بازدید 23066
۹

اسرائیل چگونه در «منطقه خاکستری» حزب الله گرفتار شده است؟

تنش‌ها همچنان پابرجاست و به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، باید در انتظار اقدام نظامی حزب الله علیه اسرائیل باشیم؛ مساله‌ای که منجر به تداوم وضعیت آماده باش از سوی اسرائیل در مرز‌های شده است. اسرائیل خود را در «منطقه خاکستری» حزب الله گرفتار می‌بیند. منطقه خاکستری منطقه ابهام و سردرگمی است.
کد خبر: ۹۹۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 04 August 2020

اسرائیل چگونه در «منطقه خاکستری» حزب الله گرفتار شده است؟

 بین الملل تابناک: طی روزهای گذشته، با ادامه روند اظهارات تهدیدآمیز مقامات حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در دو سوی مرزهای اسرائیل و لبنان، احتمال وقوع جنگ می‌رفت، به گونه ای که حزب الله تاکید کرده بود، «اسرائیل را حتماً تنبیه خواهد کرد» و در واکنش به این تهدید اسرائیل نیز اظهارات حزب الله را «بازی با آتش» توصیف کرده بود. 

تنش‌ها همچنان پابرجاست و به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی، باید در انتظار اقدام نظامی حزب الله علیه اسرائیل باشیم؛ مساله‌ای که منجر به تداوم وضعیت آماده باش از سوی اسرائیل در مرز‌های شده است.

در همین رابطه، «بن کاسپیت» تحلیلگر اسرائیلی در پایگاه آمریکایی المانیتور نوشت: اسرائیل تلاش می کند سطح تنش ها با حزب الله را کاهش داد.

این تحلیلگر اسرائیلی عنوان کرد که بسیاری از مقامات تندرو اسرائیل، خواهان پاسخ با تهدیدات و تحرکات حزب الله هستند اما به نظر می رسد، نباید هیجانی تصمیم گرفت.

در ادامه این مطلب آمده است: استدلال اسرائیل ساده است. این کشور با شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ خود و موج دوم COVID-۱۹ روبه روست. در هفته‌ها بیکاری از زیر ۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی در حال کاهش است. هزاران مشاغل در حال فروپاشی هستند. دولت اسرائیل به تازگی تصمیم گرفته بود، برخی از محدودیت‌های را کم کند. با توجه به اینکه فصل تابستان در اوج خود قرار دارد، اولین فرصت برای مشاغل شمال برای بازپرداخت برخی از ضرر‌های اقتصادی و بازگرداندن لبخند به چهره صاحبان آن‌هاست. راه اندازی یک جنگ با حزب الله می‌تواند اوضاع را وخیم کند.

اسرائیل خود را در «منطقه خاکستری» حزب الله گرفتار می بیند. منطقه خاکستری منطقه ابهام و سردرگمی است. ابهام در رابطه با اینکه حزب الله دست به عملیاتی خواهد زد یا خیر و سردرگمی بدین جهت که اسرائیل نمی داند حزب الله چه زمانی و در کجا پاسخ خواهد داد و در ادامه چگونه باید مقابله به مثل کند. این مسئله منجر به آماده باش کامل نظامی اسرائیل در مرزهایش با لبنان شده است. 

کشتن افراد نفوذی حزب الله یک درگیری فوری را آغاز و هتل ها و مراکز تعطیلات، مراکز خرید و فروشگاه ها را خالی می کرد و یک ضربه نهایی به اقتصاد شکننده اسرائیل وارد می کرد. آغاز یک جنگ می تواند به نفع حزب الله تمام شود؛ بنابراین نباید وارد بازی نصرالله شد.

گرفتار شدن اسرائیل در منطقه خاکستری(Grey zone) حزب الله

اسرائیل خود را در «منطقه خاکستری» حزب الله گرفتار می بیند. منطقه خاکستری منطقه ابهام و سردرگمی است. ابهام در رابطه با اینکه حزب الله دست به عملیاتی خواهد زد یا خیر و سردرگمی بدین جهت که اسرائیل نمی داند حزب الله چه زمانی و در کجا پاسخ خواهد داد و در ادامه چگونه باید مقابله به مثل کند. این مسئله منجر به آماده باش کامل نظامی اسرائیل در مرزهایش با لبنان شده است. 

میچ پروترو در پایگاه آمریکایی بیزینس اینسایدر نوشت: نیرو‌های نظامی اسرائیل این هفته واحد‌های ویژه ارتش را به مرز‌های شمالی سرزمین اشغالی اعزام کردند تا از مواضع خود در این منطقه در راستای مرز‌ها با لبنان و سوریه اطمینان حاصل کنند. مقامات اسرائیل در گفتگو با «اینسایدر» این شرایط را مهمترین تهدید عملیات توسط ایران و بزرگ‌ترین متحد آن در لبنان یعنی حزب الله، در سال‌های گذشته توصیف کردند. این تحرکات وضعیت غیرممکن اسرائیل در امتداد مرز با لبنان در مواجهه با ۱۵۰ هزار موشکی که آن را هدف گرفته اند، آشکار می‌سازد. از نظر اسرائیل این تهدید غیرقابل تحمل است و می‌تواند به از دست رفتن زندگی و سرمایه در مقیاس گسترده بینجامد.

اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه از حدود هشت سال پیش، حملات بیشماری علیه مواضع ایران و حزب الله در سوریه و لبنان صورت داده، اما مرز‌ها اساسا آرام مانده بودند. حزب الله طی این مدت بیشتر درگیر کمک به متحدان خود یعنی ایران و سوریه برای شکست دادن مخالفان سوری بود.

اما به گفته منابع «اینسایدر»، محافل نظامی اسرائیل نگران این مساله هستند که این آرامش نسبی چندان دوام نیاورد. یک مقام ارشد سابق اسرائیلی گفت: «ایرانی‌ها و حزب الله یک دام بسیار خطرناک برای ما در شمال پهن کرده اند و من نمی‌توانم درک کنم که چطور می‌توان یک راه حل نظامی برای این بحران با هزینه قابل قبول پیدا کرد.»

این مقام که خواست نامش فاش نشود، در انتقاد از رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در امور امنیتی افزود: «از نظر نظامی درک این مساله که حزب الله و ایران ۱۵۰ هزار موشک به سمت اسرائیل هدف گرفته باشند، قابل قبول نیست.» این منبع با اشاره به برنامه حزب الله در سه دهه گذشته برای توسعه سایت‌های موشکی پنهانی و محافظت شده در جنوب و شرق لبنان اشاره کرد که حملات هوایی به آن‌ها تقریبا غیرممکن است.

 

این تله ای که ایرانی ها برای ما گذاشتند، جالب است و اسرائیل در سی  سال گذشته کورکورانه در این تله پا گذاشته است. به همین دلیل است که افراد جدی تر در سیستم امنیتی اسرائیل می دانند تنها مذاکرات با ایران می تواند این تهدید را از بین ببرد. ایرانی ها و حزب الله سطحی از بازدارندگی ایجاد کرده اند که اسرائیل در دهه ۱۹۷۰ توانایی تصور آن را نداشت.

مقام پیشین اسرائیل در ادامه گفت: «ارتش اسرائیل قادر به انجام عملیات در لبنان نیست و نمی تواند موشک ها را در فاصله زمانی کوتاه متوقف و از آسیب های شدید سیاسی و اقتصادی هر گونه حمله احتمالی جلوگیری کند. برای چنین کاری به یک حمله گسترده به لبنان نیاز است که اعزام نیرو به منابع طبیعی حزب الله به منظور تعقیب پرتابگرها و در عین حال جنگیدن با این گروه را شامل شود.» (نیروهای نظامی اسرائیل عمدتا به پناهگاه های زیرزمینی لبنان به عنوان منابع طبیعی حزب الله اشاره می کنند.)

او افزود: «این امر تلفات گسترده در میدان جنگ را در پی خواهد داشت و نمی توان تصور کرد که در فاصله زمانی کوتاه تر از چندین هفته امکان متوقف کردن موشک های حزب الله وجود داشته باشد. فکر می کنم هیچ کس نتواند عملیاتی را با سرعت کافی پیش ببرد که کسی در اسرائیل آسیب نبیند.»

آوی که در جریان اشغال جنوب لبنان در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰ در این منطقه کار می‌کرد، گفت: «این تله‌ای که ایرانی‌ها برای ما گذاشتند، جالب است و اسرائیل در سی سال گذشته کورکورانه در این تله پا گذاشته است. به همین دلیل افراد جدی‌تر در سیستم امنیتی اسرائیل می‌دانند تنها مذاکرات با ایران می‌تواند این تهدید را از بین ببرد. ایرانی‌ها و حزب الله سطحی از بازدارندگی ایجاد کرده اند که اسرائیل در دهه ۱۹۷۰ توانایی تصور آن را نداشت. ایران میلیارد‌ها دلار و ۳۰ سال صرف حمایت از حزب الله کرده و نتیجه یک عامل بازدارنده قدرتمند شده؛ به این معنا که اگر اسرائیل به ایران یا برنامه هسته‌ای آن حمله کند، آن‌ها هم تل آویو یا شاید حتی تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را هدف خواهند گرفت. اما هر دو طرف می‌دانند که درگیری در چنین سطحی، شاید چندین بار به عنوان تهدید مورد استفاده قرار بگیرد، اما فقط یک بار رخ می‌دهد و جنگی بزرگ را در پی خواهد داشت. ایران از این قابلیت با بی احتیاطی استفاده نخواهد کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۹
حمله دیشب به دمشق بهترین دلیل بر گرفتار بودن اسرائیل
اسرائیل هر روز داره سوریه رو میزنه،ولی مقاومت حتی یک تیر هم شلیک نمیکنه...
بزرگترین ضعف مقاومت نیروی هوایی هست و اگر بین حزب الله و اسرائیل جنگی بشه اسرائیل با تلفات کمتر و فقط با اف 35 هاش لبنان رو شخم میزنه.
جنگی بزرگ!!!
جنگی بزرگ روی نخواهد چون اسراییل توان مقابله با ایران به تنهایی ندارد و در مدت زمان کوتاه از پا در می اید
متن جالبی بود ، ولی ویرایش ادبی لازم داره.
تقریبا زدی تو خزعبلات با این مقاله هات
یک گوشمالی حسابی باید ببینه. این مدت خیلی قسر در رفت. بابت ترور دانشمندان هسته ای و تخریب سایت ها و منابع ایران و شهادت سرداران ایرانی در سوریه و عراق
به نظر میرسه دوبار تا الان تلاش شده علیه اسراییل عملیات بشه و شکست خورده
تفسیر برعکسی بود !
الان دوران کروناست، کافیست کاری انجام شود که آژیر خطر در مناطق مختلف یک کشور به صدا در آمده و مردمش به پناهگاهها هجوم ببرند و بعد کرونا از آنها قربانی خواهد گرفت. افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا، باعث افزایش نارضایتی از دولت و ریشه دار تر شدن مشکل خواهد شد.
آرایش تأسیسات و تجهیزات و نیروهای حزب الله لبنان یک آرایش دفاعی است و این نیرو توان حمله گسترده و با اهداف بزرگ، به اسرائیل را ندارد. اما ایجاد وحشت در میان ساکنان مناطق اشغالی از یکسو و وقت خریدن برای جبهه مقاومت در سوریه با حملات لفظی از سوی دیگر تاکتیک حزب الله در این مقطع است
اسرائیل اگر بخواهد تاکتیک حزب الله را خنثی کند باید به اهداف ایرانی در سوریه حمله کند و با این کار قابلیت خود را برای درگیری همزمان در دو جبهه اثبات کند. با انجام این کار تاکتیک جنگ لفظی حزب الله شکست خواهد خورد و عملا جنگی شروع می شود که احتمالا چندان هم طولانی نخواهد شد
اسرائیل در محاصره راهبردی که ایران براش بوجود آورده کاملا گرفتار شده، حملات پراکنده به سوریه هم برای تقویت روحیه ارتش این کشور هست،پاشنه آشیل آمریکا در منطقه غرب آسیا امنیت شکننده اسراییل هست،به خاطر این موضوع هست که ایران بخوبی متوجه شده دیگه گزینه نظامی در قبال ایران موضوعیت نداره،هر چقدر فشار و محاصره نظامی ایران توسط غرب ادامه پیدا کنه به میزان بیشتری حلقه فشار و محاصره ایران در مرزهای شرقی اسراییل بیشتر میشه، موازنه ای که حاصل راهبرد هوشمندانه ایران در قبال تهدیدات مستمر غرب بوده که تا اینجا خوب عمل کرده،اسراییل تو قفسی که ایران تعبیه کرده کاملا گرفتار شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار