بازدید 43445

کووید ۱۹، بیماری متابولیک در اندام‌های مختلف بدن

محققان دانشگاه مرداک استرالیا با همکاری محققان دانشگاه کمبریج واقع در انگلیس، یک مدل متابولیک برای کووید ۱۹ ساختند که نشان می دهد این بیماری، اندام‌های مختلف بدن را به طور همزمان درگیر می‌کند.
کد خبر: ۹۹۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 24 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این تحقیقات، نمونه پلاسمای خون گروهی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در منطقه غرب استرالیا و یک گروه از افراد سالم دارای توده بدنی مشابه گروه بیماران، جمع‌آوری شد تا امکان تشخیص تفاوت‌های متابولیک بین دو گروه فراهم شود.

با تجزیه و تحلیل نمونه‌های پلاسما با استفاده از جدیدترین فناوری‌های موجود، محققان توانستند یک ردپای بیولوژیکی از بیماری را شناسایی کنند که شامل افزایش ریسک اختلال در عملکرد کبد، دیس‌لیپیدمی یا چربی پریشی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است.

به اعتقاد محققان، این ردپای بیولوژیک، نشان دهنده ایجاد تغییرات سیستمی در ساختار بیوشیمیایی بدن است و ارتباطی با زمان نمونه‌گیری و شدت علایم بیماری ندارد.

مهمترین مشاهدات انجام گرفته در این تحقیقات، درگیرشدن اندام‌های مختلف بدن توسط بیماری و همچنین مبتلا شدن بیماران به دیابت و آسیب‌های کبد است که ارتباطی با شدت علایم تنفسی ندارد. بنابراین لازم است همزمان با اقدام برای درمان مشکلات تنفسی، برای درمان عوارض بیماری در سایر اندام‌ها نیز اقدام شود تا بیماران به طور کامل بهبود یابند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Proteome Research منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل