بازدید 5746

اقدامات بانک ملی در زمینه مبارزه با کرونا چه بوده است؟

بعد از شیوع ویروس کرونا، نظام بانکی کشور یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد بود که برای مقابله با اثرات منفی این ویروس وارد میدان شد. یکی از بانک هایی که در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کرد و اقداماتی را در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داد، بانک ملی ایران بود.
کد خبر: ۹۹۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 01 September 2020

بعد از شیوع ویروس کرونا، نظام بانکی کشور یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد بود که برای مقابله با اثرات منفی این ویروس وارد میدان شد. یکی از بانک هایی که در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کرد و اقداماتی را در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام داد، بانک ملی ایران بود.

از اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که به صورت رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران تایید شد. شیوع این ویروس منحوس و شیوه مقابله با آن باعث شد تا بخش های مختلف اقتصاد ایران از اثرات منفی آن مصون نمانند. از جمله این بخش ها در اقتصاد ایران، نظام بانکی بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، نظام بانکی در اقتصاد ایران که تا پیش از شیوع ویروس کرونا تحت شدیدترین تحریم ها قرار گرفته بود، با شیوع این ویروس فشار دو چندانی را متحمل شد و بسیاری از بانک ها در تکاپو افتادن تا با ارائه راهکارهای مختلف بتوانند اثرات این ویروس مخرب را به نوعی کنترل کنند و کاهش دهند.

بانک ها نه تنها باید خود را از خطرات ویروس کرونا مصون می داشتند بلکه باید به عنوان تامین کنندگان اصلی منابع مالی در اقتصاد ایران، جور کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را نیز می کشیدند.

یکی از بانک هایی که اقدامات بسیاری را در دوران شیوع ویروس کرونا جهت مقابله با آن انجام داد، بانک ملی ایران بود. اما این اقدامات چه بودند؟

شاید در گام نخست باید بانک ملی ایران برای ارائه خدمات بهتر جان کارکنان خود را از هجوم این ویروس منحوس محفوظ می داشت. بنابراین مدیران بانک ملی ایران تلاش کردند تا با توزیع اقلام بهداشتی از جمله مایع ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش میان کارکنان بانک، سلامت کارکنان و مشتریان خود را حفظ نمایند. همچنین این بانک به مدیران استانی اختیارات ویژه ای داد تا برای حفظ سلامت کارمندان و کاهش حضور آنها، تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

بانک ملی ایران تلاش کرد تا از طریق مکاتبه با رئیس سازمان صدا و سیما، از ظرفیت های این نهاد به منظور تشویق مردم به عدم حضور در شعب و استفاده از خدمات بانکی غیرحضوری استفاده کند.

بانک ملی ایران همچنین تلاش کرد تا خدمات بانکداری الکترونیکی را در راستای کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک ها بیش از گذشته تبلیغ و معرفی کند. در این راستا سامانه ها و اپلیکیشن های بام، بله، همراه بام و نشان پرداخت بیش از گذشته معرفی شدند.

در سامانه همراه بام بانک ملی ایران برای مشتریان قابلیت هایی نظیر انتقال وجه حسابی درون بانکی و شتابی، کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی از طریق بارکدخوان، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ، شارژ خودکار، مانده کارت، صورتحساب تسهیلات، افزودن تسهیلات دیگران، استعلام برگه چک، خرید بسته اینترنت، نیکوکاری و... فراهم شد.

همچنین "اپلیکیشن بله" دیگر امکان این بانک برای بهره مندی مشتریان از خدمات غیرحضوری بود که در کنار خدمات پیام رسانی، خدمات مالی مانند کارت ‌به کارت، پرداخت قبض، موجودی و صورتحساب، خرید شارژ و اینترنت و... را نیز میسر کرده بود.

بانک ملی ایران، جهت کاهش تعداد مراجعات مشتریان به شعب دست به تمدید خودکار کارت های بانکی که تاریخ انقضای آن ها فرارسیده بود، زد. به عنوان نمونه اعلام شد که کارت های بانک ملی ایران که تاریخ انقضای آنها از دی ماه 1398 تا پایان مرداد ماه 1400 می باشد، به صورت خودکار تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تمدید شدند. به علاوه در آن زمان سقف برداشت دستگاه های خودپرداز بانک ملی ایران به 500 هزار تومان افزایش یافت.

بانک ملی ایران در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا مبلغ 15 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت تیزپاک به منظور تولید مواد ضد عفونی کننده پرداخت کرد. همچنین این بانک به شرکت پویا اندیش باران سلامت که یکی از شرکت های تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده بود مبلغ 25 میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود اسلامی در کمترین زمان ممکن با هدف مبارزه با ویروس کرونا به آن تخصیص داد.

از دیگر اقدامات بانک ملی ایران، پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا بود.

در همین رابطه دکتر حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران طی مصاحبه ای گفت: بعد از دوران قرنطینه، سیاست‌هایی برای جبران درآمدهای کاهش یافته ناشی از شوک بیماری کرونا به اجرا گذاشته شد که یکی از پیشنهادهای ارائه شده حمایت تمام‌عیار از کسب‌و‌کارها با اولویت حمایت‌هایی در جهت حفظ نیروی کار و عدم اخراج یا تعدیل آنها بوده است و نقش نظام بانکی در چنین شرایطی تعیین‌کننده خواهد بود.

همچنین حسن مونسان معاون شعب بانک ملی ایران طی مصاحبه ای اعلام کرد: ۷۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در کنار سایر منابع مالی که به‌صورت تسهیلات از سوی بانک ملی ایران در حوزه زیرساخت‌ها، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی پرداخت می‌شود باید برای جبران خسارت کرونا اعطا شود. وی افزود: ۱۷۰ هزار واحد خسارت دیده از شیوع ویروس کرونا تاکنون برای دریافت تسهیلات در بانک ملی ایران ثبت نام کرده‌اند.

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری مالی یکم موسوم به ETF را آغاز کرد. از آنجا که پیش بینی می شد این پذیره نویسی با استقبال مردمی مواجه شود و از سوی دیگر یکی از راه هایی که مردم می توانستند اقدام به خرید واحدهای ETF کنند بانک ها بودند، در شرایط کرونایی بانک ملی ایران تصمیم گرفت تا این پذیره نویسی را به صورت غیرحضوری انجام دهد. ارتقا زیرساخت ها و سامانه های عملیات غیرحضوری در بانک ملی ایران طی سال های اخیر این امکان خرید غیرحضوری را بیش از پیش سهل تر کرده بود، به گونه ای که علیرغم این که بانک ملی ایران به صورت غیرحضوری پذیره نویسی واحدهای ETF را انجام داد اما سهم این بانک از کل تعداد ثبت نام شدگان در شبکه بانکی به منظور خرید ETF بیش از 52 درصد بود.

به هر صورت این تنها بخشی از اقدامات بانک ملی ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بود که به آن ها اشاره شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار