بازدید 6107

از پرسش‌نامه ازدواج چه می‌دانید؟

پرسش‌نامه ازدواج یکی از دلایل مهمی است که افراد را تشویق می‌کند که در جلسه مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند. روان‌شناس‌های حوزه ازدواج و خانواده، در کنار راهنمایی‌ها و همراهی با زوجی که قصد دارند ارتباطی جدی را آغاز کنند، از تِست‌ها و پرسش‌نامه‌هایی هم کمک می‌گیرند تا دو نفر بهتر بتوانند ابعاد مختلف شخصیت یکدیگر را بشناسند.
کد خبر: ۹۹۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 31 August 2020

 پرسش‌نامه ازدواج یکی از دلایل مهمی است که افراد را تشویق می‌کند که در جلسه مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنند. روان‌شناس‌های حوزه ازدواج و خانواده، در کنار راهنمایی‌ها و همراهی با زوجی که قصد دارند ارتباطی جدی را آغاز کنند، از تِست‌ها و پرسش‌نامه‌هایی هم کمک می‌گیرند تا دو نفر بهتر بتوانند ابعاد مختلف شخصیت یکدیگر را بشناسند. سئوالی خیلی از افراد این است که «آیا استفاده از پرسش نامه ازدواج لازم است؟»

شاید خیلی از ما اعتقادی به مشاوره ازدواج و از آن مهم‌تر پرسش‌نامه ازدواج نداشته باشیم. پیچیدگی روابط و تعاملات بین انسان‌ها در دنیای امروز اما ایجاب می‌کند، از آن‌چه علم روان‌شناسی برای جهان به ارمغان آورده استفاده کنیم. تست‌های ازدواج به خودیِ خود نه قرار است دید کاملی به افراد نسبتِ به شریک زندگی‌ آینده‌شان دهند و نه آن‌که مشکلات بین زوج‌ها را از میان بردارند. اما این تست‌ها با دید و علم روان‌شناسانه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند دو نفر را برای ورود به زندگی آماده و آگاه کنند.

 از پرسش‌نامه ازدواج چه می‌دانید؟

چرا مشاوره پیش از ازدواج لازم است؟

عدم شناخت دقیق و صحیح زوج‌ها از یکدیگر از دلایل اصلی طلاق است. آمار طلاق در ایران روندی صعودی را طی می‌کند.

طبق آماری که سازمان ثبت احوال کشور ارائه کرده، ۵۳۰ هزار و ۲۲۵ ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق در سال 1398 به ثبت رسیده است.

همچنین آمار طلاق به ازدواج در یک دهه منتهی به سال ۹۸، با ۱۵۰ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. از سال ۸۷ تا ۹۸ نسبت طلاق به ازدواج از ۱۲.۵ به ۳۱.۷۷ رسیده؛ یعنی ما با افزایشِ ۲۵۴ درصدی آمار طلاق نسبت به ازدواج در یک دهه اخیر روبرو بوده‌ایم.

کارشناسان می‌گویند، فقر، بیکاری و اعتیاد از دلایل اصلی طلاق‌ها در ایران هستند. اما مسائلِ دیگری مانند عدم تفاهم در زندگی مشترک، مشکلات زناشویی و نبود آموزش‌های لازم و مشاوره جنسی پیش از ازدواج را نیز باید از عمده دلایل طلاق در ایران به حساب آورد. بسیاری متخصصان روان‌شناسی بر این باورند که در سال‌های اخیر عدم آگاهی، تغییرات در سبک زندگی، عدم تفاهم، مشکل در شناخت یکدیگر و دلایل اشتباه برای ازدواج کردن، نقش مهمی در جدایی‌ها داشته‌اند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

در این میان نقش مشاوره ازدواج بسیار پررنگ است. افرادی‌که مشاوره پیش از ازدواج داشته‌اند، نسبت‌به کسانی‌که چنین جلساتی را سپری نکرده‌اند، زندگی سالم‌تری داشته‌اند و میزان جدایی در آن‌ها کمتر بوده است.

سپری‌کردن جلسه‌های مشاوره پیش از ازدواج، راهکارهایی مناسب را برای داشتن رابطه‌ای قوی و سالم و به افراد می‌دهند. در جلسات مشاوره ازدواج، چگونگی انتخاب مناسب همسر، همراه با آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی و فردی طرف مقابل، آموزش داده می‌شود. پرسش‌نامه‌های پیش از ازدواج نیز در این میان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

از پرسش‌نامه ازدواج چه می‌دانید؟

پرسشنامه پیش از ازدواج به افراد چه می‌گوید؟

در یک پرسشنامه ازدواج می‌توان با پاسخ به سئوالاتِ متعدد، آگاهی بهتری نسبت به ازدواج با یک فرد پیدا کرد. موارد زیر برخی از اطلاعاتی است که چنین تست‌هایی به زوجین می‌دهد:

  • شناخت ویژگی‌های خود
  • شناخت ابعاد شخصیتی همسر
  • آگاه‌بودن نسبت به نیازهای روحی و جسمی یکدیگر
  • داشتن آگاهی نسبت به حل مسائل اقتصادی
  • برقراریِ رابطه جنسی سالم
  • بررسی ارتباط‌های اجتماعی و خانوادگی دو طرف
  • تمایل یا عدم تمایل به فرزندآوری
  • چگونگی کنترل خشم در زندگی مشترک 

آیا پرسشنامه ازدواج فقط برای افرادی مناسب است که ازدواج نکرده‌اند؟

خیر. بسیاری از زوج‌ها در زمان ازدواج‌شان از مشاوره استفاده نکرده‌اند. آن‌ها ممکن است چندی پس از ازدواج تصمیم بگیرند که در یک جلسه مشاوره حاضر شوند و به پرسش‌نامه ازدواج پاسخ دهند.

هرچند که بهتر است پیش از ازدواج افراد به این سوال‌ها پاسخ دهند، اما به طور کلی هدف اصلیِ پرسشنامه مشاوره ازدواج، برانگیختن تفکر در زن و مرد، برای افزایش شناخت از یک‌دیگر، بهبودِ تفاهم و سازگاری پیدا کردن است. بنابراین همه زوج‌ها پس از ازدواج نیز می‌توانند با مراجعه به یک مشاوره تست بدهند و بارِ دیگر نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند.

از پرسش‌نامه ازدواج چه می‌دانید؟

پرسش‌نامه ازدواج با هدف پاسخ به سئوالات زیر طراحی شده است:

- دو طرف رابطه دوست دارند به چه شکلی با یکدیگر رابطه برقرار کنند؟

- دو طرف رابطه شخصیت یکدیگر را چطور می‌شناسند؟

- آیا دو نفر حرفِ یکدیگر را می‌فهمند؟

- آیا آن‌ها نسبت به شیوه آشنایی و ارتباطشان احساس رضایت می‌کنند؟

- آیا زن و مرد علایق مشترکی دارند؟

- سرگرمی‌های هر کدام از طرف‌های رابطه چیست؟

- آیا آن‌ها به یکدیگر افتخار می‌کنند؟

- هرکس فکر می‌کند وظیفه طرفِ مقابل در زندگی مشترکچه چیزهایی است؟

- آیا روحیه مبارزه طلبی در فرد دیده می‌شود یا روحیه انفعال طلبی؟

- اعتماد مالی بین زوج جریان دارد یا خیر؟

- در مواقع عصبانیت هر یک چه رفتاری از خودشان نشان می‌دهند؟

- آیا زن و مرد درباره شغل یکدیگر و میزان درآمدشان به توافق رسیده‌اند؟ یا اینکه با بیکاری زن یا مرد موافقت دارند؟

- رابطه جنسی تا چه میزان در الویت رابطه آن‌ها قرار دارد؟

- آیا یک نفر از جنسی گرم و دیگری سرد است؟ یا تناسب لازم وجود دارد؟

- تصمیم‌های مهم در زندگی مانند فرزندآوری گرفته شده است؟

و سوالات ریز و درشتِ بسیار دیگر.

پرسشنامه ازدواج در مشاوره آنلاین ازدواج

این روزها، مشاوره آنلاین روانشناسی جایش را به مشاوره حضوری داده است. اما آیا در این شکل از مشاوره نیز افراد می‌توانند پرسشنامه پیش از ازدواج را پُر کنند.

بستگی به سایت مشاوره آنلاین دارد. سایت مشاوره آنلاین سیمیاروم این کار را برای افرادی که به هر دلیل از مشاوره آنلاین استفاده می‌کنند، آسان‌ کرده‌است. مشاوران متخصص حوزه ازدواج در این سایت، بهترین جلسات مشاوره ازدواج را با تماس ویدئویی برای افراد برگزار می‌کنند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی