بازدید 22620

آقای همتی؛ نظام بانکی در خدمت تولید است یا در مسیر بورس بازی و سود بردن از نوسان ‌گیری و خرید مسکن؟

جذابیت بازار سرمایه برای برخی بانک‌ها به حدی بوده که تنها در بهار امسال، این بانک‌ها حجم سرمایه‌گذاری خود را در این بازار تا ۵۷۰ درصد افزایش داده‌اند؛ امری که از رغبت شدید مدیران بانک‌ها به سود بردن از تنور گرم بازار سهام حکایت دارد.
کد خبر: ۹۹۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲ 08 August 2020

سپرده ها در بانک ها خرج چه اموراتی می شوند؟

سپرده ها در بانک ها خرج چه اموراتی می شوند؟سال جاری در حالی آغاز شد که رهبر انقلاب در سخنان نورزی خود با مردم، سال ۱۳۹۹ را سال "جهش تولید" نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به وجود آید.

به گزارش تابناک اقتصادی، از دیدگاه کارشناسان و فعالان اقتصادی تا زمانی که موانع از پیش روی تولید و کسب و کارها برداشته نشوند و به عبارت بهتر محیط تولید و کسب و کار به سمت سهل تر شدن سوق داده نشود، موضوع جهش تولید محقق نخواهد شد.

دشواری تامین مالی از بانک ها یکی از سه مانع اصلی بر سر راه تولید

گزارش های پایش محیط کسب و کار که به صورت فصلی توسط اتاق بازرگانی ایران منتشر می شود، نشان می دهد که در سال های اخیر یکی از سه مانع اصلی بر سر راه تولید و کسب و کارها از دیدگاه فعالان اقتصادی، دشواری تامین مالی از بانک هاست.

اولویت

1

2

3

فصل

بهار 98

غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار

دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها

تابستان 98

غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها

بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار

پاییز 98

غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار

دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها

زمستان 98

غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار

دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها

بهار 99

غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها

بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار

 

از آنجا که در اقتصاد ایران، نظام بانکی بیش از ۹۰ درصد منابع مالی برای تولید و کسب و کار را تامین می‌کند این مانع می‌تواند از اهمیت بیشتری در مقایسه با سایر موانع برخوردار باشد.

در اردیبهشت ۹۹، نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی در پایین‌ترین حد

گزارش‌های منتشره از مانده تسهیلات و مانده سپرده شبکه بانکی کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری نشان می‌دهد، گویا قرار است دشواری تامین مالی از بانک‌ها همچنان به عنوان یکی از سه مانع اصلی بر سر راه تولید و کسب و کار‌ها مطرح باشد و حتی شاید اوضاع بدتر از گذشته نیز شود.

بررسی‌ها نشان داده است که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها با کسر سپرده قانونی طبق گزارش دو ماه اول سال ۹۹ در ادامه سیر نزولی خود از ابتدای سال گذشته در هر دو ماه اولیه سال‌جاری نیز نزولی بوده و در نتیجه در پایان اردیبهشت ماه این نسبت به پایین‌ترین میزان تاریخ خود رسیده است. این کمیت در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ به ۷۸.۵ درصد کاهش یافته که این نسبت در مقایسه با ماه آخر سال قبل با کاهشی ۰.۹ درصدی همراه بوده است. در ماه اردیبهشت نیز این مقدار به پایین‌ترین عدد در تاریخ خود رسیده که نشان می‌دهد تسهیلات بانکی کل کشور تنها ۷۷ درصد از سپرده‌های بانکی با کسر سپرده قانونی است.

به عبارت بهتر و ساده تر، این آمار و ارقام بیانگر آن است که میل بانک ها به پرداخت تسهیلات در یک سال گذشته کاهش یافته است و حتی این میل در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به پایین تری سطح خود در تاریخ رسیده است.

پرسش این است که چرا بانک ها میل کمتری به پرداخت تسهیلات دارند؟ به عبارت دیگر، پرسش این است که منابع بانک ها صرف چه اموراتی می شود که رغبت آن ها را به پرداخت تسهیلات کمتر کرده است؟

در چند روز گذشته، آمار و ارقامی از طریق بررسی ها و مصاحبه ها منتشر شده که به نوعی خود پاسخی به این پرسش بوده و به نوعی بیانگر آن است که منابع بانک ها به چه سمتی سوق پیدا کرده است.

بورس باز شدن بانک ها

شاید به دلیل رونق و رشدی که بازار سرمایه در چند ماه اخیر داشته است بانک‌ها تمایل بیشتری یافته اند تا بخشی از منابع خود را جهت کسب سود بیشتر به سمت این بازار سوق دهند. به عبارت بهتر بخشی از منابع بانک‌ها به جای تسهیلات دهی صرف خرید سهام در بازار پررونق سرمایه شده است.

یک تحقیق و بررسی نشان داده است که سرمایه گذاری بانک‌ها در بورس در سه ماه نخست سال جاری رشد چشمگیری داشته است و مجموع سرمایه گذاری ۱۸ بانک ایرانی در بورس تا پایان خرداد ماه امسال به ۹۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. بررسی‌ها نشان داده است که تا پایان خرداد ماه سال جاری ۳۷ درصد از کل ارزش دارایی‌های واقعی این ۱۸ بانک را اوراق سهام تشکیل می‌دهد. جذابیت بازار سرمایه برای برخی بانک‌ها به حدی بوده است که تنها در بهار امسال، این بانک‌ها حجم سرمایه‌گذاری خود را در این بازار تا ۵۷۰ درصد افزایش داده‌اند؛ امری که از رغبت شدید مدیران بانک‌ها به سود بردن از تنور گرم بازار سهام حکایت دارد.


هزار خانه خالی متعلق به یک بانک شبه دولتی

بخش دیگری از منابع بانک‌ها نیز به سمت بازار مسکن سوق داده شده است؛ بازاری که در این سال‌ها رونق بالایی داشته است. این موضوع را می‌توان از آمار‌هایی که این روز‌ها در مورد خانه‌های خالی از سکنه‌ای که در اختیار بانک‌هاست، پی برد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، به تازگی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که یک بانک شبه دولتی به تنهایی هزار واحد مسکونی خالی دارد.

در همین رابطه، احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس، که پیشتر درباره تعداد خانه‌های خالی بانک‌ها اعلام کرده بود هشت بانک بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در اختیار دارند، طی مصاحبه دیگری اعلام کرد: توجه کنید که هشت بانک حداقل ۵۰۰ واحد مسکونی دارند؛ یعنی برخی ممکن است ۷۰۰، ۸۰۰ و حتی هزار واحد داشته باشند.


سخن پایانی

این موارد تنها گوشه‌ای از سوق منابع بانک‌ها به سمت بازار‌های موازی جهت کسب سود بیشتری است و به قول ضرب المثل مشهور، «مشت نمونه خروار است».

این سوق منابع بانک‌ها به سمت سرمایه گذاری در بازار‌های سرمایه و مسکن در حالی رخ داده است که رهبر انقلاب بار‌ها تاکید داشته اند که بانک‌ها به سمت بنگاه داری نروند. همچنین آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز در دیدار اخیر خود با مدیران بانک‌ها از راکد کردن املاک، منابع و سرمایه بانک‌ها برای دستیابی به سود بیشتر بر اساس تورم نیز انتقاد و تأکید کردند که بانک‌ها باید از طریق سرمایه گذاری و تخصیص امکانات خود به بخش تولید سودشان را افزایش دهند، نه از راه‌های نادرستی، چون راکد کردن منابع.

به هر حال اگر مسئولین سودای جهش تولید را در سال جاری دارند، باید مانع دشواری تامین مالی از بانک‌ها را از سر راه تولید و کسب و کار‌ها بردارند و این امر محقق نخواهد شد، مگر اینکه جلوی سرمایه گذاری بانک‌ها در بازار‌های موازی گرفته شود.

در پایان یادآور می شود در بهمن ماه سال گذشته، همتی رئیس کل بانک مرکزی در ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نظام بانکی در خدمت تولید»، سه نقش اصلی بانک‌مرکزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را کنترل نرخ تورم، کمک به رشد اقتصادی و نظارت بر بانک‌ها عنوان کرد.

آقای همتی؛ نظام بانکی در خدمت تولید است یا در مسیر بورس بازی و سود بردن از نوسان ‌گیری و خرید مسکن؟

وی در آن همایش تاکید کرد: برای رشد اقتصادی لازم است ابتدا موانع کسب و کار برطرف و زمینه تولید فراهم و بانک‌مرکزی و شبکه بانکی هم به‌ عنوان پشتیبان وارد شود، چون اساسا پول خنثی است و تزریق پول به تنهایی به رشد اقتصادی منجر نمی‌شود.

به هر حال به نظر می رسد در شرایط حساس کنونی که اقتصاد کشور در جنگ اقتصادی همه جانبه قرار گرفته است، نظارت شفاف، دقیق و موثر از سوی بانک مرکزی بر عملکرد سایر بانک ها، بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و پیشنهاد می شود که سیاست گذار پولی، در این مقطع حساس با برنامه و راهکار مشخص، با بانک های متخلف برخورد کند تا در نهایت شاهد کمک نظام بانکی به رونق و جهش تولید باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۵
پول وارد بازار سهام شدن ایرادی ندارد و خوب هم هست بلکه باید این پول به تولید برود و نه صرفا سهام بازی خالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
یکی از دلایل ایجاد و ادامه وضع کنونی ورود سفته بازانه بانکها با منابع مالی نا محدود و رانتهای مختلف به بازارهای مسکن و بورس و... هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
مالیات برخانه های خالی تاثیر زیادی بر بازار مسکن نخواهد گذاشت چون براحتی با قولنامه های سوری قابل دورزدنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
با افزایش قیمت سهام هیچ پولی به تولید و شرکتها نمی رسد
افزایش قیمت سهام فقط به شرکتها فشار وارد میکند که سودی بیشتر و متناسب با قیمت سهام به سهامداران بپردازند که روی دستمزد کارگران ، قیمت کالا و کیفیت کالاهای تولیدی تاثیرگذار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
اگر قانون درست اجرا بشه با این روشها قابل دور زدن نیست2206
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
مسکن ملی را سریعتر تحویل دهید تا التهاب در بخش مسکن کشور فروکش کند
به نظر خودتون، انصاف در اقتصاد یک مملکت مسلمان رو داریم؟؟

حالا چرا؟؟
تو رو خدا اینو برکنار کنید قیمت دلار و خونه کمر مون رو شکست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
ایشان فقط مجری سیاست های دولت است هر کس دیگه هم بیاد باید همین کارها را بکند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
عزیزم برو کمی اقتصاد بخون
تنها آدمی که نظر کارشناسی و راه کار درست میده و کسی هم گوش نمیده همین آقای همتی است
نویسنده محترم
دهه هشتاد سالهای طلایی بود برای صنعتی کردن و کشور و طراحی نظام اقتصادی و بانکی تولید محور،
الان توی این شرایط تحریم و ویرانه بانکی به ارث رسیده
مشکل در اینجاست که در طی این سالها کسانی که در سازمان های دولتی وشبه دولتی مشغول به کاربودند، آنجا را سرمایه خانوادگی خود فرض کرده و با هر روشی نهایت استفاده از آن را می کردند
با نا امیدی باید بگویم که این امر، به صورت یک فرهنگ نهادینه شده و با سرعت در سراشیبی سقوط در حال حرکتیم
داستان جهان سوم و رمز ماندگاری مادورو در ونزویلا:

"روسیه در سال میلادی گذشته ۱۱ میلیون تن نفت کوره به آمریکا صادر کرده که دو برابر میزان صادرات در سال ۲۰۱۸ بود چون پالایشگاههای آمریکایی ناچار بودند جایگزینی برای نفت ونزوئلا پیدا کنند ."
اعتصابات کارگری در هفته گذشته چنان شوکی به مسئولین وارد کرده که می خواهند در یک هفته همه چیز را عالی نشان دهند!
نقش بانک مرکزی در اختلال اقتصادی کشور بسیار بیشتر از این حرفهاست و میلیاردها دلار ثروت افسانه ای کشور را روانه ترکیه و امارات نموده است.
پاسخ ها
عیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
طبق امارهای مقامات رسمی 4-25 تریلیون دلار...توجه فرمودی احمدخان تریلیون نه میلیارد وبیشترین مقصد این پولها خیلی بیشتراز دوبی وترکیه مملکت شیطان بزرگ بوده
ایران اقتصاد ندارد

والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
گل گفتی
بانک مرکزی همون اواخر96 که سکه رو با قیمت ثابت وقطعی پیش فروش کرد معلوم شد درخدمت چه کسایی است؟
همتی : ظرف یکی دوروز اینده قیمت ارز راپایین می اوریم !!!
اقای همتی !
چرانمیخواهیدبپذیرید که دوران حرف درمانی و القای روانی برای کاهش قیمت ها خیلی وقته بسررسیده؟؟؟!!!
دوماه پیش هم گفتید قیمت خودرورا پایین می اوریم پس چه شد؟؟؟ خبر دارید قیمت پراید الان چقدراست ؟!!!
پارسال میگفتید بازارمسکن بیشترازاین دیگرکشش اقزایش قیمت راندارد پس چه شد؟؟؟!!! میدانید که بطورمیانگین هرماه قیمت اپارتمان درتهران دومیلیون تومان افزایش می یابد؟؟؟!!!
نتیجه معرفی و مجازات سلطان سکه وارز و خودرو به کجارسید؟؟؟!!
اقای همتی !
نمیشود بورس هرروز ۵ درصد رشد کند و در دوسال ۲۰ برابر بشود وبعد انتظارداشته باشید بازارهای رقیب ان متناسب بارشد بورس رشدنکنند
افای همتی !
بدانید که سیاست دوگانه حمایت بی چون وچرا ازبورس وسرکوب بازارهای دیگر محکوم به شکست است و جواب نمیدهد
غرب گداها اجازه نمیدن جوانان نخبه این مرز بوم مرز دانش فناوری فتح کنند چرا باید سایپا ذوباهن به جای خرج کردن پول اضافی در تحقوق و پزوهش میان تیم داری میکنند
روحانی در پاسخ به سوال رضا رشیدپور در خصوص علت افزایش قیمت دلار به ۵۰۰۰ تومان و اقدام دولت در این خصوص در تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۷ : من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت.
خیال مردم از بابت دلار راحت باشد. !!!!!!
عقلانیت حاکم بربانک مرکزی رو ازیه موضوع ساده مثال بزنیم :تبدیل سودروزشمار به ماه شمار....شما اول تیر 1میلیارد به حسابتون بریزین31 مرداد بردارین برای اون61روز یک تومن سود نداره.31تیر بریزین اول شهریور بردارین چون یکماه شمسی کامل مونده برای 31 روز حدود 16 میلیون تومن سود میبرین. وقتی موضوع به این سادگی رو نمیفهمن موضوعات پیچیده اقتصادی وپولی تکلیفشون روشنه.
عقلانیت حاکم بربانک مرکزی رو ازیه موضوع ساده مثال بزنیم :تبدیل سودروزشمار به ماه شمار....شما اول تیر 1میلیارد به حسابتون بریزین31 مرداد بردارین برای اون61روز یک تومن سود نداره.31تیر بریزین اول شهریور بردارین چون یکماه شمسی کامل مونده برای 31 روز حدود 16 میلیون تومن سود میبرین. وقتی موضوع به این سادگی رو نمیفهمن موضوعات پیچیده اقتصادی وپولی تکلیفشون روشنه.
میخوای بدونی حباب چیست؟ به زبان ساده میگم، حباب یعنی انباشت میزان زیادی سرمایه برای چیزی که آن چیز (سهام، زمین، کالا، ارز....) دارای ارزشی کمتر از سرمایه جذب شده داشته باشد. وقتی ارزش یک کارخانه 100 میلیارد تومان است، ولی مجموع سهام آن کارخانه به رقم 1000 میلیارد تومان برسد، یعنی 10 برابر ارزش واقعی حباب دارد، که هر لحظه میتواند بترکد و عده زیادی را بدبخت، و عده قلیلی را ثروتمند کند.
بخاطر اینکه یک عده سوداگر مسکن از بانک تا انبوه ساز، هزاران هزار خانه های خالی دارن، قانون وضع کردید که بیایید از طبقه متوسط پول زور مالیاتی بگیرید؟ آنهم نه چند صد هزار تومان، که چند میلیون تومان ماهیانه؟؟؟ یعنی جرم ما چیست که یک منزل مسکونی نیمه خالی داریم و باید بیاییم به شما ثابت کنیم که ازش استفاده میکنیم تا مشمول مالیات عجیب و غریب شما نشویم؟ چرا برای مردم عادی زحمت درست میکنید؟ شما که آمار خانه های خالی بانکها و انبوه ساز رو دارید، بروید یقه اونها رو بگیرید.

تابناک منتشر کن خواهشا مسئولان ببینند، ما که جایی نداریم حرفمون رو بزنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
هیچکدام که گفتی حباب نیست عرضه وتقاضااست حباب فقط کف صابون دارددرهمه جاوقتی عرضه کم وتقاضا زیاداست قیمت بالا میروداین کلمه حباب بمنظورآرامش بخشیدن به یک عده نااگاه است
سلام
دستگاه قانون گذاری باید قوانینی برای مهار سیستم بانکی و ایجاد انضباط مالی دستگاهها وضع کند و اگر تصویب قوانین بازدارنده فشار را بر مردم عادی بیاورد نظم اقتصادی حاصل نشده و اعتماد عمومی هم سلب می شود
بانک ها باید تمامی املاک مسکونی و طلا و زمین های خود را بفروشند و در خدمت تولید باشند. تاکنون بانک ها همانند دولت به افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی کمک کردند و بس.
چرا مجازات نشده اند!!!
آقای همتی چرا قیمت دلار 24000 هزار تومان است؟ یعنی وضعیت اقتصادی کشور ما از سومالی موزامبیک یا غنا هم بدتر است؟ شما با ایجاد نوسان در قیمت ارز فشار تحریمها را بیشتر کردید روی مردم عادی مثل بنده
در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بورس نه روشی در خدمت تولید که شاخصی برای رشد تولید ناخالص ملی آن کشور است، مشارکت بانک ها در بازار بورس یکی از بهترین راه های تبدیل سرمایه به تولید و در نتیجه افزایش نرخ رشد اقتصادی است، مشکل آنجا آغاز میشود که دولت با ایجاد هیجانات کاذب بورسی و وعده سودهای چندصد درصدی و به اسم سهام شرکتهای ورشکسته دولتی سرمایه های مردمی را جذب بازار حبابی بورس کرده و به مانند شرکت های هرمی سود بالا دستی هل از سرمایه پایین دستی ها پرداخت میشود، فقط وای به حال روزی که به قول نت ورکر ها این سیستم استپ شده و بعد دچار پلان معکوس شود، اون روز باید شاهد جمعیتی معترض از جنس سپرده گذران بانک ها و صندوق های خصوصی چند سال گذشته ولی ای بار در یک مقیاس میلیونی باشیم
جناب همتی قبل از پاسخ به این سوالات؛ راجع به رانتخواری و دادگاه اخیر مدیران بانک مرکزی یک توضیح به مردم بدهکارند
بلا استثنا هر کجا که نام فساد و برهم زدن یازار و گرانی و سوء استفاده و قلدری در میان باشد ، نام بانکها، ارگانها، بنیادها ، سازمان ها، انجمن ها بصورت مشمءز کننده ای خود نمایی میکند.
آقای همتی چرا جواز کارگزاران فاسد و متهم اخیر بانک مرکزی را ابطال نمی کنید؟ مشکل کجاست؟
این سایت و این سوال ها اگر شنیده شود؛ تریبون بازدارنده و ضد فساد مترقی و قابل توجهی است.!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
واقعا اگر این کامنت ها برای مدعیان دمکراسی در غرب ترجمه بشود متوجه می شوند این رسانه و مخاطبین و مخاطبین آن بی نظیر هستند ولی اولین سوالی که برای همه پیش می آید اینست که چرا نهادها مسئول پاسخ نمی دهند؟
تابناک من دوست قدیمی تو بودم . خداحافظ دیگر سایت را باز نمی کنم . وسط مطالعه یک سیبیل کلفتی فلون فلون شده آمده میگه مو نکاشته ! جهنم که نکاشته . بقیه را خودم سانسور می کنم ...
یکی ازمهمترین رسالت بانک های کشورهای توسعه یافته حمایت درامورمسکن وساخت آنست معمولا درهیچ کشورپیشرفته ای خریدارمسکن تمام قیمت ملک رانقدا نمیپردازدچون هیچکس درابتدای زندگی چنین پول نقدی نداردوبانکهاهستندکه گاهاهشتادتانوددرصدقیمت راوام میدهندالبته براساس حقوق واعتبار وام گیرنده همینطوراگرکسی زمینی داردبرای ساخت مسکن درکشورمادربرهه هائی کوتا که وضع اقتصادثبات داشت چنین بودولی درچندسال اخیررسالت بانکهابه نزول گیری ونزول دهی ودادن وامهای نجومی به افرادی خاص مبدل شده ونه آن هدف سازنده ای که کمک به پیشرفت جامعه درتولیدواشتغال کند
جناب آقای همتی محترم در نتیجه مدیریت غرب‌گرایانه شما عزیزان قیمت دلار از ۳۶۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان رسید. تا دیر نشده شما و مدیران بانک مرکزی استعفا کرده و مدیریت این ارگان مهم را به جوانان نئو حزب الهی واگذار کنید. در صورت تحقق این امر شاهد افزایش ارزش قابل ملاحظه پول ملی خواهیم بود.
جناب همتی عزیز
زیر گوش شما با تصمیمات غلط و غیر کارشناسی بصورت جدی اخلال در نظام اقتصادی در حال وقوع است
اولین و بارزترین آنها صندوقهای سپرده بانک‌ها می باشد
که با جذب نقدینگی و هجوم به بازار سهام و ارز و طلا بصورت عمدی در تضعیف ارزش پول نقش اساسی را بازی می کنند
عزیزان.یک فرهنگی هستم که ۲۸ سال سابقه تدریس در درس فیزیک دارم. بیشتر عمرم را با بچه های مراکز استعدادهای درخشان و نمونه سپری کرده ام.متاسفانه بیشتر این دانش آموزان بعد از کارشناسی به آمریکا مهاجرت کرده اند و یا به کانادا و اروپا.نتیجه این همه تجربه با این بچه های با ضریب هوشی فوق العاده بالا یک زندگی بسیارساده و حداقلی دارم. به جای استفاده از این همه سال تجربه و بهره گیری از سابقه ام هر روز فکرم این است که بامقدار پس اندازی که حاصل عمرمن است برای بی ارزش نشدن آن آیا تبدیل به دلار کنم؟سکه بخرم؟ تو بورس پس انداز کنم ؟یاکدوم یک از این بازارها دچار بحران میشه و سرمایه ام از بین میره؟ خودرو و مسکن که جای خود دارند.من معلم یا یک مهندس یا تولید کننده یا کارگر به جای اینکه سرش تو کارش و افزایش کیفیت و بهره وری باشه مدام در استرسیم. از صبح تا شب.تنها چیزی که بعد از این همه سال تمام فکرمان را الان و تو این وضعیت مشغول کرده همه چی هست الا شغلمان.به جای اینکه دولت تمام حواشی را از اطراف مان دور کند تا من و امثال من فقط به تخصص کاری خودمان فکر کنیم خودش آنقدر دچار روزمرگی شده که هیچ دورنمای امیدوارکننده و چشم انداز امیدبخشی را برای خود و جوانان این سرزمین متصور نیستیم.نمایندگان هم مثل دولت شده اند.از الان فکر و ذکرهمه هم شده انتخابات ۱۴۰۰ .عزیزان این تکرار اشتباه و این نوع سیاست و برنامه ریزی نتیجه ای نگران کننده به همراه دارد.به چیزهایی که بسیار بنیادی و حیاتی هستند بی توجه ایم .چرا؟ اگر کاربلد هم نیستیم دنبال تجربه و آزمایش هایی میریم و طرح هایی میدهیم که همیشه نتایج خسارت باری به دنبال داشته است.( برای مثال حداقل کشورهای بی طرف و بسیار موفق مثل کشورهای اسکاندیناوی یا ژاپن و کره را در مدیریت و کشور داری مورد استفاده خود قرار نمی دهیم). اگر یادمان باشد در تاریخ خوانده ایم امیر کبیر در تاسیس دارالفنون و همین طور در بازسازی کشور از نیروها و متخصصین کشورهای بی غرض و سالم که در کشور خودمان بی بهره بودیم استفاده می کرده است.اینکه عیبی ندارد.(البته حاصل آن تحریک وکینه ورزی ممالک طماع و استعمارگر و شهادت در راه میهن بوده است)بیائیم به خاطر فرزندان مستعد این سرزمین و ملت مظلوم و دردکشیده آن یک بار هم شده دیدگاه مان را ملی و برنامه ریزی مان را بر مبنای اقتصاد و نه سیاست قرار دهیم .با حفظ احترام باید عرض کنم برنامه ریزی کشور بر اساس ایده ئولوژی و بکارگیری افراد هم فکر وخودی تا حالا هیچ نتایج ملموسی نداشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
این زیباترین منطقی ترین و کامل ترین نقد به حال روز کنونی ماست دقیقا موافقم
آقای همتی به این سئوال هم جواب بدهند که وقتی همه بانکها دقیقا باید خدمات بانکی شون یکی باشه فلسفه وجود سی وچند بانک چیه؟ تعدد بانکها درین شرایط فقط کارهای اداری مردم وبروکراسی رو افزایش میده یا همه بانکهارو باهم ادغام ویک بانک ملی درست کنند یا اجازه بدهند بانکداری خصوصی وتخصصی درمعنای واقعیش بوجوذ بیاد.
فقط پاراکراف آخر رو عشقه
((( شرایط حساس کنونی ......))) مردمن در شرایط حساس کنونی هستند و مسئولان در شرایط عشق و حال و ماهیگیری در اروپا و امریکا هستند . مردم باید رکورد شعب ابیطالب رو بزنن یا سختی بکشند و قحطی تا از آزمایش الهی سربلند بیرون بیان
در معراج حق مصطفی
همچو سنگیم معلق در هوی
چونکه که آمد عید غدیر
هچو مرکب زیر پای اولیا
یاعلی مولای مردان
سعادت است خاک پایت شدن
با تحریم هر روز بدتر از دیروز
درسالهای اخیر اخبارزیادی ازاختلاسهای کلان بانکی شنیدیم. ولی اولیش ازین نوع برمیگرده به اختلاس 123 میلیاردی داداش راننده شورلت که با حساب امروز 50 تریلیون بیشتر میشد. همه گناهها رو انداختند گردن یه بدبختو اعدامش کردند .داداش راننده شورلت هم به حبس ابد محکوم شد که بعدا که سر از المان دراورد معلوم شد حکم حبس ابد درکره زمین بوده وایشون تا ابد حق خروج از کره زمین با استفاده از فضاپیماهای ناسا وسایر سازمانهای فضایی رو نداشتند.
ایرادات نظام بانکی جای خود ولی:
چرا سهامداران بانکی که با ارزش بالایی سهم فروختند، پول خود را وارد چرخه مولد اقتصادی نکیکنند؟ آیا فقط دولت سهم فروخته و یا نهادها و اشحاص دیگر هم‌ بودند؟
چرا کسی از رانت خواری به اسم تولید و بازرگانی با استفاده از وامهای بانکی صحبت نمیکند؟ چقدر از اعضای اتاق بازرگانی مازاد ثروت خود را که ناشی از نورم و پرداخت وام با نرخ ثابت کرده‌اند، وارد تولید میکنند؟
دادن وام کجا به تولید کیفی و کاهش قیمت برای مردم منجر شده‌است؟
بعد از مرحوم نوربخش رییس کل درست حسابی نداشتیم.
10 سال کارت به کارت اختراع شده عقلشون نرسیده سقفشو از 3 میلیون افزایش بدن. خدا میدونه همین یه مورد چقدر برای مردم مشکل ایجاد کرده. یعنی اینا نمیدونن تو این10 سال همه چی 20 برابرشده.
پدر مردم رو همین همتی در آورده. تورم ۳۰۰ درصد سود بانکی ۱۰ درصد. انتظار دارید دلار و مسکن ارزون شه؟
هرجای دنیا بود امثال همتی باید مجازات میشدن نه اینکه هردفعه با ترفندی جدید نمک بر زخم مردم بپاشن
میخوام با یه مثال ساده اتفاقی که داره در بورس ایران میفته بگم دولت میاد یه جعبه خالی رو به دروغ یه جعبه پر از میوه معرفی میکنه یه نفر میاد این جعبه رو بدون اینکه بدونه خالیه میخره دولت پولش رو میگیره میاد کنار بعد اونی که این جعبه رو خریده به یک دیگه میفروشه و همینطور بهم میفروشن و قیمت جعبه ای که نمیدونن خالیه بالاتر میره تا بالاخره آخرین نفری که جعبه رو با قیمت بالا خریده متوجه میشه جعبه خالیه و ارزشی نداره در واقع عده ای بدون اینکه بدونند دارند سر هم کلاه میگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
غزیز توجه کن بورس دولت نیست . چطور که موسسات مالی دولت نبودند ولی اخرش دولت را موظف کردند از صندوق ارزی پول دزدی ها را پرداخت کند و در بورس هم شرکت ها هستند که مردم از بی اطلاعی وارد ان شدند . مطلعین برنده خواهند بود و مردم عادی بازنده . بورس هیچ ارتباطی به دولت ندارد
ناشناس
| Bulgaria |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
اتفاقا در بورس بسیاری از شرکت های دولتی و خصولتی حضور دارن، پس دولت ذی نفع است و هدفش تامین بودجه دولت بوده، بودجه ای که سابقا از طریق فروش نفت بدست میومد. ما درباره اقتصاد کانادا صحبت نمیکنیم که دولت کوچک و چالاک است، و بورس در اختیار بخش خصوصی و شرکت های خصوصی واقعی
در خدمت بورس بازان هست نظام بانگی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
ولورس بازان هم درخدمت منافع دولت !!!
در مسیر تولید است، تولید حباب
اگر بانکها سود آور نبودند برخی نهادها بانک نمیزدند
فقط حرف.
شاید بشه گفت ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور بانک ها هستند.... دلالی در همه جا رسوخ کرده متاسفانه ...
حزب کارگزاران که در دوره روحانی به قدرت مجدد رسیدن غیر از دلالی و کاسبی کار دیگه ای بلد نیستن و قشنگ مشخصه که اومدن فقط جیباشونو پر کنن و برن !!!
گاها تعابیر و تفاسیری در مقالات ( خاصه ) اقتصادی سیاسی بکار کیبرید که یا بوی عداوت بمشام میرسه یا بوی ندانم کار و بیسوادی. سوال این است که آیا غملکرد نظام بانکی زائیده استراتژی همتی یا این دولت است که اینگونه میتازید . درست یکروز بعد از انکه همتی میگه تا چندروز اینده دلار کاهش خواهد یافت حکله به همتی را شروع میکنید .روزی که بانک مرکزی برای هر ننه قمری مجوز بانکی و مالی اعتباری داد و تاوان ان خیانت ها و دزدی ها که به واسطه اربابان و مافیاهای مالی که هر روز مردم را به خیابان ها کشاندند و اخرالامر از صندوق ذخیره ارزی ( بیت المال) پرداخت شد و همان پولها سر از ملک و طلا و دلار در امد . انروز همتی مقصر بود یا روحانی . زمانیکه بانکها با نقدینگی و سپرده های مردم این بلا را سر مسکن اوردند که الان صداش در میاد مقصر همتی بود . همین الان بانک مرکزی را بدست فرد دیگری بسپارند ایشان بغیر از اقدامات همتی چکار میکند و یا میتواند بکند . ؟ چرا به عوض پیشنهاد کاربردی شعرو ور مینویسید؟
کلیه سایت ها و شبکه های خبرب تظاهرات بیروت را گزارش میکنند و شما هم همتی را جلو سیبل کیبرید . ظاهرا بیاد ندارید که سایت خبری لحظه لحظه ها گزارش میدهد نه اینکه در یک روز تعطیلی دو تا سر نیتر زدید که اولی یک گزارش آبکی و دومی سیمای ملی است که انهم مقالات سال های قبلی است .
مصاحبه اقای همتی با اون مثلا خبرنگار بیست و سی رو دیدین؟ همش ه ه ه دیگه دیگه انشالا انشالا
مصاحبه ریاست بانک مرکزی کشور یه حرف جدی توش نبود
فقط حرف
نظام بانکی با این همه دریافت سود کجا وکی در اختیار تولید بوده است یکی از دلایل کندی وعدم توسعه در تولیدوبحران اقتصادی در کشور بانکها هستند که هیچ قانونی را به جز قوانین ضد اقتصادی خود بر نمی تابند در همین تعلیق اقساط وامها به خاطر مشکل کرونا نه تنها آنها مهلتی برای وام گیرندگان که دستور دولت وبانک مرکزی بود ندادند هیچ جریمه دیرکرد اقساط ماهیانه را نیز گرفتند نظام بانکی یکی از عوامل باز دارنده تولید در کشور است وتا راه کارهای غلط فعلی در آن تغییر نکند روند نا عادلانه فعلی ادامه خواهد داشت
خدایا؛ این آقای رئیس کل را دیگه کجای دلمون بگذاریم.!
ملت همیشه خواب ایران
بااین وضعیت بورس و سودهای بی حساب و کتابی که نصیب عده ای میشه.دیگه انگیزه ای برای ورود در بازار دیگری وجود نخواهد داشت.به هرکاری که دست بزنی محاله بتونی مثل بورس سود کنی.این وضعیت بورس که در اصل فقط سفته بازی هست دیگه هیچ انگیزه ای برای کسی باقی نذاشته.دولت داره به مردم میگه بابا نمیخاد برید سرکار فقط بشینید توخونه بورس بازی کنید.برید بیرون براچی.بیاید دلال بازی کنید.
علی رغم تبلیغات شبانه روزی درحمایت از بورس دراینده بسیارنزدیک شاهد سقوط تاریخی ان و دود شدن سرمایه سهامدارانش خواهیم بود فقط منتظرباشید وببینید
همه چیز روی کاغذ و قانونها و اظهار نظرها و نطقها در خدمت تولید است اما در عمل چنین اتفاقی نمی افتد . چه بسا خیلی از تولید کنندگان هم در خدمت تولید نیستند چه برسد به نظام بانکی . اکر تولید رقابتی باشد و کیفیت ارتقا یابد و نرخ بازده آن بالا رود و البته قیمت تمام شده پایین بیاید آن موقع سرمایه ها به سمت آن روانه میشوند . بانک هم یک بنگاه اقتصادی است و البته واسطه ی وجوه .او هم بدنبال سود برای سرمایه ی خود میباشد که البته این سرمایه متعلق به سپردن گذاران است .آقای همتی یک تنه نمی تواند مشکلات تولید را حل کند بقیه ی بخشها هم باید به وظایف خود عمل کنند .فعالیت های تولیدی باید جذاب یعنی سودآور ، کم ریسک و پایدار باشند نه اینکه با هر تغییری در عالم سیاست وضعیت سرمایه گذاری در تولید نیز دستخوش تغییر شود .
علی رغم تبلیغات شبانه روزی درحمایت از بورس دراینده بسیارنزدیک شاهد سقوط تاریخی ان و دود شدن سرمایه سهامدارانش خواهیم بود فقط منتظرباشید وببینید
اساتید اقتصادی گرنقدر تابناک
لطفا ابتدا مشخص کنید این رشد سرمایه گذاری در سهام حاصل خرید سهام جدید است یا در اثر رشد ارزش سرمایه گذاری های پیشین. که در نتیجه کاهش ارزش ریال است حاصل شده است.
با توجه به الزام بانک مرکزی مدتیست که بانک ها پیوسته در حال فروش دارایی های خود در بازار سرمایه و بازار های موازی هستند. که نمونه آن را می توان در گزارش های ماهانه و صورت های مالی بانک ها مشاهده کرد.
لطفا آدرس اشتباهی ندهید، شما رسانه هستید و مسئول.
نباید معلول را به عنوان علت مطرح کرد.
با تشکر
میگه به من ربطی نداره پس به کی ربط داره ؟! دلار را درست کن تمام مشکلات حل میشه چرا دلار تک نرخی نمیشه وقتی 3نرخ داره رانت درست میشه صادر کننده که تسهیلات گرفته دلارش را وارد کشور نمیکنه تا گران بفروشه وقتی یک نرخ باشه دکتر جان کسی دیگه این کارها را نمیکنه..... خیلی فقیر شدیم لعنت به این زندگی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر