بازدید 8671
محصولات پرهزینه‌ای که تاریخ مصرف دارند؛

سریال‌سازی برای تلویزیون با ابزارهای ارزان‌‌قیمت

اگر این شیوه تولید تداوم داشته باشد، با در نظر گرفتن اینکه، این تولیدات دیجیتال برخلاف تولیدات آنالوگ فاقد نگاتیو هستند و امکان ریمستر ندارند، در صورتی که در سال‌ها و ده‌های آینده تلویزیون در پی راه اندازی شبکه‌های 4K یا فراتر از آن باشد، تولیداتی با آن کیفیت‌ها برای پخش نخواهد داشت
کد خبر: ۹۹۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲ 12 August 2020

سریال‌سازی برای تلویزیون با ابزارهای ارزان‌‌قیمتتصاویری از پشت صحنه برخی از تولید سازمان صداوسیما منتشر شده که نشان می‌دهد اغلب این آثار با تجهیزات و ابزارهای فنی ارزان قیمت و دارای قدرت متوسط ضبط و ثبت می‌شوند؛ اتفاقی که در نهایت خروجی این آثار را از کیفیت قابل استفاده برای چند دهه دیگر، به محصولی داری تاریخ مصرف تبدیل می‌نماید و در بلندمدت از این منظر سرمایه صداوسیما بدین ترتیب از بین می‌رود.

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ ساخت سریال‌های پرهزینه برای سازمان صداوسیما که غالباً با عناوین الف و الف ویژه شناخته می‌شوند، در گذشته با نگاتیو فیلمبرداری می‌شد. نگاتیو به واسطه آنکه از کیفیت بالایی در زمان ثبت برخوردار است، با انجام فرآیند ری مسترینگ قابلیت استخراج نسخه‌های باکیفیت از آن وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها که نسخه تلویزیونی‌شان با کیفیت پایین در سال‌های دور پخش شده، اکنون با نسخه «اچ دی / HD» در حال بازپخش و پرکردن جدول پخش شبکه‌های مختلف هستند.

دیجیتال از چنین قابلیتی برخوردار نیست و اگر تصاویر با فرمت «خام / RAW» ثبت نشود و از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، امکان ارتقای تصاویر در فرآیندهای دیجیتال وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و وی‌او‌دی‌های بین المللی استانداردهای سختگیرانه‌ای برای خرید آثار قرار داده‌اند. به عنوان نمونه نتفلیکس به عنوان یکی از غول‌های شبکه نمایش خانگی در عرصه بین‌المللی، شرط خرید فیلم و سریال را فیلمبرداری با یکی از دوربین‌هایی خوانده که لیست‌شان را مشخص نموده و این استاندارد فنی شامل دوربین‌های عمدتاً لارج فرمت با استاندارد ضبط 5K تا 8K است.

سریال‌سازی برای تلویزیون با ابزارهای ارزان‌‌قیمت

اگرچه هنوز تلویزیون‌های 4K نیز در سراسر جهان فراگیر نشده‌اند، نسخه 4K بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها در دسترس قرار نگرفته و شبکه‌های تلویزیونی با کیفیت 4K هنوز آنچنان پرتعداد نیستند و در یک کلام هنوز استاندارد 4K به واسطه هزینه‌هایش نتوانسته یک استاندارد رایج شود اما این استاندارد به مرور در حال گرفتن عرصه از HD است و انتظار می‌رود تا یک دهه دیگر، 4K سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار داشته باشد و بخش قابل توجهی از محصولات و پخش کنندگان و دریافت کنندگان از این امکان برخوردار باشند.

همزمان با رشد 4K، دورنمای تلویزیون‌ها، سیستم‌های پخش و محصولات 8K نیز مطرح است و به همین دلیل نتفلیکس استانداردش را ضبط با LF یا لارج فورمت قرار داده که استاندارد تصویری 4K و بالاتر را در قطع 70 میلیمتری شامل می‌شود و البته عرض تصویر بیشتری را نیز در اختیار تماشاگر قرار می‌دهد. البته هنوز دوربین‌های LF به ایران نیامده‌اند اما دوربین‌های دارای قدرت ثبت 4K و 5K نیز در ایران وجود دارد که دوربین RED و ARRI از جمله این دوربین‌های اصلی دارای چنین قدرتی هستند.

از قضا فیلم‌های سینمایی و برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی با چنین دوربین‌هایی ضبط می‌شوند اما شماری از سریال‌هایی که به عنوان الف یا الف ویژه در این عصر ضبط می‌شوند، با دوربین‌های دیجیتال متوسط نظیر دوربین‌های کانن سری 5D یا 7D ثبت و ضبط می‌شوند و این موضوع از تصاویر منتشر شده از پشت صحنه چند سریال پرسروصدا عیان شده است. هرچند برخی از این دوربین به شکل اسمی 4K نیز ضبط می‌کنند اما چون سنسور این دوربین‌ها فول فریم یا در حد همان استاندارد 35 میلیمتری است، آنچه در عمل ثبت می‌کنند کیفیتی بالاتر از HD را ندارند و صرفاً ابعاد تصویر را به شکل کاذب بزرگ‌تر می‌کنند.

اگر این شیوه تولید تداوم داشته باشد، با در نظر گرفتن اینکه، این تولیدات دیجیتال برخلاف تولیدات آنالوگ فاقد نگاتیو هستند و امکان ریمستر ندارند، در صورتی که در سال‌ها و ده‌های آینده تلویزیون در پی راه اندازی شبکه‌های 4K یا فراتر از آن باشد، تولیداتی با آن کیفیت‌ها برای پخش نخواهد داشت. انتظار می‌رود مدیران صداوسیما دست کم این استانداردهای فنی را اعمال نمایند تا محتوایی بودجه کشور صرف تولیدش می‌شود را در آینده دور بتوان مجدداً پخش کرد و بیت المال از بین نرود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
واقعا فکر میکنید سریالهای فعلی تلویزیون ما قابلیت جذب تماشاچی در چند سال دیگه را دارند؟
کسی بعدا این چرت و پرتا رو نگاه نخواهد کرد همین الانشم همینه .همون بهتر که از بین برن باعث آبروریزی برای نسل بعد
حالا این سریالها هم چنگی به دل نمیزنند که نگران ریمستر باشیم
بازپخش نمیشه بهتره
سریالها شده محل تجمع یه سری نقشهای گیج و گنگ و عصبی که همیشه یا رو تخت بیمارستان تو کما هستن یا کنار قبر واسادن تا یکی بیاد غافلگیرشون کنه

ولله با این داستانهای آبکی و الکی غمگین که تلویزیون رو تبدیل کرده به آکواریوم، همون کیفیت دوربین 8 میمیتری هم باشه کفاف میده
مقاله جالبی بود . اما این نکته رو هم در نظر بگیرید که یک فیلمسازی که تازه کارش رو شروع کرده همان دوربین های متوسط مثل فایو دی رو نمیتونه تهیه کنه و چه برسه به مدیوم فرمت ها. از این گذشته کرایه همچین دوربین های هم بسیار گران هستند. مستند ساز ها هم با دوربین کرایه راه به جایی نمی‌برند. حجم خروجی تصاویر بالاتر از اچ دی هم بسیار بسیار بالاست و سیستم تدوین قوی میخواهد. اگر تمام عوامل ذکر شده و ذکر نشده را در نظر بگیریم هزینه نهایی کار بسیار بالا خواهد بود( با این قیمت دلار و دوربین های گران و کامپیوتر گران) و توان پرداخت این هزینه برای صدا و سیما به احتمال زیاد مقدور نیست. و یک کارگردان و تهیه کننده با چه ریسکی این هزینه را انجام دهد و به صورت شخصی بسازد تا ایا خریدی از طرف سازمانی انجام شود یا خیر. چوبی که من مستند ساز قبلاً هم خورده ام. حال انکه با توجه به گفته نگارنده مقاله شما کاملا به جاست اگر بگوییم همین الان هم تولید محتوا با کیفیت فول اچ دی کاری عبث است و حتما خروجی ها باید فورکی به بالا باشد.
درد اینجاست که ایرانی جماعت با این قیمت‌ها دیگه نمیتونه تلوزیون فور کی و فورایت بخره ...
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
دوست عزيز تلويزيون 4 كي زياد گران نيست ولي ما فيلمهاي 4كي وتجهيزات پخش ان را نداريم ما هنوز خيلي از شهرهايمان كانا اچ دي ندارند
وقتی مخاطب آنچنانی نداشته باشی و بودجه کلان و بی حساب و کتاب هم دم دست باشه و دل بیرحم هم کنارش بیاد ،میشه همین که فقط حفظ ظواهر نخ نما و مخاطب گریز را دنبال میکنه و میشه سریال آبکی که نه داستان درستی داره نه بازیگر بدرد بخور .جدا صدا و سیما با دید اقتصادی و ضد فرهنگ غالب و جاری جامعه ، اکثریت جامعه را سوق داده به ماهواره و دنیای خارج.
مخاطب 10 درصدي اين هم برايشان زياد است
بنده به عنوان نصاب چند برند تلويزيون هستم هرخانه اي كه ميرويم حتي كساني كه ماهواره ندارند با ديدن كيفيت تصاوير كانالهاي ايران زود از ما شماره تلفن نصاب ماهواره را ميخواهند چند ميليون پول تلويزيون ميدهيم تا تصاوير عصر حجري را نگاه بكنيم
در امریکا و در دنیا تقریبا همه سریال ها و فیلم های سینمایی را با آری الکسا و بخش کوچک تری را دوربین های رد می گیرند به ندرت دیگر نگاتیو فیلمبرداری می شود سال هاست که این گونه است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار