اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو این است که یک بازار مبادلات انرژی ایجاد کنیم. به طوری که افراد بتوانند سهمیه بنزین خود را به راحتی بفروشند. دولت باید تدریجی خودش را از قیمت گذاری بنزین کنار بکشد و قیمت مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف در بازار مبادلات تعیین خواهد شد.

در مجموع، یکی از ویژگی‌های مهم بازار مبادلات انرژی، امکان تبادل سهمیه بنزین در قالب این بازار است که افراد فاقد خودرو، سهمیه خود را به قیمت بالاتر به افراد و خانوار دارای مصرف بالاتر از الگوی بهینه مصرف نیز خریدار این سهمیه هستند؛ بنابراین، امکان تعیین قیمت سوم برای بنزین در بازار مبادلات انرژی برای مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف نیز فراهم خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۴
ایجاد بورس کالا و حضور دلال های دولتی و خصوصی موجب افزایش قیمت انواع کالا و خودرو شده و حالا تشکیل بورس بنزین هم موجب حضور دلال ها و دستکاری بازار و افزایش قیمت بنزین و نهایتا کالاها خواهد شد

بورس در ایران محل حضور دلالان دولتی و خصوصی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بد مصرف دیگه چه اسمیه درآوردید؟! اگر عرضه دارید خودرو برقی تولید کنید به مردم انگ نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
عرضه و تقاضا در ایران دچار مشکل است چون این پول ها معلوم نیست از کجا بدست آمده ؟؟؟ قانون از کجا این پول را بدست آوردی فقط در ایران اجرایی نشده است !!!
مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
واقعا همین طور است . بورس ایران قمار خانه ایست که فقط حقوقیها به اداب ان اشنا هستند جهت سر کیسه کردن سهامداران خرد وجدید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
دولت هر سال هزاران میلیارد برای حمل و نقل های عمومی مانند هواپیما و قطار و اتوبوس های شهری و بیش شهری و مترو و ... هزینه یا یارانه پرداخت می کند و کسانی که از خودرو شخصی استفاده می کنند محروم از این یارانه ها هستند پس اگر قرار است برای عدالت یارانه بنزین به افراد تعلق گیرد لطفا یارانه حمل و نقل های عمومی هم به افراد تعلق گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بهترین راه افزایش قیمت بر اساس میزان مصرف در ماه است ولی دولت به دنبال حداکثر درآمد از فروش بنزین با ترفندهای مختلف است
ناشناس
| Japan |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
چرا انقدر طولش میدید یا قیمت دلار را بیارید پایین و به ۷تومان برسونید یا با این قیمت دلار ۵۰ تومانی بنزین را ۲۰ تومان کنید و پاش بایستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
لطفا یه فکری هم برای یارانه ی نان ،اتوبوس واحدشهری،مترو و.... بکنید،بنده هفته ایی سه عدد نان مصرف دارم،سالی به دوارده ماه هم از مترو و اتوبوس و تاکسی استفاده نمیکنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
با کاهش ترافیک: متصدیانی که توان حل معضل منجر به تا 10 برابر شدن مصرف بنزین رو ندارند بدمصرفترین مسئولان اند و باید جریمه مصرف زیاد همه رو از جیب خود شخصا پرداخت کنند
بیمه هم باید به اشخاص داده بشه نه به ماشین. بنده ماشین ۱۵ سال تخفیف بیمه رو فروختم به یکی دیگه. من راننده خوبی بودم نه ماشین! پس تخفیف باید به من داده بشه. کلا روال ناصحیح زیاد داریم که باید اصلاح بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اخوی .الان چند ساله که بیمه رو به شخص میدن.دیگه حتی اگه فروشنده هم راضی باشه ، اداره بیمه سوابق رو به صاحب جدید انتقال نمیده و بیمه ماشین فروخته شده از صفر شروع میشه.بیمه سوابق تخفیف شما تا یکسال برای شما نگه میداره که اگه ماشین جدید خریدید به اون ماشین تعلق میگیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
تقریبا دو سالی میشه که این قانون داره اجرا میشه و بیمه با فروش ماشین منتقل نمیشه. جالبه بعضی ها راجع به همه چیز نظر میدن و بعد یه عده هم مثبت میدن بهش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
خدایی نظر را بخونید بعد مثبت و منفی بدید،الان چند سالی هست که بیمه به اسم شخصه نه خودرو،یعنی اگه ماشینیو فروختی و تخفیف داشت،تخفیف ها مال خودته،نه خریدار!
یعنی رسما بازار آزاد را تبلیغ می فرمایید. آخه عقل کل اقتصادی دادن یارانه به بنزین یک حماقت بزرگ است. اینجوری اش هم که کاملا بازار آزاد و بازار سیاه را ترویج می دهد. این شد راه حل؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
شاوغ کنید ، یک جنگ با اسرائیل راه میندازن تا به بهانه جنگ قیمت رو ببرن بالا
مگه بخاطر شلوغی سال پیش چوب حراج به صنایع ملی نزدن یا دلار رو گران نکردن.....حال با اعتراض کنید
دروغ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
آمار مزخرف پنجاه درصد فاقد ماشین رو از کجا درآوردید؟ مثلا چهل میلیون ماشین تو کشور هست یعنی نصف مردم ندارند؟ نه داداش یعنی همه خانواده ها دارند برخی بیش از یکی و دو تا و معدودی ندارند. بنده دور و بر و کارگر و بیکار و کشاورز و ...رو دیدم نودو نه درصد خانواده ها به جز پیرمرد پیرزنهای دو نفره که رانندگی نمیکنند ماشین دارند. دست از مسخره بازی و متولی گری برای مردم بردارید. کافیه خودرو به جای صدی دوازده صدی پنج بسوزونه با همین پالایشگاه ها تا یک قرن دیگه نیاز به واردات نیست البته دیگه دنیا هم ده سال دیگه بنزین برای خودرو به زیر ده درصد مصرف فعلی میرسه
جرات دارید اجرایی کنید ،ببینید چی میشه،
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
هیچی نمیشه اگر شعور بود یکباره قیمت بنزین را 50 هزار تومان میکردند و بعدش هم شناور با نرخ ارز تا همه خودشان را با واقعیت اقتصاد تطبیق دهند و ثروت ملی تباه نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اینها دوس دارن قیمت بنزین رو نزدیک قیمت فوب خلیج فارس برسونن و از طرفی قیمت خودروی خارجی رو ۱۰ برابر قیمت خودروهای فوب خلیج فارس دارن به مردم می فروشن
و مقدمه چینی جهت گران شدن‌بنزین و این‌ داستان ادامه دارد
شما دلتان برای مردم نسوخته است ، با این سیاست قصد افزایش نرخ بنزین دارید و میخواهید خود مردم موجب افزایش آن بشوند ، اطمینان داشته باشید با افزایش نرخ بنزین سایر مایحتاج زندگی هم دچار افزایش نرخ خواهند شد و مشکل پشت مشکل می افریند
نرخ فعلی جز به آلودگی هوا و کمک به مافیای خودرو و قاچاقچیان سوخت وشرکت های مثل اسنپ هیچ سودی برای مردم ندارد. با در آمد فروش بنزین باید زیر ساختهای حمل و نقل شهری و بین شهری توسعه یابد
دولت باید اجازه بده تا خودرو های برقی وارد بشه و گمرک معاف بشوند. جایگاههای برق خورشیدی را بنا کنه.به هرحال راه حل ساده است ولی امان ازدست مافیای تشنه به پول و طالب میز و دورو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
فکری ژاپنی،ولی عمل ایرانی!!!!!
کجای دنیا از این جور طرحها انجام میشود؟هر روز یک بازی جدید..اگر موضوع مصرف بالا است , مربوط به کیفیت پایین و مصرف بالای خودرو است که ربطی به مصرف کننده ندارد و مصرف کننده بدبخت چاره ای جز استفاده از این قراضه ها ندارد..خود دولت مسیول است...و اگر مربوط به قاچاق است باز هم به مصرف کننده چه ربطی دارد..دولت با عملکردش ارزش پول ملی را فنا داده و بعد فریاد وامصیبتا سر میدهد که بنزین داخل ارزان است..کجا ارزان است با توجه به قدرت خرید مردم و پرداخت چند برابری برای خرید اتومبیل عملا این دولت است که دارد گران فروشی میکند و کلی هم منت میگذارد...اجازه بدهید اتومبیل به قیمت جهانی و بدون ان 100 درصد عوارض به دست مردم برسد..شما هم بنزین را به قیمت جهانی بفروش ..منت هم نگذار
فرض کنیم یک نفر سهمیه 20 لیتری دارد
الان خودروها بطور استاندارد در هر 100 کیلومتر 5 لیتر بنزین مصرف میکنند
که خودروهای داخلی این میزان 13 لیتر هست ، مازاد مصرف را چرا خودرو ساز نباید بپردازد؟
ترافیک شهر ها به دلیل عدم مدیریت درست شهری هست که تردد ها را زیاد نموده نه مردم بنابراین چرا این بخش از مصرف را مدیران شهری و وزارت کشور نمی پردازند؟
قیمت بنزین را بر پایه قیمت جهانی عنوان میکنند
چرا حقوق و دسنمردها بر پایه جهانی نیست؟
تمام اینها بهانه ای بیش نیست همانگونه که قیمت تمامی اقلام را بالاتر از قیمت جهانی بسته اند الان فقط مانده حامل یوخت و نان که افزایش دهند، بدون آنکه حقوق و درآمد مردم را افزایش دهند
تازه همین درآمد را باید مالیات و بیمه و ارزش افزوده پرداخن کنند بعد صحبت از عدالت هم میکننن!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب یواش یواش بریم سر وقت بنزین
یکه بود یکی نبود توی یه شهر بزرگ یه موادی بود به نام بنزین بقیه داستاد یه روز صبح تعریف میشه ...........
حقوق ها هم به همان نسبت بالا ببريد! تغريبا قيمت اكثر كلاها هم برابر قيمت جهاني ان است.
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
قیمت دستمزد تابع کیفیت و کارایی نیروی کار است و هیچ ربطی به قیمت کالاها ندارد
تابناک تعجب می کنم از این نوشتارها
قیمت بنزین در ایران تابعی از حقوق و دستمزد در کشور ، همچنین برگرفته از گران بودن نرخ خودرو .
چرا نرخ بنزین را با حقوق و دستمزد کشورهای همسایه مقایسه می کنید و نرخ خودرو را خیر ؟
بله در مقایسه با حقوق و دستمزد کشورهای همسایه بنزین ما ارزان است . اما قرار نیست همسایگان ما بنزین ما را استفاده کنند اگر چنین است گیر جای دیگر است و نه در نرخ داخل
ما خودرو را را گرانتر از کل دنیا می خریم . در واقع پیشاپیش نرخ مصرف بنزین ارزان را پیشاپیش برای استفاده چند سال با فوب خلیج فارس پرداخت می کنیم . تازه این نقد هم وارد است خودرو با مصرف صدی 5 ، چرا باید بهای بنزین مصرفی به نرخ فوب را پیشاپیش برای چند سال جلو جلو بدهد .
اگر درست تحلیل کنید خواهید دید بنزین در ایران گران نیست . به نرخ فوب حقوق و دستمزد دهید به نرخ دنیا خودرو به مردم بدهید ، نرخ سوخت را بالا ببرید کسی معترض نیست .
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت و نان برنج و همه اقلام درست شد دیگه منطقیش اینه که بنزین رو هم درست کنن اونم با منطق عدالت محوری و حق مسلم ماست
اگر اون 50 درصدی که خودرو ندارن نخواهند از یارانه بهره من بشوند باید چه کسی را ببینند؟
توزیع عادلانه نداریم.درآمد عادلانه داریم.اگر درامدها عادلانه باشد نیازی نیست که این همه حساب و کتاب کنیم .باید قبول کنید که وقتی درآمد ریالی دارید نمیتونید هزینه ها رو دلاری حساب کنید.
یه گزینه پیشنهادی برای اینکه جو موجود افزایش قیمت بنزین رو قبول کنه:
سهمیه رو تغییر بدین و قیمت بنزین سهمیه ای رو کمتر کنید: 50 لیتر 1000 تومن. 50 لیتر دوم 2000 تومن مابقی لیتری 15000 تومن.
کار اکثر مردم با 100 لیتر در ماه راه میوفته.
به سیستم حمل و نقل هم سهمیه ویژه بدین

میمونه اون افرادی ک با خودرو دور دور میکنن و هر روز تک سرنشین میرن سر کار. اونا باید بالای 100 لیتر رو لیتری 15 تومن بزنن یا 20 هزار تومن
یه مشت ماشین چینی با موتور توربو و حساس به اضافه بقیه ماشینهای مدرن توربو نیاز مبرم به بنزین سوپر دارن تا موتورشون از بین نره ولی الان در اصفهان که ما هستیم مدتهاست هیچ جایگاهی سوپر نمیده. حداقل سوپر با قیمت ازاد مثلا ده هزار تومن توزیع کنید تا هم پمپ بنزین براش بصرفه هم مصرف کننده گاهی سوپر بزنه تا ماشینش از بین نره.
آقا مردمردانه قیمتشو ببرید بالا اینقدر هم داستان سر هم نکنید وقت خودتان که هیچ وقت مردم را نگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اخه قبلاً تکذیب کردن و گفتن شایعه افزایش قیمت بنزین کار دشمنه
اول همیشه از این حرفهای مثلا کارشناسی و صحبت از نا عدالتی است زمان احمدی نژاد همین را میگفتند هر که بیشتر مصرف میکند بیشتر دارد رایانه میگرد و الخ.. دیدیم عاقبتش با کجا رسید به اینجا رسیدیم بابا میخواهید گران کنید بکنید دیگر این همه داستان سرایی ندارد. هر چه هم که بگویید مردم گوش نمیکنند قبول نمیکنند مثلا کار خوبی است باریکلا گران کنید. این صحبتها بدرد خودتان میخورد کسی گوش نمیکند. گران کنید سفت هم پای کار بایستید نگذارید شلوغ بشود تا جا بیافتد تمام
از این کارشناسی های الکی زیاد داریم. بجای اینکه مسئله رو حل کنند میرن دنبال ساخت یه مسئله جدید با کلی هزینه برای کشور و مردم.
کل دنیا داره میره سمت خودروی برقی که دیگه آلودگی هم نداره . ما ماشین بی کیفیت و بنزین بی کیفیت تولید میکنیم بعد میگیم چرا مصرف بنزین انقدر بالاس.
مجلس بیاد قانون تعیین کنه که از دو سال بعد هیچ خودروی بنزینی تولید نشه اونوقت ایرانخودرو و سایپا برن سمت تولید خودروی برقی.
با پول یارانه ی دو ماه بنزین ، برای خودروی برقی نیروگاه برق اتمی و نیروگاه گازی بزنیم و برقش رو برسونیم دست مصرف کننده.
بد مصرف ها و پر مصرف ها که ثروت ملی را از بین میبرن باید جریمه سنگین بشن لیتری ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان حساب کنید ولی برای آدم های مثل من که حدود ۹۰ در صد رانندگان ۱۰ لیتر ۱۵۰۰ و ۱۰ لیتر بعدی ۳۰۰۰ تومان کافی است بیشتر از ماهی ۲۰ لیتر در گروه بد و پر مصرف قراربگیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
داداش شما حتما موتور هوندا 125 سوار میشی که 10 لیتر در ماه برات کافیه. بقیه مردم روزی 20الی 30 کیلومتر مسیر طی میکنن برن سرکار و عصر هم برعکس این مسیر رو برمیگردن و تو ترافیک هم مصرفشون دو برابر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
برادر من ما که بچه داریم وباید کودکانمون رو در چند مسیر متفاوت به مدرسه ببریم چه طور با ماهی بیست لیتر زندگی کنیم پولم نداریم که سرویس بگیریم تازه گرون سه حتما اونقدر قیمت بنزین سرسام آور میشه که سرپیسم نمی تونیم بریم تهش باید چهارچنکولی بریم مدرسه وسرکار
مفت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
ماشین از نزدیک دیدی تا حالا؟ مثل رابینسون کروزو تو یه جزیره وسط دریا تنها زندگی میکنی نظر هم میدی؟ تویوتا هیبرید صدی سه لیتر سوار میشی یا تسلا برقی ساختی؟ امثال تو دستشون تو جیب مردمه میخوان به اسم عدالت و گرونی بنزین همه اجناس سه برابر بشه تا پولدار بشی
صددرصد
اونهایی که ماشین ندارند از یارانه حمل و نقل عمومی برخوردار هستند پس دلیل نمیشه چون ماشین ندارن یارانه بنزین بگیرند
واقعا این ها که چنین چیزهایی را سر هم بندی میکنن فکر نمیکنن که اون پنجاه درصد که ماشین ندارن باید از خدمات خودروهایی استفاده کنن که از قضا چون خودروهای ساخت داخل و یا قدیمی هستند بیشترین مصرف بنزین را دارند و شما قیمت رو برای اینا بیشتر میکنید و اینها هم کرایه رو بالاتر می برند بنابراین مثل یارانه ها به جای انکه توزیع مناسبتر درامد ملی باشد توزیع هزینه های عمومی بر دوش ملت فقیر است
کارشناسی روی کاغذ ارزشی نداره باید بیاین توی میدان. کم کردن مصرف خیلی آسانه.اگر کوش شنوایی باشه خوبه
سلام دولت بجای ایجاد هزینه بیشتر، بهتر است هم واردات خودرو و قیمت بنزین را آزاد اعلام کند تا هم مصرف کننده خودروی با کیفیت سوار شود و هم مشکل بنزین حل شود
داداش من بنزین نیست که همه کالاها و خدمات گرون میشه. مگه یکی دو قلمه
من یکی که اگه همین خرجی خونوادمو با زور میدم نتونم ، ساکت نمیشینم.
از طرف بچه های قلسنخان
متاسفانه مافیای قدرت و ثروت در ایران بسیار خوب از این فرصتهای مهیا تحت عنوان یارانه سهمیه و.... استفاده کرد و روز بروز بر تروت خودش اضافه کرد و فقرا بیشتر شدند. بنظرم بهترین راه جمع کردن این مشخره بازیها و آزادسازی قیمتها و پرداخت حقوق دستمزد مظابق با اون هستش . فکر کنم دولت و مجلس چند ماه برن مرخصی درست میشه
سلام:در معدود کشورهای دنیا بنزین به صورت یارانه ای و مفت به مردم می دهند از جمله ایران و ونزوئلا و...اما بیشترین مشکلات اقتصادی و بالاترین نرخ تورم هم در این کشورها می باشد بنابر این این منابع خدادادی را صورت نیمه رایگان به مردم دادن و به تاراج دادن آن به هیچ وجه مشکلات اساسی و اقتصادی کشور قابل حل نیست از طرفی با بالارفتن تورم و ثابت ماندن قیمت بنزین ارزش قیمتی آن روز به روز و کمتر و کمتر می شود و این باعث مصرف بیشتر ودر نتیجه کمبود آن می شود باید با اقناع سازی مردم و تبعات زیانبار توزیع یارانه ای و نیمه رایگان حامل های انرژی مخصوصا بنزین برای مردم تبین شود و هرساله با افزایش شیب ملایم بنزین نیز به قیمت واقعی نزدیک شود از طرفی هم میزان دستمزدها در کشور متناسب با تورم و پایه های جهانی افزایش یابد و خودرو و بنزین به قیمت جهانی به مردم تحویل داده شود نه نه اینکه قیمت خودرو چندین برابرباشد، با این سیکل معکوس هدیه بنزین به خانواده و یا خودرو باور کنید تحت هیچ شرایطی مشکلات اساسی کشور قابل حل نیست جز ضربه به اقتصاد کشور آلودی هوا و ترافیک، مصرف بی رویه و کمبود سوخت دستاوردی دیگری ندارد نماینده ها باید شجاع باشند و این روند معیوب و بیمارگونه را اصلاح کنند
در ایران 25 میلیون خانوار وجود دارد ودر مقابل 26میلیون خودرو و14 میلیون موتور سیکلت این مطلب چگونه وانمود میشود که نیمی از خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند
زمان اقای احمدی نژاد گفتند یارانه هیچ کس قطع نمی شود و به همه یارانه برابر داده می شود ولی چند ماه بعد با چند دسته کردن مردم فقیر و غنی و مرفه بخش بسیاری از خانواده ها را حذف کردند و هیچ کس نمی داند به چند درصد جامعه یارانه داده می شود احتمال زیاد برای بنزین نیز چنین سیاستی در سر دارند که چند ماه به همه سهمیه یکسان داده شود بعد به اسم و شعار حذف قشر مرفه بخش زیادی از جامعه را حذف کنند و این یعنی قشر مرفه و سرمایه دار کشور که معمولا تولید و خدمات عمده کشور را در اختیار دارد چند برابر این تفاوت قیمت را از جیب مردم برداشت کند و تورم ناشی از ان زندگی همه مردم به جز مرفهین واقعی جامعه خصوصا کارمند و کارگر را نبود می کند
اون 50 درصدی هم که خودرو ندارند از یارانه ی بنزین به نحوی استفاده می کنند.الان با این طرح کارشناسانه کسی که خودرو نداره باید پولی که از فروش بنزین به دست می آورد را به اضافه ی همان مقدار پول بابت کرایه تاکسی و تاکسی های اینرنتی و بلیط اتوبوس شهری و بین شهری و کرایه ی اقلام خوراکی پرداخت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
دقیقا همینه
الان میگن مثلا بفرمایید فلان مبلغ خدمت شما ، بعدش میان میگن اون مبلغ رو به اضافه یه چیزی روش لطف بفرمایید.
و این تازه یر به یرشه .
بازار که این حرف ها حالیش نیست. . میگه هر چی که سر این قضیه متضرر شده و بعلاوه دوباره یه چیزی روش تخ کن
تازه یه چیزی بازار یه خیلی یه چیزی تره
15 لیتر یا 20 لیتر مقدار خیلی کمی هست برای ماشین های پر مصرف تولید ایران.برای هر کد ملی حداقل یک باک 40 لیتری باید در نظر گرفته بشه.اکثر خودروهای اقتصادی بازار باک 40 لیتری دارند.یعنی ماهی یک باک بنزین هم از این مملکت سهم نداریم ..... تابناک لطفا این موضوع رو به مسوولین انتقال بدهید
یادمه موقعی که میخواستن به مردم یارانه بدن هر روز ده تا کارشناس میاوردن و اثرات مثبت یارانه میگفتن و همهی اون حرف ها همش کشک شد. دوباره موقعی که میخواستن بنزین رو سهمیه بندی کنن کلی کارشناس اواردن و از اثرات مثبتش صحبت کردن دوباره همش کشک شد.
الانم میخوان با این کار یه ستاد مخصوص راه بندازن برای سهمیه بندی بنزین و این وسط کلی رانت جابجا بشه به جیب مافیای بنزین.
آقایون لطف کنن مورد مشابه در حداقل یک کشور دیگه مثال بزنن تا معلوم شه کارشان کارشناسی است ومردم هم بتونن مطالعه کنن ..اگر تونستین مردم رو در هرمساله ای قانع ودخیل کنین موفقین والا هرگز ....
عاملین افزایش تورم باید چوابگوی افزایش قیمت بنزین باشند نه مردم
هرگاه درآمد مردم متناسب با تورم افزایش پیدا کرد دولت میتواند قیمت بنزین را افزایش دهد
بخش دیگر هزینه های افزایش قیمت بنزین را هم باید خودرو سازان متقبل شوند بابت تولید خودرو پرمصرف و بی کیفیت
هرگاه تعرفه خودرو خارجی با داخلی یکی شد و انحصار برچیده شد خوب قیمت میتواند افزایش پیدا کند
پژو پارس سال در ترافیک شهری سیزده و هشت دهم لیتر
تویوتا پریوس در ترافیک شهری صفر لیتر
دولت ۱۰۰۰ آن برابر یارانه بنزین رو با تعرفه های سنگین گمرکی خودروهای خارجی از جیب مردم می قاپد
یکی از مشکلات قاچاق بنزین هست
شما که برا هر خودرو ۶۰لیتر اول و ۱۲۹لیتر دوم تعریف کردین
چرا چرا پمپ بنزین کارت بنزین داره؟؟؟؟؟
کارت های سوخت جایگاه ها را جمع کنید. ولی قیمت آن را ۱۵ ویا ۲۰هزار تومان باشه که برا قاچاق صرف نکنه.....
خودرو های گردشگران خارجی هم دارن بنزین ۳هزتر تومنی می زننن؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
بی ارزش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بنزین به هیچ وجه به صورت عادی قاچاق نمیشود مگر اینکه تحت نظر دولت به طرف دیگر مرز برود. در حین خروج از کشور حتی اگر باک ماشین شما خالی باشد معدل ظرفیت باک ضرب در بیست و پنج هزار تومان باید پول بدهید تا اجازه خروج بدهند یعنی پول بنزین را از شما به قیمت جهانی میگیرند مبادا در کشور مقصد شما کمتر هزینه بنزین بدهید
ناشناس
| France |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
به نظرت برای چی قاچاق میشه؟ چون بخاطر بی کفایتی مسوولین ارزش پول ملی هرروز افت میکنه بعد اینا میگن بنزین توو کشورهای همسایه گرونه و قاچاق میشه
من هر روز ار دریاچه چیتگر میام دروس و برمیگردم..... کلا 60 کیلومتر راهه ولی هر پنج روز 35 لیتر بنزین می سوزونم که میشه ماهی 210 لیتر... الان من پر مصرفم یا کم مصرف؟ مقصر این پر مصرفی منم؟ روزی 5 ساعت رفت و برگشت من برای این مسیر 60 کیلومتری تو راهم..... با مترو بخوام بیام همین 5 ساعت هست فقط فرقش اینه که 5 ساعت باید سرپا وایسم.... حالا شما بفرمایید مقصر اون و این کیه؟

من یارانه نمیخوام بنزین رو هم بکنید لیتری 50 هزار تومن.... فقط دهن اونی رو که باعث شده با طراحی غلط شهری اش ، سرعت ماشین و مترو بشه 12 کیلومتر در ساعت رو لطفا مورد عنایت قرار دهید.
پاسخ ها
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
ماشین ایرانی ها واقعا پر مصرفه ولی ماشین شما رو باید برد سیستم انژکتور و فیلترها و شمع و وایر و ...تعویض و تمیز کرد خیلی زاغارت و داغونه مثل بولدوزر مصرف داره. با پاترول قدیمی موتور تعمیری هم نباید این قدر مصرف کنی
لز یک طرف تعرفه سنگین بر وارداد خودرو خارجی وضع می کنن و از طرف دیگر خودروی داخلی گران قیمت رو به مردم تحمیل می کنن و بعد هم که لگن داخلی، پر مصرف هست و هوا رو آلوده کرد، می گن بنزین را گران کنیم تا هوا آلوده نشه و ....
چرا اونی که ماشین نداره از یارانه سوخت استفاده نمیکنه؟
من دارم با بنزین 3 هزار تومنی ، و ماشین 600 میلیونی ، برای مسیرش 10 هزار تومن میگیرم و میرسونمش بنزین رو بکن 50 هزار تومن ببین من با صد هزار تومنم میارمش یا نه تا بهفمی از یارانه سوخت استفاده میکنه یا نه؟



ببین اونی که یه قالب پنیر رو تو دهات شما با قیمت تهران یکی میخره ، بعد از گرونی بنزین چند میخره که قشنگ متوجه بشی و از این تحلیلهای احمدی نژادی تحویل ندی

در ضمن اگر 50 درصد جمعیت هشتاد میلونی ایران خودرو ندارن و متوسط خانواده هم که چهار نفره پس باید تو ایران 10 میلیون خودرو وجود داشته باشه نه 20 میلیون پس لطفا این شعرها رو فقط سر کرسی بیان بفرمایید.
اگه می خواین قیمت بنزین رو آزاد کنین ، انصاف حکم می کند که قبلش حداقل واردات خودروی خارجی رو آزاد کنید (بدون تعرفه گمرکی)
می گن قیمت بنزین رو نزدیک قیمت جهانی تایین کنیم ولی قیمت خودروی خارجی، تقریبا ۱۰ برابر قیمت جهانی باشه
مثلا سواری که در دوبی با ۳۰۰ میلیون میشه خرید، اینها دارن ۳ میلیارد به مردم ایران می فروشن
داداش شما جلوی واردات خودرو رو نگیر ، تعرفه صد درصدی هم نگذار روش تن من بتونم یه ماشین یک میلیارد و دویست میلیون تومنی رو همون 600 میلیون تومن بخرم ک.... شما بنزین رو بکن لیتری 50 هزار تومن ، دویست لیتر در ماه هم که بنزین بخوام میشه ماهی ده میلیون ، من اون 600 میلیونی که دیگه اضافه به شما ندادم رو میگذارم بانک جمهوری اسلامی ماهی 10میلیون تومن سود میگیرم بهت پرداخت میکنم... هر موقع هم خواستم ماشین رو بفروشم میرم اون 600 میلیون رو از بانک میگیرم و خلاص....



بفهم که کی داره به کی یارانه میده نویسنده
در حال حاضر حقوق دریافتی کارکنان و کارگران متناسب با تورم موجود در جامعه نیست و هر گونه افزایش قیمت بنزین برابر با افزایش غیر معقول کلیه اجناس و خدمات خواهد بود که تبعات آن دامن گیر مردم بدبخت و بیچاره خواهد شد.
مسیر قاچاق و خودروهای قاچاق کننده کاملا مشخص ان در استانهای مرزی ‌... قاچاق بهانه شون هست .... هر وقت می خوان بنزین رو گرون کنن ، می گن واسه جلوگیری از قاچاق و ... و گران که کردن، بعد چند سال دوباره دلار را گرون می کنن و می گن ای دل غافل، مجددا بنزین داره قاچاق میشه و دوباره گران و تا .....
را حل خیلی ساده است
عرضه بنزین فقط با کارت شخصی انجام شود و استفاده از کارت جایگاه با قیمت بنزین خلیج فارس
سپس میشود تشخیص داد چه افرادری بنزین مازاد استفاده میکنند و بعد باید برای این مشکل راه حلی پیدا کرد
دادن بنزین با کارت جایگاه اشتباه بسیار بدی است
من به عنوان یه فرد از اون قشر بی ماشین که می گین .... از اون قشری که می گین ماشین ندارن و ... آقا من پول سهمیه بنزین نمی خوام بهم بدین !!!! چون می دونم پول بنزین که بخواین بهم بدین، از کرایه تاکسی م بگیر تا کل مخارج دیگه وحشتناک می ره بالا ..

مرا بخیر تو امید نیست تو شر مرسان ...
چگونه می‌توان به «قیمت سوم بنزین» برای پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها رسید؟

با گران كردن بنزين !


شماها هي داريد زمينه چيني مي كنيد كه بنزين را گران كنيد و اخبارتون تماماً جهت دار و به همين منظوره

خدا را شكر كه همه مردم ديگه آينده شناسي شون عالي شده
فقط با کاهش قیمت بنزین
جمع کنید بابا این ترفند پرمصرفی رو که هر وقت کم میارید دنبال یه بهونه می گردد و ملتو به چند دسته تقسیم می کنید تا به هدف تون برسید!
تابی جون چه خوابی برای بنزین دیدی؟؟ به ما هم بگو . بین خودمون می مونه.
بدمصرف دیگه چه صیغه ایه؟
الان ماشین 206 من صدی 10 میسوزونه! الان من دارم بد مصرف میکنم یا خودروسازی که این ماشینو تولید کرده؟
همون گرون کردن بنزینه با اسم دیگه
یادش بخیر زمان حسن کلید ، گفتن بنزین رو که گران کردیم ، هر ماه پولش رو واسه خود مردم واریز می کنیم و ...
به جاي اين طرحها كارت بنزين چايگاه حذف بشه، به همه كارت بنزين بدون محدوديت با قيمت پلكاني با شيب زياد داده بشه كه پرمصرف و بدمصرف به سزاي خودشون برسن!!
یعنی می گین که دولت قیمت بنزین رو آزاد کند ولی اختیار و انتخاب مردم واسه واردات خودروی خارجی بدون باجدهی به گمرک رو منع کند ؟؟؟؟؟؟
حقوق هاروبجای ریال به دلار بدهید آنهم هم سطح کشورهای خلیج فارس،سپس بنزین همانند همان کشورها نرخ گذاری کنید سپس برای هر کد ملی 20 لیتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا هر کد ملی 60 لیتر نباشه؟اصلا هر کد ملی 40 لیتر،44ساله شعار دادید و آخرش تو تولید بنزین گیرکردید؟؟؟؟؟فردای پس ازمحو اسراییل هم همینطوری میخواهید اونجاهارو سرو سامون بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این تحلیل کاملا" غلت است زیرا:
کیفیت خودروهای در دست افراد فقیر که بیشترین مصرف دارد با این طرح وحشتناک است !!!!!!!

درست است واردات خودرو کم مصرف خوب است به شرط اینکه به جای تحویل به افراد پولدار به افراد متوسط و ضعیف تحویل شود !!
وقتی شما به کد ملی بنزین می دهی دیگر انتظار نداشته باش که قیمت بنزین نجومی نشود !!!!!!!!!

اتفاقا" ما گران ترین بنزین دنیا را می خریم چرا چون پول ملی ما بی ارزش است شما فکر میکنی ارزان است اگر ارزش یک دلار با 1 ریال برابر بود آنوقت فوق گرانترین بنزین دنیا را ما استفاده می کنیم !!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی