بازدید 8868
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

با اجرای سریع‌تر و کامل سامانه مودیان، نگذاریم تجربه قانون ارزش افزوده تکرار شود

در اوضاع کنونی، کسانی که فرار مالیاتی دارند، نسبت به کسانی که می‌خواهند قانونمند عمل کنند و مالیاتشان را بپردازند، منفعت بیشتری می‌برند. باید وضعیت را عوض کنیم و از طریق استفاده از سامانه‌های هوشمند، منسجم و دقیق و اجرای کامل سامانه مودیان، به نفع مودیان قانونمند عمل خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸ 04 October 2023

با اجرای سریع‌تر و کامل سامانه مودیان، نگذاریم تجربه قانون ارزش افزوده تکرار شود

 

به گزارش تابناک اقتصادی؛ هم اکنون یکی از مشکلات جدی کشور ما در حوزه ی اقتصادی، کسری بودجه ی دولت است که در نهایت به تورم و نارضایتی مردم می انجامد؛ بنابراین، برای اداره ی بهتر کشور، پرداخت هزینه های جاری دولت و فعال سازی پروژه های عمرانی و توسعه ای در کشور لازم است به سمت افزایش درآمدهای دولت گام برداریم. 

مالیات، یکی از مهمترین منابع درآمدی پایدار دولت ها محسوب می شود. اما لازمه ی اخذ مالیات این است که از یک نظام مالیاتی قوی و کارآمد برخوردار باشیم. به زعم بسیاری از کارشناسان، راه اندازی کامل سامانه مودیان می تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری دهد.

شواهد نشان می دهد، تا کنونی نتوانسته ایم یک سیستم مالیات گیری صحیح را در کشور ایجاد کنیم، زیرا می بینیم که شغل های واسطه ای و پرسود در کشورمان پرطرفدارند و در عوض افراد تمایلی به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی ندارند. 

کارمندان و کارگران دولتی و تولیدکنندگان خرد به راحتی برای مالیات گیری در دسترس هستند اما اقدامات پرسود سوداگرانه به علت عدم شفافیت از تیررس مالیات گیرندگان پنهان مانده اند. تنها راهکار این است که با استفاده از سیستم های هوشمند و نوین به اخذ مالیات عادلانه روی بیاوریم.

به زعم کارشناسان، مالیات ستانی هوشمند و مبتنی بر اطلاعات در قالب سامانه مودیان، علاوه بر اینکه به افزایش درآمدهای دولت منجر می شود و بستری برای اداره ی بهتر امور به وجود می آورد، به نفع مودیانی است که شفافیت مالی دارند و قانونمند هستند، زیرا بستر فرار مالیاتی را برمی چیند و مالیات ستانی دقیق و مبتنی بر اطلاعات را ممکن می سازد.

نظرات حسین ذوالفقاری را به عنوان یک کارشناس امور مالیاتی در خصوص مزیت های راه اندازی کامل سامانه ی مودیان جویا شدیم که در ادامه حاصلش را می خوانید.

ذوالفقاری در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که سامانه مودیان مزیت های زیادی دارد و باید اجرایی شود، تصریح کرد: لازم است سازمان ها و وزارتخانه هایی که متولی راه اندازی این سامانه هستند، تلاش حداکثری خود را در مورد راه اندازی کامل سامانه به کار بگیرند. در صورتی که قانون سامانه مودیان به درستی اجرا شود، مودیان از مزیت های زیادی بهره مند می شوند. 

این کارشناس امور مالیاتی گفت: بدیهی است که شفافیت به نفع کشور است و سامانه مودیان به ارائه ی اطلاعات دقیق و شفاف سازی امور اقتصادی کشور کمک می کند. اما موضوع مهم این است که این قانون را به درستی اجرا کنیم و هر چه سریع تر شاهد راه اندازی کامل سامانه ی مورد بحث باشیم. 

وی ادامه داد: در مرحله ی اول دولت باید به وظایف خود در زمینه ی راه اندازی سامانه عمل کرده و زیرساخت ها را به لحاظ الکترونیکی برای این امر مهیا کند. در مرحله ی بعد از مودیان انتظار داشته باشیم که به این سامانه بپیوندند.

ذوالفقاری اشاره کرد: در دنیای امروز، اطلاعات مبنای تصمیم گیری های کلان هستند. در شرایطی که به اطلاعات متقن دسترسی نداریم، تخمینی میزان درآمدهای دولت از مالیات را در بودجه برآورد می کنیم، اما وقتی اطلاعات در دسترس باشد، همه چیز دقیق و شفاف خواهد بود. حتی منافع این سامانه می تواند در یک روستای دورافتاده نیز دیده شود، زیرا بودجه بندی بر اساس اطلاعات دقیق صورت می گیرد.

این کارشناس امور مالیاتی گفت: اطلاعاتی که سامانه مودیان به دست می دهد، قطعاً می تواند در مقابله با فرار مالیاتی موثر باشد. اما نباید اجازه دهیم این قانون هم به سرنوشت قانون ارزش افزوده دچار شود. باید به سرعت زیرساخت های لازم برای راه اندازی کامل سامانه مودیان فراهم شود و شاهد بهره برداری از آن باشیم. هماهنگی سیاست گذاری ها در این زمینه یک الزام است. در اوضاع کنونی کسانی که فرار مالیاتی دارند، نسبت به کسانی که می خواهند قانونمند عمل کنند و مالیاتشان را بپردازند، منفعت بیشتری می برند. باید وضعیت را عوض کرده و از طریق استفاده از سامانه های هوشمند، منسجم و دقیق و اجرای کامل سامانه مودیان، به نفع مودیان قانونمند عمل کنیم. 

ذوالفقاری گفت: افراد حقیقی و حقوقی که قانونی فعالیت می کنند، همگی از عدالت مالیاتی بهره می برند و از آن استقبال می کنند. راه اندازی کامل سامانه مودیان به نفع این افراد است و شرایط را برای مالیات ستانی دقیق، عادلانه و اطلاعات محور فراهم می کند. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۹
سامانه هزینه کرد مالیان کی راه انداری می شود که همه ببینند مالیات پرداختی چه می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
تقاضای اکثر مردم از دولت رسیدگی به وضعیت مسکن است. با ایجاد سامانه و اختصاص زمین به فرزندان خانواده که حق فروش آنرا تا حداقل 10 سال نداشته باشند می شود براحتی قیمت مسکن را کنترل کرد. قیمت مسکن در تهران چهار برابر قیمت مسکن در شهرهای بزرگ جهان شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
قابل توجه آقایان!!!!!!!!!
ما امسال یک شرکت 7 ساله رو با حدود 10 نفر پرسنل به خاطر ظلم آشکار اداره دارایی و مالیات هایی ک با بی انصافی از ما میگرفتن تعطیل کردیم
شرکت ما با تلاش زیاد به زحمت حقوق پرسنل رو پرداخت میکرد و سود خالص نداشت ولی دارای آخر هر سال یا تحمیل مالیلات ناعادلانه ضرر زیادی به ما تحمیل میکرد.
الان میتونن خوشحال باشن شرکت 7 ساله تعطیل شد و 10 نفر بیکار شدن و از امسال یک ریال هم مالیات گرداخت نمیکنیم چون شرکتی در کار نیست
شناسایی ابر پولداران در کشور آیا کار سختی هست مردم آنها را روزانه می بینند و حتی مسولین ولی ....
پس قربون شکلت، مشکل نرم افزاری و سخت افزاری سامانه مودیان را هر چه سریعتر برطرف کنید تا بتوانیم صورت حسابها را الکترونیکی ثبت کنیم چون الان این مودیان قانونمند هستند که دچار مشکل شده اند و بی قانونها همچنان به دور از این کاغذبازی ها و سامانه های پر دردسر و جورواجور هستند.
وقتی خط فقر زیر 30 میلیون تومان است .... چرا باید افراد زیر 30 میلیون تومان مالیات بدهند .... و در هنگام خرید هم مالیات بر ارزش فزوده دوباره بدهند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
آخه این چه وضعیه. درست تورم و گرانی هست اما دیگه نه اینقدر. در حالیکه اکثر بازارها با تثبیت قیمت دلار از اردیبهشت نوسان جزئی و حتی در خودرو کاهش بوده اما مسکن روزانه گران‌تر شده و هیچ مرجعی هم رسیدگی نمی کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
۱۲:۱۰
مطمئنی از اردیهبشت بازارا تثبیت بودن؟!!! کافیه قیمت اقلام خوراکی رو با اردیبهشت مقایسه کنی. بعضا تا 100 درصد افزایش قیمت داشتن. نان بین 50 تا 70 درصد گران شده
خوروسازها 2 بار همین مدت افزایش قیمت دادن . قیمت خودرو تنها و تنها دست دولته و خود دولت داره تورم رو به ملت تحمیل مکینه
تا زمانی که دولت به جای کاهش هزینه های بسیار اضافی خود فقط به درآمد بیشتر از مردم فکر می کند همیشه کسری بودجه خواهد بود چظور درآمدهای فروش و صادرات منابع نفتی و گازی و .... کشور و انواع مالیات ها نمی تواند جواب هزینه های دولت را بدهد؟ دولت در مقابل این درآمدها چه خدماتی به مردم می دهد؟
طرحی شکست خورده و سامانه ای بدون ضمانت اجرایی
نمی گذاریم
خیالتان راحت سرورم
این طرح هم مانند طرح های قبلی با اطلاع رسانی ضعیف در حال انجام است . در همه طرح های قبلی هر وقت خواستن اصناف رو بیارن پای کار طرح شکست خورده . حالا باید نتیچه این طرح رو در مورد اصناف دید اون موقع نظر داد.در ضمن طرح جامع شامل اخذ مالیات عادلانه و خرجکرد عادلانه ست . نه اینکه دولت با این تعداد حقوق بگیر نمیخواد هزینه رو کاهش بده ولی در زمینه مالیات ستانی همه جور روشی رو بکار بگیره . باید روش خرجکرد مالیات هم اصلاح بشه . حالا موارد خرجکرد دیگرش بماند . مردم شفاف سازی میخوان .....
برای اینکه این طرح به خوبی پیش بره باید خود سازمان مالیاتی فقط و فقط یه سامانه رو خودش بسازه که مردم خودشون برن توی اون و با کد مالیاتی خود فاکتورهاشونو ثبت کنن نه اینکه مجبور بشن چندین میلیون هزینه نرم افزار بدن تا با مشکلات خیلی خیلی زیادروبرو بشن و بخوان فاکترهاشونو ارسال کنن.الان همه گرفتاریها از این موضوعه
باید مقدار مالیات را کم کرد تا مودیان با رقبت بیشتری مالیات پرداخت کنند. و کسانی که پرداخت نمی کنند مانند یک مجرم رفتار شوند
صبح کل اطلاعت ما تو سامانه نیست پاک شده
این طرح رو به شکست است چرا باید تجربه و شکست را تجربه کنیم چیزی که توی دنیای پیشرفته به راحتی حل شده از جابه جایی هر میزان پول در بانک مالیات میگیرن آیا دلالان و به ساز بفروشه در این سامانه ثبت نام میکنن تکلیف اونها چیه؟
این سامانه اونقدرایراد داره که داد همه مودیان و ممیز ها دراومده.واسه شرکتی که فعالیت نداره مالیات میزنن و واسه شرکت ما که همه مالیاتش رو پرداخت کرده دوباره به اشتباه مالیات زده.به ممیز هم که میریم میگیم میگه ما کاری نمیتونیم بکنیم چون سیستم خودش میزنه.خلاصه یک سیستم کاملا اشتباه و پر هزینه و از همه مهم تر ناعادلانه راه انداختن.
تمام همت این دولت ایجاد ناامنی روانی و واقعی علیه سرمایه گذاران است. یک نمونه کنترل دستوری و منفی نگه داشتن بورس کشور است که خائنانه توسط دولت پیگیری میشود. وزرای فخیمه دولت هر روز تا زبان به سخن می گشایند بجای عذرخواهی از ملت برای ناتوانی در تخقق شعارهای و وعده های انتخابی شان هر هفته یک طیف صنعت را نشانه می گیرند : یک روز عواض بی دلیل علیه معادن و فلزات، یک روز با اعصاب پتروپالایشگاهی ها ور رفتن. یک روز با صنعت سیمان و فولاد کشور است. جالبه هیچ کس مچ این مسئولین را که مصداق بارز کارهای دشمن در داخل است پیگیری نمی کنند و اقایان برذاحتی با روان و صنعت کارفمایی کشور بازی می کنند.
اگر اینها حمایت از صنعت را دستور کار قرار دهند جذب سرمایه گذاری و رونق فعالیت های کسب و کار صورت گیرد نیازی به اعلان جنگ و تهدید علیه کسب و کارها نیست. اینها حتی نانوایی ها را نمی توانند کنترل کنند که آرد یارانه می گیرند و آن را دزدکی در بازار آزاد میفروشند یا نان سه و چهار برابر نرخ تعیین شده به ملت میفروشند تا برسد کارهای مالیا ستایی هجوم و نگهانی... فقط دنبال تبرئه ناشایستگی حود هستند و با وعده ها سرخرمن بازی می کنند که دیگر ملت اعتمادی به آنها ندارند.
بدون اینکه زیرساخت ها آماده شده باشد طرح ابلاغ به اجرا شده. پدر شرکتها درآمده در پیچ و خم گرفتن شماره اقتصادی جدید، ثبت کالا در ایران کد، عقد قرارداد جدید با فقط دو شرکت واسطه ثبت فاکتورها در سامانه(رانت شدید برای این دو شرکت) فقط باید ۴۰ دقیقه در نوبت بمانی جواب تلفنت را بدهند و هزار بدبختی دیگر. آقا عرضه ندارید اجرا نکنید. اول زیرساخت را آماده کنید بعد اجرا بکنید. به خدا مردم را بدبخت کرده اید. ما در یک شرکت جوان روزی دو ساعت کار فنی می کنیم روزی ۶ ساعت دنبال مزخرفات ایران کد و ارزش افزوده و این قانون چرت جدید. داریم جمع می کنیم بریم دوبی نه مالیات داریم نه این مزخرفات
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار