بازدید 21634
۹

مصطفی ادیب، مامور تشکیل کابینه لبنان شد/ نخست وزیر جدید لبنان کیست؟

احزاب لبنانی در پایان رایزنی‌های امروز درباره «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان برای نخست وزیری آینده این کشور به توافق رسیده‌اند. در پایان رایزنی‌های پارلمانی امروز، ادیب با کسب ۹۰ رای توانست مامور تشکیل کابینه شود. نواف سلام ۱۶ رای و ریا الحسن یک رای و فضل شلق هم یک رای کسب کردند.
کد خبر: ۹۹۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴ 31 August 2020

مصطفی ادیب مامور تشکیل کابینه لبنان شد/ نخست وزیر جدید لبنان کیست؟

بین الملل تابناک: احزاب لبنانی در پایان رایزنی‌های امروز درباره «مصطفی ادیب»، سفیر لبنان در آلمان برای نخست وزیری آینده این کشور به توافق رسیده‌اند.

در پایان رایزنی‌های پارلمانی امروز ادیب با کسب نود رای توانست مامور تشکیل کابینه شود. نواف سلام شانزده رای و ریا الحسن یک رای و فضل شلق هم یک رای کسب کردند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، مصطفی ادیب را برای انتصاب به عنوان مامور تشکیل کابینه فراخواند و وی را رسما مامور تشکیل کابینه کرد.

ماموریت ادیب 

ماموریت ادیب تشکیل دولت «تکنوکرات ـ سیاسی» با سه هدف است؛

غلبه بر مشکلات اقتصادی

تدوین قانون انتخابات جدید

 نظارت بر انتخابات زودهنگام

مصطفی ادیب کیست؟ 

وی در سال ۱۹۷۲ در طرابلس به دنیا آمد و دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد. او زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان مدرس قانون بین المللی در دانشگاه‌های لبنان و فرانسه آغاز و در سال ۲۰۰۰ تدریس در دانشکده جنگ لبنان را شروع کرد و به عنوان استاد دانشگاه لبنان منصوب و سپس به ریاست انجمن حقوق بین الملل و انجمن علوم سیاسی لبنان منصوب شد.

از سال ۲۰۰۰ مشاور نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق بود، در سال ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ به عنوان نماینده نجیب میقاتی در کمیته تنظیم قانون جدید انتخابات حضور یافت.

وی از ژوییه ۲۰۱۳ به عنوان سفیر لبنان در آلمان کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سایت تحلیلی ۱۸۰ post لبنان، سلیم الاسمر، نویسنده و کارشناس در این باره می‌گوید؛

۱- نامگذاری مصطفی ادیب به عنوان کاندیدای نخست وزیری لبنان، نامگذاری از نوع فرانسوی است، زیرا وی شناسنامه فرانسوی دارد، همسرش فرانسوی و پدر زنش ارتباط تنگاتنگی با کاخ الیزه دارد. گفته شده که فرانسوی‌ها از ده روز پیش با وی برای نخست وزیری صحبت کرده و تمایل و مذاق او را تست کرده بودند.

۲- چهار روسای سابق نخست وزیری لبنان یعنی سعد الحریری، نجیب میقاتی، فواد سینیوره و تمام سلام با انتخاب وی موافقت کرده‌اند.

۳- حزب‌الله و جنبش امل با کاندیداتوری مصطفی ادیب موافقت کرده‌اند.

۴- جریان ملی آزاد لبنان به ریاست جبران باسیل نیز نظر موافقی روی کاندیدای جدید دارند.

۵- مصطفی ادیب شخصیتی حساسیت‌زا یا تنش آفرین نیست و شباهت زیادی به شخصیت حسان دیاب دارد.

۶- سوابق وی گویای آن نیست که بتواند بحران‌های سیاسی و اقتصادی این کشور را بعد از انفجار بیروت اداره کند.

۷- اراده یا عجله جدی بوده تا قبل از سفر روز سه شنبه ماکرون، رییس جمهور فرانسه به بیروت نخست وزیر جدید لبنان تعیین شود. حالا این سناریو شکل گرفته است، اما تشکیل کابینه حتما برای او سخت خواهد بود. اگر ادیب در تالیف کابینه عاجز شود، آنگاه از ادامه کار منصرف می‌شود و همه چیز به مربع اول بازگشته و دعوای سعد الحریری و جبران باسیل از نو آغاز می شود، زیرا این دو یا آرای آن‌ها در یکجا جمع نمی‌شود.

۸- سعد حریری شخصیتی سنی از شمال لبنان را انتخاب کرده است تا در انتخابات پارلمانی آتی لبنان (احتمالا آغاز سال ۲۰۲۱) بتواند نفوذ بیشتری در این منطقه از لبنان داشته باشد.

۹- بعید است دولت جدید تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده تشکیل شود، زیرا آمریکایی‌ها مشغول انتخابات خود هستند و می‌خواهند سرشان خلوت شود تا بتوانند تضییقات زیادی پیش پای دولت جدید لبنان برای حضور حزب‌الله در کابینه بگذارند.

۱۰- حالا که فرانسه و جامعه بین‌الملل کمک‌های مالی به لبنان را منوط به تغییرات جدی، اصلاح قوانین و مبارزه با فساد مالی در این کشور کرده‌اند، پس مصطفی ادیب مجبور است، وزرای وزارتخانه‌های کلیدی مثل اقتصاد و انرژی را با مشورت یا موافقت فرانسوی‌ها انتخاب کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
انشالله که ازاین به بعدخرج لبنان بیفته گردن فرانسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
متاسفم از طرز فكر بيمار برخي افراد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
الهی آمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
ناشناس 18:05
چون از دست این کشورها که آویزان مملکت ما هستند ذله شده ایم بیماریم ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
بنده خدا اسراییل اومده بر گوشت توی امارات. فرداست که زمین های امارات رو بخرن همه شون رو آواره کنند پس فردا هم روی تنب کوچک وبزرگ ادعا می کنه. بقول شهید مطهری چند روز دیگه می گن تخت سلیمان تخت جمشید هم مال ما یهودیاست اون وقت یه عده مثل شما هنوز تو خواب خرگوشی هستین. امید اسراییل به شماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
بدبختی ها تمام خاورمیانه و مردمش از زمان تشکیل دولت صهیونیستی آغاز شد و خلاص شدن از آن هم فقط و فقط با نابودی این دولت و زندگی کردن یهود و مسیحی و مسلمان در زیر سایه دولتی غیر یهودی نژادپرست در فلسطین است
چرا تابناک سانسور کردی
ایشون گفته دولت سکولار مستقر خواهد کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر