بازدید 31441
۱

شیب تند ابتلای به کرونا در اصفهان

شمار مبتلایان به کرونا در استان اصفهان از اوائل تابستان امسال روند صعودی به خود گرفت و با تُند شدن شیب آن، وضعیت این خطه قرمز اعلام شد که ضروری است شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی و منع تجمع را باید جدی گرفت.
کد خبر: ۹۹۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 04 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور و استان اصفهان شیوع پیدا کرد و پس از شیب تندی که در ماه‌های نخست فراگیری آن وجود داشت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به حالت ثابت رسید و از تعداد مبتلایان و افراد بستری شده در بیمارستان‌ها کاسته شد که به گفته کارشناسان، این امر نتیجه اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی در اسفند و فروردین بود.

بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بیماران بستری شده در خرداد امسال در این استان را روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: این تعداد در ماه‌های گذشته بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر و در زمان اوج شیوع کرونا روزانه بین یکهزار و ۳۰۰ تا یکهزار و ۴۰۰ بیمار در مراکز درمانی بود.

از اواخر اردیبهشت امسال بود که به مرور زمان برخی محدودیت‌ها که برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اعمال شده بود به تدریج حذف شد، بسیاری از اصناف آغاز به کار کردند و مردم به روال زندگی عادی خود برگشتند اما مسوولان و پزشکان همواره هشدار دادند که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است و اگر به آنها کم توجهی شود باز هم شاهد اوج‌گیری این بیماری خواهیم بود.

با وجود همه هشدارهای داده شده و همچنین تدابیری که توسط دولت و وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اتخاذ شد اما از تابستان، میزان شیوع این بیماری روند صعودی به خود گرفت و بسیاری از استان‌ها در وضعیت هشدار یا قرمز قرار گرفته‌اند.

درحالیکه تعداد بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری بودند در ماه خرداد در هر روز بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود اما این نرخ از اوائل تیر فزونی گرفت و به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است.

تابستان و اوج گرفتن مجدد کرونا

اگرچه پیش‌بینی ‌شد با گرم شدن هوا، میزان شیوع بیماری کرونا مقداری کاهش یابد اما آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌داد و میزان ابتلا به این بیماری شدت گرفت؛ یازدهم تیر امسال بود که استان اصفهان با شتاب گرفتن سرعت ابتلا و بستری شدن بیماران در زمینه ابتلا به کرونا در وضعیتِ هشدار قرار گرفته است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این استان در ماه خرداد در زمینه ابتلا به کرونا در مقایسه با سایر استان‌ها در وضعیت معمولی قرار داشت و تعداد بیماران بستری شده جدید روزانه در بیمارستان‌ها ۲ رقمی بود، گفت: اما از یازدهم تیر با افزایش موارد ابتلا و بستری، این تعداد سه رقمی شد و به بالای یکصد نفر رسید.

آرش نجیمی در گفت و گو با ایرنا با تاکید براینکه شیب سرعت ابتلا و موارد بستری ناشی از کرونا در این استان نسبت به اواخر خرداد تُند شد، تصریح کرد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا که بدحال هستند نیز افزایش یافت و به بالای یکصد نفر رسید.

وی با بیان اینکه ابتلا به کرونا در میان گروه‌های سنی جوانان و میانسالان نیز افزایش یافته است، افزود: این موضوع گویای افزایش ابتلا به کرونا در میان افرادی است که بیشتر در سطح جامعه تردد دارند.

نجیمی گفت که از اواخر خرداد امسال همه بیمارستان‌ها موظف شدند که بر اساس ظرفیت خود، تعدادی از تخت‌های بستری و مراقبت‌های ویژه (ICU) را به بخش کرونا تخصیص دهند و ۲۰ درصد به ظرفیت این بخش در بیمارستان‌ها اضافه شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اوائل تیر امسال هشدار داد که در صورت افزایش موارد ابتلا به کرونا در روزهای آینده، احتمال رسیدن تعداد بیماران بستری شده به بالای ۶۰۰ نفر وجود دارد و این استان در وضعیت قرمز قرار خواهد گرفت.

استاندار اصفهان نیز در همین روزها با اشاره به اینکه این استان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارد، تاکید کرد که اگر مردم رعایت نکنند برخی محدودیت‌ها برمی‌گردد.

عباس رضایی افزود: تلاش می‌کنیم اقداماتی انجام دهیم که به شرایط و محدودیت‌های اسفند و فروردین‌ گذشته برنگردیم ولی متاسفانه برخی افراد رعایت نمی‌کنند.

به گفته استاندار اصفهان در اصفهان جشن تولدی برگزار شد که در آن ۱۵ نفر به بیماری کرونا مبتلا و ۲ نفر از مبتلایان فوت کردند.

رضایی با بیان اینکه آیا امکان نظارت دولتی و حاکمیتی بر همه مراسم‌، جشن‌ها، برنامه‌ها و دورهمی‌ها وجود دارد و آیا شرایط اقتصادی جامعه اجازه می‌دهد دوباره محدودیت در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی اعمال شود از مردم خواست تا موازین بهداشتی را رعایت کنند.

الزامی شدن استفاده از ماسک از پانزدهم تیر

با توجه به سرعت بالای ابتلا به بیماری کرونا در تابستان و بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، زدن ماسک از پانزدهم تیر امسال در همه اماکن عمومی از جمله بانک‌ها، اداره‌ها، اتوبوس‌ها و قطار شهری الزامی شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر اداره‌ها، بانک‌ها و مراکز عمومی و دولتی نسبت به رعایت بهداشت اهتمام نداشته باشند با آنها برخورد قانونی خواهد شد، بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در بین همه آحاد مردم تاکید کرد.

رضایی با اشاره به پیشگامی استان اصفهان در تولید ماسک پارچه‌ای، خاطرنشان کرد: زدن ماسک پارچه‌ای مانند ماسک‌های در صورت عدم دسترسی به ماسک‌های سه لایه جایگزین مناسب است و علاوه براین امکان شستشو و قابلیت استفاده مکرر دارد و از نظر اقتصادی هم دارای مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: برخی اعمال مانند زیارت امامزادگان واجب التعظیم در صحن‌های سربسته، برگزاری مجالس ترحیم، برگزاری جشن‌های عروسی در این شرایط زمانی که امکان انتشار ویروس کرونا زیاد است، نه تنها استحباب نداد بلکه به واسطه اینکه جان انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، از منظر علمای دین گناه محسوب می‌شود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سن ابتلا به کرونا پایین آمده است، تاکید کرد: برخورد با اصنافی چون باغ تالارها، تالارها، رستوران‌ها، فست‌فودها و امثال آن در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی بدون مماشات، جدی و قاطعانه خواهد بود.
رضایی با بیان اینکه حفظ جان انسان‌ها و سلامت مردم خط قرمز مدیریت استان است، تصریح کرد: در زمان حاضر راهی جز اقدام‌های پیشگیرانه از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت فردی مثل ضدعفونی و شستشوی دست‌ها و مراعات دستورهای بهداشتی وجود ندارد.

تداوم روند صعودی ابتلا به کرونا در اصفهان

آماری که هر روز توسط مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روزهای گرم تیر ماه امسال منتشر می‌شد حالی از تداوم روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا بود.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در این استان در اواخر تیر شیب تندی به خود گرفت و در کمتر از یک هفته از ۵۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها دست‌کم به ۷۰۰ نفر رسید.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با افزایش تعداد بیماران سرپایی مشکوک و مبتلایان به کرونا، تعداد بیماران بدحال نیز نسبت به هفته‌های اخیر بیشتر شد.

نجیمی از جمله دلایل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در این روزها را بی‌توجهی برخی از مردم به دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از اردیبهشت امسال ذکر کرد و گفت: اگر دست‌کم ۷۰ درصد مردم ماسک زدن را رعایت کنند، نتیجه آن را چند هفته آینده خواهیم دید.

یک عضو هیات ‌علمی گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افزایش مرگ و میر در بین جوانان مبتلا به کرونا که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند، نگران‌کننده است، تاکید کرد که تعداد بیماران بدحال بویژه در میان جوانان و میانسالان افزایش یافته که این زنگ خطری برای جامعه است.

فرزین خوروش تصریح کرد: در فروردین و اردیبهشت بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بهبود می‌یافتند و پس از چند روز از بیمارستان ترخیص می‌شدند اما در تیر ماه، میزان ترخیص از بیمارستان در مقایسه با بستری‌های جدید روزانه، کاهش و میزان بیماران بدحال و بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یافت.

خوروش با بیان اینکه میزان کلی ابتلا به کرونا در تیر نسبت به ماه‌های فروردین و اردیبهشت افزایش یافت، اضافه کرد: زمانی‌که شیوع زیاد شود به همان نسبت آمار ابتلا در گروه‌های سنی کودکان، جوانان و میانسالان نیز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد اما باید گفت که هنوز گروه سنی سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر مستعد بدحالی و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

با افزایش تعداد بیماران و افراد دارای علائم کرونا، سخت‌گیری ها نیز برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر و از فرمانداران شهرستان‌ها خواسته شد تا از اجتماعات عامل انتقال ویروس کرونا نظیر آیین‌های ترحیم و عروسی‌ها ممانعت کنند و با عوامل آنها برخورد جدی داشته باشند.

کمیته‌های سیار نظارتی نیز در ۲۴ شهرستان استان اصفهان تشکیل شد و بر روند اجرای پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا در دستگاه‌های مختلف نظارت و حتی در اداره ها با کارمندانی که این شیوه‌نامه‌ها را رعایت نکردند به‌عنوان تخلف اداری برخورد و در پرونده آنها ثبت شد.

در تیر امسال بود که بیش از ۱۵۰ واحد صنفی بدلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی و از این تعداد حدود ۷۰ مورد پلمب و فرمانداران موظف شدند با واحدهای متخلف برخورد و آنها را به مردم معرفی کنند.

اصفهان در زمین قرمز کرونا افتاد

هفتم مرداد امسال بود که بنا بر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان اصفهان از وضعیت هشدار در ابتلا به بیماری کرونا عبور کرد و وارد مرحله خطر و قرمز شد.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بستری‌های روزانه در این استان افزایش یافت و تعداد بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند به بیش از ۸۰۰ نفر رسیدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر حدود ۸۲۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند، اظهار داشت: از بین آنها حدود ۱۵۶ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

نجیمی با تاکید براینکه شیب تند افزایش تعداد بیماران جدید بستری شده و بیماران بدحال مبتلا به کرونا در چند روز اخیر منجر به قرار گرفتن اصفهان در زمره استان‌های قرمز شد، اضافه کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها روز هفتم مرداد به بیش از ۹۰۰ نفر افزایش یافت اما پس از آن با توجه به تعداد موارد ترخیصی، مجدد به حدود ۸۰۰ نفر بازگشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد موارد جدید بستری بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر را بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ نفر اعلام و تصریح کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها ناگهان از حدود ۵۰۰ به ۸۰۰ نفر در تیر و مرداد رسید و اگر با همین شیب تند پیش می‌رفتیم ممکن بود تعداد افراد بستری به بیش از یکهزار نفر برسد اما گسترش استفاده از ماسک بین مردم در یک ماه گذشته باعث شد تا این نرخ، شیب بسیار تُندی پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) در ۲ بیمارستان امین و خورشید کلانشهر اصفهان با توجه به افزایش بیماران بدحال مبتلا به کرونا افزایش یافت.

زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهترین معروف

ویروس کرونا با وجود همه هشدارها و تدابیر بهداشتی همچنان در جهان می‌تازد و همه‌گیری آن به بزرگترین معضل و چالش تبدیل شده است؛ تلاش‌هایی در کشورهای مختلف از ایران نیز برای درمان قطعی و تولید واکسن کرونا در حال انجام است اما تا به نتیجه رسیدن آنها، توصیه سازمان بهداشت جهانی و مسوولان کشورمان این است که تنها راه پیشگیری از این بیماری، رعایت کردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

اهمیت این موضوع به حدی است که عده‌ای آن را بهترین معروف در زمان حاضر می‌دانند و به گفته رضایی استاندار اصفهان، امروز زدن ماسک نشانه احترام به دیگران و توصیه به زدن آن مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

همچنین با توجه به در پیش بودن ایام محرم و صفر و سوگواری شهادت سیدالشهدا(ع) و یارانش، رهبر معظم انقلاب و مسوولان تاکید دارند که لازم است مراسم عزاداری با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا صورت گیرد.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

استاندار اصفهان نیز در این زمینه با بیان اینکه هیات‌های مذهبی امسال مسوولیت بیشتری دارند زیرا حفظ جان افراد در کنار تعظیم شعائر حسینی رسالت بزرگ ماست، گفت: در کنار سیاه‌پوش شدن شهر و استان و زنده نگاه داشتن اهداف قیام عاشورا موظف هستیم از سلامت مردم نیز به عنوان یک واجب شرعی، عقلی و عرفی مراقبت کنیم.

رضایی تاکید کرد: با توجه به شرایط استان در زمان حاضر برگزاری تجمعات و از جمله جشن‌ها، مراسم‌ ترحیم و امثال آن ممنوع است و بر همین اساس در هفته گذشته نماز جمعه و نماز عید قربان تعطیل شد.

رضایی با اشاره به اختیارات استان در ایجاد ممنوعیت‌های موقت تصریح کرد: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان اعلام کنند فعالیت اماکن یا اصنافی منجر به گسترش و شیوع کرونا می‌شود، این اماکن تعطیل خواهند شد.

در زمان حاضر در استان اصفهان شهرستان‌های اصفهان، کاشان، چادگان، خوانسار، سمیرم، شهرضا، فلاورجان و فریدونشهر در وضعیت قرمز ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند.

حدود ۵ هزار نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در عرصه مقابله با بیماری کرونا فعالیت دارند و از بین آنها تا کنون چهار نفر به جمع شهدای مدافع سلامت پیوستند.

استان اصفهان با جمعیت بالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که در ۲۴ شهرستان ساکن هستند، دارای ۶۹ بیمارستان با حدود هشت هزار تخت فعال است.

در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

تاکنون حدود ۳۱۰ هزار نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
لطف امار هارو همانگ کنید بد سوتی دادید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان