بازدید 9558
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

باید به قیمت توافقی برای بنزین برسیم/ خودروسازان دلیلی برای بهبود کیفیت و تولید خودروی کم مصرف نمی‌بینند؛ چون حاشیه سود امن و بدون رقیب دارند

عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در افزایش مصرف بنزین در کشورمان به مصرف بالای خودرو‌ها برمی گردد؛ خودرو‌هایی که در کشورمان مورد استفاده قرار می‌دهیم، استاندارد نیستند و مصرف بسیار بالایی دارند. همین امر در بالا رفتن میزان مصرف اثرگذار است و در نهایت به ناترازی کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ 26 October 2023

باید به قیمت توافقی برای بنزین برسیم/ خودروسازان دلیلی برای بهبود کیفیت و تولید خودروی کم مصرف نمی‌بینند؛ چون حاشیه‌ سود امن و بدون رقیب دارند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ ما در کشور با مشکلات حادی در خصوص افزایش مصرف بنزین رو به رو هستیم. از یک طرف، قیمت بسیار ناچیز بنزین باعث مصرف بی‌رویه آن شده است. به عنوان مثال، در تابستان سال جاری به رکورد مصرف بالای ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیدیم. از طرف دیگر، ناترازی حجم تولید با مصرف وجود دارد و این امر ضرورت تأمین کسری بنزین از طریق واردات و اختصاص ارز زیاد به این موضوع را ایجاد کرده است.

شواهد نشان دهنده‌ زنگ خطر جدی در زمینه‌ ناترازی بنزین است. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت دخیل هستند. افزایش روزافزون خودروها و سفرهای درون و برون شهری، عدم توسعه متناسب ناوگان حمل و نقل عمومی، قیمت گذاری نامتوازن انرژی، خودروهای پرمصرف داخلی و عدم اسقاط خودروهای کهنه از جمله مسائل تأثیرگذار بر این مشکل هستند.

لزوم چاره اندیشی برای حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در کشور بر کسی پوشیده نیست. برخی پیشنهاد‌ می‌دهند که یک سقف بنزین یارانه‌ای تعیین شود و در صورت نیاز به میزان بیشتر از این سقف، افراد از بنزین آزاد استفاده کنند. اجرای این طرح، اطمینان خاطری برای آحاد جامعه ایجاد می‌کند که می‌توانند از میزان معینی بنزین یارانه‌ای استفاده کنند. از طرف دیگر، با ایجاد محدودیت در بنزین یارانه ای به بهینه سازی مصرف بنزین در کشور‌ می‌پردازیم. 

خودروهایی که در کشورمان مورد استفاده قرار‌ می‌دهیم، استاندارد نیستند و مصرف بسیار بالایی دارند. همین امر در بالا رفتن میزان مصرف اثرگذار است و در نهایت به ناترازی کمک‌ می‌کند.

با رحمان سعادت، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در خصوص دلایل بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای پیش روی گفت‌وگو کردیم که حاصلش را در ادامه‌ می‌خوانید.

سعادت در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که بنزین یک کالای کاملاً استراتژیک به شمار‌ می‌رود و همین امر تصمیم گیری در این زمینه را سخت کرده است، تصریح کرد: با توجه به قیمت بسیار پایین بنزین در کشورمان، شاهد ناترازی شدید در این زمینه هستیم. مصرف بیش از اندازه و قاچاق بنزین نیز از دیگر مشکلاتی است که در ارتباط با بنزین با آن مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر، ملاحظاتی در حوزه‌ بنزین وجود دارد؛ مثلاً این نگرانی را داریم که افزایش قیمت بنزین به تورم بیشتر منجر شود و بر گستره‌ مشکلات بیفزاید. به اعتقاد بنده، باید در نهایت به یک قیمتی توافقی در مورد بنزین برسیم.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تصورم این است که مردم با این روند همراه خواهند شد. پله ای از مصرف معقول و منطقی باید به صورت یارانه ای ارائه شود، اما افراد باید اضافه مصرف خود را با قیمت واقعی و آزاد بخرند. به نحوی که بستر قاچاق و سوءاستفاده از بین برود.

باید به قیمت توافقی برای بنزین برسیم/ خودروسازان دلیلی برای بهبود کیفیت و تولید خودروی کم مصرف نمی‌بینند؛ چون حاشیه‌ سود امن و بدون رقیب دارند

سعادت گفت: یکی از موضوعات مهم در افزایش مصرف بنزین در کشورمان به موضوع مصرف بالای خودروها برمی گردد؛ خودروهایی که در کشورمان مورد استفاده قرار‌ می‌دهیم، استاندارد نیستند و مصرف بسیار بالایی دارند. همین امر در بالا رفتن میزان مصرف اثرگذار است و در نهایت به ناترازی کمک‌ می‌کند. قیمت پایین بنزین و خودروهای پرمصرف فشار مضاعفی را در زمینه‌ بنزین بر کشور تحمیل کرده اند.

همچنین بخش زیادی از استفاده شخصی از خودرو در کشورمان، غیرضرور هستند؛ اما پایین بودن قیمت بنزین باعث‌ می‌شود که این ترددها صورت بگیرد. همچنین پایین بودن هزینه‌ حمل و نقل با خودروی شخصی باعث شده است که افراد انگیزه ای برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نداشته باشند و با خودروی شخصی سفر کنند. تمامی این موضوعات در افزایش مصرف بنزین در کشور اثرگذار هستند.

این استاد اقتصاد گفت: از نظر من، ضروری است که دولت تا قبل از اتمام دوره‌ چهارساله اش، تصمیمی در خصوص بنزین بگیرد. در غیر این صورت، موضوع بنزین به عنوان یک اختلال در اقتصاد کشور خواهد ماند و مشکل ساز خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: بنده در مورد اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل امیدواری چندانی ندارم؛ زیرا حاشیه‌ سود امن و بدون رقیبی برای خودروها به وجود آورده ایم؛ بنابراین، خودروسازان دلیلی نمی بینند که کیفیت خودروها را بهبود ببخشند و میزان مصرف شان را پایین بیاورند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۴
کشورهای دیگر چرا این مشکلات را ندارند؟ تعداد اتوموبیل ها در انجاها که بیشتر است..روی دریای نفت و گاز هم نخوابیده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
داداش خودروی کم مصرف و برقی و هیریدی دارند نه مثل ما که سمند با مصرف بالا داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
در واقع خودروساز ورشکسته خودروهای دهه 90 میلادی را با حمایت دولت تولید و به ملت می فروشد.
و تاوان مصرف بالا و دود شدن ثروت ملی را از جیب ملت بیرون می کشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
قیمت یک خودرو استاندارد کم مصرف بیش از 10000 دلار است که با دلار 51000 حداقل پانصد و ده میلیون می شود (با قیمت دستوری خودرو با کفیت نمی دهند هر روز خودرو ساز برای به صرف بودن یک بخشی از کیفیت ماشین می زند)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
به قول ظریف : ما خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنبم دیگر نباید غر بزنیم و اعتراض کنیم ، حق طلبی آرمانگرایی و در افتادن با نظام سلطه بی هزینه نیست
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
کشورای دیگه بنزین بالای چند دلاری دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
ازاستادمون پرسیدیم آبا قیمت بنزین پایینه؟گفت بله،ولی دولت داره ماشین ۲۰۰میلیونی را ۵۰۰میلیون میفروشه،یعنی ۳۰۰میلیون اضافه میگیره درجا،بعد سر مردم منت میذاره که بنزین ارزونه،تازه یه عده ساده لوح میگن بیاد به ما که مصرفمون پایینه،یارانه بده و برای پرمصرف ها،قیمتو ببره بالا،بنده خدا ها نمیدونن وقتی بنزین برای بعضی ها گرون بشه،همه چیز گرون میشه و قورچشون در میاد!
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
شما درست گفتید مردم هبچ‌مشکلی از بابت بنزین ندارند در اینجا بنزین نه به وسیله دولت بلکه توسط شرکت های خصوصی اداره میشود رقابت سبب گردیده تا قیمت بنزین نسبت به درآمد شأن قیمت معقولی باشد خلاصه در این کشورهای غربی همه چیز روی حساب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
اگر بجای تولید خودرو آن را وارد کنیم از صرفه جویی که در مصرف بنزین خواهیم داشت پول خودروهای وارداتی مفت تمام میشود خودروسازان ثابت کردند تولید خودرو در ایران به صرفه نیست
سالها است که شما مینویسید و ما نظر میدهیم اما آب از آب تکون نمیخوره. این نشون میده ملت همیشه در صحنه هیچکاره است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
فقط نزدیک انتخابات..شاید
مابه التفاوت قیمت بنرین را از خودرو سازها بابت هر دستگاه خودروی بی کیفیت و پر مصرف بدون امجوز افزایش قیمت بگیرید ماستاشونو کیسه می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
باشه میگیم بیان برای شما یه دست جغغغ هم بزنن
بهترین گزینه برای قیمت بنزین ادامه سهمیه فعلی وباقیمت فعلی ولی افزایش قیمت بنزین آزاداست. نباید سرمایه کشور صرف عده ای که شغل اصلی شان علافی درخیابان است بشود.ترکیه با تعداد خودروی مساوی ایران مصرفش یکدهم ایران است. چون اونجا بنزین را 6سنت نمیدهند. اگرقیمت نفت خام را مجانی حساب وفقط قیمت استخراج وپالایش را حساب کنیم هزینه بنزین 20 هزار است که یعنی به علافان خیابانگرد و ترافیک درست کن لیتری 17 هزار ازجیب مردم پرداخت میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
بزرگوار توی ترکیه چه ماشینهای سوار میشن ما چه ماشینی سوار میشیم بعد هم دور دور زدن همون عده قلیل رو پای ملت نزن مردم بقدری گرفتاری دارن و درحال سگ دو زدن هستند که دیگه رمقی برای دور دور زدن
الکی و بنزین سوزندن ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
البته سیستم حمل و نقل عمومی بسیار قوی تر و کارآمد تری نسبت به ما دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
مردم توان پردخت بنزین 3000 تومانی هم ندارند چه برسه به افزایش قیمت
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
1253 بنزین سال 94 هزارتومن بود که از اونزمان قیمتها حدود30 برابرشده.یعنی به قیمت سال94 بدهند باید الان ده برابرقیمت فعلی میشد
باز هم آبان شد و خبر افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد، خدا بخیر کنه
درامد به ریال هزینه به دلار . قیمت بنزین را با حقوق کارگران و کارمندان بسنجید کشور های دیگر نفت ندارند ولی در رفاه نسبی هستند ، چرا در مملکت ما خودرو نیسان مدل پنجاه سال پیش ساخته میشود
خود رو ساز سود و حاشیه امن دارد. ؟ وس چرا قطعه سازها و خود شرکتها مثب بدبختها میمانند. هیچ کس بجز کاسبان تحریم و دلالان نفتی دراین مملکت سود و منفعت نمیبرد.
همیشه میگن فلان چیز رو گرون کنیم تا کیفیتش بره بالا اما هیج وقت کیفیت اون کالا بالا نمیره و فقط گرون میشه و چند سال بعد ابراز ناراحتی میکنن که چرا شرایط وخیم تر شد
بنزین سال دیگه گرون میشه اما مافیای حکومتی تولید خودرو به همون تولید قبلی خودشون که با ده برابر قیمت واقعی هست تولید میکنه و هیچ کاهش مصرفی نخواهند داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
واقعا درست میگی...راه حل استاد دانشگاه ما رو ببین...کیفیت ماشین پایینه پس قیمت بنزین رو ببریم بالا!!!! این میشه چی ؟ یک مصاحبه سفارشی دولتی با یک استاد سفارشی برای گرون کردن بنزین !!!
منطقی چیه؟ ماشین کیفیتش پایینه خب استاندارد تولید خودرو که دست سازمان استاندارد و دولته و 40 در سهام خودرو سازی ها هم دست دولته پس کیفیت تولید رو ببر بالا ولی مصاحبه چی میگه؟!!! قیمت بنزین رو ببر بالا
میشه همون مافیای دولتی که شما میگین
روزنامه رو داره استاد دانشگاه رو داره مصاحبه رو هم داره تا بنزین رو گرون کنه و مردم رو به آتیش بکشه و دوباره جامعه رو ملتهب کنه
این کارا درست نیست... تکنولوژی تولید ماشین رو ببر بالا 500 میلیون ماشین داشته باش با همین تولید بنزین
مشکلی نخواهیم داشت..... اما چی به گفته شما مافیا اندر مافیا ول کن این مملکت نیست
این همه از خودرو سازی حمایت کردید ونتیجه این شد که میبینید . اخه خودرو سازی که با این همه حمایت و تعرفه گزاری روی واردات و حتی ممنوعیت واردات همچنان بعد از سالها نمیتونه یه خودرو با کیفیت و استاندارد تولید کنه و هرچه هم میگذره از کیفیت تولیداتش بیشتر کم میکنه و 3 ماه یه بار با افزایش قیمت هم باز میگه با ظرر خودرو تولید میکنه برای چی همچنان باید ازش حمایت بشه؟ این روند تا کی باید ادامه پیدا کنه ؟ اخه کدوم کشور کل جمعیت کشورش رو فدای یه صنعت ورشکسته میکنه ؟ این همه خسارت در مصرف منابع مملکت الودگی هوا کشته های جاده ها معلولیت ها و بی سرپرست ها . خدا ازتون نگذره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
دلیلش روشن است" حمایت از مافیای خودرو وکاسبان تحریم
بابا گران کنید برود دیگر اینقدر هی ضعری کبری چیدن هجو ملیح لازم ندارد دیگر. گران کنید آماده هم باشید نگذارید شلوغ بشود تا جا بیافتد مردم عادت کنند راه دیگری هم ندارد. باز تا چند سال بعد که ریال بیشتر سقوط کند دوباره همینکار را بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
حرف حساب
تا کی کتمان واقعیت؟؟؟؟؟
۱- برای جلوگیری قاچاق ارزش پول ملی را بالا ببرید نه دائما ارزش آنرا کاهش دهید
۲- برای مصرف بالا خودرو یقه خودرو ساز را بگیرید نه مردم را
۳- سیستم حمل و نقل عمومی را ارتقا دهید
۴- طرح هندسی خیابان ها را از نظر فنی و مهندسی درست کنید
۵- مدیریت سفرها را اصلاح کنید نه با محدودیت بلکه مدرسا
۶- حقوق و دستمزد را هم بر پایه این افزایش ها ، افزایش دهید
مطمعن باشید مشکل حل میشود
خودرو خارجی صدی ۵ و ۶ و لگن داخلی صدی ۹ و ۱۰ بعد میفرمایید کمی تاثیر داره یعنی تقریبا ۶۰ درصد تاثیر داره
سهم خیلی بزرگی از ناترازی بنزین و سوخت مربوط قاچاق شبکه ای است
در شرایط فعلی هم که به گفنه شما مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده می کنند ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری ظرفیت پاسخگویی ندارند! استفاده از مترو و اتوبوس که با سختی و مشقت فراوان همراه است! رزرو بلیط قطار هم که مصیبت عظمی! پرواز هم که گرونه و البته تعداد پروازها کم و جوابگو نیست! وقتی زیر ساخت نیست پس شعار ندید و مردم را مجکوم نکنید! بنزین رو گرون کنید مشکلی پیش نمیاد ! آستانه تحمل مردم بالاست! به قول معروف آدم فقیر چه یه نون بهش بدی چه یه نون ازش بگیری!! حالش همونیه که هست......!
حمل ونقل عمومی رو گسترش بدن وشهرسازی هارو مهندسی بکنند و درکنارش خودروهای کم مصرف وباکیفیت داشته باشیم.سهمیه معقول درحد توان خرید ورفع نیازهای ضروری مردم داده بشه .افزایش مازد ازسهمیه رو براساس نرخ جهانی حساب کنن
خودروسازان هم با همکاری مافیا نقشه میکشند که در اگزوز و باک و موتور ،دستگاههایی را از خارج وارد کنند و در خودروها نصب کنند که شتاب و قدرت موتور را کم می کند تا مصرف سوخت کم شود. خریدار خودرو هم پس از خرید مستقیما به آپاراتی برود تا با پرداخت مبلغی این وسایل را از مسیر خارج کند و بعد از چند سال دوباره هنگام معاینه فنی پول بگیرند تا وضعیت را به روال سابق برگردانند! چه شرکتی می تواند به این خوبی تولید شغل و کار کند؟ چرا قدر نمیدانید!؟
همه این دلایل کارشناس سالهای قبل هم گفتن ولی حالاچه فقط تنها راه حقوق به دلار همانند سایر کشورها قیمت بنزین هم به دلار باز هم مثل همان کشورها
همین چند وقت پیش یکی از مسوولان کشور فاش کرد که بنزین را با کشت بردند لیتری۵۰۰ فروختند در حالی که بنزین توی ایران با سهمیه لیتری ۱۵۰۰ و آزاد لیتری ۳۰۰۰هست فقط کافی است که یکم بیاندیشیم به اسم پیشرفت خودرو داخلی را يورو ۴ و۵ کردند در حالی که بنزینی که توی ایران یافت می شود بنزین معمولی هست حتی سوپر هم پیدا نمی شود می بینی مصرف سوخت ماشین زیاد است می روی تعمیرگاه می گوید به خاطر بنزین است کاری کردند هم بنزین بیشتر مصرف کنیم و پول بیشتر بدیم و بعد از مدتی هم موتور ماشین به خاطر کیفیت بنزین جواب می کند پس بازهم پول بیشتر
بخدا حاضرم بنزین گران بشه ولی منفعتی در زندگی مردم حاصل بشه نه اینکه پولش بره تو جیب چند آقازاده و خارجی ها و ....
ضمن تائید همه مشکلاتی که مربوط به خودروسازها از مافیا تا بی کیفیتی تا انحصار و تحریم مردم توسط خودرو سازها نکته های می خوام بگیم در دوره احمدی نژاد سرویس ادارات برداشته شد نتیجه هر یک مینی بوس تبدیل به 20 ماشین شهصی توی خیابون شد در دروه قالیباف خط اتوبوس ازادی - تجریش برداشته شد نتیجه مسافرای کرج به شما تهران همه از ماشین های شخصی استفاده کردن . الان از غرب به شمال تهران و شرق هیج خط بی ار تی و یا متروی وجود ندارد نتیجه همه از خودروهای شخصی استفاده می کنند راهکار: دو بزرگراه تهران یعنی نیایش و همت یکطرفه به شرق و غرب تغییر مسیر دهند . یک خط مترو از قبل منطقه چیتگر به شما تهران و شرق راه اندازی شود
خودروی گران و بی کیفیت و عدم مدیریت و کاهش ترافیک که وظیفه دولت است عامل مهمی می باشد
آقا قیمت بنزین را برابر گرانترین نرخ کشورهای جهان کنید اما قیمت اتومبیل را هم به دلار ۵۰ هزارتومانی برابر قیمت اتومبیل در ان کشور کنید. مردم نجیب ایران چوب بی‌کفایتی کسانی را می‌خورند که با انواع باند بازی و رانت خواری . هزینه آن را از جیب مردم برداشته سر آخر منت هم بر مردم میگذارند
با این وضع ترافیک حتی با خودروی کم مصرف هم مشکل اصلی حل نمیشود.والا پکن هم این همه ترافیک نداره.از طرف دیگر همه مصرف توسط خودروها نیست و قاچاق و موتورها نیز هستند
جرا مسولين متفكر ودلسوز مملكت تنها راه جبران كمبود نقدينكي را فقط در افزايش قيمت كالاها ميدانندبخدا قسم تنها راه نجات مملت تعامل با دنيا رفع تحريمها وجلوكيري از هزينه هاي زايد ميباشد وبس والا با كراني بنزين هيج مشكلي حل نميشود
مشخص است که ایشان استاد دانشگاه سفارشی هستند چون درک درستی از جامعه و شرایط سخت زندگی مردم ندارند و فقط می گویند باید به یک قیمت توافقی برسیم مگر با تغییر قیمت مصرف کاهش چشمگیری پیدا می کند مگر کشش قیمت بنزین چقدر اجاز رشد قیمت تاثیر گذار می دهد ایشان بحای تاکیذ بر تعیین قیمت باید بر آزاد سازی با تعرفه صفر خودروهای کم مصرف و توسعه حمل نقل عمومی را تاکید می کردند
به فرض که الان قیمت بنزین رو ۵۰ هزار تومن کردین. دو سال دیگه که دوباره بخاطر سیاستهای غلط و بیسوادی مسوولین ارزش پول ملی کم میشه باز میاین میگین بنزین توو کششورهای همسایه گرونه و توو ایران ارزون. تا وقتی به وضعیت اقتصادی مملکت سر و سامان ندین هر قیمتی روی بنزین بذارین موقتیه و بعد از یه مدت برمیگردین سر خونه اول. البته برای شماها که مهم نیست.
خودرو سازها حاشیه سود امن دارند ؟!!! پس این زیان انباشته چند صد همتی چی هست ؟ قسم حضرت عباس رو قبول کنیم یا ....
نفت ملی است یعنی برای ملت هست و بنزین هم از فرآورده های نفتی است پس دولت به مردم یارانه نمیدهد و مال خود مردم را به آنها میدهد. دولت به حد کافی از مالیات خرید و فروش و عوارض راهها و ... از مردم پول میگیرد. هر وقت درآمد ما مثل کشورهای دیگر شد آنموقع قیمت بنزین هم مثل آنها خواهد بود. اگر نسبت متوسط درآمد افراد را به قیمت بنزین در کشورهای مختلف حساب کنید می بینید که ما بنزین را ارزان تر نمی خریم و اگر قیمت خودرو یا مسکن را نیز حساب کنید به میزان فلاکت ما نسبت به کشورهای دیگر پی میبرید.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
در علم اقتصاد هیچ ارتباطی بین درآمد مردم و قیمت کالاها وجود ندارد افراد و کشور های ثروتمند بیشتر می‌توانند مصرف کنند و فقرا کمتر هر کس هم نخواهد این واقعیت را نپذیرد علم اقتصاد با پس گردنی به او می‌فهماند پس یا باید ثروتمند بشی یا مصرف نکنی راه سومی نیست
خیلی جالبه، در ایران تعیین حقوق و دستمزد با مقایسه حقوق و دستمزد کشورهای فقیری مثل سومالی،اتیوپی،سودان، یمن و.......مشخص میشه ولی قیمت اقلام مصرفی مثل بنزین و گاز، خودرو، لوازم خانگی، مسکن، طلا و هزاران نوع کالای دیگر را با کشورهای صنعتی و ثروتمند برابر میکنند.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
عزیزم در اتیوپی و سومالی هم قیمت ها جهانی و مانند اروپاست است چون ثروت مفت ندارند که
تباهش کنند پول ندارند مصرف نمی‌کنند انتظار ندارند یک سیم قیمت به آنها بدهندکه هرگز هم نمی دهند
ابتدا حمل و نقل عمومی، کیفیت خودروها و راه‌ها را درست کنید، اجازه بدهید خودروهای هیبریدی و کم مصرف با تعرفه پایین وارد شوند، بعد حرف از قیمت واقعی بنزین و سوخت بزنید. ناوگان ریلی و اتوبوسی مار را ببینید. میزان جابجایی مسافر و نحوه تخصیص بلیط‌های بین راه در مسیرهای طولانی مثل تهران-بندعبا، تهران-زاهدان و تهران-مشهد و تهران-تبریز را نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که مسافرینی که در شهرهای بین راهی هستند سهمیه ندارند یا مجبورند با قیمت بالاتر بلیط‌های مسیر بیشتری را تهیه کنند. نمی‌صرفد و بیشترشان ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی مسیر را طی کنند
استاد بزرگ سفارشی نداری برا مردم و به نفع دولت؟؟؟!!!
استاد دانشگاه رو ببین بچه محصلم نیستی خدایی‌!!!
داداش چی میگی!!!!!!!!!!!!

اقتصاد خوندی ولی نمیگی ما بنزین را بسیار گرانتر از کشورهای دنیا می خریم چرا !!!!!!!!!!!!!!

در زمان احمدی نژاد بنزین 700 و 1000 تومن شد و دلار اون زمان چقدر بود !!!!!!!!!!
با بی ارزش کردن پول ملی هی نکو ب توی سر ما که بنزین ارزان ارزان نه خیر اتفاقا" از همه دنیا گرانتره !!!!
تو حقوق بالا میگری ولی مردم حقوق پایین و اگر الان بنزین را گران کنی مایختاج اولیه مردم سر به فلک می کشه !!!

هی نگین یک اقتصاد دان !!!!! الان از یک بچه مدرسه بپرسی برات این تحلیل را خیلی بهتر ارائه میده !!!!!!
بنده میتوانم بدون نیاز به پالایشکاه بنزین با اکتان 92 با نصف قیمت بسازم
پزشکیان هم درامد پزشکان را با دلار خارجی مقایسه کرده بخونید.....تنها راه چاره به رگبار بستن فقرا می باشد ولا غیر
استاد دانشگاهی که ماهی ۱۰۰میلیون حقوق بگیره و راننده دولتی داشته باشه باید هم همچین پیشنهادی بده چرابجای اینکه یقه عده ای فاسدوفاسق بنام خودروسازرابگیریدوبجای تولیدلگن های آدمکش خودرواستانداردواردکنیدعادت کردی به فقرافشاربیارین دست ازاین کارهابرداریدبه والله ظلمه بنزین بی کیفیت خودروبی کیفیت فشارش رومردم باشه برای همیشه خودروسازی روزتعطیل کنیدهیچ جای دنیااین خودروراسوارنمیشن
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی