بازدید 3581

انتقال ۲۹۸۸ محکوم ایرانی و خارجی به کشور خود

وزیر دادگستری گفت: در دولت تدبیر و امید تعداد ۲۹۸۸ محکوم ایرانی و خارجی براساس موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌های حقوقی قضایی برای گذراندن ادامه دوران محکومیت به کشور متبوع خود منتقل شدند.
کد خبر: ۹۹۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ 31 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سید علیرضا آوایی درباره موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌های بین المللی افزود: اکنون ۸۴ موافقتنامه در زمینه معاضدت حقوقی و کیفری، استرداد مجرمان و انتقال محکومان و یادداشت تفاهم همکاری با کشور‌های مختلف منعقد شده که تعداد ۳۲ این موافقتنامه‌ها در دوران تصدی دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی ادامه داد: در بازه زمانی سال ۹۸ و سال جاری تعداد ۳۰۷ نفر از هموطنان زندانی به کشور بازگرداندده شدند و در همین مدت نیز تعداد ۸۰۶ محکوم خارجی محبوس در زندان‌های ایران برای گذراندن باقیمانده محکومیت خود به کشور‌های متبوع خود بازگردانده شدند.

آوایی اظهار داشت: انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری با برخی کشور‌ها همچنان در دستور کار قرار دارد و این اقدام برکات خوبی برای کشور داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد حبس و زندان، افرادی که جرم مرتکب شده اند باید مجازات شوند، ولی وقتی فردی خارج از کشور خود مرتکب جرمی می‌شود، بیش از خود او، خانواده گرفتار می‌شود، زیرا نه امکان دیدار دارند وگاهی اوقات حتی ویزا هم به آن‌ها داده نمی‌شود بنابراین ما بسیار حساس بودیم که این زندانیان به کشور بازگردانده شوند.

وزیر دادگستری یادآور شد: تعدادی از زندانی که در کشور‌های دیگر هستند، قاچاقچی مواد مخدر نبودند بلکه به دلیل بی اطلاعی مثلا یکسری دارو همراه خود بردند که نمی‌دانستند که طبق قوانین آن کشور جرم است و به همین دلیل گرفتار شدند.

آوایی با اشاره به استفاده از ظرفیت تفاهمنامه‌ها برای بازگرداندن زندانیان ایرانی افزود: اخیرا طبق بررسی‌ها متوجه شدیم که دو سه زندانی ایرانی در ژاپن، زمینه برگشت به کشور دارند و علی رغم اینکه دولت هزینه کلانی باید صرف می‌کرد تا این سه زندانی بازگردند، چون می‌دانستیم نگرانی سه خانواده برطرف می‌شود، این هزینه زیاد را متحمل شدیم تا خانواده‌های آن‌ها به آرامش برسند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: تلاش می‌کنیم امسال با توجه به اینکه کرونا محمل قانونی خوبی برای انتقال محکومان شده، عده بیشتری از ایرنیان محکوم در خارج از کشور رابه کشور منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت زندان‌ها در یکسری از کشور‌ها آزاردهنده است و صادقانه و منصفانه علی رغم مشکلاتی که داریم، باید گفت وضعیت زندان‌های ما از بسیاری از کشور‌ها از نظر امکانات رفاهی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی بهتر است.

آوایی گفت: تلاش کردیم محکومان در زندان‌ها فقط مجازات دوری از جامعه را تحمل کنند و دوران حبس را بگذرانند، اما بنا نیست که گرسنگی، تحقیر، زجر، شکنجه، بی جایی، سرما وگرما جزو مجازات باشد.

وزیر دادگستری افزود: گاهی ما را سرزنش می‌کنند که جمهوری اسلامی به جای زندان هتل درست کرده، اما زندانیان انسان هستند و مرتکب لغزش شده اند بنا نیست آن‌ها را زجرکش کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی