بازدید 16545
پیمانه اقتصادی

احتمال اخراج شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا/ دلار در صرافی‌های مجاز به ۲۲ هزار تومان نزدیک شد/ آیا درخشش بازار طلا به پایان رسیده است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نفت سنگین ایران گران‌تر شد، تولید نفت آمریکا کاهش می‌یابد، رشد خارق‌العاده فروش خودرو در ترکیه، رشد اقتصادی انگلستان کاهش یافت و ۱۵۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 13 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نفت سنگین ایران گران‌تر شد، تولید نفت آمریکا کاهش می‌یابد، رشد خارق‌العاده فروش خودرو در ترکیه، رشد اقتصادی انگلستان کاهش یافت و ۱۵۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان را در بر دارد.

احتمال اخراج شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، هشدار داد شرکت‌های چینی در صورتی که نتوانند با ملزومات مربوط به نظارت و بازرسی آمریکا منطبق شوند ممکن است از فهرست بورس‌های آمریکا اخراج شوند. او گفت: تا پایان سال آینده اگر این شرکت‌ها کاملاً ملتزم نشوند از بورس‌ها اخراج خواهند شد و این هم در مورد شرکت‌های چینی و هم در مورد همه شرکت‌های دیگر اجرا خواهد شد. آنها باید با حسابرسی ما منطبق شوند. این اظهارات در پی بحث‌های بلندمدت در مورد عدم توانایی ناظران آمریکایی برای بازرسی مالی شرکت‌های بزرگ چینی مانند غول تجارت الکترونیک این کشور، علی‌بابا که در بورس نیویورک لیست شده است، انجام می‌شود. همچنین کارگروه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ هم به بازارهای مالی توصیه کرده تا معیارهای ورود شرکت‌ها به بورس‌های آمریکا را به نحوی اصلاح کند که از سرمایه‌گذاران در برابر ریسک‌های شرکت‌های چینی محافظت شود.

نفت سنگین ایران گران‌تر شد

گزارش ماهانه اوپک نشان داد، قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته بیش از هفت دلار، معادل ۱۹ درصد نسبت به قیمت ژوئن افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در ماه ژوییه به ۴۳ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید که هفت دلار و چهار سنت، معادل ۱۹.۴ درصد در مقایسه با قیمت ۳۶ دلار و ۲۶ سنت در ژوئن افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۹ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۶۵ دلار و ۳۷ سنت در مدت مشابه سال گذشته بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در ژوییه به ۴۳ دلار و ۴۲ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین سطح از فوریه بود و در مقایسه با ژوئن شش دلار و ۳۷ سنت، معادل ۱۷.۲ درصد افزایش داشت. رشد ارزش سبد نفتی اوپک با قوی شدن بهای معاملات بازار فیزیکی و محدود شدن عرضه نفت ترش به خصوص در خاورمیانه و اروپا روی داد.

تولید نفت آمریکا کاهش می یابد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، تولید نفت خام این کشور انتظار می‌رود، امسال روزانه ۹۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و به ۱۱.۲۶ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم بسیار بیشتر از پیش بینی ماه گذشته است که روزانه ۶۰۰ هزار را پیش بینی کرده بود. این سازمان انتظار دارد که مصرف مواد نفتی و سوخت مایع دیگر آمریکا در سال ۲۰۲۰ روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش یابد و به ۱۸.۴۶ میلیون بشکه در روز برسد که اندکی کمتر از رقمی است که قبلا پیش بینی شده بود. این رقم ۲.۱۲ میلیون بشکه در روز بود. به علت شیوع کرونا در جهان، قیمت نفت امسال کاهش یافت و به تقاضا برای نفت در جهان خسارت زد و محدودیت‌های مسافرتی در دنیا ایجاد کرد. با این حال، مصرف در جهان از جمله در آسیا شروع به بهبود کرده است، زیرا برخی از کشور‌ها، محدودیت‌های قرنطینگی و ماندن در خانه را کاهش دادند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، تقاضا برای مواد نفتی و سوخت‌های مایع در ماه جولای به طور متوسط حدود ۹۳.۴ میلیون بشکه در روز بود. تقاضا نسبت به سال گذشته روزانه ۹.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است، اما از متوسط ۸۵ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم بیشتر است. کاهش قیمت‌ها همچنین، تولیدکنندگان آمریکایی را بر آن داشت که حفاری‌های جدید را کاهش دهند و تولید از چاه‌های موجود را کم کنند.

 

۱۵۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، از افزایش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به ۱۵۰ هزار دستگاه خبر داد. آرش محبی نژاد افزود: قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان تاکنون اصلاح نشده و مبنای محاسبه نرخ ارز هنوز بر پایه دلار ۱۱ هزار تومانی است. مطابق محاسبات فنی انجام شده، در شرایط کنونی نیازمند افزایش دست کم ۶۵ درصدی قیمت قطعات هستیم؛ یعنی هم اکنون هر قطعه ای که تحویل خودروساز می شود ۶۵ درصد زیر قیمت واقعی است.

رشد خارق‌العاده فروش خودرو در ترکیه

جولای قرار است به‌ عنوان ماهی شگفت‌انگیز در خاطره بازار خودروی ترکیه ثبت شود. فروش خودرو در ترکیه طی این ماه نسبت به همین زمان در سال گذشته با رشد خارق‌العاده ۳۸۷ درصدی به پایان رسید و عدد ۸۷ هزار دستگاهی را به ثبت رساند. این آمار که روزگذشته توسط سازمان تولیدکنندگان خودروی ترکیه اعلام شد، نشان داد که فروش خودرو با رشد ۳۵۱ درصدی به ۶۹ هزار و ۴۲۷ دستگاه رسیده است، در حالی که فروش خودروهای تجاری سبک نیز رشد چشمگیری بیش از ۶۰۰ درصدی را ثبت کرد و به عدد ۱۷ هزار و ۹۴۷ دستگاهی رسید. با احتساب این ارقام، بازار خودروی ترکیه تا اینجای سال، نسبت به همین بازه در سال گذشته خود، ۶۰ درصد رشد را نشان می‌دهد، حتی با وجود اینکه پاندمی بیماری کووید-۱۹ موجب شد فروش خودرو در این کشور با افت ۶/ ۱۴ درصدی در ماه آگوست مواجه شود.

دلار در صرافی‌های مجاز به ۲۲ هزار تومان نزدیک شد

بازار ارز در آخرین روز هفته با ادامه روند افزایشی بهای دلار و یورو در صرافی‌های مجاز و بانکی همراه شده است، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به قیمت ۲۱۸۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۱۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۵۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز به نرخ ۲۵۸۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز چهارشنبه، ۳۰۰ تومان افزایش دارد.

آیا درخشش بازار طلا به پایان رسیده است؟

به گفته کایل رودا، تحلیلگر آی جی مارکتس، به نظر می رسد بخشی از درخشش بازار طلا به پایان رسیده باشد و اکنون این احتمال وجود دارد که طلا حمایت در سطح ۱۸۰۰ دلار را امتحان کند. روند بازار طلا به بازده اوراق قرضه آمریکا و عوامل تاثیرگذار در مقطع فعلی بستگی دارد. همچنین قدرت دلار موضوع بسیار مهمی است که باید در روزها و هفته های آینده مشاهده کرد. 

همچنین کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک اظهار کرد: بهای هر دو فلز ارزشمند طلا و نقره سقوط و طلا حدود شش درصد نزول کرد و بزرگترین ریزش قیمت روزانه از آوریل سال ۲۰۱۳ تاکنون را تجربه کرد و نقره ضربه شدیدتری دید و ۱۵ درصد سقوط قیمت داشت که بزرگترین کاهش یک روزه بهای این فلز از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. در مقایسه با اوج قیمت جمعه، طلا حدود ۲۰۰ دلار و نقره شش دلار ریزش قیمت داشته است.

رشد اقتصادی انگلستان کاهش یافت

اداره ملی آمار انگلستان گزارش داد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم رکورد کاهش رشد اقتصادی را ثبت کرد و اقتصاد این کشور کاهش ۲۰.۴ درصدی رشد اقتصادی را تجربه کرده است. این آمار همچنین بدان معناست که انگلیس هم اکنون با رکود مواجه است؛ همانطور که در دو، سه ماهه پیشین نیز رشد منفی داشت. این کشور در سه ماهه نخست امسال کاهش رشد ۲.۲ درصدی را ثبت کرد.

دلار عقب رفت

برای دومین روز متوالی، شاخص دلار ریزش کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۸ درصد کاهش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۳۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۷ دلار اعلام شد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
بورس درچند روز گذشته بیشتر از ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد
خداحافظ روزهای سبز !
خداحافظ طمعکاری
خداحافظ رویای یک شبه میلیاردرشدن
خداحافظ سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی
سلام سقوط های سهمگین
سلام فشارخون بالا وشب بیداری ها
سلام سکته های قلبی !!!
ببینید چرا میگیم « بورس نورچشمی»
به صفحه نخست روزنامه نگاهی بیاندازید
دریغ از یک تیتر کوچک درمورد سفوط های پی درپی بورس
تبعیض درانتشار اخبار راببینید
انگارنه انگار طرف ۳ روز شاخص کل بیش از ۱۲۰ هزار واحد سقوط کرده
حالا اگر دراین مدت کوتاه بورس همینقدر رشد میکرد صداوسیما و روزنامه ها وسایت های سینه چاک بورس با تیترهای حماسی انرا های لایت میکردند
ولی چون سقوط کرده شتر دیدی ندیدی !!!!
بعضی ها میپرسند چرا عده ای کامنت های تنفربرانگیز از بورس میگذارند ؟
اینگونه رفتارهای دوگانه وتبعیض امیز درانتشاراخبار بازارهای سرمایه گذاری باعث تنفر از بورس میشه که روزبروز هم بیشتر وبیشترمیشه!
"در شرایط کنونی نیازمند افزایش دست کم ۶۵ درصدی قیمت قطعات هستیم؛ یعنی هم اکنون هر قطعه ای که تحویل خودروساز می شود ۶۵ درصد زیر قیمت واقعی است."
پس مشکل نبود قعطه نیست مشکل قیمت قطعات است ، حالا که می خواهید با دلار بالاتر محاسبه کنید باید نرخ آب برق و گاز و سوخت مورد نیازتان و حقوق کارگران را هم با نرخ روز محاسبه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
خوب قیمت خودرو باز هم افزایش بیشتری رو تجربه خواهد کرد. در بازار انحصاری محصولات،هرچقدر قیمت نهاده های تولید افزایش پیدا کنه ،تولید کننده هم قیمت رو از مشتری میگیره،ه
پنجشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۱:۱۰
دلار ۲۳۶۰۰
سکه ۱۰۹۰۰۰۰۰
چین دنیایی را آلوده و عزادار کرده است. تمام دنیا علیه چین باید متحد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
شبیه ترامپ حرف میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
منظورت کشور دوست و برادر ایران هست..کشوری که بیشترین شکنجه علیه مسلمانان رو داره
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
حالم از اون قیافه های مزخرفشون بهم میخوره .
تركيه سهل است هيچ خودروسازي قادر به رقابت با خودروسازان ايراني نيست پول را پيش ميگيرند تحويل يك سال ديگر قيمت نهايي دلبخواهي تازه منت هم ميگذارند
با اخراج شرکت های چینی از بورس امریکا و در گیری بیشتر این دو کشور قیمت جهانی طلا دوباره افزایش خواهد داشت و این افزایش دوباره شروع شده
مردم در مانده شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
خوب ؟!؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
چرا رفتند بورس قلابی؟
اگرترامپ دوباره انتخاب شودامریکابه کمک ژاپن واروپا،چین کمونیست رابه دوران گدایی ونداری مائوبرخواهدگرداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
انشالله
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
به دوران کونگ فو بر میگردونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
واقعا رسانه های غربی چگونه مغز مردم ما را استعمار کرده اند که با وجود اینهمه جنایت غرب در حق ایران باز هم افرادی قادر نیستند از آنها دل بکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
مطمئن باشید این اتفاق نخواهد افتاد. فرهنگ کار ،زیربنای صحیح اقتصاد، و بازارهای جایگزین، فقط سرعت رشد اقتصادی رو کم می‌کنه ، البته چین نزدیک چهار تریلیون دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده ، یعنی اگر چین پنجاه درصد از دارایی‌های سرمایه‌ای در آمریکا را نقد کند ، قیمت طلا به شدت بالا خواهد رفت و تقریبا ضربه شدیدی به اقتصاد ایالت متحده وارد خواهد . شد.
امریکا نمی تواند به این راحتی چینی ها را از بورس امریکا کنار بکذارد چون بیشتر به زیان خودش است چون انها از سهامداران بزرگ در بورس هستند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
هر خساست وتنگ نظری به ضرر خود آنهاست برای مثال اتباع خارجه پناهنده را از سرمایه گزاری در ایران منع میکنند وصدها میلیارد سرمایه راکد شده
چرا اینقدر آمریکا دشمن چین شده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
حالیت نیست!؟
بخاطر کرونا
﷼﷼﷼ درود بر ریال ایران که دلار را سیه روی کرد.﷼﷼﷼﷼﷼﷼
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل