بازدید 21935
۳

خبر جدید واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی

رییس دفتر رییس جمهور گفت: پس از تصویب کلیات طرح گشایش اقتصادی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا، طبق روال، مصوبه شورا خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد. جزئیات طرح پس از تایید یا اصلاح آن بر اساس هرگونه نظر و دیدگاه ایشان به شکل علنی منتشر خواهد شد.
کد خبر: ۹۹۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 12 August 2020

خبر جدید واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی

 
به گزارش تابناک، بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود واعظی امروز در پایان جلسه دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات طرح جدید دولت برای گشایش اقتصادی، گفت: این ایده، ابتدا در وزارت نفت مطرح و سپس ابعاد آن در کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی نهایی طرح در ستاد اقتصادی دولت، جزئیات آن در دو جلسه مفصل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا به بحث و بررسی گذاشته شد.
 
وی افزود: پس از تصویب کلیات طرح در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا، طبق روال، مصوبه شورا خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد. جزئیات طرح پس از تایید یا اصلاح آن بر اساس هرگونه نظر و دیدگاه ایشان به شکل علنی منتشر خواهد شد.
 
 واعظی با بیان اینکه هر آنچه تا به حال درباره این طرح گفته شده، صرفا بر اساس شنیده‌ها است، گفت: روال دولت این است که تا وقتی مقام معظم رهبری طرح‌های مصوب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، از نظر دولت هر طرح مصوب شورا، صرفا یک پیشنهاد است.
رئیس دفتر رئیس جمهور، تصریح کرد: رئیس جمهور روز گذشته کمیته اولیه بررسی کننده طرح، متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای نفت و اقتصاد را مکلف کردند که به همراه دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا، تا آخر این هفته آیین‌نامه اجرایی این طرح را نیز تهیه کنند، تا به محض تایید طرح از سوی مقام معظم رهبری، آیین‌نامه اجرایی طرح هم آماده باشد و در اجرای آن یک گام پیش باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت به دنبال آن است تا امکانی را فراهم کند که مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود، به جای خرید طلا و ارز، به هر میزان که در وسع و توان مالی آن‌ها بود، نفت بخرند. این نفت بر پایه قیمت جهانی و با ارزش دلار نیمایی خرید و فروش می‌شود و اگر در سال‌های آینده و هنگام فروش، قیمت نفت پایین‌تر از قیمت خرید بود، وزارت نفت بر اساس قیمت زمان خرید و تا سقف سود سپرده بانکی زیان احتمالی مردم را جبران خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور حُسن این طرح را تورم زا نبودن آن عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح، یک کالای واقعی معامله می‌شود و برای شرکت‌های خصوصی ایرانی هم انگیزه ایجاد می‌کند که وقتی خریدهای‌شان به اندازه‌ای رسید که ارزش صادراتی داشت، می‌توانند برای صادرات آن اقدام کنند. در عین حال پالایشگاه‌های داخلی هم همواره خریدار این نفت خواهند بود. همچنین مردم می‌توانند سند خرید این نفت را در بورس انرژی خرید و فروش کنند.

 

واعظی همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور بر اساس چه استدلالی اجرای این طرح را، نافی ایجاد تعهد برای دولت‌های آینده عنوان کرده، اظهار داشت: در همه جهان همواره دولت‌های مستقر در حال سرمایه‌گذاری با استفاده از امکانات امروز برای انتفاع آیندگان هستند.

وی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم در طول یکسال آینده حداقل ۱۷ پروژه بزرگ پتروشیمی در کشور افتتاح خواهد کرد که با سرمایه‌ها و امکانات امروز احداث شده و عمده منافع آن نصیب آیندگان خواهد شد، تصریح کرد: دولت هیچ‌گاه چنین نگاهی ندارد که بگوید، حالا که منافع این سرمایه‌گذاری‌ها نصیب آیندگان و دولت‌های بعدی خواهد شد، پس چرا باید چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باور دولت این است که کارگزار و خدمت گزار مردم است و اگر اقدامی را مناسب حال امروز و فردای کشور تشخیص دهد، فراتر از آنکه بهره‌برداری از آن در همین دولت میسر خواهد بود یا نه، آن اقدام را انجام خواهد داد. رئیس جمهور بر همین اساس این نظر را که اجرای این طرح برای دولت‌های آینده تعهد ایجاد خواهد کرد، رد کرد.

واعظی ادامه داد: امروزه در همه جای دنیا اوراق مشارکت و قرضه از سوی دولت‌ها منتشر می‌شود، اما هیچ کجا چنین مباحثی مطرح نمی‌شود و در ایران هم نباید این کار بزرگ را به مسائل سیاسی و جناحی گره بزنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با این وصف همه درآمد اجرای این طرح صرف هزینه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور می‌شود و نه هزینه‌های جاری، گفت: حتما پول ناشی از این طرح صرف توسعه و رفع مشکلات کشور می‌شود. البته بالاخره ممکن است در یک مقطعی لازم شود که ۱۰ درصد از درآمد این طرح صرف پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان شود.

دولت اجازه نخواهد داد حقوق‌بگیران دولت معطل حقوق خود بمانند
واعظی تاکید کرد: به طور طبیعی دولت اجازه نخواهد داد حقوق‌بگیران دولت معطل حقوق خود بمانند، اما قطعا درآمد‌های این طرح در جایی خارج از مصارف پیش‌بینی شده بودجه هزینه نخواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وعده رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز، اظهار داشت: دکتر همتی طرح‌های متنوعی برای تعدیل و تثبیت نرخ ارز طراحی کرده و مجوز اجرای آن‌ها را نیز از مرجع ذیربط دریافت کرده است و برای اجرای آن‌ها در حال برنامه‌ریزی است.

واعظی افزود: با عنایت به محدودیت‌های گسترده اعمال شده علیه کشورمان باید بگویم دکتر همتی، اگر چه به کندی، اما به طور نسبی توانسته به آنچه به مردم وعده داده است، عمل کند. وقتی ایشان وعده کاهش نرخ ارز را داد، قیمت دلار بالای ۲۳ هزار تومان بود و الان به حدود ۲۱ هزار تومان رسیده است. طبیعتا تعدیل و تثبیت نرخ ارز نیاز به زمان دارد. هم افزایش جهشی نرخ ارز قابل اعتماد نیست و هم کاهش سریع نرخ آن قابل اعتماد نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسائل پیش آمده درباره عرضه صندوق‌های دارا دوم، گفت: دکتر دژپسند و مهندس زنگنه وزیران اقتصاد و نفت اجرای تصمیم عرضه سهام دولت در پالایشگاه‌ها را به مسئولین ذیربط واگذار کرده بودند. این مسئولین با هم تفاهم کرده بودند، اما بعد خبری منتشر شد که وزرا مجبور شدند خودشان در موضوع دخالت کنند. البته این هماهنگی باید سریع‌تر انجام می‌شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه مهندس زنگنه از صبح تا ظهر دیروز در مجلس حضور داشت، تصریح کرد: دیروز آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که هر چه سریع‌تر این هماهنگی انجام و به مردم اعلام شود و به محض اینکه مهندس زنگنه از مجلس خارج شد، دکتر دژپسند با ایشان هماهنگ کردند و هر دو مصاحبه کردند.

واعظی خاطرنشان کرد: بالاخره دنیای امروز با قبل خیلی فرق کرده است. مثل همین مساله کنکور که هیچ تصمیمی گرفته نشد، اما از داخل جلسه یک نفر یک مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و وزرا مجبور شدند عکس‌العمل نشان دهند و بگویند این موضوع باید در ستاد ملی مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: در این میان خانواده‌هایی که فرزندان کنکوری دارند، نگران شدند لذا آقای رئیس جمهور دیروز دستور دادند که خود وزرا بنشینند، سریع در این زمینه تصمیم‌گیری کنند و به هر تصمیمی که رسیدند سریع آن را اعلام و عملیاتی کنند.

واعظی با اشاره به تصمیم ۲ ماه قبل ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لزوم برگزاری آزمون کنکور در موعد تعیین شده، گفت: شاهد بودیم که آزمون‌های دکترا و ارشد برگزار شد و همان پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنکور کارشناسی هم اجرا می‌شود. گزارشی که امروز در دولت ارائه شد حاکی از آن بود که جای هیچ نگرانی نیست و کنکور کارشناسی هم در موعد مقرر برگزار می‌شود.

دولت برای معرفی سرپرست برای وزارت صمت باید اجازه بگیرد
رییس دفتر رئیس جمهور درباره عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: دولت باید یک هماهنگی به عمل آورده و، چون مهلت سه ماهه معرفی سرپرست برای وزارت صمت به پایان رسیده، اجازه‌ای برای معرفی سرپرست برای وزارت صمت بگیرد تا فرد پیشنهادی جدید برای این وزارتخانه را به مجلس معرفی کند.

واعظی تصریح کرد: به هر حال انتخاب فردی که هم در موضوع صنعت و هم در موضوع بازرگانی تخصص داشته باشد، که امروز با توجه به وضعیت تامین و توزیع کالا و لزوم مدیریت قیمت کالا‌ها بسیار حساس است، کار سختی است.

واعظی در پاسخ به این سوال که تحلیل وی از عدم رای اعتماد مجلس یازدهم به اولین وزیر پیشنهادی دولت چیست، تصریح کرد: بالاخره یک مقدار طول می‌کشد تا مجلس هم خودش را در داخل پیدا کند و هم تعامل‌ش با دولت روان‌تر شود. به هر حال باید انتظار هر اتفاقی را داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تلاش جدید آمریکا برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: از زمانی که آقای ترامپ بر سر کار آمده، آمریکا همواره هدف تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران را دنبال کرد. وقتی در مرحله اول موفق نشد، مجبور شد از برجام خارج شود. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اگر از برجام خارج شوند، بهتر می‌توانند برای نابودی برجام تلاش کنند.

رییس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: آمریکایی‌ها از اردیبهشت ۹۷ تا امروز هر کاری که توانستند در ابعاد اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، تبلیغاتی و جنگ روانی علیه ایران انجام دادند، اما خوشبختانه موفق نبودند و دنیا هم با آن‌ها همکاری نکرد. هفته گذشته قطعنامه‌ای تهیه کرده بودند و خیلی هم به تصویب آن امیدوار بودند. به کشور‌های مختلف نماینده فرستادند و تماس‌های متعددی با کشور‌های مختلف گرفتند، اما دیروز دیدند که این قطعنامه رای ندارد، و به اعتراف خودشان فقط ۲ رای داشت.

واعظی ادامه داد: در نهایت آمریکایی‌ها دیروز قطعنامه قبلی را پس گرفتند و قطعنامه جدیدی پیشنهاد کردند. باید تلاش کنیم این قطعنامه جدید که ماهیت آن از نظر انشا و ظاهر با قبلی متفاوت است هم مثل قطعنامه قبلی بی‌اثر شود. آمریکا، حالا که دیده از تحریم و همه فشارهایش به اهدافش نمی‌رسد وعملا تحریم آن کارایی مورد نظر را از دست داده و اهدافش محقق نشده، دارد دست به کار‌های دیگر می‌زند که صحنه بازی را تغییر دهد.

روسیه و چین که برای برجام زحمات زیادی کشیدند، حاضر نیستند که برجام به دلیل رویکرد خصمانه آمریکا به همین راحتی از بین برود
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مرحله جدید نیز قطعا موفق نخواهند بود، اظهار داشت: برخی کشور‌ها مثل روسیه و چین که برای برجام زحمات زیادی کشیدند، حاضر نیستند که برجام به دلیل رویکرد خصمانه آمریکا به همین راحتی از بین برود. همچنین وزارت خارجه کشورمان هم خیلی خوب کار کرده و با کشور‌های مختلف رایزنی می‌کند و با کشور‌های ۱+۴ نیز هماهنگی خوبی دارد. امیدواریم همانند گذشته آمریکا در این تلاش هم با شکست مواجه شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا سفر معاون اول رئیس جمهور به لبنان لغو شد، گفت: در لبنان شرایط مناسبی برای سفر وجود ندارد.

 واعظی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاری که باید برای حمایت از مردم لبنان انجام دهد، انجام داده است. تا به حال ۴ محموله بزرگ کمک برای مردم لبنان ارسال شده و وزیر بهداشت، رئیس هلال احمر و وزیر خارجه کشورمان با همتایان لبنانی خود به شکل مستمر ارتباط دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳
اگر دل دولت به حال مردم ميسوخت بورس را با دغلکارهايش به آتش نميکشيد مردم چگونه به اين نوع طرحها اعتماد کنند.
فعلا که یارانه تیرماه مردم طبق قرار واریز نشده است نقدا این را پیگیری بفرمایید
تکلیف مارو مشخص کنید.آخر یخچال بگیریم یا هنوز صبر کنیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل