بازدید 6654

۲۵‌درصد‌دانشگاه‌ها‌ی‌غیرانتفاعی‌خود‌را‌با‌کرونا‌تطبیق‌ندادند

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور گفت: در این ایام تنها ۲۵ درصد از دانشگاه‌های غیرانتفاعی نتوانسته‌اند خودشان را این شرایط تطبیق دهند. راهبرد جدید ما در آموزش از راه دور می‌تواند در آینده مفید واقع شود. یکی از هدایایی که کرونا به ما داد، این آگاهی بود که بتوانیم به عنوان یک فرصت از این وضعیت استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۹۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱ 11 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر علی آهون‌منش امروز، ۲۱ مرداد، در نشست خبری بررسی وضعیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در سال تحصیلی آینده که در موسسه آموزش عالی تابران برگزار شد، اظهار کرد: ما ظرفیت‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی را افزایش داده‌ایم و تعداد صندلی‌های دانشگاهی را نیز بیشتر کرده‌ایم. در حال حاضر نزدیک به یک میلیون صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد که تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها برای پر کردن این صندلی‌ها کفایت نمی‌کند. در بخش غیرانتفاعی دو ادعای بزرگ وجود دارد. یکی از این ادعاها این است که بخش خصوصی می‌تواند وظایف مهمی از دولت را بر عهده گیرد، بدون اینکه دولت مجبور باشد یک ریال در این قسمت سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: در حال حاضر دولت ۸۰ دانشگاه دولتی در اختیار دارد که این‌ها کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشجو دارند. در مقایسه با این دانشگاه‌ها، کیفیت آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی به مراتب بهتر است. پیشنهاد ما این است که با توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه آن، دولت می‌تواند بدون اینکه یک ریال هزینه کند، در راستای اقتصاد مقاوتی دانشگاه‌های غیرانتفاعی را در این آموزش‌ها دخیل کند. در حال حاضر دولت هزاران میلیارد تومان برای آموزش عالی درآن بخش‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارد، سرمایه‌گذاری می‌کند. بر اساس قانون دولت می‌تواند آموزش‌های دسته دوم را از خویش سلب اختیار کند تا بخش خصوصی وارد کار شود. بخش خصوصی می‌تواند در پذیرایی و پذیرش این بخش تمام توان خویش را بگذارد و در خدمت دولت و مردم باشد.

آهون‌منش با اشاره به اینکه در ۴ یا ۵ سال گذشته تعداد دانشجویان کمتر شده عنوان کرد: تعداد دانشجویان در بخش خصوصی به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده که بر این اساس در حال حاضر آموزش‌های غیرانتفاعی ۱۰ درصد از کل آموزش‌های عالی را شامل می‌شود.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور با اشاره به پیش‌بینی برنامه ششم توسعه مبنی بر احتمال کاهش یک میلیون نفری داوطلبان جدیدالورود به دانشگاه‌ها به دلیل کاهش آمار جمعیتی دانشجویان گفت: دولت در شرایط حاضر قطعا امکان پرداختن به آموزش عالی در حد مطلوب را ندارد و این مساله کاملا شفاف و واضح است. با نگاهی به قانون بودجه در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۹ با اینکه دولت‌ها در تمام ادوار درصدی به بودجه آموزش عالی اضافه کرده‌اند اما نسبت به تورم، این بودجه در سراشیبی قرار گرفته است. در واقع دولت از سرمایه‌گذاری در آموزش عالی تقریبا عقب مانده است که نتیجه این شرایط این است که کیفیت در آموزش عالی ثابت می‌ماند یا کاهش خواهد یافت.

آهون‌منش خاطرنشان کرد: دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری لازم برای به روز کردن دانشگاه‌های دولتی را تامین کند و به دلیل تحریم‌ها و رعایت شرایط دهک‌های جامعه، پولی برای تزریق به آموزش عالی نمی‌ماند اما بخش خصوصی در این شرایط هم سرمایه لازم و هم نیروی کافی را در اختیار دارد تا جبران نقایص سرمایه‌گذاری دولت در آموزش عالی کند. اگر دولت انگیزه لازم برای این همکاری را داشته باشد، ما صددرصد برگزاری دوره‌های کارشناسی و کاردانی را می‌توانیم تامین کنیم. دولت باید در مقاطع دکتری و بالاتر از آن سرمایه‌گذاری کند. آموزش‌های غیرانتفاعی، تنها ۱۰ درصد از کل آموزش‌های عالی را شامل می‌شود. هم‌اکنون آمادگی کاملی برای پذیرش آن بخشی که دولت در راستای کوچک‌سازی آماده واگذاری به بخش خصوصی است، وجود دارد.

در مقایسه با قبل از شیوع کرونا شهریه‌ها تفاوتی نخواهد کرد

وی تصریح کرد: بسیاری از دانشجویان محصل در بخش خصوصی کار می‌کردند تا هزینه‌های تحصیلی را به دست آورند. در حال حاضر به دلیل شرایط کرونا امکان چنین فعالیت‌هایی کاهش یافته است. دانشگاه‌های غیرانتفاعی با توجه به این موضوع و همچنین تورم ۴۴ درصدی، حق دارند تنها بین ۱۰ تا ۲۳ درصد به شهریه‌ها اضافه کنند. اتحادیه اعلام کرده با توجه به موقعیت دانشگاه، هیات امنا می‌تواند ‌شهریه را افزایش دهد اما توصیه‌ ما این است که این شهریه افزایش پیدا نکند. به صورت کلی در مقایسه با قبل از شیوع کرونا شهریه‌ها تفاوتی نخواهد کرد.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور عنوان کرد: در تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کووید ۱۹ بخشی از زندگی مردم دنیا حداقل تا یکی دو سال آینده خواهد بود. بر اساس بیان صریح رییس‌جمهور کرونا جزئی از زندگی مردم خواهد بود و بنا بر شرایط موجود جامعه وزارت علوم اجازه داده است که آموزش‌ها به صورت تلفیقی یا راه دور باشد یا در شرایط سفید بودن وضعیت در برخی مناطق آموزش‌ها حضوری باشد. بر این اساس آموزش‌ها در منطقه‌ای که وضعیت زرد دارد، تلفیقی و در منطقه‌ای که وضعیت آن قرمز است از راه دور خواهد بود. تصمیم‌گیری در این خصوص با هیات‌رئیسه هر دانشگاه است.

آهون‌منش اظهار کرد: شیوع ناگهانی کویید ۱۹ و نبود آمادگی لازم در ما موجب شد زیربناهای لازم برای این ایام مانند پهنای باند و بهره‌بردرای از وسایل ضبط و پخش را در اختیار نداشته باشیم. با این حال بر اساس آمار رسمی، عملکرد آموزش عالی در برخورد با کرونا بسیار درخشان بوده و در ارائه آموزش‌ها در این ایام تا ۷۵ درصد موفق بوده است.

وی اذعان کرد: قرار بر این بود که وزرات ارتباطات پنهای باند رایگانی در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد اما این اتفاق نیفتاد و هزینه‌ای بر دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی تحمیل شد.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور در خصوص وضعیت خوابگاه‌ها و بکارگیری آن در این ایام بیان کرد: باید طبق دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در هر اتاق یک یا حداکثر دو نفر حضور داشته باشند. دانشگاه‌های بزرگ مانند اصفهان نزدیک ۵۰۰۰ دانشجوی خوابگاهی دارد اما توانایی فراهم کردن ۵۰۰۰ اتاق برای این تعداد نیست. به همین دلیل دانشگاه‌های بزرگ اعلام کردند که آموزش‌های‌شان از راه دور است. در موسسات غیرانتفاعی‌ نیز اعلام شد اگر دانشگاهی می‌تواند ضوابط را را رعایت کند، دایر کردن خوابگاه مشکلی ندارد اما کمتر مجموعه‌ای وجود دارد که بتواند هزینه راه‌اندازی خوابگاه‌ها را با رعابت ضوابط بهداشتی بپردازد.

آهون‌منش در خصوص ارزیابی خود از دانشگاه‌های غیرانتفاعی در آموزش مجازی گفت: برخی از دانشگاه‌ها با رعایت عدالت و هوشیاری امتحانات را برگزار کردند و تعداد کمی امتحانات را سرسری پشت سر گذرادند. براساس آمار بیش از ۷۰ درصد امتحانات خوب و به طور کامل برگزار شد.

وی اظهار کرد: تعویق کنکور بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی تاثیرگذار است اما از مواردی است که لایتغیر است و الزما باید پذیرفت این است که شرایط بحرانی است. اگر اطلاع دقیقی داشتیم که چه زمانی کنکور برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر می‌شد. این تزلزل در برگزاری کنکور در حال حاضر هم بر دانشجویان و هم بر والدین تاثیرگذار است اما از آنجایی که مدیران می‌دانند برای سلامتی دانشجویان و فرزندان این جامعه چنین سیاستی لازم است، اعتراضی نخواهند داشت.



آمادگی واگذاری فضای دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای برگزاری کنکور وجود دارد

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور اعلام کرد: این آمادگی وجود دارد تمام فضاهای دانشگاه‌های غیرانتفاعی در اختیار برگزاری کنکور قرار گیرد. نزدیک ۵۴ درصد کل آموزش‌های کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در خصوص وام‌های دانشجویی، پیشنهاد ما به صندوق این بود که چون بخش خصوصی دانشجویانی را می‌پذیرد که سطح درآمدی‌شان پایین‌تر است، استثنائا در این سال‌ها سطح وام را بالا ببرند تا دانشجو زمان فارغ‌التحصیلی پول را بازگرداند. قاعدتا این کار امکان‌پذیر است اما هیات امنای صندوق باید تصمیم گیرد. در حال حاضر با بانک‌ها برای این موضوع هماهنگ شده و پرداخت‌ها هم بهتر و روان‌تر شده است.

وی تاکید کرد: نسبت هزینه تربیت دانشجو در دانشگاه غیرانتفاعی نسبت به مجموعه‌های آموزشی دولتی یک به ۶ است. بهره‌روی و چابکی بخش خصوصی بسیار بیشتر است. باید توجه داشت تعداد دانشگاه‌های دولتی موجود از سال ۱۳۹۶ تا کنون از ۳۸۵ دانشگاه به ۲۹۷ دانشگاه رسیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی