بازدید 34875
به مناسبت یک روز جهانی؛

بحران کهنه ایران زمین امسال پر قدرت‌تر از همیشه بازمی‌گردد

اوضاع اینقدر وخیم است که وزیر می‌خواهد نامه‌ای برای اعلام خطر به رئیس جمهور نوشته و با رسانه‌ای کردن این نامه نگاری، قصد اعلان خطر به عموم مردم را دارد. عمق فاجعه نیز تا آنجا پیش رفته که بحران تنها در یک شهر و استان ظاهر نخواهد شد، بلکه تقریبا کل کشور را در بر خواهد گرفت.
کد خبر: ۳۸۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶ 22 March 2014


بحران کهنه ایران زمین امسال پر قدرت‌تر از همیشه باز می‌گردد

به گزارش «تابناک»، دومین روز فروردین ماه مصادف است با روز جهانی آب؛ روزی که امروز بیست و دومین سال تولد آن در سازمان ملل است و به این دلیل نامگذاری شده تا کشورهای مختلف عضو این سازمان، در راستای اجرای بیانیه شماره ۲۱ سازمان ملل این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و در نهایت شرایط پاسداشت این نعمت را فراهم آورند.

شعارهای روز جهانی آب از زمان برگزیده شدن تا کنون:
1994: آب و دغدغه‌های همگانی
1995: آب و زنان
1996: آب و شهرهای تشنه
1997: آب جهان، آیا کافیست؟
1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان
1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند
2000: آب برای قرن 21
2001: آب برای سلامت
2002: آب برای توسعه
2003: آب برای آینده
2004: آب و بلایا
‌2005: آب برای زندگی
2006: آب و فرهنگ
2007: سازگاری با کم آبی
2008: آب و سلامت
2009: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک
2010: آب پاک برای جهان سالم
2011: آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی
2012: آب و امنیت غذایی
2013: آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی
2014: آب و انرژی
این در حالی است که دومین روز فروردین ماه امسال برای ما ایرانیان بایم تفاوت از همیشه باشد، چراکه با توجه به کمبود بارندگی‌های یک سال گذشته، سطح آب پشت بیشتر سد‌ها، کم سابقه پایین رفته و نوید خشکسالی و کم آبی بی‌سابقه‌ای می‌دهد.

این خبر بد را چند روز پیش حمید چیت چیان، وزیر نیرو اعلام کرد و نسبت به پایین آمدن ارتفاع آب از تراز ایمنی مورد نیاز در شمار چشمگیری از سد‌ها هشدار داد؛ هشداری که وزیر وعده داد در قالب نامه‌ای به رئیس جمهور، به آگاهی وی رساند تا با توجه به وضعیت نابسامان منابع آبی و بارش‌ها در کشور، با جابجایی اعتبار‌ها یا گرفتن یک مجوز ویژه و یا با استفاده از اعتبار خشکسالی، بارورسازی ابر‌ها از سر گرفته شود.

چیت چیان با بیان اینکه دیگر تنها سخن گفتن از کمبود منابع آبی در کشور برای مردم کفایت نمی‌کند، افزود: لازم است گزارش‌های تفصیلی همراه با اعداد و ارقام و گزارش تصویری از منابع آبی کشور در رسانه‌ها ارایه شود تا پیام‌های وضعیت کنونی منابع آب کشور، مخاطبان را قانع کند و پیام‌های وزارت نیرو، مبنی بر لزوم مدیریت مصرف گوش شنوا پیدا کند.

با این مقدمه، کاهش میزان بازندگی‌ها در نقاط کشور به زبان درصد بیان شده و آشکار می‌شود که به رغم بارندگی‌های اخیر، یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها گذران شده و خشکسالی سختی در پیش است که می‌توان سختی‌های بسیاری برایمان به همراه داشته باشد.

بر پایه آمار و ارقام، میزان بارندگی در کل کشور از آغاز مهرماه سال ۹۲ تا اواخر بهمن ماه معادل ۱۱۷.۶ میلی متر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که برابر ۱۳۱.۸ میلی متر بوده، ۱۰.۸ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت در این دوره که برابر ۱۲۷.۳ میلی متر بوده، ۷.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این آمار برای یک سال گذشته نیز به نسبت مدت مشابه در سال های پیش، وضعیتی مشابه را نشان می‌دهد و در ‌‌نهایت اگر رشد بارش در چند استان گیلان، ایلام و بوشهر رخ نداده بود، می‌توان گفت وضعیت بحرانی کشور را فرا گرفته است.

بحران کهنه ایران زمین امسال پر قدرت‌تر از همیشه باز می‌گرددکافی است بدانیم در خراسان شمالی، بارش سالانه تقریبا نصف شده و در کلانشهر پر جمعیت تهران، ذخیره آب سد‌ها حدود ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته و ۲۸.۲ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نشان می‌دهد و افزون بر این نقاط، آمار کاهش بارش از بیشتر نقاط کشور مخابره می‌شود و علاوه بر این‌ها، پیش بینی هوا‌شناسی هم نوید خوبی درباره بهار نداده؛ برای نمونه در تهران، کاهش ۲۵ درصدی باران بهاری پیش بینی می‌شود.

اگر به این مشکلات، مشکلات کنونی همچون کمبود آب، شبکه توزیع فرسوده، افت کیفیت آب‌های زیر زمینی و... را بیفزاییم، درخواهیم یافت که مشکل باستانی ایران زمین، کمبود آب ـ که روزگاری رفع آن مهم‌ترین نیاز جامعه بود و به همین منظور قنات و آبراهه و امثال آن ساخته شده و رواج یافته بود ـ با قدرت‌تر از پیش بازگشته و قرار است همگی مان را محک بزند.

قرار است، کمبود بارندگی قدرت تغییرمان در الگوی مصرف را سنجیده و یا موجب تغییر در الگوی مصرف این نعمت الهی در کشورمان شود و یا بحرانی پدید بیاورد که از زمان لوله کشی آب در کشورمان تاکنون سابقه نداشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۳۲
انتشار یافته: ۶۶
اگر جمعیت زیاد بشه مشکل حل میشه .
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
ما بلد نیستیم از آب استفاده کنیم و ول می کنیم تو حیاط و پیاده رو به تعداد جمعیت مربوطه؟ یکی از دوستان که باغ داره میگفت همسایه های باغ که در چاه عمیق با هم شریکیم حاضر نیستند موتور رو تو اسفند خاموش کنند میگن بقیه همسایه ها دارن از این سفره زیر زمینی میبرن ما چرا نبریم در حالی که باغ های ما تو اسفند اصلا آب نمیخواد!
مخ معیوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
کاملا با حرفت موافقم
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
الان فکر کردی روشنفکر هستی؟
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
نظر عوامانه ای بود
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
تو دیگه کی هستی!
ایکس
| Canada |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
فرشاد... نه تو خوبی
تو زندگی مردم دخالت نکنید.هر کی .... هر طور دوست داره میتونه آب مصرف کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
چند سالته؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
واقعا که !!!! اخه مصرف منابع ملی مثل اب چیز خصوصی نیست که دخالت نشه تو مصرف یش اقای با شعور!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
موافقم
شیر آب خونه خودمه ، هر چه قدر دلم بخواد بازش میذارم
مصرف می کنم ، پولشو میدم.
آخه به شما چه ربطی داره که کی چیکار میکنه؟
این قدر به زندگی خصوصی مردم گیر ندین بابا جون
شهریار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
باشه فردا برو اب رو رها کن تو خونه ات تا خفه شی اگه همه اب گرفتگی باعث ویرونی خونه در و همسایه شد اشکالی نداره هر طور دوست داشتی زندگی کردی ...واقعا چند سالته !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
دوست عزیز اگه شما اصراف کنی اب ما رو هم قطع میکنن.بفهم!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
وقتی اب قطع شد تا 3 روز حموم نکردین و بوی ..... گرفتی میفهمی دخالت در زندگی خصوصی یعنی چی . اونوقت حاظری ادرار خودت رو تصفیه کنی و استفاده کنی . شما معلومه سنت زیر 12 سال هست . امیدوارم یک روز این مشکل بزرگ کم آبی سراغمون بیاد تا همه به این نعمت پی ببریم و برای هر قطرش حاظر باشید 1000 تومان پرداخت کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
ولش کن باباچکار به سالش داری معلومه هنوز دهنش بوشیر میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
واقعا شعور و فهم رو ببین... قایق رو سوراخ کن تا همه غرق شن... آفرین... دولت باید آب رو جیره بندی کنه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
نامردا کلا بستید +و- هارو............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
تا زمانی که فرهنگ و شعور ما در این حده که هشدار صرفه جویی در مصرف آب رو به حساب دخالت تو زندگی خصوصی مردم میذاریم، مطمئن باشین تا الی الابد هم اصلاح نمیشیم و همینجوری خواهیم موند.
از ماست که بر ماست!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
اشکال شما و اون ناشناس موافق اینه که فکر میکنین واقعا دارین «پول» آب رو میدین! برای همین شماهاست که باید ارزش واقعی آب مصرفیتون رو ازتون بگیرن تا حساب کار دستتون بیاد.
بله قبلا نگرانی ها برای بعضی شهرها بود ولی با سد زدن ها و انتقال آب مناطقی که مشکل نداشتند هم مشکل دار شدند.
آقا حقیقتش رو بخواین من یکی وحشت زده شدم و جابجایی استانی رو جداً دنبال می کنم .
يک چيز نام ببريد که خوب و درست پيش رفته باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
کنترل تورم!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
افزایش زاد و ولد (افزایش جمعیت)!!!
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
به جای یه مدت بیایید نوشابه مصرف کنیم مشکل حل بشه همونطوری که وقتی مرغ گران شد اشکنه خوردیم درست شد
ع ق
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
اقتصاد و فرهنگ!
یه مدت آب مصرف نکنیم تا خطر رفع بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
چشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
مخ لصی!
چرا آب شرب از آب شستشو جدا نمی شود؟ چرا در مناطق خشک از تصفیه آب فاضلاب استفاده نمی شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
عجب طرح با صرفه ای دادی!!! چرا کسی زودتر به فکرش نرسیده بود؟
انقدر مشکلات ... انباشته شده که نمیدانند از کجا شروع کنند .زمان صاحبان قدرت را بجایی رسانده که باید کاری کنند .ولی قدرت وثروت دست حدود کمتر از 5% مردم است وانها هم دگم اندیش بوده وره ترکستان را دارند.انشاالله که رهبر بانها تذکر داده وهمانطور که در سخنرانی دیروز خود در مشهد گفتند فرهنگ واقتصاد عامل پیشرفت است .
آب هم میخواد گران شود ! حالا هی داستان پشت هم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
همن 24درصد گرونش بکنیدمردمو از خشکسالی نترسونید.ادارات دولتی در مصرف آب صرفه جویی کند.آبیاری مزارع به روش های مدرن وقطره ای هم از وظایف دولت است.در بخش خانگی مصرف شاید برای استحمام بالا باشدولی بیشترین حدر رفت آب در بخش کشاورزی،مدارس وادارات دولتی وپادگان های نظامی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
گل گفتی
متاسفانه موضوع حقيقتي است واقعا وحشتناك و راه حل ان درك عموم از عمق فاجعه است كه متاسفانه جامعه فعلي ما از درك ان عاجز است .بهر حال دولت بايد بطور اورژانسي با اين موضوع برخورد نمايد.اخيرا دو اظهار نظر در مورد اب شنيدم كه واقعا جاي تامل دارد.يك ژاپني اظهار ميكرد زيراب ظرفشويي را به سيفون توالت منتقل كرده و بدين ترتيب در اب صرفه جويي ميكند و يك پروفسور الماني ميگفت اب باران سقف را در يك تانكر ذخيره و با ان در حياط باغباني ميكند در صورتيكه نه ژاپن و نه المان هيچكدام كمبود اب ندارند بلكه مردم هر دو كشور به اهميت اب واقفند.
....والا بارون فراوان.فقط باید مصرف آب رو داخل پادگان ها ومدارس کنترل کرد.پادگان هاومدارس شیر آب رو نمیبندن
پاسخ ها
هومن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
پادگان ها درسته شیر آب رو نمیبندن ولی مشکل از سرباز ها نیست مشکل از سازمان ها هست که مدیریت نمیکنند چون پولش رو دولت میده شیر آب رو درست نمیکنن پول رو جایی دیگه خرج میکنن
با احیای قناتها و اجرای آبیاری قطره ای و بارانی میزان هرزرفت آب و نیز میزان تبخیر آنرا میتوان کاهش داد. در مناطق کویری و بیابانی با استفاده از روش تبخیر و میعان می توان مقدار کمی آب تولید کرد. بارورکردن ابرها و سرانجام شیرین سازی آب دریا آخرین راه حل ها هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
بله میشه صنایعی مثل خودروسازی رو هم که مصرف اب زیاد داره تعطیل کرد به جاش صنعت مفیدتری ایجاد کرد
بقول یه بزرگی جنگهای آینده جنگهای ژئوپلتیک آبه.
خودمونیم انصافا نحوه درست استفاده کردن ازین نعمت رو خیلیا نمیدونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
خرزو خان نبوده؟
من بارها به عنوان فردی که در ارتباط منابع آبی کشور کار کرده ام در همین سایت نسبت به کمبود منابع ابی و بحران های آبی در دهه های آینده کشور ه9شدار داده ام و اگر جمعیت کشور افزایش یابد این بحران ها بسیار جدی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
جمعیت ربطی به بارندگی ندارد مگه 10میلیون بیشتر چقدآب برای استحمام ونوشیدن ونظافت میخواهند.؟آب شرب باید از سایر مصارف جدا شودومدیریت آب در بخش کشاورزی وصنعت و...برعهده ی دولت است وبا روی کار آمدن مدیران شایسته میتوانند به بهترین نحودر مصرف آب صرفه جویی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
خدمت دوست عزیز عرض کنم شما تو کار افزایش جمعیت خونوادت فعالیت کن ببین با 7 8 تا بچه چقدر پول آب برات میاد!!!
من فکر میکنم قیمت خدمات در ایران برعکس هست. فکر میکنم قبض ها برعکس میاد .اول مخابرات. بعد گاز.بعدی برق.ودر آخر اب. در صورتی که آب باید از همه گرانتر باشد.وبعد برق.در رتبه سوم گاز و اخری مخابرات.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
فکرش نباش همه اش گرون میشه
بهونه واسه گرون کردن اونور سال جور شد!!! در دروازه رو ول کردین چسبیدین به سوراخه سوزن؟؟ بر فرض با تبلیغات و رسانه و گران کردن و ... 6 درصده آب شرب رو کردین 5 درصد نه 3درصد اصلا! اون 92 درصده کشاورزی چی میگه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
بی نهایت لایک...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
دقیقا!!!
طبق گزارش وزارت نيرو ٩٢٪ مصرف آب مربوط به كشاورزي است، با صرفه جويي ٥٠٪ در مصرف خانگي تغيير چنداني رخ نخواهد داد، اما صرفه جويي فقط ده درصدي در بخش كشاورزي قابل توجه خواهد بود.
بايستي مانع بهره برداري از منابع آبي توسط كشاورزي سنتي شد...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
حرف حساب
فرهنگ هوایی است که تنفس می کنیم
چی شده حالا؟
مشکل خشکسالی نیست مشکل مدیریت منابع آب شیرین است. مگر چقدر انتظار دارید در یک منطقه خشک باران ببارد همین مقدار هم که می بارد معجزه است
دو مورد ذيل رهگشا خواهد شد,
١..نواورى در چرخه استفاده از اب در تمام مصارف ابى.وبهره گيرى از تجارب بسيار ارزنده برخى ازکشورها
2..تغييرالگوى مصرف خانوارها از طريق رسانه ها ,قوانين بسيار تاثيرگذار
اگر واقعاً تهران کمبود آب دارد پس چرا اینقدر مجوز ساخت و ساز می دهند؟
از حفر چاههای غیر مجاز و استفاده بیش از مجوز حفر جلو گیری کنید البته فبل از این مسو لین مملکت با ید به تصمیم واحد برسند.
من که نگران نیستم چون بجای وضو میتونم تیمم بکنم و کاملا" صحیح است.
به نظر من کم آبی برای شهرهای بزرگ اتفاق خوبیه چون جلو مهاجرتها گرفته میشه شهرهای کوچیک با قنوات میتونند به سر کنند
در خراسان جنوبی خشک‌سالی است. مردم زراعتشان از بین رفته و دام‌ها علوفه ندارند. به داد این مردم زحمت‌کش برسید.
شبکه آب باید مثل شبکه برق در کل کشور به هم متصل بشه
شهر های شمالی کشور که دارای بارندگی زیاد هستند ،میتونند اب شهر های کویری رو تامین کنند
تنها راهش انتقال آب دریا از جنوب و شمال کشور به دشت مرکزی هستش و گرنه با این روند مهاجرت به شهر های بزرگ هر قدر هم که صرفه جویی بشه باز هم جواب گو نیست
ارزش آب مصرفی کشاورزان از محصول نهایی آنها بیشتر می باشد یکسال کشاورزان هیچ محصولی را نکارند دولت حقوق به آنها بدهد به نفع مردم ودولت می باشد
شما خودذتون مي گيد بيشترين مصرف بي رويه رو بخش كشاورزي داره
خوب اون قسمت رو درست كنيد!
يه حساب 2 ، 2 تا چهارتاست!!!!!!!!!!!!!!
بنظر این آقای مهران مدیری یه سریال درست کنه مثل برره و بقیه شون و در این سریال جدید این موضوع "مصرف درست آب" رو نمایش بگذاره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست