بازدید 29451
پیمانه اقتصادی

دژپسند: دارا دوم با تخفیف ۳۰ درصدی در راه است/ دلار دوباره تغییر مسیر داد/ امید به کشف واکسن کرونا، نفتی‌ها را خوشحال کرد/ دو عرضه اولیه برای این هفته/ بورس قله ۲ میلیون را از دست داد/ سقوط قیمت طلا با بازی دلار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: شرکت پالایش و پخش مکلف به ایجاد ETF پالایشی شد، سهام آسیا اقیانوسیه به دنبال جهش وال‌استریت رشد کرد، افزایش قیمت سکه در بازار تهران، هوآوی ارزشمندترین برند چینی شد و آینده تعرفه خودرویی ژاپن و بریتانیا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 11 August 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون وزیر نفت: شرکت پالایش و پخش مکلف به ایجاد ETF پالایشی شد، سهام آسیا اقیانوسیه به دنبال جهش وال‌استریت رشد کرد، افزایش قیمت سکه در بازار تهران، هوآوی ارزشمندترین برند چینی شد و آینده تعرفه خودرویی ژاپن و بریتانیا را در بر دارد.

بورس قله ۲ میلیون را از دست داد

شاخص کل با 65261 واحد کاهش معادل منفی 3.16 درصد به یک میلیون و 999 هزار و 853 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 17244 واحد کاهش معادل منفی 3.18 درصد به 525 هزار و 256 واحد، شاخص کل هم وزن با 10595 واحد کاهش معادل منفی 2.02 درصد به 514 هزار و 234 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 6953 واحد کاهش معادل منفی 2.02 درصد به 337 هزار و 462 واحد، شاخص آزاد شناور با 91198 واحد کاهش معادل منفی 3.286 درصد به دو میلیون و 692 هزار و 977 واحد، شاخص بازار اول با 48731 واحد کاهش معادل منفی 3.27 درصد به یک میلیون و 439 هزار و 518 واحد و شاخص بازار دوم با 129693 واحد کاهش معادل منفی 3.04 درصد به 4 میلیون و 132 هزار و 335 واحد رسید.

گزارش بورس امروز سه شنبه 21 مرداد 99/ ریزش 57 هزار واحدی شاخص کل در نیمه اول/ بازگشت دوباره شاخص به زیر دو میلیون واحد

دژپسند: دارا دوم با تخفیف ۳۰ درصدی در راه است

فرهاد دژپسند در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما در مورد عرضه سهام دولت در 4 پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز در قالب صندوق قابل معامله بورسی یا ETF (دارا دوم) گفت: ابتدا قرار بود دارا دوم عرضه شود، اما با وجود هماهنگی بین وزرا در مرحله اجرا ناهماهنگی ایجاد شده بود که خوشبختانه امروز در گفت‌وگو با آقای زنگنه وزیر نفت این ناهماهنگی رفع شد و قرار شد، صندوق دارا دوم در زیرمجموعه وزارت نفت و با مدیریت آنها تشکیل شده و واحدهای این صندوق در چهارشنبه هفته اول شهریور ماه (5 شهریور) از طریق بورس ارائه می‌شود. دژپسند این را هم گفت:‌ دولت در راستای تکلیف قانون بودجه مبنی بر واگذاری سهام دولت در شرکت‌ها قرار شد صندوق دار دوم مرکب از باقیمانده سهام دولت در 4 پالایشگاه به آحاد مردم و تا سقف 5 میلیون تومان و با تخفیف 30 درصدی برای همه دارندگان کارت ملی از طریق بورس و بانک‌ها ارائه شود. وزیر امور اقتصادی  و دارایی گفت:‌واحدهای صندوق قابل معامله بورسی در رشته پالایشی مرکب از سهام پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است و سهام ارزنده‌ای است که با تخفیف 30 درصدی به همه دارندگان کدملی به مردم ارائه می‌‌شود.

وزیر نفت: شرکت پالایش و پخش مکلف به ایجاد ETF پالایشی شد

بیژن زنگنه وزیر نفت دقایقی از صدور دستور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ایجاد صندوق ETF پالایشی خبر داد. زنگنه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیستیم، بلکه موافق هم هستیم. با توجه به درخواست اخیر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش به سرعت نسبت به ایجاد صندوق ETF پالایشی اقدام نماید.

دو عرضه اولیه برای این هفته

امروز و فردا به ترتیب نماد "زملارد" در فرابورس و نماد "شبهساز" در بورس عرضه اولیه خواهند شد.

سهام آسیا اقیانوسیه به دنبال جهش وال‌استریت رشد کرد

سهام آسیا اقیانوسیه روز سه‌شنبه به دنبال جهش سهام وال‌استریت در معاملات دیشب رشد کرد. این در حالی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران منتظر پاسخ تلافی‌جویانه چین در برابر اقدامات آمریکا هستند. در معاملات دیشب وال‌استریت سهام آمریکا رشد کردند و شاخص داوجونز ۱.۳۰ درصد یا ۳۵۷.۹۶ واحد جهش کرد. نیکی ژاپن ۱.۷۵ درصد جهش کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی ۱.۷۹ درصدی روبرو شد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای، ۰.۸۱ درصد رشد کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با جهش بزرگ ۲.۳۷ درصدی همراه شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۱.۲۰ درصد جهش کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۱.۳۱ درصد بالا آمد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با یوآن چین ۰.۱۷ درصد تضعیف شد و به ۶.۹۴۹ واحد رسید. اما در مقابل ین ژاپن، دلار پس از چند هفته افت، تقویت شد و به ۱۰۶.۰۲ واحد رسید.

دلار دوباره تغییر مسیر داد

در معاملات امروز (سه شنبه بیست و یکم مردادماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 21580 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 21680 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 680 تومان افزایش دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 25330 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25430 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز دوشنبه، 730 تومان گران تر شده است.

افزایش قیمت سکه در بازار تهران

امروز هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی با افزایشی ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به قیمت ۱۱ میلیون تومان فروخته شد. بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز افزایش قابل توجهی داشت و به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. به نقل از ایرنا؛ بازار طلا هم امروز بر خلاف دو روز گذشته با افزایش قیمت همراه بود و یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۶۰ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای ۴ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان به فروش رسید.

سقوط قیمت طلا با بازی دلار

با بالا گرفتن تنش‌های آمریکا و چین و تحریم چند شخصیت آمریکایی توسط پکن، ارزش دلار جهش کرد و قیمت طلا به شدت پایین آمد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با بالا گرفتن تنش‌های آمریکا و چین و تحریم چند شخصیت آمریکایی توسط پکن، ارزش دلار جهش کرد و قیمت طلا به شدت پایین آمد. تا ساعت ۱۴:۴۸ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۲.۰۹ درصد یا ۴۲.۳۶ دلار سقوط کرد و به ۱۹۸۴.۸۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۲.۰۰ درصد یا ۴۰.۹۰ دلار سقوط کرد و به ۱۹۹۸.۸۰ دلار رسید. دلار آمریکا ۰.۲۶ درصد در برابر یورو و ۰.۴۹ درصد در برابر پوند انگلیس تقویت شد و به ترتیب به نرخ‌های برابری ۱.۳۱۰۴ واحد و ۱.۱۷۹۴ واحد رسید. به جز فشار وارده از سوی رشد ارزش دلار، قیمت‌های طلا پی از رشد ۱۴ درصدی هفته گذشته دوره افت موقت طبیعی خود را طی می‌کنند.

امید به کشف واکسن کرونا، نفتی‌ها را خوشحال کرد

قیمت نفت که هفته گذشته را تحت تاثیر اتفاقات در خاورمیانه با رشد قیمت پشت سر گذاشت حالا با خبر موفقیت واکسن کرونا در روسیه به این رشد ادامه داد تا آنجا که قیمت نفت برنت در بالای ۴۵ دلار در هر بشکه جا خوش کرده است. در واقع، کشف واکسن کرونا از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند امیدها را برای بازگشت اقتصاد به شرایط عادی و افزایش تقاضا برای نفت افزایش دهد. اقتصاد جهان با شیوع کرونا چند ماهی است که به کما رفته و پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از رشد منفی اقتصاد جهانی دارد. با این حال اخباری که از روسیه درباره واکسن کرونا به گوش می‌رسد دلگرم‌کننده است هر چند نباید تا ابتدای سال ۲۰۲۱ منتظر توزیع جهانی این واکسن باشیم. واکسنی که امروز قیمت نفت برنت را ۱.۱ درصد بالا برد تا برنت ۴۵ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه قیمت بخورد. نفت شاخص آمریکا نیز به این خبر واکنش مثبت نشان داد. این نفت با افزایش ۱.۵ درصدی به ۴۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. موفقیت واکسن کرونا در روسیه در کنار نزدیک شدن به فصل سر سال و افزایش تقاضای سوخت، امیدها را برای رسیدن قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه در هفته‌های پیش رو بیشتر کرده است.

هوآوی ارزشمندترین برند چینی شد

موسسه برندآلیانس اعلام کرد که برند هوآوی در حال حاضر با 117 میلیارد دلار ارزش گران‌ترین برند چین به شمار می‌رود. در گزارش این موسسه آمده است: مجموع ارزش 20 برند برتر چین به 6.12 تریلیون دلار رسیده است. 

روزنامه چاینا دیلی، طی گزارشی با اشاره به گزارش موسسه برندآلیانس می‌گوید: دومین برند با ارزش در چین شرکت پنسنت با 107 میلیارد دلار ارزش است. در لیست برندهای ارزشمند چینی شرکت علی بابا با 96.4 میلیارد دلار ارزش در مقام سوم قرار دارد. دو موسسه بانک صنعت و تجارت چین به همراه چین موبایل نیز به ترتیب با 84.4 میلیارد دلار و 61.7 میلیارد دلار در جایگاه‌های بعدی ارزشمندترین شرکت‌های چینی قرار دارند. شرکت‌های دارویی، تولید تجهیزات پزشکی، الکترونیک، اینترنت و مواد غذایی بیشترین سهم را در میان 500 شرکت برتر چینی دارند. لیست شرکت برند آلیانس نشان می‌دهد که شرکت شیائومی با ارزش 12.3 میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت تولید تجهیزات الکترونیک در چین است.

آینده تعرفه‌ خودرویی ژاپن و بریتانیا

ژاپن و بریتانیا توافق کرده‌اند تا در توافقی پس از برگزیت، تعرفه‌های خودرویی برای یکدیگر را در سال ۲۰۲۶ لغو کنند؛ این به رغم آن است که ژاپن تلاش داشت تا تعرفه‌های خودرویی بریتانیا برای برندهای ژاپنی را زودتر از این موعد لغو کند. توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن هم‌اکنون در حال مذاکره با لیز تراس، وزیر تجارت بریتانیا در لندن است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ تراس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در مورد عناصر اصلی این توافق به درک مشترکی رسیده‌اند و قرار است یک بیانیه مشترک توسط دو کشور تا پایان ماه آگوست در این زمینه اعلام شود. اگرچه پیشرفت‌های خوبی در زمینه توافق تجاری بریتانیا و ژاپن حاصل شده است، اما برداشتن تعرفه‌های تجاری خودرو یکی از نقطه‌های مهم مذاکرات است. ژاپن امیدوار بود تا بتواند لندن را قانع کند زودتر از زمانی که قرار است اتحادیه اروپا تعرفه‌های خودرویی خود علیه برندهای ژاپنی را بردارد، یعنی در سال ۲۰۲۶، این اقدام را انجام دهد.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
یادتان باشد
طلا و املاک مرغوب در شهرهای بزرگ از ابتدای تاریخ تا پایان تاریخ بهترین گزینه های سرمایه گزاری هستند

بورس و اوراق و ....... به طلا و ملک نمیرسند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
آقای دژپسند!
تکلیف سهام فعلی 4 پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز و....که با قیمت بالا به مردم در بورس فروخته شده چی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بهترین گزینه برای سرمایه گذاری؟! واقعاً برای افرادی مثل شما متاسفم که مایحتاج ضروری مردم را بازیچه سرمایه گزاری های خود کرده اید الته مقصر اصلی دولت است که مسکن و ملک را بهترین گزینه های سرمایه گزاری کرده است
هرکاری میکنندتامانع ازسقوط بورس نورچشمی شوند ولی اب درهاون میکوبند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
شما هم می تونی وارد بورس شوی و نور چشمی شوی هر چی هست بورس دست و پا شکسته پشتوانه تولید است و مثل ملک و طلا و ارز بلای جان مردم نیست
حالا میفهمید چرامیگیم بورس نورچشمی !!!؟؟.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
این بورس کاملا دستوریه
خداروشکر از فردا بورس سبزپوش میشه و اونایی که فروختن پشیمون خواهند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
امروزهم قرمزه.سبز نشده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
بورس دیروز ۶۵ هزارواحد فروریخت امروز هم تااین لحظه ۶۰ هزار واحد دیگر سقوط کرد تجدیدنظردرمورد دارا دوم هم جواب نداد !!!
خداحافظ طمعکاری
خداحافظ روزهای طلایی
خداحافظ سودهای باداورده بی منطق روزانه ۵ درصدی
سلام سقوط های سهمگین
سلام سکته های بعدازآن !!!
جفری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
دلالای دلار چه خوشحالن بورس قرمز شده!
دیروز مملکت رو بهم ریختند و میلیاردها به سهامدار خرد ضرر زدند یه عذرخواهی من بهشون بدهکارم استعفا میدم الان
دولت باباید گشایش را دراولویت بگذارد یابورس
بریدمذاکره کنید
ماحقوق بگیرها رابیچاره کردید
بیچاره اونی که دلالی بلدنیست
1---مردم عقلشان برای هزینه کردن بهتر از هرکسی میرسد
2----سهم هر ایرانی بابت یارانه بنزین ، گازوییل ، گاز، برق ، اب و کالاهای اساسی وغیره اولا شفاف سازی شود
3---- وماهانه بابت سهم یارانه هر ایرانی ، از سهام کارخانجات سود ده به هر ایرانی سهام بدهند
4---اولا هر ایرانی میتواند از فروش سهام یا سود سالانه سهم نفع ببرد
5---این سهام کارخانجات میتواند بعنوان پشتوانه مالی برای وام و ضمانت استفاده شود
6---نقدینگی بی هدف و لجام گسیخته بابت یارانه نقدی به جامعه تزریق نمیشود
7---تورمی اگر بوجود اید در سهام متعلقه خنثی میشود
عزیز دل اقتصاد نویس، مگر میشه هواوی ارزشش ۱۱۷ میلیارد دلار باشه؟ مگر داریم تنسنت باشه ۱۰۷ میلیارد دلار؟؟؟ خوب حالا که یکی اشتباه ترجمه کرده لااقل پیش خودت یه دودوتا چهار تا بکن... علی بابا زیر ۱۰۰ میلیارد دلار، مگه میشه، که داریم
پاسخ ها
محمدرضا
| Malaysia |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
مجید آقا چک بفرمایید. علی بابا 140میلیارد تنسنت 138 میلیارد ولی هواوی حدود 33 میلیارد. گزارش 20 جولای 2020
ناشناس
| Sweden |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
ارزش علی بابا آخر وقت دیروز ۶۶۰ میلیارد بوده. ارزش هوآوی هم درست نوشته شده. اول تحقیق، بعد نظر.
ژاپن و بریتانیا توافق کرده‌اند تا در توافقی پس از برگزیت، تعرفه‌های خودرویی برای یکدیگر را در سال ۲۰۲۶ لغو کنند؛ قیمت خودروی خارجی در ایران با دلار 20 تومنی، 5 برابر قیمت آن در خارج!!!!!!..... الان هم که واردات خودرو ممنوع است و ایران خودرو و سایپا یکه تازی میکنند.
ما در یکی از سازمان های دولتی دیدیم که یک شرکت با انعقاد یک تفاهم نامه صوری توانست روی تابلو ارزش سهام شرکت مربوط به خودش را 5 برابر گرانتر کند بی آنکه اتفاقی برای شرکت افتاده باشد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل