بازدید 6830

جزئیات توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات

آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه با انتشار یک بیانیه مشترک سه‌جانبه از عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو خبر داده و جزئیات آن را اعلام کردند.
کد خبر: ۹۹۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳ 15 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در این بیانیه که در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، آمده است: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی امارات متحده عربی امروز صحبت کرده و برای عادی‌سازی کامل روابط میان اسرائیل و امارات به توافق رسیدند.

این بیانیه مدعی است: این پیشرفت دیپلماتیک تاریخی موجب پیشبرد صلح در منطقه خاورمیانه شده و شاهدی بر نگرش و دیپلماسی جسورانه این سه رهبر و شجاعت امارات و اسرائیل برای ایجادی مسیری جدید است که پتانسیل عظیمی در منطقه آزاد خواهد کرد.

در بیانیه آمده است: هیأت‌هایی از اسرائیل و امارات در هفته‌های آینده دیدار خواهند کرد تا توافقنامه‌های دوجانبه در زمینه سرمایه‌گذاری، گردشگری، پرواز‌های مستقیم، امنیت، مخابرات، فناوری، انرژی، خدمات بهداشتی، فرهنگی، محیط زیست، ایجاد سفارتخانه و سایر حوزه‌های دارای منافع متقابل را امضا کنند.

این بیانیه حاکی است: در نتیجه این پیشرفت دیپلماتیک و به درخواست ترامپ و با حمایت امارات، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطقی را که در «چشم‌انداز صلح» رییس جمهوری آمریکا تشریح شده است، تعلیق خواهد کرد و اکنون تلاش‌هایش را بر توسعه روابط با سایر کشور‌های جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد. آمریکا، اسرائیل و امارات یقین دارند که پیشرفت دیپلماتیک، دیگر با سایر کشور‌ها ممکن است و با یکدیگر برای رسیدن به این هدف همکاری خواهند کرد.

در بیانیه‌ای که در توئیتر ترامپ نیز منتشر شده، آمده است که «امارات و اسرائیل فوراً همکاری در زمینه درمان کرونا و توسعه واکسن آن را گسترش داده و تسریع خواهند کرد.

بر اساس این سند، عادی‌سازی روابط و دیپلماسی صلح‌آمیز، دو نمونه از قابل اعتمادترین و لایق‌ترین شرکای منطقه‌ای آمریکا را در کنار هم قرار خواهد داد. اسرائیل و امارات به ایالات متحده ملحق خواهند شد تا «دستور کار راهبردی برای خاورمیانه» را به منظور توسعه همکاری دیپلماتیک، تجاری و امنیتی آغاز کنند. اسرائیل و امارات در کنار آمریکا نگرش مشابهی در مورد فرصت‌های منطقه و همچنین تعهد مشترکی به ارتقای ثبات از طریق همکاری دیپلماتیک، افزایش ادغام اقتصادی و هماهنگی‌های امنیتی نزدیک‌تر دارند.

آمریکا و اسرائیل با تقدیر و تشکر از حضور امارات در جلسه ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ در کاخ سفید که برای ارائه «چشم‌انداز صلح» ترامپ برگزار شد، یاد کرده و تشکر خود را از اظهارات حمایت‌آمیز امارات در این زمینه ابراز می‌کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «این طرف‌ها تلاش‌های خود را در این زمینه برای دستیابی به یک راه‌حل عادلانه، جامع و پایدار در مناقشه اسرائیل و فلسطین ادامه خواهند داد» افزود: نخست وزیر نتانیاهو و شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی مراتب تشکر عمیق خود را از رییس جمهوری ترامپ به دلیل تعهد وی به صلح در منطقه و رویکرد عملگرایانه و منحصر به فردی که در پیش گرفته است، ابراز می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل